Roffes Journal anteckningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ragnela " sa:
När G blivit fin i håret är ni välkommna hit och visa upp resultatet! Telefonen fungerar nu.
Bara det slutar regna nån gång.Måste fråga har ni varit i den sk. Super storen som ligger från ert håll hitom Mickel's dom har en typ kvarn vid entrén??
Dom har ju reklam hos Tysken. Eka....... nåt

Här regnar det in! På undervåningen, både vid fönstret och genom väggen! Vi har talat om det tidigare för ägaren. Då föreslog hans fru att de skulle måla huset utvändigt! Det lagades lite och målades, men , som sagt, det regnar fortfarande in!

Jag har inte en aning om vilken Super Store du menar!

Nu tar jag och bakar en mjuk pepparkaka så vi får lite kaffebröd i huset.

"ragnela " sa:
Här regnar det in! På undervåningen, både vid fönstret och genom väggen! Vi har talat om det tidigare för ägaren. Då föreslog hans fru att de skulle måla huset utvändigt! Det lagades lite och målades, men , som sagt, det regnar fortfarande in!

Jag har inte en aning om vilken Super Store du menar!

Nu tar jag och bakar en mjuk pepparkaka så vi får lite kaffebröd i huset.
Bra ide det uppskattas alltid.
Nähänä, Tysken har ett reklamblad sitter i fönstret in mot baren. Dom ska sälja kött vin, sprit och ost. Tänkte ta en tur och se vad det är...
Vin och sprit behöv inte för flaskorna som vi köpte på Arlanda står fortfarande obrutna i garderoben :-X

Kommer inte ihag men finns bara ett kopcenter pa soi 15 2nd road. For mig det var euro nanting

Nybakade frallor pa morgonen med och dar kunde man fa tag pa lite godare importerade ost-sorter. Nu ar det ju over ett ar sen Jag bodde pa soi 15 men tror det skall finnas kvar, ar ju en lugnare farang gata med condos sa lite kunder hade dem ju.

Vaknade lite tidigt :D Gör ju inget visade sej att det var AIK-Rögle på Tv och det står 7-1 lysande :thumbsup: :thumbsup: Alltig skönt att få tvåla dit Skåningar :nod:
I dag kör vi in frugan till BanPhe för att hyfsa till henne med klippning och färgning :)
Då får undertecknad tok shoppa på stan själv :thumbsup: Lite målarfärg, penslar och så ska vi se om jag hittar en bensindunk, en pump till mc'n och ett kapell.
Men det blir nog inte så fjolligt som Legos shopping med snäck draperi :D :D
Får se om jag hittar några prov på korrugerad plast, ska nog fixa till ett skärmtak över altanen.
Annars så börjar det bli rätt hemtrevligt här, fattas inte så mycket, jo en stor kruk växt i en hörna ::) Det har i vart fall slutat eka här inne :D

Det är ju väldigt tidigt som farbror Rolf vaknar. Att AIK tvålar till Rögle har jag inga problem med, det gick dock uselt för Malmö (som vanligt).

Lycka till med slutfinishen, det blir säkert kanonfint när allt är färdigt. :)

"Berralund " sa:
Det är ju väldigt tidigt som farbror Rolf vaknar. Att AIK tvålar till Rögle har jag inga problem med, det gick dock uselt för Malmö (som vanligt).

Lycka till med slutfinishen, det blir säkert kanonfint när allt är färdigt. :)
Tack du, att man raglar upp vid denna tiden gör ju inte så mycket, har ju inga förpliktelser som väntar så man kan ju ta en liten lur senare :D :D

I går vart det ju klippning och färgning av frugans kalufs. ???
Medans jag tuffade runt på stan och shoppade. fick tag i det som jag var ute efter.
Senare på em. var det folk här som ska räkna på ett skärmtak utanför ena badrummet där vi funderar på att ställa en tvättmaskin.
Får väl se vad det landar på.

IMG_0108[1].webp

Det är inte cellofan, det är aluminiumfolie! Stor skillnad. Även om hon har det kvar i huvudet kommer hon in!

"ledarn " sa:
INTE som en tönt !!
Utan som en ansvarstagande make och "uncle" som bryr sig.
Som tänker på de sina och inte vill lämna dom i förtid eller se till att man blir en "grönsak" efter en ordentlig vurpa...

Så ser jag på människor i hjälm !!

Thaiarna frågar ofta mig varför jag alltid bär hjälm på min Mc ,varför använder Du hjälm då frågar jag ,jo, svarar Thai polisen tar mig och jag för böta 200 thbt .
Aha, säger jag , jag har hjälm av den anledningen att jag bara har två huvuden varav jag bara har ett att tänka med .......... :o Hmmmmm.....säger då Thaien

"Phonta " sa:
Thaiarna frågar ofta mig varför jag alltid bär hjälm på min Mc ,varför använder Du hjälm då frågar jag ,jo, svarar Thai polisen tar mig och jag för böta 200 thbt .
Aha, säger jag , jag har hjälm av den anledningen att jag bara har två huvuden varav jag bara har ett att tänka med .......... :o Hmmmmm.....säger då Thaien
jag har TRE HUVUDEN. Huvud med hjärna, huvud utan hjärna och huvud vill gärna.

Togen liten tur in till BanPhe, valde en annan väg som jag hittade härom dan :-\
Kommer man två tvärvägar bort så är det rena rama landet, så det genuina Thailand ligger här och inte i Isan :)
Fck se några pippin verkade lite hornborgar sjön över det hela.
Nåt storkaktigt är det.
Förslag på namn utom Storch :D

P1000388.webp

P1000389.webp

"Rolf " sa:
Togen liten tur in till BanPhe, valde en annan väg som jag hittade härom dan :-\
Kommer man två tvärvägar bort så är det rena rama landet, så det genuina Thailand ligger här och inte i Isan :)
Nåt storkaktigt är det.
Det är väl bara dom som måste bo i Isaan på grund av giftemål med en ung thailändska som tror att det genuina Thailand finns i Isaan.Dom kan inte ens se havet från sin balkong. ;D ;D ;D

"Rolf " sa:
Nåt storkaktigt är det.

Tycker att du beskriver det väldigt bra Rolf och gunnar har ju inte heller fel, många flyttar dit kvinnan bor och väljer inte själv. Därmed inte sagt att det inte skulle vara bra.

Jag tycker Thailand är väldigt fint överallt och det finns många skiftningar i både natur och stadsbild.

Var ju nu i Krabi-Phuket 9-16 januari. Vi var ju som vanligt nere och hälsade på min frus släkt och sen över till Phuket Karon Beach för att hälsa på min arbetskamrat som i 13 år varje år återkommer till detta inferno. ;D

Förstår mig inte på honom, men när han kom dit första gången, var det inte som idag och han har bott i sama rum hos samma familj altid och älskar det.

Phuket var första gången för mig och om vi räknar bort all turism, är Phuket väldigt vackert med sina fantastiska backar upp och ner som en berg och dalbana och scenerier, samt fantastiska utsiktspunkter lite här och där.

Så allt har sin charm, men Rolf vi stannar i Ban Phe eller hur? Om jag skall försvara området jag gillar, så är det just mångfalden, i både människor och natur samt urbanisering.

Här finns i princip allt inom lagom avstånd, vattenfall utanför Chantaburi (fruktstaden), nationalparker, städer inom en radie av 2-3 mil, Koh Samet, en 9 mil lång kuststräcka från Sattahip till Laem Mae Phim, med ett flertal öar.

Produkter från havet som bara finns här. T ex 99 % av all thai fisksås kommer ifrån Rayong som är meckat för denna tillverkning. Ban Phe med sin "salta fisk" bpla khem" en delikatess som är oemotståndlig. Kapi räkpasta bäst i hela Thailand i Ban Phe.

Torkade produkter från havet som folk ifrån Isaan och hela Thailand vallfärdar till Ban Phe för att få tag på, finns ju överhuvudtaget inte i Isaan.

Pattaya inte långt ifrån ca 9 mil för shopping och annat roligt, Pattaya är faktiskt mycket mer än "Walking Street". Bang Chang med sin fiskmarknad. Rayong med alla stora butiker.

Bankok 2 timmar med taxi om man vill, 4 timmar med buss om man vill det, Chon Buri, ja i detta området finns nästan allt man vill och önskar och kan tillfredställa de allra flesta önskemål oavsett om du bara är turist eller skall bo här heltid eller halvtid.

Det som är fantastiskt här är just maten, för här finns alla de delikatesser som finns i Isaan, men i Isaan finns inte de delikatesserna som finns här. ;)

Insayt

Allt som du beskriver har vi inte hunnit testa ännu, men kul att höra att det är så mycket kvar att testa/uppleva.
Ser med förtjusning fram emot nästa gång vi kommer då vi stannar dubbelt så länge som denna gång, som vart lite stressig i och med husköpen i Sverige.
Men vi har dryga månaden kvar här.

"legolas " sa:
Låter fantastiskt imponerande, men du glömmer det viktigaste... Det spelar ingen roll hur mycket du snackar upp seafooden i Rayong eller Thailand, de är fortfarande fullständigt värdelösa att tillaga den. Har aldrig sett på maken hur man kan misshandla seafood som thaiarna gör.... synd och stor skam,.... Men annars är ju riset gott,,,,

legolas

Du har både rätt och fel, det gäller att hitta de ställen som vet hur det skall tillagas. Oftast när de ser Falanger, anpasser de matlagningen därefter och då de som har lite hum om hur Seafood skall smaka, exempelvis vi som kommer från guldkusten Göteborg förstår och vet att de fullständigt misshandlar dessa delikatesser.

Jag äter massor av Seafood i Thailand (Ban Phe, med omnejd, fantastiskt gott samt tillagat efter alla konstens regler), att sitta på en beach i Pattaya eller Koh Samet på stranden och välja ur alla dessa diskar med "IS", där fiskar och räkor ligger på rad och tro att man skall få god mat, är som att be Gud om två liv?

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp