stjärntecken

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"insayt " sa:
Nä, Per Olav jag sa inte alla tankar jag sa "om du tror att det bara är dina egna tankar".

Nä nu menar jag ju inte tankar som rör att du skall flyga till thailand, det är klart bestämmer du dig för att åka till thailand så är det ju du som tänker det, även om du säkert som vi alla andra har blivit påverkade.

Nej, så sa du väl inte....

"insayt " sa:
Är du säker på att dina tankar är dina egna? Per-Olav ::)

"insayt " sa:
Vad jag avser är att det är lätt att tro att alla val kommer från våra egna tankar och jag menar ju på ett mer subtilt plan, var ju ingen attack på dig utan mer en reflektion som jag tyckte var intressant. 9 av 10 tankar är förmodligen redan programmerade och våra val och våra liv styrs utifrån det och det är när vi lyckas bryta oss ur dem som det brukar hända något.

Peter, jag känner mig inte attackerad, jag har det alldeles för roligt till det. ;D
Håller dock inte med om att 9 av 10 tankar är förprogrammerade.
Tror att det endast är ens reaktioner som är förprogrammerade av kultur och arv.
T.ex. att jag mår lite illa av att se två killar hångla.
Men det är en reaktion och inte en tanke....

"insayt " sa:
Sen vad de vise männen sa eller inte sa är ju subjektivt givetvis, men samtidigt logiskt och ibland svåra att argumentera emot.

Vi är ständigt utsatta för ett brus samt påverkan och att stänga öronen kan öppna många nya världar och att sluta ögonen kan skapa detsamma samt att låta en tanke få mogna innan nästa pockar på, ser jag som något förnuftigt.

Nja..
Enligt de visa männen i dina exempel så borde en som är blind och dövstum vara den klokaste människan på planeten. Tror vi kan vara överens om att det är varken logiskt eller klokt.

"insayt " sa:
Samtidigt vet jag ju att slika diskusioner som denna tenderar att hålla på i evighet och vi lär aldrig komma fram till någon sanning, så man får se se det som just en diskusion där vi alla tycker olika och det gör ju det väldigt intressant där förhoppningsvis allas "insikter" får blomma ut :)

Sen astrologi ser jag på precis som på det här med karma, en kul grej som jag inte tar på något större allvar. Det är ju mycket möjligt att en som är född i kolmörka december är mer tillbakadragen och introvert än en som är född i juni då allt blommar och ljuset flödar, vad vet jag? ;D ::)

Mvh Peter :wai:

Det skulle nog gå att bevisa vetenskapligt... ;D

"legolas " sa:
Per Olav!!!

Du sätter det här med tankarna på sin spets verkligen. Livet är INTE svart eller vitt som du låter påskina i din förklaring om hur du uppfattar tankar.

Du har ett socialt och ett genetiskt "arv", och vidare så får du ständigt "intryck" ifrån andra i din omedelbara omgivning. Allt detta TILLSAMMANS med dina egna tankar plus din egna slutledningsförmåga gör att du till slut fattar ett beslut på allt detta......

Så enkelt är det....

Vet inte riktigt vart jag lot påskina att livet är svart eller vitt Legolas, för det menar jag inte.
Det jag menar är att mina tankar samt intryck utifrån påverkar mina beslut, precis som du skriver..

Nej Per Olav, läs vad jag skrev!!

Jag refererar inte nu till astrologi, men att det skulle enbart vara dina egna tankar, är inte troligt. Vi alla är influerade av vår uppväxt, omgivning, kultur och de omkring oss, allt detta bildar till slut din uppfattning om hur du upplever livet utanför dina ögon.

Per Olav, du tar allting för bokstavligt, vad som avses med sluta ögon och stänga öron är ju en metaforför att vi skall så långt det bara är möjligt komma till våra egna insikter och det vi tänker blir våra egna val!

"insayt " sa:
Nej Per Olav, läs vad jag skrev!!

