"Hans Svensson " sa:
Är försiktig med kyckling även svensk! Tar på mig fryspåsar över händerna när jag styckar kyckling, kastar sedan fryspåsarna....Kyckling kan med fördel läggas i kastrull med lock på + litet smör eller olja, - skär man i inte allt för stora bitar blir kycklingen färdig snabbt och genomkokt eller grillad har ev bakterier försvunnit.
Thailändsk kyckling är sannolikt "renare" än kyckling som kommer i långtradare från Rumänien och Polen (EU-kyckling). EU vill förbjuda ursprungsmärkning av mat!! Inte konstigt, ingen vill köpa mat från Rumänien och Polen.
Jerka, Du fick din första poäng nu! Välkommen hit!
Kyckling från Thailand är en ren och bra produkt. Den har en bra smak som är beroende av fordret som kycklingarna utfordras med . Thailand har egna grödor som är passande till kycklingfoder och blandas till en lämplig produkt att utfordra kyckling med, som görs fabriksmässigt och kommer i säckar eller till stora farmer i liknande tankbilar som är fodertransport, direkt till en silo vid farmen.
Alla som exporterar livsmedelsprodukter från Thailand måste ha certificat, som är stränga krav för att få det.
Exempelvis CP som är en stor exportör av kyckling de har kontraktsuppfödare av kyckling, där den här kontraktsuppfödaren måste ta små kycklingarna från CP, de har egen äggkläckning för småkyckling. Sedan måste de köpa allt foder från CP, som har också egen fodertillverkning. När kycklingarna är färdiga för slakt köper CP in alla kycklingar, de har egen slakt, styckning och förädling av kyckling.
De som vill bli kontraktsuppfödare för CP måste bygga uppfödningshusen efter CP s normer, som blandannat medför att det måste finnas luftkonditionering i hela byggnaden. Inga obehöriga får gå in i byggnaden i såfall måste de ha skyddsdräkt.
Sedan kommer inspektörer från CP och kontrollerar kontinuerligt att kycklingfarmen drivs efter deras krav och de här inspektörerna kommer oanmälda.
Vid CP s slakt och förädling av kyckling är det mycket stränga krav, alla anställda har skyddskläder från topp till tå, sedan håller de mycket låg temperatur i lokalen, som många har svårt att vänja sig med.
Jag har sett videofilm från förädlingen i deras butik, de har egna butiker runt om i Thailand där de säljer djupfrysta egna produkter.
Vi handlar all kyckling och annat som ägg m.m. från CP s butik, som håller superhög kvalitet på sina produkter och även ett lågt pris.
Jag skulle tro att det är CP som exporterar kyckling till Sverige, därför anser jag du kan inte få tag i renare och kvalitetsmässigt bättre produkt än från Thailand vad gäller kyckling.
När du tillreder kyckling är det viktigt att den blir väl genomstekt, därför är det lämpligt att kycklingen skärs i mindre bitar innan den steks i wokpanna eller stekpanna, om du önskar ugnstekt kyckling, lämpligast är att skära kycklingen i mindre bitar och använda en ugnsform.
När personer blivit sjuka av att ha ätit kyckling har de visat sig de har grillat en hel kyckling i ugn och då finns risk att kycklingen blir inte genomstekt och de fått i sig vad man kan säga är rått kött och det är förenat med stora problem.
Det är samma sak med griskött det måste också vara väl genomstekt.
Däremot med biffkött finns inte sådana problem som med kyckling och griskött.