Rabies ökar kraftigt

Ser på FB nu att han har fått mot Rabies.

29063018_1587972997987117_8850065707258347520_n.jpg

Min tant blev helt upprörd när jag berättade detta.
Vilket sjukhus var detta?
Jag lovar anonymitet. Viktigt är att vi får reda på var detta sker.
Det är inget standardförfarande att ge annat än stekkramp vid hundbett, men visst kan det bli även rabies om det sker en ökning.
Det handlar om stora kostnader för den statliga sjukvården och inte ens vaccin finns i de mängder som behövs.

Ni får besöka närmaste statliga sjukhus och fråga eller ett privat och höra om det är standard med rabiesvaccin vid hundbett?.
Ganska säker att det är lika i hela landet. Tro inte allt är gratis i Thailand.

Har faktiskt eller går just nu igenom proceduren med sprutor och vaccin efter ett hundbett som jag fick i Thailand sista kvällen i byn utanför Korat. Fick en spruta vaccin och en kur med antibiotika utan att placera gå direkt och det var inga tveksamheter i frågan, men visst fick jag betala en 500 batting på det statliga sjukhuset.

Vaccinet är visst fyra sprutor till antalet och jag har en kvar att ta om ca en vecka. Men jag var inte säker trotts att jag började med vaccinet en timme efter bettet. Läkaren här i svedala berättade för mig att Rabies kan ta upp till ett år innan det börjar visa symtom och då vet ingen varför man blir sjuk. Men det kan även visa symtom efter någon vecka och då hjälper ingen vaccinspruta!!! För kroppen hinner inte producera Antikroppar.

Därför så blev jag tvungen att även ta två sprutor med Rabies Antikroppar när jag kom hem för någon sådant fick jag inte i Thailand. En Taxi fick köra från Stockholm till Västerås för den varan fanns tydligen bara där. Ena sprutan tömde de i foten runt bettet tills foten såg ut som en boll och det var riktigt smärtsamt. Den andra blev de tvungen att tömma i ändalykten då foten redan var fynd till max.

Läkaren i Thailand frågade även när jag tog en Stelkrampsspruta senast men det var endast tre år sedan som jag fyllde på det så det behövdes inte. Antibiotikan som jag fick var av samma typ som svenska läkare skriver ut vid hundbett. Det var hela 1gr morgon och kväll så den kuren förstörde magen rejält. Antikropparna reagerade jag mot och fick hög feber i tre dygn så det var inga snälla saker.

Kanske något att tänka på med vaccinering.
Jag blir rätt ofta ihopsprungen med hundar som skäller främst här i Nan, i Phrae har de plockat bort de flesta hundar på dom vanligaste cykelvägarna till bergen.
Har däremot aldrig blivit biten än så länge men rebies är inget att leka med.

Jag försökte handla vaccin till mina hundar igår, men se det gick icke. Vaccin måste jag ansöka hos byhövdingen om och vaccineringen skall registreras och övervakas av byns egen "sprutgubbe". Dom har tydligen ett program för vaccinering i byn.

Det var väl några veckor sedan som vi fick reda på att rabies var konstaterat i en by 10-20 kilometer bort, dagen efter ringde vi vet. och bad dom komma och spruta våra 2 hundar, tydligen ska det vara så enligt vad jag fick reda på, statliga programmet kostar 30 B per hund, vi betalade privat 100 B/hund, samtidigt så var det flera andra i byn som passade på att spruta sina hundar, om det framkommer vid kontroll att någon inte sprutat sina hundar så är böterna 200 B (löjligt lågt), framkom inte om det gällde ägare eller per hund, sen blir dom ändock tvångsvaccinerade, kanske en väg för Birger?

Ja efter vad jag har sett och läst om rabies nu så är ju den kostnaden rena kaffepengarna. Inget att tveka om. Jag skall säga till frugan att hon ser till att våra hundar där nere blir vaccinerade om dom inte redan är det. Jag har faktiskt ingen aning. Även om dom hålls på tomten så finns alltid risken att dom kan smita ut, särskilt när det är dags för reproduktion.

Det är inget standardförfarande att ge annat än stekkramp vid hundbett, men visst kan det bli även rabies om det sker en ökning.
Det handlar om stora kostnader för den statliga sjukvården och inte ens vaccin finns i de mängder som behövs.

Ni får besöka närmaste statliga sjukhus och fråga eller ett privat och höra om det är standard med rabiesvaccin vid hundbett?.
Ganska säker att det är lika i hela landet. Tro inte allt är gratis i Thailand.

I vår provins (Kalasin) så tas alla bett på allvar och utan kostnad ges rabiessprutor till bitna patienter. Kan ha att göra med att vi är granne med Rio Et där många rabiesfall har konstaterats.

Det var väl några veckor sedan som vi fick reda på att rabies var konstaterat i en by 10-20 kilometer bort, dagen efter ringde vi vet. och bad dom komma och spruta våra 2 hundar, tydligen ska det vara så enligt vad jag fick reda på, statliga programmet kostar 30 B per hund, vi betalade privat 100 B/hund, samtidigt så var det flera andra i byn som passade på att spruta sina hundar, om det framkommer vid kontroll att någon inte sprutat sina hundar så är böterna 200 B (löjligt lågt), framkom inte om det gällde ägare eller per hund, sen blir dom ändock tvångsvaccinerade, kanske en väg för Birger?

Hej

Bra gjort, själva har vi vaccinerat familjens hundar i 10-15 år och då både för rabies och skabb, dom första åren lät vi en veterinär ge sprutorna, men numera köper vi vaccin och så ger frugan som är sköterska hundarna sprutorna, det fungerar fint.

Mvh isan lover

Jag försökte handla vaccin till mina hundar igår, men se det gick icke. Vaccin måste jag ansöka hos byhövdingen om och vaccineringen skall registreras och övervakas av byns egen "sprutgubbe". Dom har tydligen ett program för vaccinering i byn.

Förra byn jag bodde i så var det en munk som kom och sprutade min hund. Då hade jag dålig koll på detta med rabies och brydde mig inte om det så mycket.
Hursomhelst så kom munken (han brukade komma på besök i andra ärenden) en dag med en spruta efter jag skaffat min hund.

Bevisligen så funkar det väldigt olika beroende på provins/område.

Här gick jag till veterinärstationen och vaccinerade min valp. Kommer inte ihåg vad det kostade. Dyrt var det iaf inte, för det hade jag kommit ihåg hahaha

Dottern for å vaccinera sina 4 chihuahua när vi for till Sverige i lördags trots dom bara hålls inne på tomten, ska nog försöka få hon och damen å få släkten i hembyn åka och vaccinera sina hundar för känns betydlig viktigare.

Känns att vi här på TS fått en viktig och väldigt informativ tråd.
Skulle rekommendera att "pinna" den så den inte försvinner och att admin's till 100% tar bort allt OT, inklusive detta inlägg.
Det handlar trots allt om liv och död.

[EDIT]
Inte för att det varit OT ännu, men vi vet hur det kan gå;)

Känns att vi här på TS fått en viktig och väldigt informativ tråd.
Skulle rekommendera att "pinna" den så den inte försvinner och att admin's till 100% tar bort allt OT, inklusive detta inlägg.
Det handlar trots allt om liv och död.
Håller med dig! Skicka ett PM till dom så fixas det säkert. Eller så anmäler jag ditt inlägg så missas det inte.

Har faktiskt eller går just nu igenom proceduren med sprutor och vaccin efter ett hundbett som jag fick i Thailand sista kvällen i byn utanför Korat. Fick en spruta vaccin och en kur med antibiotika utan att placera gå direkt och det var inga tveksamheter i frågan, men visst fick jag betala en 500 batting på det statliga sjukhuset.

Vaccinet är visst fyra sprutor till antalet och jag har en kvar att ta om ca en vecka. Men jag var inte säker trotts att jag började med vaccinet en timme efter bettet. Läkaren här i svedala berättade för mig att Rabies kan ta upp till ett år innan det börjar visa symtom och då vet ingen varför man blir sjuk. Men det kan även visa symtom efter någon vecka och då hjälper ingen vaccinspruta!!! För kroppen hinner inte producera Antikroppar.

Därför så blev jag tvungen att även ta två sprutor med Rabies Antikroppar när jag kom hem för någon sådant fick jag inte i Thailand. En Taxi fick köra från Stockholm till Västerås för den varan fanns tydligen bara där. Ena sprutan tömde de i foten runt bettet tills foten såg ut som en boll och det var riktigt smärtsamt. Den andra blev de tvungen att tömma i ändalykten då foten redan var fynd till max.

Läkaren i Thailand frågade även när jag tog en Stelkrampsspruta senast men det var endast tre år sedan som jag fyllde på det så det behövdes inte. Antibiotikan som jag fick var av samma typ som svenska läkare skriver ut vid hundbett. Det var hela 1gr morgon och kväll så den kuren förstörde magen rejält. Antikropparna reagerade jag mot och fick hög feber i tre dygn så det var inga snälla saker.
Fick även jag jag feber av den första sprutan

Förra byn jag bodde i så var det en munk som kom och sprutade min hund. Då hade jag dålig koll på detta med rabies och brydde mig inte om det så mycket.
Hursomhelst så kom munken (han brukade komma på besök i andra ärenden) en dag med en spruta efter jag skaffat min hund.

Bevisligen så funkar det väldigt olika beroende på provins/område.

Här gick jag till veterinärstationen och vaccinerade min valp. Kommer inte ihåg vad det kostade. Dyrt var det iaf inte, för det hade jag kommit ihåg hahaha
Svärfar sprutar alla hundar i vår by , han hämtar hos kommunen ,kanske nåt att kolla för andra som tänker se till att alla hundar sprutas

Vaccination borde gälla samtliga som kommer i kontakt med obekanta hundar. Jag kommer förmodligen att få mardrömmar i natt efter att ha sett mer material på Youtube. Fy för den lede vilket hemskt sätt att dö.

Fick även jag jag feber av den första sprutan

Hua...

Måste fråga dig. Jag är i princip mot vaccinationer såsom influensa men inte beprövade vacciner som stelkramp.

Hur mycket vågar man lite på sin rabiesvaccination när man blivit biten av en misstänkt rabiessmittad hund?
Vågar man verkligen gå hem, plåstra om såret o sätta sig vid TV'n och tycka det är lugnt?
Eller ska man till en doktor och få nya sprutor?

Skulle vilja ha vaccination men känner mig väldigt kluven. Vågar man lita på att den funkar? Jag skulle bli jättenojig trots vaccin att efter ett bett bara ta det lugnt och vänta in om det verkar eller ej.

Hua...

Måste fråga dig. Jag är i princip mot vaccinationer såsom influensa men inte beprövade vacciner som stelkramp.

Hur mycket vågar man lite på sin rabiesvaccination när man blivit biten av en misstänkt rabiessmittad hund?
Vågar man verkligen gå hem, plåstra om såret o sätta sig vid TV'n och tycka det är lugnt?
Eller ska man till en doktor och få nya sprutor?

Skulle vilja ha vaccination men känner mig väldigt kluven. Vågar man lita på att den funkar? Jag skulle bli jättenojig trots vaccin att efter ett bett bara ta det lugnt och vänta in om det verkar eller ej.

Vaccinet märkte jag inget av och jag har tagit dem tre gånger, men Antikropparna var inte snälla! Blev riktigt dålig av dem.
Om det berodde på att jag faktiskt fått rabies och antikropparna jobbade eller om det var antikropparna i sig ska jag låta vara osagt. Jag är själv tveksam mot vacciner jag med och jag tog inte sprutan grisjukan och skulle aldrig ta en mot influensa.

Men rabies dör man av och det finns inget bot när du väl ha fått symtom så jag tvekade aldrig och körde direkt till sjukhuset och ville ha en spruta. Finns en film på tuben där man kan följa en människa och se symtomen för var dag. Inte kul att vara törstig men inte kunna dricka då funktionerna för att svälja försvinner..

Blir man biten igen så bör man i alla fall åka till sjukan för att få en kur med antibiotika för hundarna är smutsiga i munnen. Jag ska fråga sprutgivaren nästa vecka om hur länge jag är skyddad och om jag måste fylla på så jag kan återkomma med det svaret..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp