Svenskar som gnäller...

 
Tim tvingas sitta inne på rummet

Snyftartiklar som jag menar... Full i Coronasymptom, vägrar avboka resan och hamnar i karantän. Då är det åter en gång synd om människan...

Haha. Stackars Tim.
*Morrrr

"Tim har viss förståelse för att Grekland gör allt för att stoppa smittan, men han tycker ändå att de borde bli utsläppta eftersom de inte har symtom."

Förlåt för OT.


Det är bara 100 personer per år och land som får folkbokföra sig i Thailand. Det är ett nålsöga att ta sig igenom. Minst tre års boende med Extension of Stay. Jag kan och har iaf plan för det till nästa år. Får se, det är som ett lotteri känns det som.

Okej, inte mer än så. Skulle vara roligt att veta vad Thailand går efter då när de väljer ut sina nya medborgare.
Lycka till.
 
Haha. Stackars Tim.
*Morrrr

"Tim har viss förståelse för att Grekland gör allt för att stoppa smittan, men han tycker ändå att de borde bli utsläppta eftersom de inte har symtom."

Förlåt för OT.




Okej, inte mer än så. Skulle vara roligt att veta vad Thailand går efter då när de väljer ut sina nya medborgare.
Lycka till.
Njae, jag talade bara om att folkbokföra sig, inte om medborgaskap.
Medborgarskapsansökan kan gå från tre år som gift om man har en Thai anställning. Utan anställning är det fem år vi talar om. Utan djupare kontakt med Thailand är det runt tio år vi talar om.
Folkbokföringen har ju inget med medborgarskap att göra utan är bara en registrering som permanent boende.
För Thai del går det (folkbokföra (ej medborgarskap) ) efter tre år på Extension of Stay. Fördel är att man slipper Immigration. D.v.s. inga mer Extension of Stay, ingen adressrapportering per 90 dagar, istället rapportera sig hos lokala polisen en gång per år.
Man får en röd husbok som visar folkbokföringen och får äga egendom i Thailand.
Enda med immigration man behöver i fortsättningen är om man reser utomlands. Man måste köpa en Reentry permit, annars annulleras allt så fort man passerar passpolisen på vägen ut.
Man måste börja om från början igen.
 
Njae, jag talade bara om att folkbokföra sig, inte om medborgaskap.
Medborgarskapsansökan kan gå från tre år som gift om man har en Thai anställning. Utan anställning är det fem år vi talar om. Utan djupare kontakt med Thailand är det runt tio år vi talar om.
Folkbokföringen har ju inget med medborgarskap att göra utan är bara en registrering som permanent boende.
För Thai del går det (folkbokföra (ej medborgarskap) ) efter tre år på Extension of Stay. Fördel är att man slipper Immigration. D.v.s. inga mer Extension of Stay, ingen adressrapportering per 90 dagar, istället rapportera sig hos lokala polisen en gång per år.
Man får en röd husbok som visar folkbokföringen och får äga egendom i Thailand.
Enda med immigration man behöver i fortsättningen är om man reser utomlands. Man måste köpa en Reentry permit, annars annulleras allt så fort man passerar passpolisen på vägen ut.
Man måste börja om från början igen.
Förlåt, jag missförstod. Lycka till oavsett med folkbokföringen.
 
Hej

Inte konstigt men en omöjligt för en del, både hög ålder och ekonomiska begränsningar kan utgöra hinder.

Mvh isan lover

Og når "the shit hits the fan", for før eller siden så blir man jo syk av ett eller annet, hvem skal så betale for "kalaset"? Det blir litt som en kamerat av meg som på død og liv ville at hans samboer i Thailand skulle sende ungen til en privatskole. Problemet var bare det at verken han eller henne kunne betale skoleavgiften. Men han var fremdeles fast bestemt på at ungen skulle gå på privatskolen. Når man ikke evner å se det innlysende så går det som det går og ungen ble hevet ut av privatskolen.
 
Inte riktigt, beror på uppehållstillstånd. Med uppehållstillstånd som medger tolv månader eller längre vistelse i Sverige har man rätt folkbokföra sig. Man får då både personnummer, rätt till skolgång, sjukvård, ekonomisk eller annan socialhjälp etc.
Man behöver alltså inte vara medborgare i Sverige för att innefattas i detta, det räcker med godkänd vistelse i landet för tolv månader eller mer.
Med extension of Stay i Thailand som också då är tolv månader får man ingenting.

