Ska man ha det som hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ägnat morgonen tillsamans med tanten och kollat igenom IKEA katalogen för thailand. Hennes enda kommentar var "DYRT " :( :o

"matteisurin " sa:
Ägnat morgonen tillsamans med tanten och kollat igenom IKEA katalogen för thailand. Hennes enda kommentar var "DYRT " :( :o
Jo det är nästan samma som i Sv, men tar man tex. sängar och madrasser så vet man vad man får och med tanke på den tid som man tillbringar i sängen så får det kosta :D

Sen kommer jag nog att skaffa en sån där vattenkylare, med eller utan kolsyra.
Lite behändigt att bara tappa upp.
Vid fest kan man fylla den med bål :D :D

"Berralund " sa:
Eller Mekhong och Cola! ;D ;D ;D
Den festen kommer jag på
a1105.gif

"Kycklingen " sa:
Rolf:
Ska ni ha gasspis eller elektrisk spis?
Vet inte ännu, vi har induktion här hemma så man är lite bortskämd.
Så finns det i Thai så blir det en son annars så gillar vi gas till spisen men inte ugnen.

"Rolf " sa:
Så finns det i Thai så blir det en son annars så gillar vi gas till spisen men inte ugnen.

Nu skäms jag lite, men skyller på att jag bor på landet.

Vad är induktion?

Den använder istället energin för att värma upp kastruller eller stekpannan.
Alltså kärlet blir varmt inta nåt som finns omkring och plattan äär nästan kall. Den är dessutom energisnål och nästan lika snabb som gasen

"Rolf " sa:
Den använder istället energin för att värma upp kastruller eller stekpannan.
Alltså kärlet blir varmt inta nåt som finns omkring och plattan äär nästan kall. Den är dessutom energisnål och nästan lika snabb som gasen

Aha, tack för den infon.

"Rolf " sa:
Akta er för induktions värmare, cancerframkallande, värre än att leva under högspänningsledningar eller att vara lokförare eller rökare.

"PATCHAREE " sa:
Akta er för induktions värmare, cancerframkallande, värre än att leva under högspänningsledningar eller att vara lokförare eller rökare.

Säger vem ?? lämna gärna källan vaifrån du fått informationen.

Tack på förhand :)

Mats

"matteisurin " sa:
Säger vem ?? lämna gärna källan vaifrån du fått informationen.

Tack på förhand :)

Mats
Du kan väl googla lite så kan du se att lokförare och de som bor under högspänningsledningar har drabbats mer av cancer och det kommer de som använder induktionsvärmare att bli än värre drabbade, det är min spådom.

Induktionspisar ligger i området 25-48kHz, dvs långt ifrån vattnets (dvs våra kroppars) resonansfrekvens, vilket sannolikt betyder att de är mindre farliga.
Fö. så ger en klockradio placerad någon decimeter från huvudet mer strålning än en kraftledning i närheten.
Du kan ju kolla listan nedan och kolla vad som är farligt, så lever du säkert längre

Strålning på 10 cm avstånd från apparaten

Hårtork 30 µT
Borrmaskin 20 µT
Mikrovågsugn 14 µT
Dammsugare 6 µT
Klockradio 2,1 µT
Induktionsspis 1,2 µT
TV (ej plattskärm) 0,8 µT
Elspis 0,8 µT
Platt datorskärm <0,05 µT

"Rolf " sa:
Induktionspisar ligger i området 25-48kHz, dvs långt ifrån vattnets (dvs våra kroppars) resonansfrekvens, vilket sannolikt betyder att de är mindre farliga.
Fö. så ger en klockradio placerad någon decimeter från huvudet mer strålning än en kraftledning i närheten.
Du kan ju kolla listan nedan och kolla vad som är farligt, så lever du säkert längre

Strålning på 10 cm avstånd från apparaten

Hårtork 30 µT
Borrmaskin 20 µT
Mikrovågsugn 14 µT
Dammsugare 6 µT
Klockradio 2,1 µT
Induktionsspis 1,2 µT
TV (ej plattskärm) 0,8 µT
Elspis 0,8 µT
Platt datorskärm <0,05 µT
Det bevisar bara hur dum du är.

För att återgå till ämnet och verkligheten så tycker jag att definitionen: ska man ha det som hemma (Sverige) i Thailand så svarar jag nog för det flesta när jag påstår starkt:NEJ,,,,

Och med den betydelsen att orsaken till att vi vill flytta ned är för att det är bättre enligt vår uppfattning i mångt och mycket,,,Vi vill ha ett bekvämare och lyxigare/enklare liv när väl flyttåget går ifrån kylan och mörkret.Ett nytt varmare och soligare liv ska startas och för de allra flesta som har den möjligheten ligger nog i åldrarna 40 +

Våran nordiska valuta gör också att de allra flesta varorna hamnar på en femtedel av de priser som vi är vana med ifrån början vilket bidrar till en valmöjlighet som vi inte annars kan ha i hemlandet.

Vi blir miljonärer på ett ögonblick i deras valuta och förhoppningsvis så släpper inte vettet alltför mycket och vi börjar bete oss som otrevliga snobbar.Pengar i all ära men vad som är bättre i livet behöver inte betyda materiella ting utan kan bara vara att vara.

Personligen kan jag vara mycket nöjd en dag att bara kunna ligga på kakelgolvet i snöängel ställning och vara kapabel att njuta av FRIHETEN och se när jing jogg (lillödlan) klättra runt på väggarna i jakten på flugorna.

Så vill vi ha det som hemma ?,,,,Då svarar jag starkt:JA, med den betydelsen att Thailand är hemma ;),,,,Strålning i all ära men mitt land är världen och mitt hem är där jag är för stunden oavsett om en induktionshäll eller en borrmaskin ligger närmare än 10 cm ifrån mitt huvud.Oavsett så vet jag att vi alla dör en dag :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp