Jag har bra koll på solceller och tekniken runt ikring. Problemet är ju när man ej behärskar språket till 100 %. Fackuttryck som används på engelska går bra men sedan ska man binda ihop dessa med thailändska då är det rätt lätt att bli förbisprungen.
Ett problem här i området är att du ska hitta rätt grejor att köpa. Grejorna vi använder i europa kostar en förmögenhet här. Jag har besökt en hel del affärer här i Pitsanulok och det är som att köpa avokado plantor de vet ej vad de säljer och kan ej fackuttrycken som används. Kan man en del i ämnet avgör man snabbt vilka som är seriösa och vilka som bara vill tjäna pengar men inte bryr sig om att du ska bli nöjd. Vi har gjort affärer med en duktig firma här. Både duktiga säljare som vet en hel del om tekniken. Sedan har jag fått prata med deras "chang" när det gäller mer avancerade aspekter. Ovärderligt men omöjligt att hänga med när han drog på på thailändska. Då fick man lugna ner honom och bli lite teknikbasic.
Förmodligen mycket enklare i områden där det är fler som pratar engelska, men här hittar du inte så många av den sorten. Men jag är intresserad om du kan ge en vägvisare mot mannen i Löei. Det är inte så långt från dessa trakter.
Det har hänt en hel del sista tiden när det gäller solcellsanläggningar. Både när det gäller tekniken och när det gäller priserna. Anser jag.