Larsove!!
Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.
vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där? Lägg sedan till de möbler som du gärna vill ha med, men som du är osäker på om det är smart att ta med. Du har nu då 2 olika storlekar på din skeppning. 1 med möblerna och 1 utan möblerna. priset som du sedan får (av mig??) kan du ju sedan värdera gentemot varandra. Frågan kommer ju upp: är det värt att ta till en container eller skall jag nöja med mig styckegods.
priserna för containers är inte så grymt höga till Asien, och detsamma gäller även styckegodset. Jämförelsen som man får göra, ja det blir ju då som ledarn och Berralund säger, vilka saker är absolut viktiga att ta med, och/eller kan jag handla dessa på plats i Thailand.
jag tror rent generellt om du tänker ha ett hem i Thailand, så är nog inte det där förslaget med att sova på golver en höjdare, jag fattar för övrigt inte heller varför man skall göra det?? Vi kan ju sova bättre, och vi har råd att unna oss bättre. Försök att kolla in vad de eftertraktade möblerna kostar att handla in på plats i Thailand.
Jag tror att du ganska snart kommer att märka att det är bra mycket smartare och enklare att välja ett container-alternativ gentemot att lägga en smärre förmögenhet på att köpa nya möbler härnere. För jag utgår väl ifrån att ni vill ha möbler i hemmet. För även om det är förvånansvärt billigt att handla möbler härnere, så finns det ju inte en chans i världen att handla in nytt möblemang till Ert hem blir billigare än att välja ett containeralternativ framför styckegodsalternativet.
Lycka till, och välkommen med Era frågor....