K
kjell.t
Gäst
"legolas " sa:Håller med dig, Ha det som hemma eller inte ha det som hemma, skit samma tycker jag, upp till var och en. Läste ibörjan på tråden här om att man dryftade kvaliteten på möblerna.
Kan då säga att jag upptäckt följande om de thailändska möblerna, och då bortser jag ifrån de traditionella thailändska möblerna, vilka jag inte vill ha innanför mina dörrar. De går inte att marklyfta, och är jäkligt "jobbiga" det är, trot eller ej, dessutom svårt att hitta snygga och användbara dynor till dessa s.k. tungviktsmöbler.
Alt. 1 - Jag har icke varit på IKEA härnere, men vi vet ju alla vilka möbler det finns där, jag för min del gillar dessa möbler.
Alt. 2 - Det finns dessa superbilliga möbler som är mer "västerländskt influerade, och som också beskrives här i tråden som en skiva med ett påklistrat lager av träfolie (heter det så?). Man finner dessa möbler oftast i dessa små möbelförsäljningsställen som ligger utefter vägarna, typ "hål i väggen ställen".
Dessa möbler typ bokhyllor etc. är som sagt var ruskigt billiga, och kan faktiskt fylla en funktion i hemmet, om man bara låter bli att vattna dessa möbler, för då släpper ytlagret ganska snabbt. Men för de som vill fylla sitt hem ganska snabbt till en hygglig peng, så är det ett helt OK val.
Alt. 3 - jag för min del har funnit att det finns även en 3:e variant på möbler, och det är de som jag köpt på "Koncept", de har (tycker jag) en alldeles utmärkt kvalite´, och priserna är helt överkompliga. Dyrare än möblerna i alternativ nummer 2 härovan, men ruskigt mycket billigare än hemma i Sverige.
T.ex. så har jag i "vardagsrummet" här hemma en sitt-möbel bestående av 1st bord, 1 3sits-soffa samt 2st fåtöljer. Detta kostade i inköp 17.000 baht, vilket torde vara SEK; 3.900:- . jag fann det vara helt OK i och med att det var snyggt, lika snyggt som om det var köpt hemma i Sverige.
I matsalsrummet, så köpte vi ett snyggt glasbord med tillhörande skitsnygga 6st stolar, och vi betalade 12.500 baht (SEK: 2.900 för hela härligheten. Kvaliteten på detta är detsamma som hemma i Sverige...
Så olika alternativ finns härnere det nämns också INDEX, vilket jag inte varit på, men det torde väl vara ungefär detsamma som KONCEPT tror jag.... Så att hitta möbler härnere och fylla sitt hem, kan bli riktigt billigt.... Men man måste räkna med att dessa möbler kanske inte håller livet ut.
Men köper man en vanlig sittstol som vi har vid vårt vardags-middagsbord, och man betalar 390 baht för stolen, så skiter jag faktiskt att den kan (vid otur) fallera efter 3 år.....vilket en av stolarna gjort här nu.... SEK: 85:-, så köpte jag en ny utan att blinka ens....
Så om man skall ha det som hemma eller inte, upp till var och en... Men jag kommer aldrig att sänka mig så djupt så jag lägger mig på golvet bland hundarna, aldrig i livet.... DEN GREJEN har jag aldrig fattat däremot.... Men det finns ju alla sorters djur i vår herres hage antar jag...
legolas
Inte alla hundar ligger på golvet, tror min ligger lika bra som du legolas, hon har egen 120*200cm säng och gillar kudde. Bifogat foto är inte taget av mig, en bekant kom på besök och fann hunden så här. Vi vet ej vem som stoppat om henne men hon har troligen haft hjälp
Zelda sover