A
Anonym
Gäst
"insayt " sa:Nä, Per Olav jag sa inte alla tankar jag sa "om du tror att det bara är dina egna tankar".
Nä nu menar jag ju inte tankar som rör att du skall flyga till thailand, det är klart bestämmer du dig för att åka till thailand så är det ju du som tänker det, även om du säkert som vi alla andra har blivit påverkade.
Nej, så sa du väl inte....
"insayt " sa:Är du säker på att dina tankar är dina egna? Per-Olav :![]()
"insayt " sa:Vad jag avser är att det är lätt att tro att alla val kommer från våra egna tankar och jag menar ju på ett mer subtilt plan, var ju ingen attack på dig utan mer en reflektion som jag tyckte var intressant. 9 av 10 tankar är förmodligen redan programmerade och våra val och våra liv styrs utifrån det och det är när vi lyckas bryta oss ur dem som det brukar hända något.
Peter, jag känner mig inte attackerad, jag har det alldeles för roligt till det. ;D
Håller dock inte med om att 9 av 10 tankar är förprogrammerade.
Tror att det endast är ens reaktioner som är förprogrammerade av kultur och arv.
T.ex. att jag mår lite illa av att se två killar hångla.
Men det är en reaktion och inte en tanke....
"insayt " sa:Sen vad de vise männen sa eller inte sa är ju subjektivt givetvis, men samtidigt logiskt och ibland svåra att argumentera emot.
Vi är ständigt utsatta för ett brus samt påverkan och att stänga öronen kan öppna många nya världar och att sluta ögonen kan skapa detsamma samt att låta en tanke få mogna innan nästa pockar på, ser jag som något förnuftigt.
Nja..
Enligt de visa männen i dina exempel så borde en som är blind och dövstum vara den klokaste människan på planeten. Tror vi kan vara överens om att det är varken logiskt eller klokt.
"insayt " sa:Samtidigt vet jag ju att slika diskusioner som denna tenderar att hålla på i evighet och vi lär aldrig komma fram till någon sanning, så man får se se det som just en diskusion där vi alla tycker olika och det gör ju det väldigt intressant där förhoppningsvis allas "insikter" får blomma ut
Sen astrologi ser jag på precis som på det här med karma, en kul grej som jag inte tar på något större allvar. Det är ju mycket möjligt att en som är född i kolmörka december är mer tillbakadragen och introvert än en som är född i juni då allt blommar och ljuset flödar, vad vet jag? ;D :
Mvh Peter![]()
Det skulle nog gå att bevisa vetenskapligt... ;D
"legolas " sa:Per Olav!!!
Du sätter det här med tankarna på sin spets verkligen. Livet är INTE svart eller vitt som du låter påskina i din förklaring om hur du uppfattar tankar.
Du har ett socialt och ett genetiskt "arv", och vidare så får du ständigt "intryck" ifrån andra i din omedelbara omgivning. Allt detta TILLSAMMANS med dina egna tankar plus din egna slutledningsförmåga gör att du till slut fattar ett beslut på allt detta......
Så enkelt är det....
Vet inte riktigt vart jag lot påskina att livet är svart eller vitt Legolas, för det menar jag inte.
Det jag menar är att mina tankar samt intryck utifrån påverkar mina beslut, precis som du skriver..