Nam Falang
Forumveteran
Med vilket kort (alltså inte thaibank) kostar det inte 220baht? Kanske @apknug har svaret?Gubben jag hjälper nu har Sozzebanken och det kostar 220 bath varje uttag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med vilket kort (alltså inte thaibank) kostar det inte 220baht? Kanske @apknug har svaret?Gubben jag hjälper nu har Sozzebanken och det kostar 220 bath varje uttag
Har för mig att man får bättre växlingskurs med kort hos banken än ATM apparaten men jag kan ha fel.Vad händer om du går in på banken och tar ut pengarna?
Det kostar förvisso 220 baht + 35 kr + 1,65 % att ta ut med "vanliga" kort. Ett uttag på 30 000 baht kostar såldes hutlösa 260 kr.Med vilket kort (alltså inte thaibank) kostar det inte 220baht? Kanske @apknug har svaret?
God ide. Personligen tror jag inte att några kontor i Thailand växlar in SKR mot Thaibaht. De kommer bara att säga; can not.Ta med ifrån Sverige?
Jag tar ut cash ur ATM i Thailand med mitt Wise kort. Samma avgifter men kan växla till thai baht inne i Wise appen och få något bättre kurs. Ingen stor vinning med andra ord. Har SEB credit och debit kort i Sverige. Betalar med Wise kortet på 7/11, Big-C och andra större kedjor. Växlar då till thai baht i Wise appen och betalar med baht direkt vid köp. ”Billigaste” jag kommit på då jag inte har bankkonto i Thailand.Det kostar förvisso 220 baht + 35 kr + 1,65 % att ta ut med "vanliga" kort. Ett uttag på 30 000 baht kostar såldes hutlösa 260 kr.
Kör man ett kort utan uttagsavgift och utan valutapåslag kommer man undan med 220 baht (68 kr) , man sparar ca 200 spänn.
Thaibankens avgift är nog omöjlig att komma undan. Tyvärr.
Men så fort man skall ha ut kontanter så kostar det dessvärreJag tar ut cash ur ATM i Thailand med mitt Wise kort. Samma avgifter men kan växla till thai baht inne i Wise appen och få något bättre kurs. Ingen stor vinning med andra ord. Har SEB credit och debit kort i Sverige. Betalar med Wise kortet på 7/11, Big-C och andra större kedjor. Växlar då till thai baht i Wise appen och betalar med baht direkt vid köp. ”Billigaste” jag kommit på då jag inte har bankkonto i Thailand.
Jag tar ut cash ur ATM i Thailand med mitt Wise kort. Samma avgifter men kan växla till thai baht inne i Wise appen och få något bättre kurs. Ingen stor vinning med andra ord. Har SEB credit och debit kort i Sverige. Betalar med Wise kortet på 7/11, Big-C och andra större kedjor. Växlar då till thai baht i Wise appen och betalar med baht direkt vid köp. ”Billigaste” jag kommit på då jag inte har bankkonto i Thailand.
Har inte tagit tag i det helt enkelt. Stannar ju max 30 dagar och har aldrig sökt något visum som jag förmodar behövs nu för tiden. Har inte forskat speciellt hårt i ännet ärligt talat.Varför inte skaffa thailändskt bankkonto?
/ SatanG
Jag tar ut cash ur ATM i Thailand med mitt Wise kort. Samma avgifter men kan växla till thai baht inne i Wise appen och få något bättre kurs. Ingen stor vinning med andra ord. Har SEB credit och debit kort i Sverige. Betalar med Wise kortet på 7/11, Big-C och andra större kedjor. Växlar då till thai baht i Wise appen och betalar med baht direkt vid köp. ”Billigaste” jag kommit på då jag inte har bankkonto i Thailand.
Wise är bra om man betalar med kortet.Men så fort man skall ha ut kontanter så kostar det dessvärre
”certifikat of residence” är ju inga bekymmer, måste jag ju ha när jag förnyar körkortet men vad mer krävs?Wise är bra om man betalar med kortet.
Jag öppnade thai bankkonto, efter måååånga år, med Turistvisum. Det och certifikat of residence krävdes
Skaffa ett Northmill kort annars. Det är gratis och har inga kostnader eller begränsningarpå uttag.
Den enklare, snabbare och smartare vardagsbanken - Northmill Bank
Var du än befinner dig på din resa genom livet, och vad ditt nästa steg med dina pengar än är, kommer Northmill att finnas här för dig.www.northmill.com
Inget mer än passet plus CoR. Jag gick till Bangkok bank på second Road i jomtien med bara passet, de sa ok men gå ner på Immigration först o fixa ett CoR för du har bara turistvisa.”certifikat of residence” är ju inga bekymmer, måste jag ju ha när jag förnyar körkortet men vad mer krävs?
Du har hittat ett billigt sätt att ta ut pengar.Jag som egentligen tycker att dom hundralappar jag får betala vid ATM uttag går in under den allmänna konkursen och att jag kan vara utan dom ölen jag skulle kunnat köpa blev lite förvånad när jag provade att föra över med wise till en vän med thailändskt konto.
Blev ju mycket billigare och mer praktiskt då hon fick springa ut och hämta pengarna medans jag satt kvar på balkongen och slapp fundera över om ATM'n ska käka upp mitt kort eller vilka knappar jag ska trycka på...
Kräver ju att man hittar någon att lita på och är kanske inget jag egentligen rekommenderar...
Gör jag fel och missar något enklare sätt att få ut pengar billigt?
Ber om ursäkt för kass meningsbyggnad men orkar inte skriva om allt. Det blir nog begripligt om man läser ett par gånger...
Forex ha rövkurs.Hur gör man bäst?
Växlar innan på forex
Eller gör 2 uttag i thailand på Atm, skiljer de olika atm företagen i avgifter osv?
Gäller 30.000 :-
10k redan i svenska kontanter.
Dessa 10k kanske är bäst växla på forex eller sätta in på bankkonto?
Resten är på bankkonto.
Tack!Forex ha rövkurs.
Skaffa ett uttagskort utan valutapåslag och uttagsavgift innan du åker ner.
www.northmill.se
Du kan fixa 1 000 baht på Forex så du har lite när du landar.
Du blir "skinnad" varje gång du växlar.Tack!
En del säger växla till euro eller dollar på forex sen ta med till thailand känns lite väl komplicerat?
Förstår!Du blir "skinnad" varje gång du växlar.
Finns det något annat kort?Forex ha rövkurs.
Skaffa ett uttagskort utan valutapåslag och uttagsavgift innan du åker ner.
www.northmill.se
Du kan fixa 1 000 baht på Forex så du har lite när du landar.
Nja det är "samma" kurs i ATM, Visa o MC kurs. Se bara till att välja att bli debiterad i THB. Ej SEK.Finns det något annat kort?
Handelsbanken tror jag tog 40kr per uttag sist i thailand inte så farligt
Men tyckte att det skiljde per automat hur mycket baht fick Om de olika ATM's har olika växel kurs?