Rätt skall vara rätt Peter,
du skrev men att det skulle enbart vara dina egna tankar också, men du skrev Är du säker på att dina tankar är dina egna? först. (Inlägget kl 15:48 idag).

Min tolkning av det senaste är att om inte mina tankar skulle vara mina egna så måste ju alla tankar komma av påverkan utifrån. Det tror jag inte är korrekt.

"insayt " sa:
Per Olav, du tar allting för bokstavligt, vad som avses med sluta ögon och stänga öron är ju en metaforför att vi skall så långt det bara är möjligt komma till våra egna insikter och det vi tänker blir våra egna val!

Jag håller med om man behöver sluta ögonen och stänga öronen i bland för att komma till egna insikter.

Dock så gällde väl diskussionen huruvida mina texter var sprungna från mina egna tankar (eller inte, enligt Lunkan) och det är jag helt övertygat om att texterna är.

Jag läste en gång alla olika horoskop i tidningen och tro fan om inte alla passade in på mig :D

"Byscha " sa:
Jag läste en gång alla olika horoskop i tidningen och tro fan om inte alla passade in på mig :D

Nu är det så här att eftersom du är tvilling så betyder det att du har många olika personligheter i dej, du tar fram den som passar bäst i ett visst samanhang, därav att allt passade in på dej. ;)

"Byscha " sa:

"Kycklingen " sa:
Nu är det så här att eftersom du är tvilling så betyder det att du har många olika personligheter i dej, du tar fram den som passar bäst i ett visst samanhang, därav att allt passade in på dej. ;)

Jag är inte tvilling (nu har ni bara 11 kvar att gissa på) så hur kan det vara att jag tycker det samma som Byscha?

Per Olav, jag har ju redan sagt vad du är på sidan 7 ;D ;D ;D ;D, ingående ;D

Jag tror att du har Solen (självet, alltså ditt tecken) i Lejonet, Venus (kärlekslivet) i Vågen, Mercurius (mentala förmågor) i Tvillingarna, Mars (mod och styrka) i Skytten, Jupiter (visdom) i Vattumannen (Månen känslolivet) i Kräftan och slutlligen Uranus (plötsliga förändringar, inspiration) i Väduren ;D ;D

"insayt " sa:
Per Olav, jag har ju redan sagt vad du är på sidan 7 ;D ;D ;D ;D, ingående ;D

Ja Peter, och du har rätt.. Mitt stjärntecken är med i listan, men vad gör alla dom andra stjärntecknen där?
Jag har ju endast ett stjärntecken. ;D

En liten fråga till.. ;D
Om en utav stjärnorna i ett stjärntecken exploderar i en supernova och försvinner, försvinner stjärntecknet med då? (det kan faktisk hända precis när som helst!)

"Per Olav " sa:
Ja Peter, och du har rätt.. Mitt stjärntecken är med i listan, men vad gör alla dom andra stjärntecknen där?
Jag har ju endast ett stjärntecken. ;D

En liten fråga till.. ;D
Om en utav stjärnorna i ett stjärntecken exploderar i en supernova och försvinner, försvinner stjärntecknet med då? (det kan faktisk hända precis när som helst!)

Jo, Per Olav, man har olika egenskaper i olika stjärntecken och planeter, men du är Lejon. Ja exploderar den blir det en jäkla stjärnsmäll antagligen ;D ;D

"insayt " sa:
Jo, Per Olav, man har olika egenskaper i olika stjärntecken och planeter, men du är Lejon. Ja exploderar den blir det en jäkla stjärnsmäll antagligen ;D ;D

Helt rätt insayt. Per Olav är född i lejonens tecken. :thumbsup:

Man är den man är och man utvecklas till den man är tack vare miljön man växer upp i svårare än så är det inte, tycker jag iaf.

"Byscha " sa:
Man är den man är och man utvecklas till den man är tack vare miljön man växer upp i svårare än så är det inte, tycker jag iaf.

Jo, men för det är det inte sagt att det går att förändra detta MAN, att man är uppväxt i en viss miljö, kultur eller omgivning betyder ju inte det att det är något statiskt. Så på så sätt faller ju stjärnorna!

Men det kan ju vara en rolig diskusion för det :D, vi männiksor behöver lite verklighetsflykt och ett förnekande av faktum, tror att vi behöver det annars blir livet grått och enkelriktat.

Apropå övernaturligt, hörde jag att Gagarin lät meddela att han inte såg nån gud där uppe heller ;)

"insayt " sa:
Han kanske inte var tillräckligt nära :o ::) :angel:

Du menar att han bor längre bort. Då är det därför som ryssarna har folk som sitter i karantän för att träna inför en resa till Mars

"Rolf " sa:
Du menar att han bor längre bort. Då är det därför som ryssarna har folk som sitter i karantän för att träna inför en resa till Mars

Ja, i karantän för att tvätta bort "ateismen" ;D, men de är ju inte kommunister längre så kanske de skall skaffa sig vingar innan :angel:

"Per Olav " sa:
Löjligt!

Skulle alltså några planeter och deras solar placering i rymden kunna påverka:
1. Hur jag är som människa?
2. Hur min framtid skall bli?

Ledsen men det är bara hokus pokus och har inget som helst värde.

Man kan inte på något sätt eller vis bestämma vilket stjärntecken någon tillhör antingen man ser dom eller bara ser vad man har skrivit.

Lunkan skriver att "Dessutom så vet man ju inte om en text är egna tankar." och det tycker jag är ett något märkligt påstående. Hur kan man skriva en text utan att tänka?
För mig är det en omöjlighet under förutsättning av att man har egna tankar och inte skriver av någon annans texter.

Lunkan, bruker du skriva texter som inte är dina egna tankar? (Det diagnostiseras i regel som schizofreni i de flesta fall!)
Tidigare någonstans har jag skrivit:
/att det säkert INTE beror på planeterna, för de har tidsmässigt förskjutits sedan astroligin kom. Jag har ingen aning om vad det beror på, men tror att det är någon ANNAN slags cykel än planeternas. De bara RÅKADE sammanfalla då astrologin kom.
/Jag trodde INTE på astrologi då jag bara hade sett den "västerlänska",
utan det var först då jag fick se KOMBINATIONERNA av dem och de kinesiska födelseåren, som jag tyckte det stämde bra.

Gällande egna tankar eller inte, så syftade jag på att på text ser man inte kroppsspråket, och ofta säger det mer än ord speciellt då någon försöker säga osanning/halvsanning. Och stjärntecken SYNS ofta på utseende/kroppsspråk/gångstil, och sådant ser man ju inte mycket av på en text :)

"Lunkan " sa:
Tidigare någonstans har jag skrivit:
/att det säkert INTE beror på planeterna, för de har tidsmässigt förskjutits sedan astroligin kom. Jag har ingen aning om vad det beror på, men tror att det är någon ANNAN slags cykel än planeternas. De bara RÅKADE sammanfalla då astrologin kom.
/Jag trodde INTE på astrologi då jag bara hade sett den "västerlänska",
utan det var först då jag fick se KOMBINATIONERNA av dem och de kinesiska födelseåren, som jag tyckte det stämde bra.

Gällande egna tankar eller inte, så syftade jag på att på text ser man inte kroppsspråket, och ofta säger det mer än ord speciellt då någon försöker säga osanning/halvsanning. Och stjärntecken SYNS ofta på utseende/kroppsspråk/gångstil, och sådant ser man ju inte mycket av på en text :)

Javisst, kolla på den hjulbente mannen med höftprotes. Han måste vara fisk!!!!

Har funderat på det här med olika stjärntecken.
Om man råkar vara för tidigt född då föds man ju i ett tecken men skulle ju igentligen varit född i ett annat?
Samma om mamman går över tiden ex. 2 veckor då är ju chansen stor att man föds i det tecknet som kommer efter det man skulle vart född i.
Vilket tecken ska man räkna sej i dom här fallen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp