Risodling m.m.

• Trådstartare Trådstartare Rong
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den här bilden på tapiocafältet är drygt två månader efter planteringen, som visar att jorden lämpar sig bättre för tapioca än ris.

IMG_2452.webp

Rong

Som du säger , Thai är oerhört konservativa , att tänka om när det gäller riset och i stället som min familj gör odla endast för eget husbehov. jag har takat om för pappa att sätta Tapioca i stället . De skulle klara sitt /vårt husbehov av ris på kanske 10 rai , att sen sätta Tapioca på resterande 90 rai vore oerhört mycket mer lönsamt ...
Men varför lyssna på Farang , det är ju Thai som har den mest framgångsrika jordbrukspolitiken i värden ... eller ;)

"Rong " sa:
Sverige betalar en avgift till EU på 33,5 miljarder kronor i år och får tillbaka 11,6 miljarder därav till jordbruket drygt 8 miljarder, det gör nettoutflödet för Sverige till EU är 21,9 miljarder kronor.

EUs budget är på 132,8 miljarder Euro och ca 40% går till jordbruket, sedan har det till stor del varit arealbidrag, som gjort att markpriserna har skjutit i höjden och de som gynnats är de stora jordägarna.
Exempelvis i England finns det många från andra länder som äger mark där och erhåller stora bidrag från EU som ex mycket rika oljesheikar och många andra mycket välbeställda personer.
De stora jordägarna i England anses om förmögna och behöver inga bidrag och samma sak är det nog i ett flertal andra länder, därför kan inses EU s jordbrukspolitik är inte den bästa.
Frankrike är det landet som får mest jordbruksbidrag från EU och av det går det mesta till förädlingsindustrin för jordbruksvaror så att de skall kunna konkurrera på de olika marknaderna.

Förhoppningsvis lämnar Storbritannien EU, sedan kommer fler efter, förhoppningsvis även Sverige.....Jag röstade NEJ till EU och euron - I EU har folken usla framtidsutsikter!

Och pensionen för oss Svenska pensionärer skall sänkas med 200kr nette/månad nästa år , ca 1000 thbt med dagens kurs .. detta pga av att andelen arbetsföra /skattebetalande i Sverige minskat ... vad fa... beror detta på .....
Man blir förbannad... antalet pensionärer har ökat , tror fa... det , men inte är det så många ålderspensionärer ... >:(

Nu börjas det även för oss Svenskar , titta på Engelsmännen , de fattigaste pensionärerna i Thai , pensionsystemet urholkas hela tiden på grund av en alldelses för låg andel arbetande i UK , undrar hur och vilka .... ::)

En av de bästa investeringarna i Thailand har varit köp av land och kommer säkert att förbli det också.
Tomtmark har varit mycket attraktiva investeringar, speciellt i städerna, men även ute i mindre samhällen har tomtmark stigit i pris markant.
Jordbruksmark har också haft kraftiga prisökningar om man ser till de senaste fem åren.
Med jordbruksmark är den fördelen att det går att arrendera ut marken till brukare och därigenom få en viss avkastning, men den största vinsten är prisökningen på marken.
Den som äger rismark är kontymen att 1/3 av skörden går till jordägaren.
Det finns exempelvis i Isaan området de som äger tusentals rai och sedan arrenderar ut marken.
Många gånger är det sådana som säljer handelsgödsel och sedan har inte risbonden kunnat betala, kanske genom felslagen skörd eller andra utgifter och
risbonden har förlorat marken, som de tagit i säkerhet de som sålt handelsgödseln. Sedan har risbonden blivit arrendator och köper handelsgödseln från ägaren. Det kan också gälla sådana där svarta lån med ränta per månad som blir en väldig ränta på 1 års sikt.
Många har tyvärr lätt att förskottera skörden och skapar utgifter med lån som skall betalas med skörden, sedan behövs endast en felslagen skörd och alltsammans blir till en katastrof för brukaren.
Om det är tapioca land rör det sig om 1000 Bt per rai för bra mark att arrendera.
Vad gäller gummiodlingar har prisökningen varit mycket kraftiga.
Idag betalar de ca 200.000 Bt per rai för odlingar som är nära tappning, som rör sig om minst 7 år från planteringen.
De som tappar gummi erhåller 40-50 % av försäljningen från gummit.
Jag har en bekant som 4-5 år sedan köpte ett land på 34 rai för 900.000 Bt och planterade gummiträd på 26 rai och 8 rai tapioca.
Han har blivit idag bjuden närapå 6 miljoner för landet 34 rai, till saken hör att det är ett mycket välskött land med mycket fina gummiträd.
Det är förenat med mycket jobb och andra utgifter som handelsgödsel m.m. för att ta upp ett gummifält tills det kan börja att tappas.
Några fixerade priser på land finns inte utan allting beror på läget, vad gäller tomtmark, och vad gäller jordbruksmark, vad som är lämpligt att odla där och kvaliten på jorden, finns det tillgång till vatten stiger priset avsevärt.

Nu är lagen i Thailand att utlänningar kan inte äga mark i landet, utan det måste vara en person med Thailändsk medborgarskap.
Jag anser det är en bra lag i annat fall hade priserna drivit upp till sådana nivåer, att de som brukar jorden hade inte haft någon möjlighet att köpa land.
Sedan vill man naturligtvis inte att marken skall hamna i utländska händer och de kontrollerar marken.

Om det finns relevans vet jag EJ , kan ej hänvisa till någon speciell källa , men det "ryktas "att det kan komma att bli ändring på detta med markägande för icke Thaimedborgare .....

Detta med markköp kan vara mycket lönsamt samt ekonomiskt , min fru köpte ju för tre år sedan 3 rai i Nong Song Hong , priset var 950,000 thbt , idag anser kommunen att marken har ett marknadsvärde på mellan 5-6 milj Thbt .. Tur att man inte betalar förmögenhetsskatt här ;)
Beträffande rismark så för det absolut inte säljas utanför familjen , en markbit skall till varje pris stanna inom den just specifica familjen ...bra ide anser jag , ;D

Hade jag bara haft tillräckligt med pengar så hade vi köpt mark direkt. Frugan har tjatat på mig från och till men det frestar på att vara ensam familjeförsörjare med tre barn så vi måste avvakta tills hon kan börja jobba. Ibland verkar det som att hon har svårt att förstå det, men jag kommer inte att låna pengar för något markköp. Kanske dumt men så är det.

För tillfället är det i så fall högre prioritet på ett husbygge.

Fick erbjudande på 11 rai för 3 millioner baht (chanote), har varit sugen på att investera i mark men sålänge man inte kan äga marken själv, eller iallafall bli en giltig delägare med någon rätt vill jag inte investera i mark.

Men som sagt markpriserna ökar snabbt i värde, frugans kusin köpte lite mark för 5 år sen 40 000 baht nu är värdet 400 000 baht. Som tur är vet inte frugan det för då hade la hon tjötat hål i huvudet på mig :) var kusinens Amerikanske man som sa det till mig. Men men får investera i aktier och sätta på sparkonto inte samma säkra vinst men vad skall man göra.

Tänkte först på att kanske köpa och testa på gummiodling men jag är ju sjöman ingen bonde.
Tänker se till så barnen får en gedigen utbildning istället ser ingen framtid i att bli bonde i Thailand för dom.

Fick även erbjudande på 10 rai för 500 000 baht för ett år sen men det var "Nor sor 3" hade det varit chanote hade jag nog slått till för det var så billigt men inte intresserad av annan marktyp än chanote.

Tycker det är rätt att man som utlänning inte kan komma och köpa mark hur som helst, vet inte om en Thai kan komma till Sverige och köpa mark om Thaien inte har medborgarskap? Blir ju som att en utlänning kommer och köper en bit av ens land vilket jag ser som fel. Så hoppas dom står på sig och inte släpper på det och säljer ut sitt land helt.

Ja markpriserna stiger snabbt, där jag köpte mark för husbygget var redan dyrt då och blivit ännu dyrare nu men marken går snabbt åt runt där, all mark som den kärringen jag köpte av är redan såld.
Nu har bönderna runt lagt ner farmandet ser det ut som och lagt för försäljning. Marken bakom mig såldes sist och skall bli resort nu var väl 3 rai. Men är fint läge med kanonutsikt så marken där är som sagt svindyr redan.
Ville köpt upp så jag inte får ett hus framför mig som förstör min utsikt mot bergskedjan ;D

"ledarn " sa:
Detta har vi ombesörjt för där vi tänkt oss att bygga vårt nya hus...

Köpte upp 10 rai som låg runt omkring... Så inga [j vla] hundar och höns där inte..
Har kontaktat även dom som äger dom andra 20 rai som är i närheten...
Om dom ska sluta att odla vill vi köpa och vi betalar bra !!

Kan ju tyvvär inte jag göra markpriserna runt mitt hus ligger uppe i över 1 million baht per rai nu och dom blir sålda så jag får stå och hålla tummarna. All mark jämter och bakom är såld men inte framför än, tror jag men inte säker. Farmarna hade slutat sköta om sina majsfält på framsidan när jag åkte hemifrån sist. Skörden va nästan klar när dom lämna det och lät det vissna det är ju ett tecken på att det kan vara sålt med.

Jag var ju först så såg så bra ut med massa öppen mark runt omkring men ändrar sig fort, alla vill bo granne med farangen ;D

Men kanske inte så mycket höns för dom som köpt är av övre klassen. Får se vad det blir av det. Bara doktorn som börjat bygga ett stort hus som jag är glad att inte ha framför mig hade täckt upp allt.

"ledarn " sa:
Vi köpte ju våran mark redan innan strömmen var dragen dit...
Så vi betalade för våra första 2 rai längs med vägen 60,000 bath...

2 år senare fortfaranade ingen ström, så vi köpte 10 rai runt omkring våra för 500,000 bath.

Är det Chanote?

Lite billigare där då här runt Lomsak får du nog ingen Chanote nära vägen för 50k baht per Rai, eller nära en väg men inte nära en huvudväg.

Har kollat på Bangkokbank dom har annonser vid banken på mark, kommer man in till staden (kan nog inte skriva byn för har misstolkats innan) så säljs det små markplättar till sjukt höga priser.

Rong

Dina kunskaper inom risodling och gummiträdsplantage är avundsvärda. Det är roligt när någon går in på djupet. Har du fler såna specialkunskaper som du ännu inte berättat om?

;) :D ;D 8)

SV: Risodling m.m.

"Illegala gifter fyller Europas skafferi
Världen.Kring Almería odlas runt 80 procent av all frukt och grönsaker som äts i Europa. Den spanska solkusten är också en av gifttillverkarnas största marknader. .
Annons: En av polisens uppgifter är att bekämpa maffior som säljer hälsofarliga insektsgifter.
– För den här flaskan tar jag 80 euro. Men en kopia kostar bara 15. Det är klart att det kan vara frestande att välja den, speciellt som vissa kopior faktiskt fungerar, säger en återförsäljare av tillåtna insektsgifter.

Han vill inte figurera med namn eller foto, och låter oss bara fotografera den lagliga produkten han säljer.

I Almería är det känsligt att prata om otillåtna gifter i frukt- och grönsaksodlingen. Eller grönsakstillverkningen, för det handlar om en industri som försörjer nästan alla mellan städerna Almería och Murcia. Och där motorvägen kantas av förpacknings- och plastindustrier.

Detta är en av gifttillverkarnas största marknader i världen. http://www.sydsvenskan.se/varlden/illegala-gifter-fyller-europas-skafferi/

"Förbjudet i livsmedel

Karbofuran används som insektsmedel men är totalförbjudet för användning på livsmedel inom EU. Enligt Annelie Widenfalk påverkar karbofuran nervsystemet och kan leda till en överstimulering av nervsignaler i hjärnan och musklerna.

De kontaminerade melonerna importerades i slutet av juli av grossisten Internova Frukt och Grönt AB i Helsingborg. Totalt tog företaget in 70 lådor honungsmeloner, motsvarande 700 kilo, från grossisten van der Staaij i Nederländerna som sedan sålts vidare till ICA.

ICA:s centrallager i Kalhäll distribuerar livsmedel till butiker i mellansverige och allt tyder på att melonerna har levererats.

- Melonerna har sannolikt gått till butik och sannolikt till konsument också, säger Maria Hillborg, pressekreterare på ICA.

På ICA säger man att man normalt inte köper frukt från grossisten i Helsingborg, men att det gjordes då.

- Vi behövde komplettera och köpte därför 720 kilo honungsmelon av den här grossisten, säger Maria Hillborg.

Ursprunget för melonerna var exportören Agrotul Green S.L. i Spanien. Efter stickprovskontroller i Holland i förra veckan gick ett livsmedelslarm ut från Holländska myndigheter till de drabbade länderna - Sverige, Österrike, Tyskland, Litauen, och Storbritannien.

Barn kan förgiftas

Myndigheterna i Nederländerna larmade speciellt för att barn är i farozonen att förgiftas av melonerna.

I torsdags kväll meddelade Helsingborgs kommun att man tvingat Internova Frukt och Grönt AB att återkalla 60 lådor av honungsmelonerna som levererats till Ica Frukt & Grönt i Kallhäll, som i sin tur distribuerar vidare till Ica:s butiker runt om i landet, samt 10 lådor från en torghandlare i Helsingborg.

Anneli Widenfalk är mycket kritisk till att karbofuran över huvud taget upptäckts i livsmedel.

– Den här substansen är inte godkänd. Den ska inte användas inom EU, "

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... alu-pa-ica

La in några citat om hälsofarliga livsmedel som bl.a. säljs av ICA, - MELONER från Spanien med höga halter av insektsmedlet Karbofuran...
Man har hittat detta och liknande i bl.a bananer...
Jag har aldrig brytt mig om krav märkta bananer tidigare men from nu blir det bara krav-märkt....

Jag tror att Thailand är bättre och använder midre gifter, men det är bara vad jag tror.... :)

"Hans Svensson " sa:
La in några citat om hälsofarliga livsmedel som bl.a. säljs av ICA, - MELONER från Spanien med höga halter av insektsmedlet Karbofuran...
Jag har aldrig brytt mig om krav märkta bananer tidigare men from nu blir det bara krav-märkt....

Jag tror att Thailand är bättre och använder midre gifter, men det är bara vad jag tror.... :)

Efter all uppmärksamhet giftanvändning fått i Sverige har jag insett att det sannolikt även förekommer i Thailand men i mindre omfattning.
Jag har aldrig gjort det tidigare MEN nu har jag börjat skölja riset innan jag kokar det - sannolikt använder de någonting för att det ska hålla att förvaras länge, något försvinner förhoppningsvis när man sköljer det.
Konsumenterna i europa kräver billiga livsmedel - köpte själv igår 2 appelsiner + två äpplen för 7:-kr - jättebilligt...-man får utgå ifrån att det är besprutat med karbofuran...,Då får man skölja och skala... Speciellt viktigt när barn äter.

Mvh Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:

Varför tror du Thailands bönder andvänder mindre gifter...Jag tror de är duktiga på att bespruta! Många leveranser som blir kontrollerade här i Sverige stoppas.

Areeya

Innan man kokar riset skall man alltid skölja det, de måste sätta till ett medel som motverkar de här småkrypen som annars kommer när riset är malet, alltså vitt ris. De medlet som tillsättes i Thailand är samma som finns i Europa och användes där och är inte hälsovådligt på något sätt.

Tre gånger skall man skölja riset, låt det stå en fem minuter mellan varje sköljning.

Så även med ris du köpt i Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp