Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Väsklås är de säkra? Buntband eller najtråd är kanske lika säkert. Billiga väskor har idag bara dragkedja. Sett att många flygplatser erbjuder plastfilm runt väskorna, verkar vara säkrare än lås.
Lås är sällan ett bekymmer för personal i bagagehantering, dom har nycklar lagligt för detta. I bland måste bagage öppnas för det upptäckts föremål som är olagliga att föra ut ur ett land i röntgen. Det kan gälla narkotika, pengar, konst, historiska Buddha föremål eller elfenben. Annat för flygsäkerheten är numera batterier och powerbanks som inte får finnas i en incheckad väska.
Själv kör jag med ett buntband numera, inte för att hindra någon att öppna väskan utan mer för att se om väskan varit öppnad, då kan jag göra en rapport och anmälan på flygplatsen istället när man hunnit hem.
Han på filmen verkade iaf bara öppna olåsta väskor.
Men buntband, plastfilm el dyl så man ser om väskan öppnats är ju inte fel.
Kanske även bra att ta ett foto på väskan när man checkar in den så man kan visa hur den såg ut. Bevis på att någon öppnat den är nog det enda som gör att man kan klara sig ifall nån stoppat narkotika i den.
Hur skulle ni göra om ni vid hemkomst vid baggage bandet inser att nån har öppnat väskan? Ta den osedd till tull/polis och anmäla?
Öppna och kolla själv först?
Eller strunta i det och kolla när ni kommer hem?
Och vad skall du sen göra om du upptäcker att den varit öppnad samt att du saknar något ??? Bråka med ditt försäkringsbolag eller med flygbolaget ,tillex Thai Air
Och vad skall du sen göra om du upptäcker att den varit öppnad samt att du saknar något ??? Bråka med ditt försäkringsbolag eller med flygbolaget ,tillex Thai Air
Precis det är så man ska göra om man förlorat något av värde, då finns en rapport för sitt försäkringsbolag.
Flygbolagen kan också ersätta, det sker ofta vid skadat bagage.
Anmäl redan på flygplatsen till flygbolagets servicedisk vid ankommande bagage och få en utskriven anmälan.
Samma om väskan försvunnit eller är försenad.
Nu finns det kameror överallt, så allt finns inspelat om dom vill göra en uppföljning bakåt.
Dels för att kunna förhindra terrorism så ingen planterar bomber i incheckat bagage, narkotika är ju också en sak som smugglas.
Det går att spåra/följa en väska hela tiden från incheckning tills du lämnar flygplatsen i hemlandet.
För ett tag sedan när jag flög hem från Thailand med thai airway
Som vanligt så hade jag plastat in väskan i Bangkok
När jag får väskan i Kastrup så tar jag alltid av plasten direkt då ser jag en skada på väskan så jag anmäler skadan direkt vid service disken vid bagage bandet
Jag får välja på att få en ny väska direkt utan någon självrisk eller om jag vill ha en utskriven anmälan till mitt försäkringsbolag
Jag valde att få en ny väska
Så ett tips kan vara att ta av plasten vid bagage bandet direkt och kolla efter skador
Han på filmen verkade iaf bara öppna olåsta väskor.
Men buntband, plastfilm el dyl så man ser om väskan öppnats är ju inte fel.
Kanske även bra att ta ett foto på väskan när man checkar in den så man kan visa hur den såg ut. Bevis på att någon öppnat den är nog det enda som gör att man kan klara sig ifall nån stoppat narkotika i den.
Hur skulle ni göra om ni vid hemkomst vid baggage bandet inser att nån har öppnat väskan? Ta den osedd till tull/polis och anmäla?
Öppna och kolla själv först?
Eller strunta i det och kolla när ni kommer hem?
Och om dom då hittar narkotika i väskan, tror du att dom köper din story om att nån öppnat väskan och bara låter dig gå eller tror du att du kan få problem?
Och om dom då hittar narkotika i väskan, tror du att dom köper din story om att nån öppnat väskan och bara låter dig gå eller tror du att du kan få problem?
Tror att man fått en helsikes massa problem oavsett alternativ, mitt val känns för mig rätt, tror jag kommer lindrigast undan om oturen skulle vara framme.
Har det skett efter incheckning finns stora möjligheter att det går att hitta händelsen på inspelningar från flygplatsen som kan styrka din story om planterad narkotika.
Men jag skulle aldrig ta väskan från bagageområdet till tull eller polis, man tar den till flygbolagets disk som hanterar bagage och dom får tillkalla polis och tull. I bagageområdet spelas allt in från massor av kameror som kan bekräfta att du inte öppnat väskan innan du kommer till disken.
Före passage hos tullen har ju ingen smuggling ännu skett och misstänker tullen smuggling via markerade hundar eller röntgen, så sker inget tillslag förrän tullen passeras.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.