Ska man ha det som hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Rolf " sa:
Sitter och fantiserar om hur det ska/kan bli när flytten går till Thailand. Ska man ha allt det där som man har idag när man bor i villa. Då blir det en STOR container som ska med.
Ni som har flyttat saknar ni något som ni borde tagit med er?
Typ det man samlar på sej, snickerimask. högtyck, tyckluft, platt tv.digitalboxar osv.
Givetvis åker alla handmaskiner med men sen då…….
Möbler har jag förstått att det lämnar man om inte det är av stort affektionsvärde. Nu när IKEA öppnar nånstans där nere.
Kan man få lite tankar om problemet
Mvh Rolf

Hur går det med era planer Rolf? Eller ska ni känna er för denna semestern och sen börja planera frammåt?

Precis så. Det är ingen panik jag har två år kvar till min pension. Det hinner hända mycke på den tiden, men planen står fast.
Nu blev det ju en liten oplanerad resa, vi hade tänkt att inte åka i år men när Thai reade så blev det så.
Ska bli kul och skönt.

Jag är nog mer åt andra hållet, det enda som behövs är två par shorts och ett par badskor. 8)
Men när jag fördjupar mig i ämnet, så varför köpa det här???
En ny tanke har slagit mig och det är kanske att ha ett litet kryp in kvar här i Sverige, kan bli aktuellt under regnperioden, man får ju lägre skatt här om man är borta mer än tre månader, läste jag någonstans, så varför inte komma hem i maj.
Vet inte om det är golfintresset eller jakten som lockar. ;D
MVH Uffe

"Rolf " sa:
Morrn
Då var det som vanligt alla har olika uppfattningar om vad som är bäst. Det är ju bra då kan man välja det som passar en själv bäst.
Lurar på det här med tullavgifter det dyker ju upp här och var. Är det godtycligt var det kostar att förtulla varor eller går dom efter en lista så man kan få ett hum om vad olika saker kostar.
Rolf
Löst?

Annars:
Tullavgifterna är dyra*
men de är 0 på flyttgods** om man får in grejerna inom 6 månader ifrån att man får sitt första 12-månaders-VISA. Helknäppt, eftersom för många innebär det att det är nästan omöjligt att pricka in om man inte flyger hem extra för det, eftersom för många får man inte 12-månader första gången.
(Iofs kan man fördröja transporten, så den kommer under fria perioden, men då åker man på extrahyra för utrymme och container och det är svindyrt.)

* Thailand har "strafftullar2 på det mesta. Om procentsatsen är som för vanlig import, så är det vanligt med 25% inklusive VAT.

**Ovan läste jag i en informationstext för 1,5 år sedan.
(Senare har jag hört att bil inte räknas till flyttgods.)

Jahaja där ser man. Det finns alltid nåt kryphål om man kan utnytja det.
Man får väl se hur det funkar med planeringen. Det lär ju lite mer logistik som måste klaffa.
Tack för upplysningen
Rolf

"Rolf " sa:
Jahaja där ser man. Det finns alltid nåt kryphål om man kan utnytja det.
Man får väl se hur det funkar med planeringen. Det lär ju lite mer logistik som måste klaffa.
Tack för upplysningen
Rolf
Thailand har gjort den möjligheten med flit, så det är inget kryphål.

Däremot - OM det stämmer som någon skrev någonstans - så finns det ett kryphål att få in bil, utan att betala strafftull. Man tar in bilen till Malaysia* och KÖR den över gränsen till Thailand.
Vet inte om de trixarna hade tänkt på alla följder, för då några turistande kom in med bil, som sedan blev stulen innan de skulle åka ut igen, DÅ blev de krävda på tullen, för tullarna trodde att de hade sålt den i Thailand själva.

*Thailand, Malaysia plus några fler asiatiska länder har något slags frihandelsavtal typ det Sverige hade innan vi gick med i EU. Thailand har inte strafftullar för importer från de länderna, men det var knappast tänkt för att "smuggla" in bil :)

tror inte att de funkar den vägen heller fö vi tog in våra hojar den vägen för en 5 år sen men bara för att ha dom där i 6 månader men vi fick betala innan vi fick in dom i thailand dom pengarna fick vi tillbaka när hojen lämna landet igen
lika dant när polarna tog hojarna på flyg ner från stockholm

glimten66

"legolas " sa:
Lunkan håll dig ifrån transporter och tullregler, detta är långt över ditt huvud....
lämna detta till folk som jobbar med det.
Och var skrev du det rätta svaret?..
I din post framgår det ju inte ens VAD av det jag skrev, som skulle vara fel! OM det bara var delen gällande bilen, då kan ju din post LURA läsarna att tro att det var fel på resten av det jag skrev också!
F ö skrev jag:
"OM det stämmer som någon skrev någonstans" så då kan ju läsarna bedöma själva vad de tror om det jag VIDAREbefodrade från vad jag läst. Så mina poster gav ju mycket MER info än DIN skitpost...

F ö finns det många klantskallar bland de som jobbar med det också :)
T ex då jag frågade vad transporten för en container från Stockholm till Bangkok kostar, så räknade de BARA delen då containern ÄR på fartyget, och tog INTE med på och avlastning!!! Hur ska de kunna transportera containern om den inte lyfts på och av?... :)

Om och när man bestämmer sej för att göra slag i saken och flytta sitt pick och pack från svedala så är det väl en ren självbevarelse drift att välja nån som man med säkerhet vet hur en transport går till.
Annars kan man ju köpa en tradare och köra själv :D
Jag blir lite undrande över att det finns så många svar på en så enkel fråga som tex. tullregler.
Antingen så betalar man eller så smugglar man.
Det står ju var och en fritt att välja. Jag vill nog gärna att mitt flyttlass kommer fram utan att behöva bry sej. Det är ju det jag betalar för.

"Rolf " sa:
Om och när man bestämmer sej för att göra slag i saken och flytta sitt pick och pack från svedala så är det väl en ren självbevarelse drift att välja nån som man med säkerhet vet hur en transport går till.
Annars kan man ju köpa en tradare och köra själv :D
Jag blir lite undrande över att det finns så många svar på en så enkel fråga som tex. tullregler.
Antingen så betalar man eller så smugglar man.
Det står ju var och en fritt att välja. Jag vill nog gärna att mitt flyttlass kommer fram utan att behöva bry sej. Det är ju det jag betalar för.
Då glömde du ju alternativet, som kan vara bäst :)
om det går bra att pricka in gratisperioden för flyttgods.
En lurig grej, om man tar in då det är tull, kan vara hur tullen gör värderingen, för procent på 1 000 000 är ju 10 gånger mer än procent på 100 000 :) I Thailand är ju vissa begagnade grejer svindyra (t ex bilar) medan andra är billiga (t ex hus) och jag har inte hittat någon info hur thaitullen värderar de begagnade grejerna i flyttgodset.

"legolas " sa:
Lunkan och Rolf!!

jag har redan för längesedan PM;at Rolf i detta ärende. Det råder inga tveksamhet alls inom detta område. Jag är speditör och arbetar med dessa saker. Det var därför jag INTE ville skriva här på forumet, och skrev privat till Rolf. Detta forum skall icke vara en plats där jag skall göra reklam för min verksamhet, därav PM;et..

jag säger det igen, du förvillar bara Rolf med dina svar Lunkan.
Det finns väl fler läsare än Rolf? :) För att undvika förvirring av dem, så vore det väl bättre att di skriver VAD som var fel i det jag skrev?
Det var väl inget mer än det om bilen (?) och den delen skrev jag ju tydligt att jag inte visste, utan bara skrev vad ANNAN skrivit, så intresserade av den delen kunde KOLLA om den delen stämmer...

"legolas " sa:
Lunkan fatta detta!!! Jag skriver INTE inne på "språkhörnan", jag kan varken läsa eller skriva eller prata thai såpass bra!!!
Och vad hade det att göra med det jag skrev? - Ingenting...

"legolas " sa:
Lunkan, förstår du inte sammanhanget?????? OK jag skall skriva i klara ordalag. jag menar på att du vet lika lite om transporter som jag vet om "språkhörnan på Chaimai"...
Det var ju INTE särskilt klara ordalag :)
VAD var fel i det jag skrev?

(((F ö har jag både:
/haft en anställning där det ingick en del import. (Mest jobbade jag med att få ut varorna till kunderna, men det ingick även beställning och kontakter med leverantörer.)
/haft ett eget distributionsföretag i 12 år :)
/och skött kansliet i en liten hjälporganisation, som skickade "hjälp till självhjälp" till Estland, Polen (och lite Chile) efter Berlinmuren föll.

Iofs skötte jag inte själva internationella transporten själv normalt, men jag behövde ha lite hum om det t ex för att kolla vad för leveranssätt, som kunde vara bra/billigast eller försöka leta reda på försvunna leveranser då någon speditör e d strulat :)

Nu kan man få det som hemma, om man vill.
Har kollat igenom IKEA's katalog och bla. så har dom samma sängar och kuddar, täcken som i Sverige.
Likadana kök och tillbehör, är man van vid nåt så är det väl inget fel i att skaffa dom sakerna om det går.
Det lär ju bli så mycket annat som är nytt och ovan så det räcker nog och blir över

"Rolf " sa:
Nu kan man få det som hemma, om man vill.
Har kollat igenom IKEA's katalog och bla. så har dom samma sängar och kuddar, täcken som i Sverige.
Likadana kök och tillbehör, är man van vid nåt så är det väl inget fel i att skaffa dom sakerna om det går.
Det lär ju bli så mycket annat som är nytt och ovan så det räcker nog och blir över

Vill du verkligen ha det så? Sängar kan jag hålla med om, gillar inte dom stenhårda dom har i Thailand. Men annars vill jag leva thai style när jag är därnere.

Vet inte om jag vill det men om, så finns ju allt. Sängar blir det utan tvekan, sen får jag se vad dom har att erbjuda i köks väg.
Gillar ju Ikeas kök bortsett från skruvandet, men när det är klart så är det en skitsak att montera.
Men vi får se hur det blir.
(läste igenom tråden innan, den är lite kul)

IKEA:s kök är bra, vi har ett sådant hemma. Praktiskt. Och i Thailand kan kan man säkert få monteringshjälp för en billig peng. Jag har då inte lust eller tålamod att hålla på med sådant, blir halvt vansinnig av att montera ett vanligt skåp. :o

Och visst är det bra att det finns, det kan ju alltid vara något man längtar efter. Tyvärr ligger det lite långt ifrån våra trakter. :-\

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp