"Rolf " sa:
Togen liten tur in till BanPhe, valde en annan väg som jag hittade härom dan

Kommer man två tvärvägar bort så är det rena rama landet, så det genuina Thailand ligger här och inte i Isan

Fck se några pippin verkade lite hornborgar sjön över det hela.
Nåt storkaktigt är det.
Förslag på namn utom Storch
Tycker att du beskriver det väldigt bra Rolf och gunnar har ju inte heller fel, många flyttar dit kvinnan bor och väljer inte själv. Därmed inte sagt att det inte skulle vara bra.
Jag tycker Thailand är väldigt fint överallt och det finns många skiftningar i både natur och stadsbild.
Var ju nu i Krabi-Phuket 9-16 januari. Vi var ju som vanligt nere och hälsade på min frus släkt och sen över till Phuket Karon Beach för att hälsa på min arbetskamrat som i 13 år varje år återkommer till detta inferno. ;D
Förstår mig inte på honom, men när han kom dit första gången, var det inte som idag och han har bott i sama rum hos samma familj altid och älskar det.
Phuket var första gången för mig och om vi räknar bort all turism, är Phuket väldigt vackert med sina fantastiska backar upp och ner som en berg och dalbana och scenerier, samt fantastiska utsiktspunkter lite här och där.
Så allt har sin charm, men Rolf vi stannar i Ban Phe eller hur? Om jag skall försvara området jag gillar, så är det just mångfalden, i både människor och natur samt urbanisering.
Här finns i princip allt inom lagom avstånd, vattenfall utanför Chantaburi (fruktstaden), nationalparker, städer inom en radie av 2-3 mil, Koh Samet, en 9 mil lång kuststräcka från Sattahip till Laem Mae Phim, med ett flertal öar.
Produkter från havet som bara finns här. T ex 99 % av all thai fisksås kommer ifrån Rayong som är meckat för denna tillverkning. Ban Phe med sin "salta fisk" bpla khem" en delikatess som är oemotståndlig. Kapi räkpasta bäst i hela Thailand i Ban Phe.
Torkade produkter från havet som folk ifrån Isaan och hela Thailand vallfärdar till Ban Phe för att få tag på, finns ju överhuvudtaget inte i Isaan.
Pattaya inte långt ifrån ca 9 mil för shopping och annat roligt, Pattaya är faktiskt mycket mer än "Walking Street". Bang Chang med sin fiskmarknad. Rayong med alla stora butiker.
Bankok 2 timmar med taxi om man vill, 4 timmar med buss om man vill det, Chon Buri, ja i detta området finns nästan allt man vill och önskar och kan tillfredställa de allra flesta önskemål oavsett om du bara är turist eller skall bo här heltid eller halvtid.
Det som är fantastiskt här är just maten, för här finns alla de delikatesser som finns i Isaan, men i Isaan finns inte de delikatesserna som finns här.
Insayt