Roffes Journal anteckningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det var en del du saknar. Själv har vi hittat vettigt bryggkaffe, en skaplig kaviar och godis som duger.
Är väl lyckligt lottade med en butik som importerar många varor.
Bland annat Wasa knäckebröd.
Sill lägger man in själv.
De små fiskar man får här nere är perfekt.

"Kentbra " sa:
det var en del du saknar. Själv har vi hittat vettigt bryggkaffe, en skaplig kaviar och godis som duger.
Är väl lyckligt lottade med en butik som importerar många varor.
Bland annat Wasa knäckebröd.
Sill lägger man in själv.
De små fiskar man får här nere är perfekt.
Såg att dom planerar en flygplats på din ö Har du hört nåt?

Nu har båtjäveln stannat utanför Spanien i snart ett dygn.
Lego nu får du åka dit och kolla vad dom gör.
Men det är väl samma som för Berra, ligga och skvalpa i väntan på en kajplats.
Tyder på en lite taskig planering av någon till sjös eller på land.
Kan ju inte va billigt att ha en massa fartyg liggandes på redden och inte göra ett dugg.
I dag ska jag försöka boka ett rum på Maera det är ett litet beach house som ligger ca 5min väg med mc från huset, eftersom kåken är tom när vi kommer ner så kan det va skönt att i lugn och ro kunna fara runt och köpa lite möbler.

Frugan panerar och steker som strömmingsfile, sedan lägger hon dem i ättikslag.
Jag bryr mnig inte så mycket. Gillar inte fisk. Föredrar köttbullar.
Maler vårat eget kött till köttfärslimpa, pannbiff och köttbullar.''

Jodå, de har börjat bygga en flygplats på östra sidan. Utanför Thoi nong pan.
Men tror inte den kommer att påverka livet på västkusten så mycket.
Det blir en liten flygplats som bara tar små propellerplan.
Och sedan är östra sidan lite avskilt från övriga ön. Finns ett par stränder där med dyra resorter. Dessa är näst intil bara tillgängliga med 4 wheel drive. Går att ta sig över med moppe under torrsäsongen. Så någon invasion är inte att vänta.

"Rolf " sa:
Kan ju inte va billigt att ha en massa fartyg liggandes på redden och inte göra ett dugg.
I dag ska jag försöka boka ett rum på Maera det är ett litet beach house som ligger ca 5min väg med mc från huset, eftersom kåken är tom när vi kommer ner så kan det va skönt att i lugn och ro kunna fara runt och köpa lite möbler.

Ja du Roffe, välkommen till lite närkontakt med sjölivet. Men för fartyg som går i linjetrafik är förmodligen sådana stopp planerade (om det inte är ett maskinhaveri t ex). Idag kör dock dom flesta fartyg med ekonomifart för att spara bunkers (bränsle), så det finns troligen lite marginal i tidtabellen. ::)

Men sen finns förstås risken att piraterna utanför Somalia har fått nys om dina dyrgripar och vill sno åt sig lite. Usch sicket folk, dom orsakar mycket elände och oro. >:(

"Rolf " sa:

Lugn å fin, verum hälsofel!! Roffe

Det är lite som Berralund säger:

"Berralund " sa:
Ja du Roffe, välkommen till lite närkontakt med sjölivet. Men för fartyg som går i linjetrafik är förmodligen sådana stopp planerade (om det inte är ett maskinhaveri t ex). Idag kör dock dom flesta fartyg med ekonomifart för att spara bunkers (bränsle), så det finns troligen lite marginal i tidtabellen. ::)

Men sen finns förstås risken att piraterna utanför Somalia har fått nys om dina dyrgripar och vill sno åt sig lite. Usch sicket folk, dom orsakar mycket elände och oro. >:(

Dina prylar kommer att finnas på plats i LOS, så ingen större oro är att skaffa, troligtvis är det fullt i hamnen och det är väl "Emma" Maersk, som ligger ivägen för ditt fartyg.. ;D :D ;D

EmmaMaersk.webp

Har varit över en gång och tyckte det var dyrt där.
Gammal rishydda för 300YHB natten är inte billigt.
Jag ger 230THB natten för min bungalow inklusive el, gas, 9Mb internet och tomt med trädgård.

"Hans Svensson " sa:
Jag tar alltid med kalles kaviar och ost, tom bröd, -har alltid kaviar på mackan till frukost. Tycker thailand skulle kunna börja producera en egen kaviar. Lax finns, det kan vi tacka några svenskar för som öppnade rökeri i Bangkok och importerade laxen från Norge, finns över hela thailand idag. De hade för några år sedan restaurang på Soi Welcome...Lax kan jag dock vara utan, inte kaviar. Inlagd sill händer att jag tar med, ibland vill "grabbarna" göra en Jansons frestelse. Lagerblad, svartpeppar, ättika, gula ärtor till ärtsoppan, är annat som kan komma med i resväskan.

Mvh Hans

Ett litet tillägg...Det ska naturligtvis vara ANSJOVIS till Janssons...Inhandlade en burk på ICA igår, 20.-kr, tar med den i resväskan i januari...Vi får se, kanske blir det en Janssons frestelse....-Ska fråga Avenyn om inte annat....

Mvh Hans Svensson

Ps. Det smakar mumma i Thailand, det är väl saltsmaken, man svettas ut för mycket där...Ds.

"legolas " sa:
Hans, köp med dig minst 10st till honom.... Jag kan fråga honom om du vill nu, om han vill att du skall köpa??
Vill du..

legolas

Hejsan...Svar nej. Jag har det mesta i Pattaya, tar en liten resväska när jag åker ner....Det blir kaffe, ost, KALLES KAVIAR och det jag tycker är nödvändigt....2 paket kaffe tar jag med till en bekant, - ansjovisen är en "kompisgrej" - kul om man kan samlas några kring en janssons frestelse....Är ingen intresserad kan jag eventuellt be Avenyn att fixa en Janssons, jag tar med några burkar i så fall...
Funderar på att leta efter någon lämplig "apparat" att strimla potatisen med till en Janssons...jag får se....Förmodligen måste man ha en ugn för att laga Janssons....200 grader i 20 minuter tror jag det var...
Några paket gula ärtor tar jag med...jag ska försöka mig på att göra en ärtsoppa och bjuda på...-Senapen får man inte glömma att ta med...

Mvh Hans Svensson

Herregud! Janzon 20 min! Det tar minst en timme. I 175 grader. Strimla kan du göra själv. Det tar inte lång tid.

Tycker våran gasspis med gasugn fungerar bra.
Gjorde helstekt kalkon i den, i julas och inte tog det längre tid än med elugn i Sverige.

Lego har rätt! Lång tid i ugnen. Vi har den lilla ugnen Otto, inköpt i Pattaya för 7 år seda, Innermått 27x27 cm. Fungerar bra, även till sockerkaka och matbröd. Men se upp, den skall ha hel ovansida. Inte någon sorts värmehållning ovanpå.
Ugnen Otto är en el-ugn.

"legolas " sa:
Ja Otto är just märket på de 2 ugnar jag har. Alltså den lilla och den större. Och ovansidan är så varm så man kan steka ägg på den efter ett tag... kanske lite ljug, men jääkligt varmt är det där...

legolas
Köper man en produkt som heter Otto :D så kan man väl inte förvänta sej några under :D :D
Sen vet jag ju inte om vår blir bättre men av mod. Mex inbyggnadsugn och sen en 4 lågig gas häll som dom fäller in i bänkskivan.

Är det nån som kan vitvaror så är det jag :) Jag köper dom inst. dom testar och instruerar frugan hur man gör.
Sen går jag ut i garaget och väntar på en gratinerad sjötunga :D

"legolas " sa:
Om du inte passar dig väldigt noga, så kommer det snart en tid, när du inte längre finner nåt nöje i garaget, utan stannar i köket till allas förskräckelse.

MVh legolas
Så länge som finansministern låter mej ha plastkortet kvar så finns det alltid små och stora prylar som kan inhandlas och förnöja mej till fisken är klar :)
Annars är ju risken stor att man blir en sån där vellorknutte som går och pillar med blommor och räknar myror :D :D

Jo det kan ju vara sant, dom små liven måste ju övervakas innan man vågar lämna dom ensamma. Det är ju trots allt vårt välbefinnande som står på spel :D :D

Och va vad skulle det va för fel på att gilla blommor och myror.

Tar det som ett påhopp Rolf, så passa dig. Ha Ha

Nej då ingen fara. Föredrar sekatör framför slägga.
Gör ju så ont när man tappar släggan på foten, hela tiden.

Enda nackdelen med sekatör är att frugan envisas med att Rosor.
Och djäklarna sticks, när man klipper dem.

Gillar du fisk Legolas.
Frugan lägger in en Norsliknande fisk som mamma här bakom fiskar upp.
Lägger in dem på samma sätt som strömming.
Kan ta med en burk, om du vill-

Kent

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp