SV: Shoutboxen på startsidan.......

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
"legolas " sa:
jag skriver inte för att "dissa" som ni ju brukar kalla det. Utan det är mer en reflektion ifrån min sida. Där jag med förundran ser den shoutbox på startsidan när man startar upp ChaiMai.

Månad efter månad passerar och det är ganska många som skriver något där. Jag trodde att det skulle vara någon typ av konversation där mellan människor, eller så ÄR detta konversation mellan människor. Det är väl upp till var och en att anse det antar jag.
I alla fall vad ser man alltifrån starten och fram till idag.

Jag kopierar in ett axplock här med namnen förstås borttagna. jag undrar, hur känns det att skriva, men aldrig få ett svar?????

Denna nya som kallar sig för "derPanzerHerring", det låter och ser ut som Hansui" hela tiden, tillfälligheter??? Idag kl. 03:58
Natti Berralund! Igår kl. 22:06
Gonatt med er! Igår kl. 22:01
Är allt bra? Igår kl. 20:28
Hej Byscha Igår kl. 20:27
go kväll glimten ! allt väl ? Igår kl. 19:58
go kväll matte Igår kl. 19:48
go kväll Igår kl. 19:37
God Kväll Alla Igår kl. 18:54
God eftermiddag!! Igår kl. 16:50
God eftermiddag alla Igår kl. 16:38
Dags för Lunchen ! Vi hörs. Igår kl. 11:41
go morron Igår kl. 07:09
God morgon alla! Igår kl. 06:26
Moody's has downgraded Japans futures. Det var inte dåligt. Nu smäller det snart. mvh från Asians numera finansiella center. Igår kl. 05:32
go afton mn de hände inte mycke idag heller om de inte varit för matsidan en stor elogche för den 2011-08-23, 22:58
God afton 2011-08-23, 20:37
Go kväll på er alla 2011-08-23, 20:35
God eftermiddag alla 2011-08-23, 16:57

Och såhär ser det ut dag efter dag efter dag efter månad efter månad!!! Hur fungerar vi människor egentligen????? Detta är en ärlig fråga, och skulle vara tacksam om någon kunde ge ett ärligt svar.....
;) ;) ;)

Det speglar det vardagliga livet varken mer eller mindre, man sager hej, hej da, hur ar det, maste ga pa dass och sen lagger man inte nagon storre vikt vid det eller manniskor ;D, det ar detta som kallas kutym, nagot man gor for att det ingar i den kulturella utbildningen!

Mvh Peter :wai:

Det är ju varierande innehåll i Shoutboxen, men visst är det mestadels som ni skriver. Men ibland kan faktiskt riktiga diskussioner komma igång där också.

Vi får väl dra igång ett lämpligt ämne där vid tillfälle... ;)

Personligen funkar jag rätt bra med tanke på åldern.
Jag fodrar inte så mycket, lite falukorv med stekt potatis och ägg så är jag nöjd. :D

"Berralund " sa:
Det är ju varierande innehåll i Shoutboxen, men visst är det mestadels som ni skriver. Men ibland kan faktiskt riktiga diskussioner komma igång där också.

Vi får väl dra igång ett lämpligt ämne där vid tillfälle... ;)

Na, det jag menar t ex ar ju att den fungerar som en slags avstamning, man checkar, hur ar laget mm och den fyller ju sitt syfte, man vill snabbt saga nagot och fa snabbt svar och inte behova skapa en ny trad bara for att saga hej. Boxen tycker jag ar bra som den ar, snabbmeddelande, direktchatt om man sa vill.

Kanske for mycket kraft lags dar istallet for att fora forumet framat...tja, blir latt att man fastnar dar, sa visst finns det sidor av allt. Men i det stora hela ar den bra aven om jag kanske inte anvader den sa ofta, har val inte sa mycket att saga kanske ;D

"legolas " sa:
hahaha, secken go humor!!!
Ja jag kan förstå att detta speglar det "riktiga" livet, men för mig som är ganska oinvigd, så ser det mer ut som ett rop på "hjälp" faktiskt.... Ser ut som någon som fastnat i "kvicksand" och ropar efter hjälp, men ingen kommer till undsättning!!!

fasen de flesta får ju inte ens ett svar ju!! men men men, det är lugnt. vi får ta det som det kommer. men det är faktiskt kul att studera den mänskliga naturen ibland, i all dess bräcklighet!!!

Tror inte att du ar sa oinvigd som du vill gora gallande, men jag ar val som du, ibland anvander jag den men inte ofta, men som jag sa fyller den en funktion. Tanker pa om den inte funnits, ja da loggar man in och ser 8-10 inloggade och det hander inte ett skit pa 3 timmar och man kanske inte har nagot material till att skapa nya tradar eller kommentera andra tradar, ja da ar det bra att kanske kunna fa prata av sig lite, slanga in en liten kommentar om det som ar just nu och sedan fungerar ju den bra som snabbmeddelande, man vill fa respons direkt.

Den fyller en funktion om att det i alla fall ar aktivitet, aven om aktiviteten ar noll, alltsa en psykologisk effekt. Kan ju ocksa bli en funktion som fyller ut i brist pa annat?

Men som jag sa innan, den skapar ocksa inaktivitet, man fastnar garna dar och nojer sig med det och det for inte som jag sa forumet frammat i nagon storre utstrackning i mitt tidigare inlagg ovan.

Mvh Peter

"legolas " sa:
Nä missförstå mig nu bara inte!! jag vill absolut inte ta bort shoutboxen eller förändra något... jag bara observerar och noterar hur vi människor interagerar med varandra, eller skall man säga INTE interagerar med varandra stundtals....

Na, ingen har missforstatt, det du skriver nu overensstammer ju med det jag skriver, det handlar just om att interagera oavsett om det interageras eller inte, det skapar en mojlighet till att interagera.

Det ar som jag brukar jamfora med att bo pa landet, ja garna, men nara till en stad sa att jag har mojligheten till att kunna gora det jag vill och inte vara strandsatt langt i omarken. Kanske jag inte behover staden pa tva manader, men jag vet att den finns in narheten, samma sak med Shoutboxen.

Shoutboxen ger ju sallan mervarde och pa sa satt blir interagerandet noll, en trad daremot blir interagerandet en mer substantiell forekomst.

Kallprat ar ju manga manniskor bra pa och kallprat ar ju ofta en utfyllnad i brist pa annat, men fyller en viktig funktion i manniskors vardag, pa sa satt fyller Shotboxen sin funktion.

Jag filosoferar ocksa om Shoutboxen precis som du, hoppas andra hanger pa och ger sin syn pa boxens betydelse, intressant det har med kommunikation.

"legolas " sa:
Men att ha den som "livräddningsplanka" för att folk är ensamma och desperata, så är den värdelös, för där finns knappt några svar alls!!

Har ar ju tva sidor av saken, jag vet precis vad du ar ute efter. Internet ar ju en plats dar man utan att behova vara intim for mycket utan umganget ar av platonisk art. Bekraftelse pa att man existerar ar ju nastan en av de grundlaggande behoven hos manniskan och genom Internet har man skapat en plats dar det inte kravs mycket for att fa bekraftelse.

Sen hoppas jag att detta forum inte hyser en massa vilsna glomda och ensamma sjalar som via shoutboxen kan stilla sin angest eller se den som en livraddningsplanka for nagot den inte skall vara. Men Internet har ju blivit en plats och en ursakt manga ganger for att inte umgas i verkliga livet, vet att det later javligt negativt men sant.

Men har hoppas jag att engagemanget och inspirationen star hog och har vill vi inte leka teraputer eller vara medmanniska i det avseendet.

Den andra sidan ar ju att Internet ar ju kanske den det enda medium dar du sjalv har egen kontroll, ingen kan komma in i ditt rum och saga vad du skall gora, sa dar fungerar Internet och shoutbox mm som en demokratisk milstolpe, dar manniskan kan kanna sig fri att uttrycka vad de kanner eller upplever.

Sen som jag sagt innan, faran med shoutboxen som jag ser det ar att man ar bekvam med den och det blir en plats for aktivitet utan aktivitet och ni forstar vad jag menar, en som du sager "livraddningsplanka" i brist pa annat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp