Sand en ren forbandelse.

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 8711
  • Start datum Start datum

R

Raderad medlem 8711

Gäst
Bor man i en landsby i Isaan så er det ikke til å unngå å møte på alle disse lastebilene fulle av sand på vei til et eller annet husbygge. Jeg har sluttet å bli forbannet hver gang jeg ser dem. Men det er vel bare et tidsspørsmål før dem kommer til meg også og fyller opp naboeiendommen med sand. Takk og pris for at jeg bare leier min bolig så jeg kan "pakke sammen" og flytte når dem kommer.

Hvorfor all denne "misnøyen" kan man lure på. Det er ganske enkelt å forstå. All denne sanden er som oftest fullstendig meningsløs. Koster en masse penger og i det lange løp så hindrer det ikke vannet å komme fordi når alle i landsbyen har bygd huset på en "5 meter" høy sandhaug så er dem tilbake hvor dem startet. Bare med den forskjellen at nå kommer vannet også fra sprekker i vegger og tak. Dette fordi man MÅ la sanden "sette seg" og da trengs det 2 regnsesonger. Noe dem ikke har tid til. Men kanskje ungene er overlykkelige for å kunne leke i gatene hvor vannet når dem til "livet". Men dem burde ikke være altfor lykkelige for slanger trives også i det vannet. For ikke å snakke om alle dem som er fattige og ikke kan bygge seg et nytt hus og kommer "i klem" mellom flere hus. Og ikke kan dem protestere heller. For i Thailand så er man "herre i eget hus" og man gjør hva man vil på egen eiendom. Når det blir bygd en ny vei utenfor husene som er høyere enn alle husene i landsbyen så kanskje dem skal kjøre på med enda mer sand. Og da vet jeg ikke helt om man skal le eller gråte.

Det är bara en massa problem i det riktiga Thailand. Flytta till paradiset men där finns inga risfält eller Lao khao.

Det är bara en massa problem i det riktiga Thailand. Flytta till paradiset men där finns inga risfält eller Lao khao.

Jeg vet ikke noe bedre enn å sitte med en iskald Leo i hånden og å bare nyte synet av en grønn ris-åker som er omkranset av palmetrær. Lao kao takker jeg pent nei til. :wai:

Jeg vet ikke noe bedre enn å sitte med en iskald Leo i hånden og å bare nyte synet av en grønn ris-åker som er omkranset av palmetrær. Lao kao takker jeg pent nei til. :wai:
Samma här och jag skulle aldrig vilja sitta i en skyddad verkstad i det s k paradiset. Man behöver inte dricka Lao Khao för att man bor i Isaan.

Samma här och jag skulle aldrig vilja sitta i en skyddad verkstad i det s k paradiset. Man behöver inte dricka Lao Khao för att man bor i Isaan.
Skyddad verkstad 55555, den är la där uppe ;) Här nere får man ta hand om sig själv, inte frugans familj som skall fixa allt.
Men kan hålla med om att det är fint där uppe när risfälten gror tyvärr är ju inte vädret lika fint då och när regnet slutar och risen skördad då är det inte så fint och sanden yr runt överallt.
Hade alltid ett lager sand överallt inne, städa man tog det inte lång stund föränns allt var täckt av ett tunt sandlager under torrperioden.

Skyddad verkstad 55555, den är la där uppe ;) Här nere får man ta hand om sig själv, inte frugans familj som skall fixa allt.
Men kan hålla med om att det är fint där uppe när risfälten gror tyvärr är ju inte vädret lika fint då och när regnet slutar och risen skördad då är det inte så fint och sanden yr runt överallt.
Hade alltid ett lager sand överallt inne, städa man tog det inte lång stund föränns allt var täckt av ett tunt sandlager under torrperioden.

Noe som også er en grunn til at jeg "hater" all denne sanden dem på død og liv skal ha under husene sine.

Noe som også er en grunn til at jeg "hater" all denne sanden dem på død og liv skal ha under husene sine.

Å bygga hus utan att häva huset i är det smart , då får du en meter vatten in i huset i regn tiden ,
när huset bygges i en håla .

Å bygga hus utan att häva huset i är det smart , då får du en meter vatten in i huset i regn tiden ,

När man inte bor ute i skogen, men i ett område med en massa hus, så är det en fördel om de flesta hus ligger på samma nivå.

Har man inga pengar, så bor man till slut i en grop, då alla andra grannar bygger nytt.

Dom verkar inte ha några regler i Thailand och man behöver tydligen inte ta hänsyn till sina grannar.

Här har dom ingen grannar , men dom bor i en grop .
Dom har köken ute och när de regnar står dom till en meter med vatten när dom laga mat .
Här hade dom inte pengar till sand , utan sand , ingen bra hus .

P1050891.JPG

När man inte bor ute i skogen, men i ett område med en massa hus, så är det en fördel om de flesta hus ligger på samma nivå.

Har man inga pengar, så bor man till slut i en grop, då alla andra grannar bygger nytt.

Dom verkar inte ha några regler i Thailand och man behöver tydligen inte ta hänsyn till sina grannar.
Det problemet mina svärföräldrar råka ut för.
Inga problem med översvämningar innan men så höjde grannarna marken 1/2 meter så då stod deras tomt plötsligt under vatten vid regnsäsongen.

Dom har köken ute och när de regnar står dom till en meter med vatten när dom laga mat .

P1050891.JPG
Dom behöver nog mer än sand för att få ett bra hus ;)

Du burde heller stille spørsmålet om HVORFOR dem har huset sitt i en "håla".

P1050891.JPG

Tradisjonelt så bygger dem påle-hus hvor man ikke har problemer med vann. Men når thaiene begynte å bygge "farlang" hus så har dem fått den ideen med å ha sand under huset. Noe som sørger for en "sjokkbølge" effekt på andre hus rundt. Og så må ALLE ha sand under huset.

Selvfølgelig så må man fylle opp eiendommen med sand når man bygger langt ut i ris-åkeren og det ikke finnes andre hus i nærheten, men i en landsby er det fullstendig meningsløst. Det man gjør er å enten bygge på påler, som kan være fra 50-100 cm., eller man hever gulvet ved bruk av litt sand eller betong. Og så er det viktig å kunne "lese" eiendommen. Finnes det en naturlig drenering så trenger ikke huset bygges opp noe særlig høyt. Og finnes ikke dette så kan man lage en kunstig drenering.

Tradisjonelt så bygger dem påle-hus hvor man ikke har problemer med vann. Men når thaiene begynte å bygge "farlang" hus så har dem fått den ideen med å ha sand under huset. Noe som sørger for en "sjokkbølge" effekt på andre hus rundt. Og så må ALLE ha sand under huset.

Selvfølgelig så må man fylle opp eiendommen med sand når man bygger langt ut i ris-åkeren og det ikke finnes andre hus i nærheten, men i en landsby er det fullstendig meningsløst. Det man gjør er å enten bygge på påler, som kan være fra 50-100 cm., eller man hever gulvet ved bruk av litt sand eller betong. Og så er det viktig å kunne "lese" eiendommen. Finnes det en naturlig drenering så trenger ikke huset bygges opp noe særlig høyt. Og finnes ikke dette så kan man lage en kunstig drenering.

Du skriver : når thaiene begynte å bygge " farlang " hus så har dem fått den ideen med å ha sand under huset.
En Thai har bygd ferang hus i många hundra år . men Isaan hus är på påler , inte Thai hus .

Du skriver : når thaiene begynte å bygge " farlang " hus så har dem fått den ideen med å ha sand under huset.
En Thai har bygd ferang hus i många hundra år . men Isaan hus är på påler , inte Thai hus .

Nå tror jeg at du blander sammen litt. Tradisjonen med å bygge på påler finnes over hele sør-øst Asia. Jeg fant denne linken som viser hvordan man bygger et tradisjonelt thai hus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Architecture_of_Thailand

http://resources.woodlands-junior.kent.sch.uk/thaihouses.html

Tillbaka
Topp