Sjuk/olycksfallsförsäkring

Faktiskt upp till två år med Länsförsäkringar.
Försäkring heter Utlandsvistelse.

Är skatteverkets regler fortfarande att man måste vara bosatt minst 6 månader om året i Sverige för att man ska vara skriven där?
Kanske man skulle skriva sig i Sverige ändå, jobba upp garantipensionen lite :)
Hehe nä skulle inte tro det, hela familjen är redan försäkrade så inget som påverkar ändå, än så länge iaf.

/ SatanG

Är skatteverkets regler fortfarande att man måste vara bosatt minst 6 månader om året i Sverige för att man ska vara skriven där?
Hehe nä skulle inte tro det, hela familjen är redan försäkrade så inget som påverkar ändå, än så länge iaf.

/ SatanG
Gör det ingen skillnad för dig skattemässigt om du står skriven i Sverige eller ej?
Om inte så är ju det bästa för dig att skriva in dig i Sverige.

/ SatanG
Skilj på folkbokföring och beskattning.
Planerar man att vistas utanför Sverige i över ett år ska man skriva sig på den utländska adressen.
Så ett år är inga problem för en pensionär eller för en som gör en jordenruntresa om man avser att återvända.
En 6 månaders regel är om du jobbar och skattar i annat land om var du ska beskattas.
Bättre att läsa på Skatteverkets hemsida där allt finns lätt att hitta.

Skilj på folkbokföring och beskattning.
Planerar man att vistas utanför Sverige i över ett år ska man skriva sig på den utländska adressen.
Så ett år är inga problem för en pensionär eller för en som gör en jordenruntresa om man avser att återvända.
En 6 månaders regel är om du jobbar och skattar i annat land om var du ska beskattas.
Bättre att läsa på Skatteverkets hemsida där allt finns lätt att hitta.

Varför har du så svårt med sanningen. Detta har vi pratat om förr.

Du kan vistas utomlands i flera år och förbli skriven i Sverige om vistelsen är av tillfällig karaktär t.ex. utsänd på arbete i 3år kan förbli skriven i Sverige, då det finns en tydlig tidsgräns från början.

Reser man jorden runt under t.ex. 3år är det också tillfälligt och din fasta punkt är fortfarande Sverige.

Varför har du så svårt med sanningen. Detta har vi pratat om förr.

Du kan vistas utomlands i flera år och förbli skriven i Sverige om vistelsen är av tillfällig karaktär t.ex. utsänd på arbete i 3år kan förbli skriven i Sverige, då det finns en tydlig tidsgräns från början.

Reser man jorden runt under t.ex. 3år är det också tillfälligt och din fasta punkt är fortfarande Sverige.
Utsända på arbete i andra länder har ett eget regelverk, då jobbar man fortfarande åt ett svenskt företag, är bosatt och skattar i Sverige.
Där finns en uppsjö av regler och vanligt är Sink-skatt och regleringar hur länge man får vistas i Sverige utan att beskattas helt med svensk inkomstskatt.

Som du säger och även jag påstod finns inga större krav om man planerar återvända efter några år och har i kvar sin adress.
Men då är det endast folkbokföring det gäller.
Dock anger Skatteverket 1 år som norm på sin hemsida.

Gör det ingen skillnad för dig skattemässigt om du står skriven i Sverige eller ej?
Om inte så är ju det bästa för dig att skriva in dig i Sverige.

Nej samma nettolön vare sig jag bor i Sverige eller Thailand.
För mig skulle försämringen vara att försäkringen för familjen skulle försvinna om vi flyttar till Sverige. Dessutom antagligen knöligt, för mig att skriva mig i Sverige, om jag inte skiljer mig och familjen bor i Thailand, Så det bästa är nog, på alla plan, att vi stannar kvar där vi vill bo istället.
Får se i framtiden om vi ändrar uppfattning men vi har det rätt bra som vi har det.

/ SatanG

Prova Pacific Cross, vanligt bland expats i Asien.
Runt 2000SEK/m för en familj om man väljer en högre självrisk på 5000 USD.
Täcker runt 1 miljon USD.
Många väljer en ännu högre självrisk på 10.000 USD eller mer för att få ner premien.

Med aetna behöver jag inte betala självrisk.
Antar att det ingår i priset då jag får tillbaks 10% årligen om jag inte nyttjat den.
2 miljoner i sjukvård, 1 miljon usd om jag behöver sjuktransport till hemland.

Tillbaka
Topp