Rabies ökar kraftigt

Vad händer när ett djur får en vaccin spruta varje timma, dag eller vecka för kan ju lätt bli så när folk med gott i tanken åker runt och vaccinera tex hundar, en timma efter så kommer nästa samarit med en vaccinspruta osv.
Kan inte djuren ta skada av att vaccineras om och om igen?

Vad händer när ett djur får en vaccin spruta varje timma, dag eller vecka för kan ju lätt bli så när folk med gott i tanken åker runt och vaccinera tex hundar, en timma efter så kommer nästa samarit med en vaccinspruta osv.
Märker man inte djuren på något sätt? Ingen vill väl slösa vaccin i onödan.

Jag tänkte mest på vaccin över lag, folk skriver ju även på forumet att dom åker runt och vaccinerar, alltså privatpersoner som vaccinerar och dom vet inte när eller om tex hunden fått en spruta innan.
Vanligt med vaccin är ju att det innehåller en liten del av smittan, inte så man blir sjuk men skapar antinkroppar och ett immunförsvar.
Vad händer om man får 10gngr dosen av vaccinet kan man då tex bli smittad?
Googlade lite och fann att barn fått 10 gngr tuberkulos vaccin av misstag i UK och blev tvungna att gå på antibiotika i månader.

Jo , djuren tar helt klart skada av vaccination mer än 1 ggr per år ,, har ställt den frågan till vår vet här i Sverige ,, I Sverige så gäller en Vaccination med "Rabicin" i tre år , i Thailand kräver man vaccinering i ggr varje år , det är ok och skadar ej djuret enligt Svenska vet. men ej oftare ,, Bra frågeställning Jonas Tack !!

Jag tänkte mest på vaccin över lag, folk skriver ju även på forumet att dom åker runt och vaccinerar, alltså privatpersoner som vaccinerar och dom vet inte när eller om tex hunden fått en spruta innan.
Vanligt med vaccin är ju att det innehåller en liten del av smittan, inte så man blir sjuk men skapar antinkroppar och ett immunförsvar.
Vad händer om man får 10gngr dosen av vaccinet kan man då tex bli smittad?
Googlade lite och fann att barn fått 10 gngr tuberkulos vaccin av misstag i UK och blev tvungna att gå på antibiotika i månader.
Svar Nej , Detta är så kallat avdödat Vaccin , man kan ej bli Rabies sjuk av vaccinet , men nog så sjuk och ont i kroppen , jag reagerade ordentligt på mina fem sprutor som jag tog i Pattis , kunde knappt röra armen på en månad efter dessa , ändock gav dem dessa i bägge överarmarna , den som var värst var den första med antikroppar i

Svar Nej , Detta är så kallat avdödat Vaccin , man kan ej bli Rabies sjuk av vaccinet , men nog så sjuk och ont i kroppen , jag reagerade ordentligt på mina fem sprutor som jag tog i Pattis , kunde knappt röra armen på en månad efter dessa , ändock gav dem dessa i bägge överarmarna , den som var värst var den första med antikroppar i
Ja men jag tänkte inte bara på Rabies, hur är det med andra vaccin?

Ja men jag tänkte inte bara på Rabies, hur är det med andra vaccin?
Samma sak med andra vaccin , måste vara avdödat , annars ger du ju en injektion med smittämnen ,, OK ??? :)Det är just så ett vaccin fungerar , men ger ett avdödat smittämne , sen skapar kroppen antikroppar , dvs reagerar på injektionen . skall även noteras att det finns individer (om än väldigt få) som inte kan producera antikroppar och därmed ej kan vaccineras , detta hos både människa och djur :( Men om alla hundar ,apor , samt andra ev smittbärare vaccineras så dör ju sjukdomen ut :thumbsup:

Samma sak med andra vaccin , måste vara avdödat , annars ger du ju en injektion med smittämnen ,, OK ??? :)Det är just så ett vaccin fungerar , men ger ett avdödat smittämne , sen skapar kroppen antikroppar , dvs reagerar på injektionen . skall även noteras att det finns individer (om än väldigt få) som inte kan producera antikroppar och därmed ej kan vaccineras , detta hos både människa och djur :( Men om alla hundar ,apor , samt andra ev smittbärare vaccineras så dör ju sjukdomen ut :thumbsup:
Jag vet inte och kollade bara snabbt nu men som jag skrev fanns det fall i UK där barn hade fått 10 falldig tuberkolos vaccin dosen och fick gå på flera månaders antibiotika behandling?

I så fall måste det ju varit fel på vaccinet
Alla vaccin har ju en smitta men en som inte skall kunna göra så man blir sjuk, men om du drar i dig 10 gånger den smittan på en gång kanske man blir sjuk, i detta fall handlade det inte om 10 doser i omgångar, utan dom hade felportionerat och körde i 10 gngr normal dos i en spruta med TBC vaccin.

Finns mycket att läsa om TBC , inte så simpel sjukdom verkar det som , Finns ju även multiresistent TBC samt former som angriper olika delar av kroppen , till ex TBC infektion i skelettet ,, trodde kanske inte alla , i halsmandlarna , lymfkörtlar mm ,, mao inte bara i lungorna , kan angripa olika delar , spå en komplicerad sjukdom samt mycket svårbehandlad

Alla vaccin har ju en smitta men en som inte skall kunna göra så man blir sjuk, men om du drar i dig 10 gånger den smittan på en gång kanske man blir sjuk, i detta fall handlade det inte om 10 doser i omgångar, utan dom hade felportionerat och körde i 10 gngr normal dos i en spruta med TBC vaccin.
Tydligen inte bara Thaisen som är slarviga i sin yrkesutövning :rolleyes: Typiskt UK folket :):):)

Man får ett intyg om vaccinering, vem som vaccinerat, där skrivs in sort av djur, ålder, kön, vikt, namn, färg, man får även en metallbricka att fästa i halsbandet, ser ut som gamla hundskattemärket som fanns i Sverige, brickan är till för att se om hunden är vaccinerad, intyget är till för att visas upp vid en eventuell kontroll.

Problemet kommer ALDRIG att lösas så länge det finns SOI hundar som kan infekteras av andra hundar längs gränserna mot Laos mm .. Finns inga ovaccinerade hundar på gatorna så kan inte smittan spridas , men det kommer aldrig bli verklighet . Nu finns det inte vaccin så det räcker

Om man funderar lite vidare i detta med rabies, hur skulle utvecklingen se ut för dom som äter hund, dom som äter hund kan knappast se på hunden om den har rabies, jfm: Jacob Creufield

Problemet kommer ALDRIG att lösas så länge det finns SOI hundar som kan infekteras av andra hundar längs gränserna mot Laos mm .. Finns inga ovaccinerade hundar på gatorna så kan inte smittan spridas , men det kommer aldrig bli verklighet . Nu finns det inte vaccin så det räcker

Hej

Att vaccinet nu tar slut visar ju på att myndigheterna tar problemet på allvar och vaccinerar för fullt i dom drabbade områdena, men det är ju beklagligt att ett så viktigt och relativt vanligt vaccin kan ta slut.

Men utrota rabies går nog inte precis som du är inne på, men det gäller att hålla nere den och kunna slå ned såna här uppblossande utbrott.

Mvh isan lover

Om man funderar lite vidare i detta med rabies, hur skulle utvecklingen se ut för dom som äter hund, dom som äter hund kan knappast se på hunden om den har rabies, jfm: Jacob Creufield

Det är inte farligt att äta hund, rabies har det gemensamt med HIV att det är ett svagt smittämne med lång inkubationstid, det måste faktiskt "vaccineras" in i blodbanorna för att bli farligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp