SV: Pensioner och bidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"gunnarg " sa:
Jag skall inte vara ironisk nu utan tala klarspråk.Jag tycker det är helt fel när arbetsföra människor inte arbetar på grund av att de mister bidrag som andra skattebetalare får stå för. :thumbsdown:
Håller helt med dig, då är det fel på systemet ... tackar man nej till jobb ska man inte ha bidrag.

Vad fan har detta med min tråd om värmen i Thailand att göra , skitpratargubbar '
Hej då ,Jag går tillbaka till Thailand forum.se >:(ailand forum ....

Vad är det som händer här eg?
Den här tråden innehåller massa inlägg som hör hemma i Värme tråden..
Man ska inte kritisera mod i trådar men det går väldigt snabbt här i mellanåt..

"legolas " sa:
Men nog måste väl gunnarg få lov att vara lite ironiskt. hela situationen med denne kille som du kallar kompis är ju faktiskt ironisk... Inte så man skrattar ironisk, men så man gråter ironisk.

Och du som verkar vara den mest rättrådiga människa som man kan tänka sig, har detta som din kompis.... Är det månne beroende på att han har en thailändska till fru,??

Först så var det ju svårt för de som kunde att tacka nej till barnbidraget, det gör man ju bara inte. Och nu verkar det med denne kompis vara OK att hans thaidam sitter på r öva hemma och nekar att arbeta för då tappar dom bostadsbidraget...Och detta skulle då vara OK... Har ni därhemma blivit alldeles jävvla fartblinda eller.....

Killen är fattig-pensionär och sanningen är att det blir man inte på ren otur, det blir man av en endaste anledning när allt skitprat är borta. Och det är p.gr.a. att man inte har betalt in den skatt som man skulle ha betalt in.... Vad är det med Er gubbar.... Är allt OK bara för att man har thaidamer gemensamt, är det kravet för att allt skall vara OK eller....

och så gnäller ni på gunnarg när han är lite ironisk... Skall man prata klarspråk så handlar detta om 1 kille som:

a - Har inte betalt in tillräckligt med skatt i Sverige under sin levnad..
b - Har tagit en thaidam till Sverige, hon vill inte arbeta för då tappar dom
bostadsbidraget

jag undrar som någon sade, att dom kanske skulle ha det bättre nere i Thailand ekonomiskt, visserligen så tappar dom bidragen ifrån Sverige, men med en levnadskostnad som i bra fall kan vara 1/6:e del mot att leva i Sverige. T.om ännu mer om de slipper att köpa hus därnere...

Hoppas JAG inte ligger illa till nu bara.... ;) ;) ;)

legolas

Nu får du tat lite lugnt Legolas!!Du ligger lite illa till hos mej nu....Han(Berra) sa ju att han hade hamnat i olyckliga omständigheter...kan vem som helst göra....och du sa till Berra.. "och du har detta som din kompis....för att han är gift med en Thaidam"??Fyfaa@€..
Lite tuffa saker att säja om man överhuvudtaget inte känner till vilka omständigheter som skapat hans öde!! Önska dina medmänniskor gott i stället för att tro att ..."du vet allt"...om allt....förstör inte din trovärdighet!!! :nod:

"areeya " sa:
Nu får du tat lite lugnt Legolas!!Du ligger lite illa till hos mej nu....Han(Berra) sa ju att han hade hamnat i olyckliga omständigheter...kan vem som helst göra....och du sa till Berra.. "och du har detta som din kompis....för att han är gift med en Thaidam"??Fyfaa@€..
Lite tuffa saker att säja om man överhuvudtaget inte känner till vilka omständigheter som skapat hans öde!! Önska dina medmänniskor gott i stället för att tro att ..."du vet allt"...om allt....förstör inte din trovärdighet!!! :nod:

Du skrev det jag egentligen hade velat skriva, Frank. Man kan inte alltid påverka vilka livssituationer man hamnar i och jag tänker inte gå in på några detaljer om vad som har hänt honom. Men han är en av de mest god- och varmhjärtade personer jag känner.

Stor karma till dig, Frank!!

"legolas " sa:
Vad jag tydde det som var att du skrev att killen hade arbetat hela sitt liv och gjort rätt för sig..... Gör man rätt för sig efter ett helt liv, så slutar man inte som fattigpensionär. den oturen finns inte....

kronofogden kan väl inte gå in på kompisens skattekonto hos pensionsmyndigheten och dra pengar eller?????
Vet inte om jag missat något, men fattig pensionär existerar ju i Sverige även om man jobbat och betalt skatt hela livet ...

Tycker du drar förhastade slutsatser om någon som inte kan försvara sig om jag inte missat något som sagt!

Ja, lego drar verkligen förhastade slutsatser. det kan ske saker i livet som man inte råder över och i detta fallet rör det sig f*n inte om svartjobb.

Så jag är ytterst besviken på lego som ofta skall måla allting i svart. Man skall tiga om man inte känner till fakta, eller åtminstone inte komma med anklagelser som i detta fallet är rena spekulationerna. Punkt! >:( >:( >:(

Det finns massor med fattigpensionärer i Sverige. 2012 var den genomsnittliga allmänna pensionen 10 800 kr i månaden i fjol. Före skatt.

"legolas " sa:
Du nämner inga namn eller ingen ort eller nåt annat heller som kan avslöja vem vi pratar om. Så varför i herrans namn öppnar du inte upp dig lite grand Berra och talar om vilken typ av otur denne kille har, du skämtar för fan med din nästan löjliga neutralitet tycker jag.

Säg A, så får du fanimej säga B.... Jag vidhåller. arbetar man fullt och betalar in sina skatter under ett helt livs arbete, så slutar man inte som fattigpensionär. Det enda i det scenariot som kan göra att du hamnar där är om du struntat i att betala skulder, och dessa kräves in av fogden via pensionutbetalningarna.... Kanske det är vad detta handlar om??

legolas

Du har kanske haft en trygg tillvaro hela livet Lego, men det är faktiskt fullt möjligt att råka ut för saker som stjälper hela ens liv överända. Oftast flera samverkande orsaker men det är fullt möjligt. En olycka i kombination med en missad försäkringspremie eller andra tveksamheter, försäkringsbolagen tar varje chans att slippa betala. Dessutom kan en felsatsning med företag leda till att du blir ruinerad och får stora skulder. Jag har själv varit ytterst nära några gånger.

Numera har vi ju dock skuldsanering i Sverige så mer än 5-6 år behöver ingen leva på existensminimum. Det skulle ju faktiskt Berra vara intressant att veta vad som hänt killen, du behöver ju inte lämna ut detaljer om honom.

Vi kan säga så att på toppen av karriären råkade han ut för en olycka samtidigt som det blev en kostsam skilsmässa från första frun. Och mackes slog huvudet på spiken när han skrev om försäkringsbolag, dessa är rent för jäkliga när det gäller att betala ut ersättningar men väldigt snabba när det gäller att suga in premier.

Så man kan förledas tro att ens liv är i fullständig ordning, men jag lovar att allt kan kullkastas på bråkdelen av en sekund.

"legolas " sa:
Vad är detta... varför denna turbulens??? jag skrev att om en människa arbetar hela sitt liv, DET VAR DINA EGNA ORD, och betalar in sina skatter hela sitt liv... , och då finns det ingen chans att man slutar som en fattigpensionär....

Killen har myglat med skatteinbetalningarna, eller så har han inte arbetat hela tiden... Eller gick försäkringsbolaget in och tog hans pension hos pensionsmyndigheten???

Det är inte många människor i dag i Sverige som sitter och kan glänsa på en hög sparade slantar,de allra flesta har enbart sin pension enbart att leva på. Så katastrofen är relativ i många andras ögon när man tappar sina sparslantar.....

Men jag köper helt enkelt inte detta snack, inte ett dyft....

legolas

Kommentarer överflödiga!! >:( :-X :-X :-X

"legolas " sa:
Vad är detta... varför denna turbulens??? jag skrev att om en människa arbetar hela sitt liv, DET VAR DINA EGNA ORD, och betalar in sina skatter hela sitt liv... , och då finns det ingen chans att man slutar som en fattigpensionär....

Killen har myglat med skatteinbetalningarna, eller så har han inte arbetat hela tiden... Eller gick försäkringsbolaget in och tog hans pension hos pensionsmyndigheten???

Det är inte många människor i dag i Sverige som sitter och kan glänsa på en hög sparade slantar,de allra flesta har enbart sin pension enbart att leva på. Så katastrofen är relativ i många andras ögon när man tappar sina sparslantar.....

Men jag köper helt enkelt inte detta snack, inte ett dyft....

legolas

Bara ett litet exempel Lego:

Du jobbar dig upp i karriären men råkar ut för en bilolycka när du är 45 som leder till att du blir invalidiserad. På grund av att du kört för fort så blir du skadeståndsskyldig för både dig själv och ev. motpart vilket lätt kan bli miljonbelopp.

Du blir sjukpensionär vid 45 och din fru tröttnar på din bitterhet och lämnar dig. Hon tar sin hälft av allt och drar. Du blir tvungen att sälja huset och skaffa en dyrare lägenhet, husvärdena ligger lågt så det blir nästan ingen vinst när lånen är betalda.

Kvar är miljonbelopp i skulder och ingen förmögenhet, kronofogden kommer att ta all din pension över existensminimum varje månad. Säg att de tar 5 000 i månaden, det betyder att pengarna inte ens kommer att räcka till att betala räntan om skulden är över 1 miljon, alltså sitter du i sk-en för resten av livet.

"ledarn " sa:
Försök nu inte att "rätta" till Fablo's värld....

Berras kompis är en skurk har han bestämt redan.. :nod: :nod:
Det går inte att ändra på... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Skurk eller inte men kan man jobba skall man göra det även om bidragen sänks.Bidrag är till för dem som behöver och det är inte till för dem som föredrar sofflocket. 8)

"ledarn " sa:
Försök nu inte att "rätta" till Fablo's värld....

Berras kompis är en skurk har han bestämt redan.. :nod: :nod:
Det går inte att ändra på... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Exakt Lego är för stolt för att ändra sig ... eller ;)

"legolas " sa:
mackes jag orkar snart inte svara mer och upprepa mig om samma sak hela tiden. jag vill ingen nåt illa, men när jag läser och noterar vad andra skriver, så måste jag väl få lov att yttra mig vad jag tycker.

Berralund sade själv i ovan citerade inlägg att killen har arbetat och slitit i hela sitt liv, och statens kassakista har blivit påfylld av honom också...

jag har HELA TIDEN bara sagt att om man hamnar som fattigpensionär, så finns det en lucka någonstans och nåt stämmer inte.... Det saknas helt klart inbetalningar i form av skatteinbetalningar ifrån den människa som hamnar som fattigpensionär.

Olycka med försäkringsbolag och skilsmässor har ingenting med skatte-inbetalningar att göra..... Blir man sjukpensionär så fortsätter man ju att betala skatt eller hur... Däremot så nämnde jag ett scenario och det var att en människa som efter ett helt arbets-liv hamnar som fattigpensionär, då finns det märkbara "glapp" i regelbundenheten i hans skatteinbetalningar.

Så allt det du skriver som ett möjligt scenario har jag ingen åsikt om alls, ty det är inte alls det som jag sagt nu i fyra eller fem inlägg... Det är tråkigt om man råkar illa ut naturligtvis, men svara på det man skriver, så är det kanon Berra och mackes.

Alltså har killen slitit och släpat hela sitt liv och fyllt på statens kassakista???
och trots alla dessa inbetalningar blivit fattigpensionär??

tack för mig

legolas
Jag skulle vilja veta vad ni menar med fattigpensionär? Jag tror det finns många i Sverige som jobbat i en lågbetald sektor och som har det extremt knapert som pensionär, som aldrig skulle ha råd att åka på semester eller bygga upp ett liv i Thailand, även att man jobbat till 65 och betalt in skatter.

Någon skrev att genomsnittspenisonen är 10 800 brutto, enligt PRO är den högre se min källa http://www.pro.se/Press/Fakta-om-pensionarer/

"legolas " sa:
mackes jag orkar snart inte svara mer och upprepa mig om samma sak hela tiden. jag vill ingen nåt illa, men när jag läser och noterar vad andra skriver, så måste jag väl få lov att yttra mig vad jag tycker.

Berralund sade själv i ovan citerade inlägg att killen har arbetat och slitit i hela sitt liv, och statens kassakista har blivit påfylld av honom också...

jag har HELA TIDEN bara sagt att om man hamnar som fattigpensionär, så finns det en lucka någonstans och nåt stämmer inte.... Det saknas helt klart inbetalningar i form av skatteinbetalningar ifrån den människa som hamnar som fattigpensionär.

Olycka med försäkringsbolag och skilsmässor har ingenting med skatte-inbetalningar att göra..... Blir man sjukpensionär så fortsätter man ju att betala skatt eller hur... Däremot så nämnde jag ett scenario och det var att en människa som efter ett helt arbets-liv hamnar som fattigpensionär, då finns det märkbara "glapp" i regelbundenheten i hans skatteinbetalningar.

Så allt det du skriver som ett möjligt scenario har jag ingen åsikt om alls, ty det är inte alls det som jag sagt nu i fyra eller fem inlägg... Det är tråkigt om man råkar illa ut naturligtvis, men svara på det man skriver, så är det kanon Berra och mackes.

Alltså har killen slitit och släpat hela sitt liv och fyllt på statens kassakista???
och trots alla dessa inbetalningar blivit fattigpensionär??

tack för mig

legolas

Om nu alla tycks missuppfatta dig så kanske du skulle försöka omformulera...
Det jag beskrev kan ju mycket väl hända vid 65, men det är klart då är man
inte fattigpensionär, då är man bara en fattig pensionär ;D ;D ;D

"mackes " sa:
Om nu alla tycks missuppfatta dig så kanske du skulle försöka omformulera...
Det jag beskrev kan ju mycket väl hända vid 65, men det är klart då är man
inte fattigpensionär, då är man bara en fattig pensionär ;D ;D ;D

Man behöver inte vara skurk...eller bedragare för att få en låg pension. I mitt yrke(ICA-handlare i stort sett hela livet)..var man väldigt försiktig att ta ut lön på 70-talet...gällde även mej....man byggde lager för miljoner och tänkte inte så mycket på pensionen. Min revisor klagade på mej varje gång vi deklarerade och bad mej höja lönen. Så småningom efter kanske 10 år började vi ta ut "bra" löner, både dåvarande frun, och jag själv...men vi förlorade många...som man sa då..viktiga ATP-poäng.Och många, många småföretagare..sparade och gnetade...ville inte betala den som dom tyckte höga ATP:en som följde på högre lön...i dag är många av dessa FATTIGA PENSIONÄRER! :-\

Jag själv reparerade detta genom att de sista 10-15 åren "håva" in pengar i pensionsförsäkringar(som tur var)...och kunde sluta arbeta och leva på dessa pensionsförsäkringar med bibehållen lön från jag var 60 år ända tills 65-årsdagen!Och...har relativ bra pension fram tills jag blir 85... :nod:

Men tänk så många...t.ex. småjordbrukare som tagit ut en blygsam lön hela livet..
klart de blir fattiga pensionärer! Och LEGO..du pratade för inte så länge sen om att du inte kunde bo kvar i Sverige på din pension....du till och med nämnde hur mkt du hade efter zinkskatt...vänta tills du blir 65 år och måste anhålla om pension från pensionsmyndigheten....om du nu inte redan gjort detta...då sjunker det ytterligare...anser att man behöver ha minst 15 000 kr efter skatt om man skall ha det drägligt de sista åren..både i Sverige och i "landet på låtsas"!
Kan inte vara roligt att leva de sista åren i fattigdom...jag verkligen lider med dessa människor som hamnat där....oftast utan egen skuld! EMPATI! :nod:

Jag tror dom flesta fattigpensipnärer inte tänkt på pensionen, dom har levt ett bra liv i konsumtion , att inte ha råd att avsätta pengar till pension är bara dumheter, man måste ta sig råd under dom år man jobbar , att inte tänka som situationen är nu med indragna pensobsutbetalningar kommer straffa sig hårt, gör allt ni kan för art börja spara till pensionen, genom eget el genom era företag. Att leva i nuet är inte alltid rätt pensionen är en stor del av ens liv,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp