Rabies ökar kraftigt

Har gjort en observation idag.
Verkar som nyheterna nått våra grannar.

Från mitt hus är det kanske 3-400 meter till huvudgatan som går mellan Kalasin och Roi Et.
Här finns (fanns) minst 20 hundar som strövade fritt på gatan och många skällde på moppar, cyklister och munkar som promenerade på morgonen. Jag har aldrig haft bekymret att dom jagat mig av ngn konstig anledning (luktar jag illa?)

Idag är gatan helt förändrad. Tänkte inte på det först men när jag började lyssna efter hundskall (som sker hela tiden) så var det tyst.
Jag sitter ute på altanen o pluggar som vanligt och har lite koll på vad som händer på gatan.

Tar moppen o kör till Tesco för att handla lite. Ser inte en hund. Ser inga hundar på huvudgatan heller (men där brukade det inte finnas hundar) och när jag kör tbx så tittar jag extra noga men ser inte en enda hund!

Wow, detta är märkligt. Vi bor förvisso nära gränsen till Roi Et som är "rödflaggat" men att över en natt skulle bli detta resultat är verkligen förvånande. Kanske det började igår men utan att jag märkte det.
Alla längs gatan vet säkert (snacket går juh) att jag tog bort min hund (lagligt) för han inte var ok i sinnet (ej rabies eller fysisk sjukdom). Kan det ha påverkat deras beslut nu med rabiesutbrotten?

Vet inte vad jag ska tro. Bevisligen är alla soihundar borta nu. Tog en runda till på moppen bara för att se om jag hade fel för mig. Nope. Alla är väck. De enda hundarna som är kvar nu är inne på tomten med stängd grind.

Hur är det på era gator?

Lite bisarrt kanske, men jag saknar skällandet och grannens fru som skriker på hunden till ingen nytta:)

Bara nu precis så cyklade två damer förbi. Helt dött, inga skall. Väntade lite till och inga skall längre ner på gatan heller.

Har inte en susning om vad som hänt, vem som gjort detta eller var hundarna tagit vägen.
Man äter ju hund i Isan

Köp ett stort köttstycke av gris eller nöt.
Ta det med dig när du åker upp till Isaan o vifta runt med detta och erbjud grillparty samtidigt som du säger att det är hundkött. Är övertygad om att du inte får många kompisar
Jo i Sakon Nakhon ;)

Hej

Nu är det tydligen 6 som har dött av rabies 2018 i Thailand.

http://www.khaosodenglish.com/news/bangkok/2018/03/19/6-die-of-rabies-since-start-of-2018-officials/

6 DIE OF RABIES SINCE START OF 2018: OFFICIALS
By
Chayanit Itthipongmaetee, Staff Reporter
-
March 19, 2018 11:50 Am

%E0%B8%A3%E0%B8%9E-%E0%B8%AA%E0%B8%B1%E0%B8%95%E0%B8%A7%E0%B9%8C_%E0%B9%91%E0%B9%98%E0%B9%90%E0%B9%93%E0%B9%91%E0%B9%96_0019-696x464.jpg

A dog undergoes a medical examination Friday at the Small Animal Hospital at Chulalongkorn University.

BANGKOK — The death toll from rabies has increased to six while the epidemic remains present in 24 provinces, the health ministry said Monday.

The Ministry of Public Health said six people had died from the disease since January, the most recent of which occured Sunday in Buriram province in northeast Thailand.

Jetsada Chokdumrongsuk, the permanent secretary of the Public Health Ministry said the number of rabies red zones has risen from 13 provinces to 24 provinces.

They include Bangkok, Surin, Chonburi, Samut Prakan, Chachoengsao, Nan, Buriram, Ubon Ratchathani, Chiang Rai, Roi Et, Songkhla, Rayong, Tak and Srisaket.

According to livestock officials, 14 people died from rabies across 13 provinces in 2017, up from 11 people in 2016.

Mvh isan lover

Vad säger att inte myndigheten har skött detta , dvs kommunen :) Det måste till något radikalt nu angående Thailands Soi jyckar , funkar inte , kanske har de fattat det ...sköts detta på samma sätt nu över hela Thailand så är rabiessmittan utrotad i ett nafs , detta på grund av att det i stort sett inte finns några vilda rabiesbärande djur ..... det problemet finns ju normalt sett i andra länder , rävar , vargar mm ; Men inte i Thailand , i alla fall i mycket liten utsträckning så finns en vild Mapa, vi har i vår skog en familj :)
Håller med dig, eftersom jag är ute dagligen så ser jag hur de plockar bort hundar. Speciellt nitiska är de på Phrae. Jättebra tycker jag, inte en hund utan ägare på gatan.
Men måste berätta för i förrgår cyklade jag från Viangsa till Nan och kom förbi en man med hund som hade halsband.
Hunden efter mig, visar tänder och nafsar så det var nära att jag inte nafsar på ägaren. Han fick sig en nära overklig upplevelse i alla fall.
Har du inte koll så är det koppel som gäller.

Hej

Nu är det tydligen 6 som har dött av rabies 2018 i Thailand.

http://www.khaosodenglish.com/news/bangkok/2018/03/19/6-die-of-rabies-since-start-of-2018-officials/

6 DIE OF RABIES SINCE START OF 2018: OFFICIALS
By
Chayanit Itthipongmaetee, Staff Reporter
-
March 19, 2018 11:50 Am

%E0%B8%A3%E0%B8%9E-%E0%B8%AA%E0%B8%B1%E0%B8%95%E0%B8%A7%E0%B9%8C_%E0%B9%91%E0%B9%98%E0%B9%90%E0%B9%93%E0%B9%91%E0%B9%96_0019-696x464.jpg

A dog undergoes a medical examination Friday at the Small Animal Hospital at Chulalongkorn University.

BANGKOK — The death toll from rabies has increased to six while the epidemic remains present in 24 provinces, the health ministry said Monday.

The Ministry of Public Health said six people had died from the disease since January, the most recent of which occured Sunday in Buriram province in northeast Thailand.

Jetsada Chokdumrongsuk, the permanent secretary of the Public Health Ministry said the number of rabies red zones has risen from 13 provinces to 24 provinces.

They include Bangkok, Surin, Chonburi, Samut Prakan, Chachoengsao, Nan, Buriram, Ubon Ratchathani, Chiang Rai, Roi Et, Songkhla, Rayong, Tak and Srisaket.

According to livestock officials, 14 people died from rabies across 13 provinces in 2017, up from 11 people in 2016.

Mvh isan lover
Det är bra att folk reagerar även i Thailand för det finns fortfarande för många hundar utan uppsikt, speciellt i Isaan skulle jag tro, eller på landet i alla fall.

Det är bra att folk reagerar även i Thailand för det finns fortfarande för många hundar utan uppsikt, speciellt i Isaan skulle jag tro, eller på landet i alla fall.

Hej

Ja så är det åtminstone i vår del av Isaan, det springer omkring något hundratal hundar helt fritt bara i vår by, men nästan alla har ju egentligen ett hem och ägare, men eftersom inte någon familj i byn har sina hundar kopplade så är det gott om hundar på lösen.

Det ser ut så här i dom flesta byarna i vårt område, kanske kan man märka att det har minskat något i dom större städerna, tänker då på Udon Thani och Nong Khai.

Mvh isan lover

Hej

Ja så är det åtminstone i vår del av Isaan, det springer omkring något hundratal hundar helt fritt bara i vår by, men nästan alla har ju egentligen ett hem och ägare, men eftersom inte någon familj i byn har sina hundar kopplade så är det gott om hundar på lösen.

Det ser ut så här i dom flesta byarna i vårt område, kanske kan man märka att det har minskat något i dom större städerna, tänker då på Udon Thani och Nong Khai.

Mvh isan lover
Det är i och för sig några år sedan jag cyklade runt Udon men då fanns det ta mig fan ilskna hundar överallt. Ett elände faktiskt, tror det var t o m en av de avgörande sakerna varför jag valde norra Thailand .:eek:
Tycker folket i Isaan är härliga bara de inte hade så jäkla pengahunger, fast vi svenskar är inte så dåliga heller :cool:

Det är i och för sig några år sedan jag cyklade runt Udon men då fanns det ta mig fan ilskna hundar överallt. Ett elände faktiskt, tror det var t o m en av de avgörande sakerna varför jag valde norra Thailand .:eek:
Tycker folket i Isaan är härliga bara de inte hade så jäkla pengahunger, fast vi svenskar är inte så dåliga heller :cool:
Hej

Tycker mig märka att antalet lösa hundar i centrala Udon Thani har minskat dom sista åren, vad det skulle bero på vet jag dock inte, kanske har myndigheterna gjort en insats här, men avskjutning är det knappast eftersom dom är buddister, hundfångare kanske eller så har dom väl blivit mat i grannländerna.

Den ”pengahunger” du upplevde i Isaan märker jag själv inget av alls, tycker tvärtom att just avsaknaden av detta gör Isaan lite unikt och extra trevligt, folk ger mer än dom tar tycker jag.

Mvh isan lover

Som ett sätt att få in mer skatt menar de egentligen , men säger inte rakt ut , som vanligt helt ogenomtänkt förslag , hur skall detta kunna efterlevas ,, de måste även skriva om lagen om hundar ,,, men det fixar ju lätt en juntaledare 5555:):):)

Som ett sätt att få in mer skatt menar de egentligen , men säger inte rakt ut , som vanligt helt ogenomtänkt förslag , hur skall detta kunna efterlevas ,, de måste även skriva om lagen om hundar ,,, men det fixar ju lätt en juntaledare 5555:):):)

Hej

Idén är nog bra, men när det kommer till genomförandet är det nog kört, kan inte heller se hur detta skulle kunna organiseras och genomföras rent praktiskt, det är ju ex.vis bara 17% som betalar skatt på lön och nästan inga andra lagar och regler efterlevs väl heller direkt bra.

Mvh isan lover

Det är väl inte fel att göra något åt alla dessa hundstackare som ofta lider och har det allmänt svårt. Hundar är flockdjur, förvildas dom träder dom medfödda ursprungliga drifterna in. Då pissas revir in, man hävdar sitt revir mot obekanta och kopulerar frekvent. Färre hundar är lättare att ta hand om på ett vettigt sätt.

Bra att de thailändska myndigheterna agerar avseende de många gatuhundarna.

Tycker dock att risken att avlida i rabies i Thailand är väldigt låg.

Under tre månader har 6 människor avlidit i en befolkning på 67 miljoner invånare.

Kan tänka mig att under samma tid har flera dött pga av att de använt sin mobiltelefon,

eller blivit bitna av mygg och fått denguefever,

eller blivit offer för islamistiska terrorister.

Det är väl inte fel att göra något åt alla dessa hundstackare som ofta lider och har det allmänt svårt. Hundar är flockdjur, förvildas dom träder dom medfödda ursprungliga drifterna in. Då pissas revir in, man hävdar sitt revir mot obekanta och kopulerar frekvent. Färre hundar är lättare att ta hand om på ett vettigt sätt.
Inget fel i tanken , men ändock knappast genomförbart

Hej

Samma här, en bra idé som tyvärr lär bli svår att genomföra i praktiken, men visst är det rätt att försöka.

Mvh isan lover

Det var väl några veckor sedan som vi fick reda på att rabies var konstaterat i en by 10-20 kilometer bort, dagen efter ringde vi vet. och bad dom komma och spruta våra 2 hundar, tydligen ska det vara så enligt vad jag fick reda på, statliga programmet kostar 30 B per hund, vi betalade privat 100 B/hund, samtidigt så var det flera andra i byn som passade på att spruta sina hundar, om det framkommer vid kontroll att någon inte sprutat sina hundar så är böterna 200 B (löjligt lågt), framkom inte om det gällde ägare eller per hund, sen blir dom ändock tvångsvaccinerade, kanske en väg för Birger?

Ja, varför inte. Katterna också.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp