Hej
Om man bara använder sig av kort och tycker det fungerar fantastiskt bra så beror det nog också delvis på var man väljer att vistas i landet, för egen del så skulle det absolut inte fungera med bara kort, jag kan nog komma på många situationer där det inte skulle fungera för mig med bara kort långt ifrån större städer och byar, alltså på ren landsbygd.
Ta ex.vis om jag kommer körande med Salengen på en liten grusväg bland risfält, gummiodlingar och hamnar i ett bröllop, begravning eller liknande så förväntas man ju precis som övriga gäster ta emot något att äta och dricka, samt ge en liten peng, vad man ger skrivs upp i en bok och ropas sen ut i högtalare, att då fråga om dom tar kort skulle nog inte fungera så bra.
Samma sak med insamlingar till ett tempel eller byskola eller liknande, då sätter man ju sedlar i ett s.k pengaträd och där kan man ju inte heller använda sig av kort.
På mindre lokala marknader där bl.a gamla tanter kommer med lite grönsaker, frukt, kanske några risråttor eller fiskar som dom vill sälja, där är det ju cash som gäller och jag har mycket svårt att föreställa mig att någon av dessa små handlare som säljer sina egna produkter skulle acceptera kort eller ens vara förberedda på detta.
Om man är på besök hos grannen, en släkting eller i en skola och vill ge barnen en peng till glass eller godis så är det ju också mer eller mindre nödvändigt att ha några mynt eller sedlar tillgängliga.
Även många försäljare längs vägarna på landsbygden skulle nog få problem om man vill betala med kort.
Samma sak om man vill köpa lite fisk eller skaldjur direkt ifrån en fiskebåt, har personligen aldrig sett någon som har betalat med kort där heller.
På mindre karaokeställen längs vägarna på landsbygden är det nog också främst kontanter som gäller.
Om man åker direkt till en gård och vill köpa en gris, kalkon eller några ankor till middag så skulle dom nog också bli förvånade om man ville betala med kort, tveksamt om det hade blivit någon middag den kvällen.
Mvh isan lover