Ska du vaccinera dig mot covid-19 när ett vaccin finns tillgängligt?

Vaccinera mot covid-19

• Ja

Röster: 45 78.9%
  • Nej

Röster: 8 14.0%
  • Vet inte

Röster: 4 7.0%

• Totala väljare
    57

Vet inte om det stämmer men strålningen från 5g antennerna sägs ju inte vara direkt nyttiga.
I korea va dom placerade så strålade direkt in i husen.
Läste att i Biskopsgården hade dom placerat 5g antenner på taket på ett dagis.
Ingen kunskap och står inte på någon sida bara läst att den höga strålningen från antennerna är inte direkt nyttig att utsättas för.
Ser ju bara ombord, våra antenner på monkey har säkerhetsavstånd som man inte får gå innanför då strålningarna är ohälsosamma enligt instruktioner från producenterna, olika för olika frekvenser.
Ombord så är dom ju riktade så inte strålar ner.
Vsat antennerna har 30m säkerhetsavstånd men ombord va dom programerade med block zones och så dom inte sände strålning inom vissa grader.

20200803_141135.jpg
Det är en väldigt stor skillnad på de radioantenner med kortvåg/ultrakortvåg man använder på fartyg och 5G-antenner. Helt olika frekvensband och effekter

5G-antenner avsedd att täcka en väldigt liten area runt antennen sänder på mycket högre frekvenser som därmed också dämpas mycket fortare med avståndet och medeluteffekterna är väldigt låga jämfört med fartygsradio avsedd att täcka mycket lång räckvidd

Har jobbat mycket med radar och radio på fartyg och är väl insatt i riskområden och restriktionsområdet. Tittar på på samma risknivåer för en 5G-antenn är största risken att man slår huvudet i den för riskavståndet för den typen av skador man riskerar vid fartygsradio av typ kortvåg/mellanvåg är kortare än antennen fysiska utbredning

Det är en väldigt stor skillnad på de radioantenner med kortvåg/ultrakortvåg man använder på fartyg och 5G-antenner. Helt olika frekvensband och effekter

5G-antenner avsedd att täcka en väldigt liten area runt antennen sänder på mycket högre frekvenser som därmed också dämpas mycket fortare med avståndet och medeluteffekterna är väldigt låga jämfört med fartygsradio avsedd att täcka mycket lång räckvidd

Har jobbat mycket med radar och radio på fartyg och är väl insatt i riskområden och restriktionsområdet. Tittar på på samma risknivåer för en 5G-antenn är största risken att man slår huvudet i den för riskavståndet för den typen av skador man riskerar vid fartygsradio av typ kortvåg/mellanvåg är kortare än antennen fysiska utbredning
Ööök mf/hf går väl under mellan och hög?
Sen som sagt nu med internet ombord, som sagt vsat antennerna har 30m säkerhetsavstånd.

Screenshot_20210429-230939_Drive.jpg

Kollade nu, mf/hf 1,8m men som sagt vsat ombord som är farligast gällande strålning.
Har man inte lagt in blockzones så strålar det rakt ner på manskapet på bryggan.
Då den strålar 25 grader ner från horizontalen.
Som sagt ingen koll på 5g strålning.

Ööök mf/hf går väl under mellan och hög?
Sen som sagt nu med internet ombord, som sagt vsat antennerna har 30m säkerhetsavstånd.

Screenshot_20210429-230939_Drive.jpg
En Satcom har ju extremt mycket längre den skall kommunicera med andra änden än en 5G med en mobiltelefon i närområdet och därför måste uteffekterna vara väldigt olika. Signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet i luft.

Och läser man här så låter det inte hälsosamt att placera antennerna som på fotot från korea och heller inte bump your head into it.

Vid de starkaste basstationerna kan referensvärdet överskridas inom ungefär tio meter från antennen. Då krävs dock att du befinner dig mitt i antennens huvudlob, att basstationen är maximalt belastad samt att det är fri sikt till antennen.

Mitt inlägg i debatten är;

På 70 talet så snackade vi, inte Thailand, men på tvåmetersbandet. Då var radiovågorna två meter och antennerna gärna två meter!

Det var tider det!

Hade en riktig foliehatt till lots i tror det var Tyskland.
Han va sur när han kom ombord för att vi hade radarna på när han gick ombord, dom kunde stråla han när han gick på lotslejdarn, våra radar antenner sitter typ 40m ovanför han när han klättrar upp, han hade egenskapad hjälm på huvudet och han stod mest och malde om skadliga radiovågor än lotsade.
55555

Hade en riktig foliehatt till lots i tror det var Tyskland.
Han va sur när han kom ombord för att vi hade radarna på när han gick ombord, dom kunde stråla han när han gick på lotslejdarn, våra radar antenner sitter typ 40m ovanför han när han klättrar upp, han hade egenskapad hjälm på huvudet och han stod mest och malde om skadliga radiovågor än lotsade.
55555
Våra navradar hade riskområdet samma som rotationsområdet. d.v.s dom vara bara farliga om man fick antennen i huvudet. Vanlig standard X-bandsradar
Bryggan blev lite stressade när navradarn brakade ihop under nav-träning inne i Stockholms trånga skärgård med ett stort Minfartyg
Jag löste problemet snabbt

Jag radar Navradarn på Äbg -84.JPG

Dock är det mycke överdrifter helst till sjöss och när det gäller radar, många tror ju man blir micrad bara att kolla på radarn.
Här är säkerhetsavstånden på monkeyn som är från producenterna på sista båten jag va.
Dock har vi lite fler antenner pga DP reference system, dom vet jag inte säkerhetsavståndet på, som arthemis, darps, radius etc.

20200821_144851.jpg

Våra navradar hade riskområdet samma som rotationsområdet. d.v.s dom vara bara farliga om man fick antennen i huvudet. Vanlig standard X-bandsradar
Bryggan blev lite stressade när navradarn brakade ihop under nav-träning inne i Stockholms trånga skärgård med ett stort Minfartyg
Jag löste problemet snabbt

Jag radar Navradarn på Äbg -84.JPG
10 grader upp och ner från horizontalen gäller på en radarantenn.

10 grader upp och ner från horizontalen gäller på en radarantenn.
När jag mekade JA37 Viggen, som hade världens bästa jakt radar i nosen, så var det ett säkerhetsavstånd på flera hundra meter om jag inte minst fel. Jag undrade alltid hur flygföraren som satt 1 meter bakom klarade sig..... ;-)

När jag mekade JA37 Viggen, som hade världens bästa jakt radar i nosen, så var det ett säkerhetsavstånd på flera hundra meter om jag inte minst fel. Jag undrade alltid hur flygföraren som satt 1 meter bakom klarade sig..... ;-)
Block zone kanske eller sände den bakåt med?
På radarn i förmasten hade vi på dom äldre fartygen block zones akteröver, men om man ser på säkerhetsavståndskravet verkar det vart onödigt och på nybyggena va det ingen blockzone programmerad akteröver.

Block zone kanske eller sände den bakåt med?
På radarn i förmasten hade vi på dom äldre fartygen block zones akteröver, men om man ser på säkerhetsavståndskravet verkar det vart onödigt och på nybyggena va det ingen blockzone programmerad akteröver.
Troligen same shit, detta var på 80 talet.

Parabol/riktantenn så all energi riktades framåt. Säkerhetsavstånd är mycket längre än riskavstånd. Det är två helt olika begrepp

Parabol/riktantenn så all energi riktades framåt. Säkerhetsavstånd är mycket längre än riskavstånd. Det är två helt olika begrepp
De begreppen har jag blandat ihop iof. Vi som var värnpliktiga då, och hade kollat på top Gun, tyckte dock att det borde vara lite farligt för flygföraren att upptäcka de radar robotarna som avfyrats bakifrån och hade radar lock!, lite som att man måste vrida mikrovågsugnen mot sig o öppna luckan...

Fan vilka tider.....!

De begreppen har jag blandat ihop iof. Vi som var värnpliktiga då, och hade kollat på top Gun, tyckte dock att det borde vara lite farligt för flygföraren att upptäcka de radar robotarna som avfyrats bakifrån och hade radar lock!, lite som att man måste vrida mikrovågsugnen mot sig o öppna luckan...

Fan vilka tider.....!
1619717728318.png

Tillbaka
Topp