Skattuttag på våra pensioner vi för över från sveige

Fiskarn

Forumveteran
Har någon egentligen koll på detta med skatt här i Thailand, och då på våra Svenska pensioner, jag tänker uppsöka skattekontoret i Buriram, vad jag fått vetta så är det så att om jag betalar lägre skatt i Sverige än vad jag skulle gjort hät så kommer de att kräva resterande upp till den nivå som gäller här på det aktuella beloppet

Har någon egentligen koll på detta med skatt här i Thailand, och då på våra Svenska pensioner

Som jag tolkade Bangkok Post för bara några dagar sedan så kommer det begäras skatt på pengar som överförs till Thailand från 1 Jan 2025.
Det är komplicerat men har du redan skattat mer i Sverige än thailändska skattesatsen ligger på så dras inget tack vare dubbelbeskattningsavtalet.
Gäller bara de som är i Thand minst 180 dagar/år.

Många kommer nog undan i vilket fall då skattmyndigheten redan är överbelastad.

Men det är nog inte 100% klart hur det blir i praktiken och hur mycket information de kommer få från utlandet.

/ SatanG

Som jag tolkade Bangkok Post för bara några dagar sedan så kommer det begäras skatt på pengar som överförs till Thailand från 1 Jan 2025.
Det är komplicerat men har du redan skattat mer i Sverige än thailändska skattesatsen ligger på så dras inget tack vare dubbelbeskattningsavtalet.
Gäller bara de som är i Thand minst 180 dagar/år.

Många kommer nog undan i vilket fall då skattmyndigheten redan är överbelastad.

Men det är nog inte 100% klart hur det blir i praktiken och hur mycket information de kommer få från utlandet.

/ SatanG
OK, så har även jag uppfattat det, och på min pension som är 750k bath/år skattar jag dryga 20 % i Sverige , så samma ungefär som jag skulle skattat här, jag tror jag struntar att besöka skattemyndigheten i Buriram, de kommer att ha häcken full som du skriver

OK, så har även jag uppfattat det, och på min pension som är 750k bath/år skattar jag dryga 20 % i Sverige , så samma ungefär som jag skulle skattat här, jag tror jag struntar att besöka skattemyndigheten i Buriram, de kommer att ha häcken full som du skriver
Din pension varierar från dag till dag beroende på växelkurs. Vilken växelkurs skall gälla?

Tillbaka
Topp