Ska man ha det som hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vill ha komforten ja har här hemma i sverige o de har ja nästan me i thailand farang kök platt tv micro kaffebryggare toast maskin mm mm mm

"glimten66 " sa:
Jag vill ha komforten ja har här hemma i sverige o de har ja nästan me i thailand farang kök platt tv micro kaffebryggare toast maskin mm mm mm
Jo det är väl som Lego skrev man väljer ju den standard som passar en själv. Vill man leva och bo som en Thai så är ju det ok, vill man ha det lite som i Sverige så är väl det också ok.
Bara man trivs med livet och har det bra med sej själv och de sina.

"ledarn " sa:
Skulle nog tro att det blir mycket möbler inhandlat på IKEA när tiden för flytt infinner sig ?
Vill inte ha de klassiska Thai möblerna som jag sett...
Usel kvalitet och riktigt dålig sittkomfort på soffor bl,a...

När det gäller massiva trämöbler vill jag gärna ha Thai, typ bord och stolar..
Låter som en vettig kombination, se inget fel i det Thailändska hantverket tvärtom

"legolas " sa:
Jag ser ett enormt stort fel i det thailändska hantverket, och det är att de har ALLTID möbler som är så jäävla tunga så man kan inte ens själv marklyfta en endaste pinnastol. Skitvärdelösa möbler om man snackar om det traditionella möblemanget, så passa Er så ni inte ramlar in i den skiten.

Däremot så fann jag i en affärskedja som heter KONCEPT, möbler som var som våra västerländska, jääkligt granna och funktionsdugliga. De var i vikt som man är van vid och granna som man är van vid, verkliga fynd prismässigt också....

men thaimöbler a la tradition, nä stort tack med jääkligt stora bokstäver...
Hej du ::)
Vi menade bord och förvaringsmöbler inte sängar fåtöljer och stolar.
Nä komfortmöbler av Thailändskt snitt är ingen höjdare.
Hörde också om KONCEPT dom kommer väl som Ikeas i byggsats?

"legolas " sa:
nej för sjutton Roffe!!! De är kompletta möbler, har aldrig sett en endaste byggsats innanför affärsdörrarna. jag gillar speciellt deras matsalsmöbler, soffor, stolar i alla de former. jag har aldrig kollat på sängar, men om de är i samma smak och färger som det andra möblemanget, så är de också garanterat skitsnygga.

Lite prisexempel: Jag har en möbel som består av 2 breda rejäla stolar, 1 3.sittssoffa, man sitter på sittdynor, samt ett snyggt bord. Möbeln är en samvarosmöbel där man sitter och tar sig kanske en kopp kaffe eller ett järn ute vid vardagsrummet. priset för detta var 17.000 baht = SEK: 3.700:-. Kanske lite dyrt för Thailand, men jag föll för hur bra kvalite det var och hur snyggt det var.

Vidare så köpte jag ett matsalsbord i glas med 6st stolar, i mitt amatörtyckande en bra kvalite på grejorna, detta sista kostade 10.000 baht = SEK: 2.200:-

Jag köpte en i mitt tycke högkvalitativ TV-fåtölj, alltså den typen där man "fäller" stolen och lägger upp fossingarna på en pall (som ingår i priset) och kollar på TV och sedan garanterat somnar av ren glädje, denna kostade 7.500 baht = SEK: 1.660:-.

och så håller det på...... skitbra kvalite för att vara Thailand, och priserna jämfört med hemma gladde mig oerhört...
Vad bra då finns det alternativ till Ikea. Det är ju mycket möbler som ska in i ett hem, får väl fara runt och kolla dom som har lite av den svenska standarden.

"legolas " sa:
Dessutom i ALLA thailändska möbelaffärer eller vitvaruaffärer, så ingår hemkörning och montering i priset. Typ om man köper garderober, så kanske de kommer i 3 delar, då bär de in det i huset, uppför trappan och monterar ihop de 3 bitarna,,, bra va.... Ibland är det ju tunga saker man handlar..... Och vitvarorna är ju också gött att de bär in och kopplar ihop...
Vad det gäller vitvaror så kommer jag att stå som en hök över dom, litar inte på inst. har sett så mycket skit i den vägen. Gör det helst själv.
Men bära får dom gärna :)

Nu slår IKEA på stora trumman, 11 dagar kvar tills dom öppnar och så ska dom skicka ut 1milj kataloger i Bangkok området

Undrar just hur konceptet kommer att funka i Thailand. ??? Det skall bli intressant att följa hur de går. Men för vår del blir det inga inköp där pga avståndet, vi har 47 mil till Bangkok. :-\

Hade min bror bott kvar i Bangkok så hade han blivit stamkund där. Inte för möblerna men för köttbullarna och lingonen. :D

Vad kostar en 20 fots cointener från Sverige till Thailand med er. ????
"legolas " sa:
Larsove!!

Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.

vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där? Lägg sedan till de möbler som du gärna vill ha med, men som du är osäker på om det är smart att ta med. Du har nu då 2 olika storlekar på din skeppning. 1 med möblerna och 1 utan möblerna. priset som du sedan får (av mig??) kan du ju sedan värdera gentemot varandra. Frågan kommer ju upp: är det värt att ta till en container eller skall jag nöja med mig styckegods.

priserna för containers är inte så grymt höga till Asien, och detsamma gäller även styckegodset. Jämförelsen som man får göra, ja det blir ju då som ledarn och Berralund säger, vilka saker är absolut viktiga att ta med, och/eller kan jag handla dessa på plats i Thailand.

jag tror rent generellt om du tänker ha ett hem i Thailand, så är nog inte det där förslaget med att sova på golver en höjdare, jag fattar för övrigt inte heller varför man skall göra det?? Vi kan ju sova bättre, och vi har råd att unna oss bättre. Försök att kolla in vad de eftertraktade möblerna kostar att handla in på plats i Thailand.

Jag tror att du ganska snart kommer att märka att det är bra mycket smartare och enklare att välja ett container-alternativ gentemot att lägga en smärre förmögenhet på att köpa nya möbler härnere. För jag utgår väl ifrån att ni vill ha möbler i hemmet. För även om det är förvånansvärt billigt att handla möbler härnere, så finns det ju inte en chans i världen att handla in nytt möblemang till Ert hem blir billigare än att välja ett containeralternativ framför styckegodsalternativet.

Lycka till, och välkommen med Era frågor....

Hahaha, plast runt möblerna. Det tog ett bra tag innan jag fick ta bort plasten från soffan och fåtöljerna jag köpte när vi kom ner första gången. Och vad hände därefter - Jo grabben spillde ut någon slags vit färg i soffan som är omöjlig att få bort. :'( Varför lät jag inte plasten sitta kvar några dagar till?? ???

Det där med plast på madrasser hade jag aldrig missat om det hade varit i mitt hem, pga att det är jag som renbäddar sängarna. ;D

Plast på madrasserna och andra möbler är bara att rycka bort.
Vill inte frugan det så förklarar man det med att det inte är bra att stänga in fuktigheten i tyget/materialet. Mögel kan väl knappast vara populärt i Thailand?

"legolas " sa:
Eller ännu hellre, varför inte försöka göra nåt åt själva problemet, och det var väl INTE plasten va?? Det var att deras pojk sprang omkring med färg hej vilt i hemmet....

Det är ju vår grabb, och jag kan lova att han inte gör om det. Det är precis som ledarn säger, han hade aldrig suttit i en soffa tidigare. Så inte kunde man bli förbannad.

En liten fråga, är Index Living Mall en kedja som finns över hela Thai, jag kom bara till en Thai sida
när jag sökte på orter.

"legolas " sa:
Jag vet tyvärr ingenting om Index alls. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
Dom verkade ha ett skapligt sortiment och bra priser. Har väl inget direkt att jämföra med förutom de Svenska priserna. Får forska vidare.

"legolas " sa:
Rolf, de var ute och badade hela gänget, gick in och googlade. Kom till ett ställe på sidan och där tryckte jag på översätta och fick upp svensk text på hemsidan ifråga. Länken finns nedan.

När jag läser igenom allting, så får jag faktiskt den uppfattningen att detta INTE är en vitttspridd kedja av butiker (men jag vet inte), men inte någonstans pratar de om andra butiker.

För mig verkar detta vara en interntköpbutik endast.. deras adress är bangkok enligt följande.
Index Living Mall Co Ltd
147, nr 2, Soi 50, Rama Road, Rama 2.
Telefon Rd, Bangkok 10150

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=th&u=http://www.indexlivingmall.com/&ei=G7OvTqWBCIK4rAfpz_hI&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DIndex%2BLiving%2BMall%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7ADRA_enTH454%26prmd%3Dimvns
Tack, ja inga adresser men dom måste ju ha en butik, deras hemsida visar ju en affär, tycker att dom verkar värda ett besök. http://www.indexlivingmall.com/store/

"legolas " sa:
Ja Rolf, butiken ligger på adressen jag gav dig..... De berättar ju också att de ger offert för hemkörning och montering och hela konkarongen....
Lycka till...
ps. däremot länken jag gav verkar ju vara helkass....
Nä det var den inte. jag spånar vidare..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp