Ska man ha det som hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Rolf " sa:
Nä det var den inte. jag spånar vidare..
Du har nog rätt där ( för en gångs skull) :D det verkar va en återförsäljare, man kan söka deras möbler hos olika affärer. Jag laddar ner katalogen så får vi se.

Kolla den här länken Rolf
http://www.indexlivingmall.com/index-en.php

Den sidan är på Engelska.
Om du kollar nedåt högerkanten så ser du att man kan kolla tillgänglighet av en vara i olika filialer.

För mig är Index en Thailändsk motsvarighet till IKEA. Har kollat lite i Phitsanulok och nu i december skall vi se om vi inte köper nytt sovrumsmöblemang där.

/Anubaan

"legolas " sa:
Så du menar att Index är en butikskedja då???? Jag trodde som Rolf att det mer var ett märke på möbler.... Jäkligt konstigt sätt i så fall att marknadsföra sig på må jag säga..... Nästan bevara sina butiker som en affärshemlighet, haha!!
Men men, det låter bra, alltid gött med ett större utbud av olik falangmöbler...

Ja är de inte konstiga våra Thailändare ;).
Och dessutom så verkar det som om Index håller sig långt borta från Chaiaphum :thumbsdown:

/Anubaan

Så var det ja, trodde att man valde en möbel ur deras sortiment som sedan såldes av en annan möbelaffär.
Bra och tack för det anubaan :thumbsup: :thumbsup:

"legolas " sa:
Nej Rolf, jag klickade på allting av de olika alternativen längst ner till höger redan förut. Va fan är detta, varför skall det vara så saatans svårt att de vill lämna ut en lista över sina butiker, är de fullständigt jääkla dinga här eller..?????

Rolf, var finns listan??????
Det står Please select the branch och sen en ruta med Check på denna sida http://www.indexlivingmall.com/index-en.php för att få en fullständig upplysning måste man nog välja en möbel. Fick just höra att Pattaya och Rayong har butiker. Hjälper ju inte dej precis men då finns det lite överallt

"legolas " sa:
OK tack Rolf...... tänk va en utbildning i marknadsföring måste vara fullständigt olika i olika länder, bättre eller sämre här????? :'( :'( :'(
Det där var lite udda, istället för att bara lista butikerna. Men det funkar ju på det här sättet också men bökigare

Tar upp den här igen. Ska fylla på mer sen, men
En liten fråga till att börja med,
Finns det rabarber i Thailand????

"Rolf " sa:
Tar upp den här igen. Ska fylla på mer sen, men
En liten fråga till att börja med,
Finns det rabarber i Thailand????

Inte enligt tanten min ! för hon vill ta med sig nu när vi åker ner, och försöka odla..

Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är som med tulpaner, dom behöver frostnätter för att kunna växa.

Hmmm tack det tål att undersökas. Vi får googla lite och lyssna runt.

"legolas " sa:
jag tror att kycklingen är nåt på gång här faktiskt. Kanske inte frostnätter, men jag tror att rabarber kräver ett klimat där det existerar "säsonger" eller kanske årstider. De vill inte ha i alla fall bastuvärme vareviga dag under hela sin levnad, och de vill heller inte ha frostnätter......

Växten är ju inte svensk inte en europeisk, utan kommer ifrån länder med just årstider som typ Sverige, så det kanske är klurigt att försöka att gro dom i Thailand. Men varför inte pröva. det är ju kul att bara försöka, vem vet???
Jaha, Tack, det kan va värt att testa det är ju inget kostsam växt.
Får som sagt kolla runt lite.

Det finns jordgubbsodlingar i Chiang Mai/chiang rai. Dom har rätt vinterklimat. Men jag tycker ändå att våra svenskodlade jordgubbar smakar bättre än dom jag har köpt i C/M.

"ledarn " sa:
Kommer inte riktigt ihåg var jag läste om detta med Svenska jordgubbar..
Men det var någon som hade plantorna i krukor som han fick springa omkring med..
Allt för att dom inte skulle mogna för fort.
Och utan sol så smakar dom inte heller...

Men han tyckte att det var värt slitet !!?

De behöver solen för att bli söta, sen får man se vilken sort man vill ha.
I thailand får de för mycket vatten för att se fina ut och då avtar smaken.
Jag har fått båda sorters jordgubbar i södra EU och sverige, det går att se lite på bären om de är övervattnade och smaklösa. Vatten i överflöd ger man för att få ut mer volym bär för högre inkomst

"legolas " sa:
Kjell.t med all respekt nu......Det är inte svart eller vitt här. Det handlar också om att de växer för fort i fel livsbetingelser, och sockerhalten i bäret "hinner" inte med helt enkelt...

Vi har perfekta betingelser i norra delen av Europa, och det är ursvårt om inte helt omöjligt att hitta en jordgubbe uppväxt i södra Europa som ens är i närheten och den goa sockerhalten som dennes Nordiska kusin har....

Jag är helt inne på din teori, detsamma som du sa innan om blåbär och hallon.

Ja bara en fråga varför ? det är väl bara flytta och börja om det har jag gjort och det fungerar.
När jag kom hit 2008 så hade jag ingen ting det var bara jag och min Thai fru ( vi gifte oss dec 2008 men har känt varandra sedan en längre tid tillbaka )
Och just nu planerar vi ett hus bygge och det blir ju naturligt vis inrett med Thai möbler.
Jag ser inga problem med att starta från 0 men det förutsätter naturligtvis att man har en inkomst.
mvh Svarre

Efter 7 vintrar i Thailand ( 6 mån, varje år) i hyrd lägenhet (med jättebra thaisängar) har jag funnit att osthyvel, potatisskalare, superfina vassa kniva (och bryne) och morsans gamla köttkvarn (huskvarna nr 10) är himla bra att ha!
Vi har gasspis (fanns i lägenheten) och en 2 plattors elhäll (egenköpt) samt den lilla ugnen Otto (plåt 27x27 cm), som vi också har köpt själva. Med detta klarar vi oss kanonbra och jag lagar mat och bakar mycket själv. Övriga grejor är köpta i Thailand.

Index möbelaffär finns i Rayong och en bra Home Pro. Samt många möbeltillverkare i "hål i väggen".
Jag tycker att mycket av tjusningen av att bo i ett annat land är att hitta nya lösningar på saker o ting. " Jaha, så kan man ju också göra!"

Lycka till Rolf (och Gunilla) med ert nya boende!

I januari var vi på IKEA i Bangkok . Precis som hemma! Har även varit på IKEA i Kuala Lumpur. Också precis som hemma! Massor av Thaiare i Bangkok som handlade och åt som besatta. Vi med (åt). Men deras matsortiment var uselt. Hoppas att dom bättrar sig på den punkten. Alltså matsortimentet i shoppen, inte på restaurangen. Där fanns allt man kunde önska sig plus kycklingvingar som verkade falla thaiarna på läppen.

En billig bokhylla vi köpt har termiterna gjort sitt bästa för att snaska i sig. Kanske därför thaiarna har det där tunga och hårda träslaget i sina möbler.?
Vi köpte nattygsbord och en bokhylla (för förvaring, böcker o TV) för 6 år sedan i "normalt" träslag och de grejorna har fått vara i fred för de små marodörerna!

Hälsningar från ett iskallt Blekinge.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp