Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Hvor mange ganger har jeg ikke oppfordret andre utlendinger i Thailand til ha "ryggdekning" og hvor mange ganger vender dem det "døve øret" til. Man bygger ikke hele sit liv opp rundt en kvinne når man velger å flytte til Thailand. Dersom "the shit hits the fan" så kan man være trygg på seg selv og omgivelsene. Men mange utlendinger bygger hus på kvinnen eller familiens eiendom og i mange tilfeller så står også både bil og motorsykkel i hennes navn og da sitter dem i "fella". Nekter man å være en "vandrende minibank" så er risikoen stor for at man blir hevet ut av huset man har betalt for og kvinnen finner seg en ny "vandrende minibank". Eller kvinnen kan bruke huset som "utpresning" til å kreve at utlendingen betaler for familiens ve og vel.

Det är ju riktigt som Isaan skriver och absolut inget ovanligt men hur var och en gör med sina pengar är upp till dem.
Det supportas hit och ditt hela tiden bland utlänningar ex styvbarn som får finna utbildningar syster och brorsbarn likaså nytt hus till svärföräldrar svågrar och svägerskor grannar hålls med överbetalda små jobb inget fel i detta glädjen av att kunna göra något för andra skall inte underskattas. Det som jag många gånger tycker är besvärande och gör mig illa till mods är när de givmilda och naiva utlänningarna inte längre kan betala då åker de oftast ute eller bitter sig fast och får stå ut med en förödmjukelse som är svår att se som utomstående och många gånger som vän då man inte diskutera eller vet hur deras ekonomiska upplägg ser ut. För att inte själv dras in i dessa konflikt relationer har jag idag blivit mycket mera återhållsam med mina relationer med andra utlänningar. Visste snälla oförargliga gubbar och killar men hur skall man förklara för dem att du skulle tänkt dig för innan och felet är helt ditt. Detta är en kulturkrock och den flicka som inte tänker först på sin familj är en dålig dotter syster svägerska barnbarn och bor man då i en liten by där nästan alla är släkt slutar detta vid by gränsen.

Jag vet inte om många förhållande där det inte finns en risk för utlänningen att råka mycket illa ut när relationen mellan tjejen och släkten är bra. I de fall relationen är bra och utlänningen har satt sig på tvären blir han utstöt och känner sig inte delaktig och får ingen respekt. Naturligtvis kanske inte alla relationer ser ut så här men tyvärr detta är min uppfattning idag. Jag vet inte hur många gånger jag under min tid här har fått revidera mina åsikter och inse att jag har haft fel så vem vet en dag kanske jag även ångra detta inlägg. Men tycker nog att ett varningens finger skall alltid finnas med. Det som jag många gånger även kan tycka är motbjudande är hur vissa utlänningar här inte uttalat men tycker utlänningarna kan skylla sig själva och ändå regelbundet umgås fast de sitter i samma situation.

Så vad kan man göra ingenting är min åsikt annat än att undvika dessa missförstådda förhållanden vara noga med vem man väljer att umgås med. Till dem som ännu inte träffat någon skaffa dig en bra uppfattning om hur hennes relation ser ut med familjen och var mycket vaksam när ämnet pengar och investeringar kommer upp. Bra tjejer hittar man överallt till och med i baren skulle jag vilja påstå det viktiga är att fina ut deras familjerelation. Jag ber om ursäkt redan nu för alla jag har och kommer att såra med detta inlägg.
Jag tror det ligger mycket i vad du skriver. Kvinnans relation, framför allt med mamman, är säkert oerhört viktig. Jag har fått uppfattningen att mammas åsikt är väldigt viktig så håll koll på framför allt hur läget är där.

I vår familj är banden tajta, det pratas näst intill dagligen. Detta känns bra, vi hjälps åt. Detta gör att jag inte kände mig speciellt orolig, men en del domedagsprofeter får mig att tänka efter ytterligare en gång. Men jag kommer ändå fram till samma sak, det finns ingen anledning till oro. Vi har en stabil familj, jag har inga barn tidigare och kan alltså göra precis vad f*n jag vill. Det känns tryggt inför framtiden!

Senast ändrad:
Att leva med en thai kvinna ger nya erfarenheter. Både positiva och negativa. Det är bara att titta sig själv i spegeln och fråga sig själv: valde hon mig för mitt utseende eller? Om svaret är nej, då måste det vara något annat...
Jag hoppas verkligen att min fru inte bara valt mig för mitt utseende;) har så många fler egenskaper som betyder betydligt mer i en relation.
Har själv i min ungdom jagat troféer, tyvärr oftast tvärdrag mellan öronen på dom med mest fördelaktigt utseende.
För egen del sätter jag mer värde på kvalitet än utseendefixering, klart det måste finnas attraktion, den växer sig starkare om du träffar rätt:)

Har du möjligen varit för generös mot Thaidamerna;):D

Jeg er mer engstelig for at min kjære skal finne ut at jeg ikke er en rik utlending og "hive" meg ut. Men ved nærmere ettertanke så er det mitt hus (leier) så kanskje hun pakker kofferten og forsvinner. :(

Som litt på kanten av denne tråden så kom jeg til å tenke på en tråd som jeg har startet på et annet forum hvor jeg utdyper litt hvilke konsekvenser noen av våres handlinger kan få i Thailand. Dette er hva jeg skrev.

Min samboer i Thailand er en stolt kvinne. Hun har gjennom mange år siden hun "sparket ut" sin tidligere thailandske ektemann med påfølgende tap av hus og eiendom forsørget seg og sine to barn. Jobbet 12-14 timer 7 dager i uken år etter år. Jeg forsøker etter beste evne å støtte henne på alle måter jeg kan og jeg tror at hun setter stor pris på det.

Nå har denne kvinnen hverken foreldre eller søsken og hennes øvrige familie er stort sett av samme "kaliber" som min samboer. "Verdens" hyggeligste familie. Hun er alltid aktiv uansett om det er på jobben eller når det blir arrangert fester (tidligere). Hun lager både vesterlig og thai mat som får tankene om hennes mat til å "smelte på tungen". Det finnes knapt nok en person som normalt har noe vondt å si om henne og min samboer sier knapt et vondt ord om noen andre. Dette er et godt menneske som bare ønsker sine medmennesker det aller beste.

Denne kvinnen har under den tiden vi har bodd sammen hatt 2 andre arbeidsplasser og det samme problemet har dukket opp på begge stedene. Hennes arbeidkollegaer, og på ett av stedene har hun arbeidet i 12 år, har "mobbet" henne fordi hun jobber når hun har en "farlang" samboer. Hennes venninner holder på med den samme "mobbingen". Min samboer har blitt litt innesluttet og snakker helst ikke med tidligere arbeidskollegaer og venninner for hun ikke vil høre på deres "mobbing". På sin nye arbeidsplass så tør hun ikke fortelle sine arbeidskollegaer om meg.

Hva jeg forsøker å fortelle om her er hvordan mange utlendinger i Thailand oppfører seg får en negativ innvirkning ikke bare på meg og min samboer, men også på andre thailandske kvinner som velger å jobbe. Noe jeg tror at mange av dere ikke helt forstår. Jeg kan selvfølgelig skrive om mine erfaringer, fortelle hva jeg mener er fakta og komme med mine meninger i tråder på Asiaforum. Noe jeg også har gjort. Men responsen har som oftest blitt negativ og innlegg har mange ganger inneholdt henstillinger om å KUN skrive om positive ting. Men livet i Thailand er ikke alle ganger så enkelt som mange skal ha det til, både for meg og andre utlendinger. Bare fordi man oppholder seg på "den andre siden av kloden" og man ligger under "palmene" med en paraplydrink i hånden så forsvinner ikke alle "problemer" som "dugg for solen". Livet i Thailand er som livet i sitt eget hjemland. Noen dager opplever man lykken, noen dager så finnes det problemer som må løses og noen dager er dønn kjedelige.

Hvorfor skal denne kvinnen "lide" for noe hun ikke har gjort? Hvorfor skal andre menneskers handlinger forsure hennes liv? Hvorfor skal hun se seg nødt til å "benekte" min eksistens? Hvorfor skal dette meget sosiale mennesket holde seg innenfor husets fire vegger og "nekte" å snakke i telefonen fordi hun ikke ønsker alt stresset med alle disse negative kommentarene om min person?

Hva jeg og hun ønsker er å trives med det vi gjør. Hun trives med å være aktiv sammen med venner og tjene så mye at hun kan stå på egne ben. Dersom hun ikke tjener nok så ser jeg vel ikke helt bort ifra at det kan komme noen baht fra meg. Hun forstår ikke hva galt hun har gjort som gjør henne fortjent til denne behandlingen. Og det gjør faktisk ikke jeg heller.

Nå tror jeg at jeg kjenner noen av deres holdninger etter noen år på Asiaforum så jeg ville vel ikke bli så særlig overasket dersom noen sier at jeg burde betale min samboer bedre eller bare forsvinne. Men man behandler bare ikke mennesker på en sådan måte. Båte meg og min samboer. Jeg tåler nok en "støyt" eller to, men min kjære samboer gjør ikke det. Hvorfor kan dere ikke forstå at hva dere gjør mange ganger ikke bare omhandler dere. Man MÅ forstå at ALLE utlendinger er "ambassadører" i Thailand. Hva vi gjør eller ikke gjør vil før eller siden komme tilbake til oss. Thaienes syn på oss utlendinger er en MEGET VIKTIG faktor i vårt liv i Thailand. Uten deres støtte så vil livet før eller siden bli uutholdelig. Dersom man skal betale for denne støtten så tror jeg thaienes syn på oss etter hvert vil utvikle seg til at vi KUN er "vandrende minibanker" og IKKE mennesker. Og jeg har et behov for å bli oppfattet som et menneske av kjøtt og blod og IKKE som en "vandrende minibank". Noe jeg er helt sikker på at alle andre utlendinger i Thailand også har.

Min hensikt med dette innlegget var å påpeke at de valgene utlendinger gjør i forhold til thaiene, uansett om utlendingen bor i Thailand eller i sitt eget hjemland, som oftest får en betydning for alle oss andre. Drar mange nok utlendinger til Thailand og finner seg en kone og gir "millioner" av baht til kvinnen og familien så vil før eller siden thailandske kvinner tro at veien til rikdom er å gifte seg med en utlending.

Jeg påstår IKKE at alle thailandske kvinner er noen "støvsugere". Men hva skal kvinnene tro når deres venninner gifter seg med utlendinger og pengene bare "regner over" kvinnen og hennes familie. Var jeg en lutfattig risbonde i en lutfattig landsby i Isaan så hadde jeg vel hatt et aldri så lite ønske om at også min datter fant seg en utlending. Spesielt når min like lutfattige bror kom for å vise meg den splitter nye pickupen hans utenlandske svigersønn hadde gitt han.

Jeg er mer engstelig for at min kjære skal finne ut at jeg ikke er en rik utlending og "hive" meg ut. Men ved nærmere ettertanke så er det mitt hus (leier) så kanskje hun pakker kofferten og forsvinner. :(
Att gå i dom tankebanor du bär, måste vara olidligt jobbigt, rent spontant hade det varit bättre å leva ensam.
Nu har jag förmodligen inte din erfarenhet beträffande att träffa damer i Thailand.
Själv har jag hört att jag kört snikevarianten ;) träffade min fru i Sverige där hon är väl etablerad i arbetsliv och språk i tal och skrift.
Har aldrig under de 8 år vi levt ihop hört tillstymmelse till penningtjat, sinsod eller andra ekonomiska påfund, hon är stolt och tjänar sina egna pengar, ibland lite för stolt:)

Undrar hur ni andra förhåller er till att hjälpa tjejen och hennes familj i Thailand. Min tjej är här på 3 månader och självklart har jag stått för hennes flygbiljett, försäkring och visumkostnad då hon inte haft pengar till detta. Här i Sverige står jag för allt. Mat, lite fickpengar, övriga kostnader i form av bensin vid utflykter, hyra etc. Nu förväntar hon sig att jag ska hjälpa hennes mor i Thailand med en nätt summa medans hon är här. Hon och mamman har ett hus och en bil tillsammans (en onödigt fin bil kan jag tycka men har förstått att det är lika viktigt för thai som svenskar att imponera på grannarna). Dom jobbar också ihop i Thailand - säljer mat och kläder. Nu är det ett inkomstbortfall när min tjej är här. Jag är ingen girig person men jag blir lite trött på sånt här. Det har kostat mig att ta hit henne och jag och jag har många räkningar som ska betalas och slavar rätt hårt för min lön. Hur ser ni på det här? Ni kanske inte har samma problem?

Run Forest run !!!!!

Att gå i dom tankebanor du bär, måste vara olidligt jobbigt, rent spontant hade det varit bättre å leva ensam.
Nu har jag förmodligen inte din erfarenhet beträffande att träffa damer i Thailand.
Själv har jag hört att jag kört snikevarianten ;) träffade min fru i Sverige där hon är väl etablerad i arbetsliv och språk i tal och skrift.
Har aldrig under de 8 år vi levt ihop hört tillstymmelse till penningtjat, sinsod eller andra ekonomiska påfund, hon är stolt och tjänar sina egna pengar, ibland lite för stolt:)

Som et lite ekspriment så kunne dere flyttet til Thailand og sett om din kone opplevde det samme som min samboer. Jeg ville veddet noen "six pack" med øl på at hun hadde kommet hjem fra jobben den første dagen og vært "fly forbanna" på sine medsøstre. :D

99%av damerna man träffar i Thailand är bara ute efter pengar inte ditt utseende.I Thailand får alla tag i en tjej om man kan betala för sig annars inte,Om ni inte tror mig prova att säga att ni inte har några pengar så får ni se hur länge dom stannar.

Dersom man ikke kan akseptere det som blir skrevet og egentlig ikke har noe å argumentere med så virker det som at det er "plan B" som gjelder. Man retter blikket mot skribenten.

Når det gjelder thailandske kvinner og hvorfor dem søker seg til utenlandske menn er min erfaring at dem gjør dette fordi dem tror at dem får et bedre økonomisk liv. Det var til og med et thailandsk parlamentsmedlem som for en tid siden oppfordret thailandske kvinner til å finne seg en utenlandsk ektemann fordi han mente det samme. Så jeg er nok ikke helt alene i mine antagelser.

Nå er det normalt forskjell på mennesker. Også når det gjelder thailandske kvinner. Noen kan være noen riktige "støvsugere" og andre igjen er litt mer beskjedne. Men er det ikke egentlig det samme. Tror man at kvinnen som man fant på nettet KUN var ute etter "ekte kjærlighet" så tror jeg nok at man bare lurer seg selv. Var dem etter det så hadde dem trolig funnet seg en thailandsk ektemann. Denne myten om at utlendinger er så mye bedre ektemenn enn thailandske tror jeg det er på høy tid å kvitte seg med. Men kanskje en "blåøyd" utlending holder fast myten for å overbevise seg selv om at dette er "ekte kjærlighet".

Det litt merkelige er at når man diskuterer temaer som dette så er "alle" enige at det finnes thailandske kvinner som KUN er ute etter penger, men "alle" påstår at deres kone IKKE tenker et sekund på penger. Kanskje det er sånn at jeg bare snakker med alle dem som ikke betaler for sine koner. Noe som jeg tror rent statistisk er en umulighet.

Hva det handler om er egentlig bare sunn fornuft. Og noen ser ut til å ha glemt dette fullstendig der dem deler ut penger i "øst og vest".
Vi män som bor i Thailand med en Thailänsk kvinna har ett rikt liv med klimat så vi slipper frysa om fötterna .

Vi kan med sinkskatt försörja 6 Thailänska familjer .
Jag ger min fru halva min lön från Sverige .. Resultatet av det blir att hon har börjat spara pengar och har god koll på våran ekonomi .
Antar hon sticker åt sin mor ibland någon hundring men inte mycket .
Jag har fått ett liv jag längtat efter i 64 år i Sverige .
Som alla vet så gillar ingen Thailänska snåla farlanger

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
7