Hva du kaller for et "Extension of Stay" er IKKE det samme som en oppeholdtillatelse, men et 1-års Non Immigrant Visa. Og kan således ikke sammenlignes med hvordan det er for thailandske kvinner som kommer til Sverige for å bosette seg.
 
Hva du kaller for et "Extension of Stay" er IKKE det samme som en oppeholdtillatelse, men et 1-års Non Immigrant Visa. Og kan således ikke sammenlignes med hvordan det er for thailandske kvinner som kommer til Sverige for å bosette seg.
Nej, ett extension of Stay är inte ett visum. Extension of Stay är en förlängning på det uppehållstillstånd (dvs stämpeln det står "admited to") du fick av passpolisen när du ankom till Thailand.
Extension of Stay kan du söka baserat på ett antal olika inresesätt i Thailand.

Extension of Stay är närmast att likna vid det man i Sverige kallar för Uppehållstillstånd för Besök.
Uppehållstillstånd för Besök i Sverige brukar normalt inte medges för tid längre än upp till 12 månader då det annars ger en rätt att folkbokföra sig i Sverige.
 
Jag har nämnt detta tidigare. När vi flyttade till Spanien betalade vi en privata sjukförsäkringar - obligatoriskt. När vi blev pensionärer fick vi tillgång till den allmänna sjukvården i Spanien. Sverige skickar varje år ett visst belopp till Spanien. Om vi i stället hade valt att flytta till Thailand, skulle Sverige ALDRIG bidra med någonting annat än SINK.
På något sätt borde man få ut en viss summa pengar från Sverige för att kunna betala en privat sjukförsäkring i Thailand - tycker jag.
 
Just nu gnäller jag som fn:mad:förbannade bro öppning:(
20200812_145919.jpg
20200812_145940.jpg
 
Nej, ett extension of Stay är inte ett visum. Extension of Stay är en förlängning på det uppehållstillstånd (dvs stämpeln det står "admited to") du fick av passpolisen när du ankom till Thailand.
Extension of Stay kan du söka baserat på ett antal olika inresesätt i Thailand.

Extension of Stay är närmast att likna vid det man i Sverige kallar för Uppehållstillstånd för Besök.
Uppehållstillstånd för Besök i Sverige brukar normalt inte medges för tid längre än upp till 12 månader då det annars ger en rätt att folkbokföra sig i Sverige.

Jeg vet ikke hvordan noen utlendinger har fått det for seg at en 1-års forlengelse av et Non Immigrant Visa er ett oppholdstillatelse. Men jeg tror at man på et slags vis forsøker å "heve sin status" over alle dem andre turistene. Nå kan jeg lett bevise min påstand ved at du ser på søknadsskjemaet TM7 som du fyller ut ved forlengelsen av visumet og posten "kind of visa". Dersom du har fått andre til å fylle ut skjemaet og bare har skrevet under og ikke har lest hva som står skrevet så kan du lett finne skjemaet på nettet.

Dette stempelet man får i passet sitt hvor det står "Extension of Stay" har en linje ovenfor selve stempelet hvor det står hva slags Non Immigrant Visum man har. Har man et Non Immigrant Visa O fordi man er pensjonist så står det "Retirement". Man kan også se at dette er et Non Immigrant Visa når man får et "Re Entry Permit" fordi det står tydelig Non Immigrant Visa på stempelet man får i passet sitt.

Men det er ganske innlysende at man har et visum fordi det juridiske kravet er at man har et Non Immigrant Visa ved kjøp ev bil/motorsykkel i eget navn og når man søker om et thailandsk førerkort. Og du har kanskje hørt at andre utlendinger har kalt dette for ett 1-års visum.

Det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse i Thailand er en Resident Permit hvor ett av kravene er at man har 3 sammenhengende år med et Non Immigrant Visa.

Men det er bare å se på Immigration Office sine internett-sider hvor det står klart og tydelig at dette er en Non Immigrant Visa forlengelse.

Nå kan jeg gå mye grundigere til verks og finne fram linker, men denne tråden omhandler ikke et Non Immigrant Visa så da burde ikke det være nødvendig.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jeg vet ikke hvordan noen utlendinger har fått det for seg at en 1-års forlengelse av et Non Immigrant Visa er ett oppholdstillatelse. Men jeg tror at man på et slags vis forsøker å "heve sin status" over alle dem andre turistene. Nå kan jeg lett bevise min påstand ved at du ser på søknadsskjemaet TM7 som du fyller ut ved forlengelsen av visumet og posten "kind of visa". Dersom du har fått andre til å fylle ut skjemaet og bare har skrevet under og ikke har lest hva som står skrevet så kan du lett finne skjemaet på nettet.

Dette stempelet man får i passet sitt hvor det står "Extension of Stay" har en linje ovenfor selve stempelet hvor det står hva slags Non Immigrant Visum man har. Har man et Non Immigrant Visa O fordi man er pensjonist så står det "Retirement". Man kan også se at dette er et Non Immigrant Visa når man får et "Re Entry Permit" fordi det står tydelig Non Immigrant Visa på stempelet man får i passet sitt.

Men det er ganske innlysende at man har et visum fordi det juridiske kravet er at man har et Non Immigrant Visa ved kjøp ev bil/motorsykkel i eget navn og når man søker om et thailandsk førerkort. Og du har kanskje hørt at andre utlendinger har kalt dette for ett 1-års visum.

Det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse i Thailand er en Resident Permit hvor ett av kravene er at man har 3 sammenhengende år med et Non Immigrant Visa.

Men det er bare å se på Immigration Office sine internett-sider hvor det står klart og tydelig at dette er en Non Immigrant Visa forlengelse.

Nå kan jeg gå mye grundigere til verks og finne fram linker, men denne tråden omhandler ikke et Non Immigrant Visa så da burde ikke det være nødvendig.
Det var jag som missförstod. Petersfa förklarade att extension of Stay inte är ett uppehållstillstånd som jag trodde. =)
 
Jeg vet ikke hvordan noen utlendinger har fått det for seg at en 1-års forlengelse av et Non Immigrant Visa er ett oppholdstillatelse. Men jeg tror at man på et slags vis forsøker å "heve sin status" over alle dem andre turistene. Nå kan jeg lett bevise min påstand ved at du ser på søknadsskjemaet TM7 som du fyller ut ved forlengelsen av visumet og posten "kind of visa". Dersom du har fått andre til å fylle ut skjemaet og bare har skrevet under og ikke har lest hva som står skrevet så kan du lett finne skjemaet på nettet.

Dette stempelet man får i passet sitt hvor det står "Extension of Stay" har en linje ovenfor selve stempelet hvor det står hva slags Non Immigrant Visum man har. Har man et Non Immigrant Visa O fordi man er pensjonist så står det "Retirement". Man kan også se at dette er et Non Immigrant Visa når man søker om et "Re Entry Permit" fordi det står tydelig Non Immigrant Visa på stempelet man får i passet sitt.

Men det er ganske innlysende at man har et visum fordi det juridiske kravet er at man har et Non Immigrant Visa ved kjøp ev bil/motorsykkel i eget navn og når man søker om et thailandsk førerkort.

Det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse i Thailand er en Resident Permit hvor ett av kravene er at man har 3 sammenhengende med et Non Immigrant Visa.

Men det er bare å se på Immigration Office sine internett-sider hvor det står klart og tydelig at dette er en Non Immigrant Visa forlengelse.

Nå kan jeg gå mye grundigere til verks og finne fram linker, men denne tråden omhandler ikke et Non Immigrant Visa så da burde ikke det være nødvendig.
Jag har hört din argumentation i saken förut, det var fel då och det är fortfarande fel.
Regler om Visum finns i en uppsättning lagar i Thailand och regler för extension of Stay i en annan uppsättning, de lagarna beslutas dessutom av två helt olika ministerium.
Som vi påpekade för dig förut när du drog den valsen har immigration problem att använda rätt uttryck i alla sina dokument. Att de har problem med engelska språket, betyder inte att det är så som du råkar läsa på någon blankett.
Extension of Stay är helt skilt från Visum.
Du kan till och med få Extension of Stay om du anlände till Thailand helt utan ett Visum, dock då bara 30 dagar.
Orsaken att det på stämpel du talar om står Visumklass är att det skiljer en del vad gäller Extension of Stay vad du kan ansöka om, helt beroende på vad du har i botten.
Man kan inte se Extension of Stay som någon som helst form av Visum. Det är helt enkelt fel.
Visum är en konsulär fråga och utfärdas normalt enbart på Ambassader och konsulat.
Det är två helt olika saker på samma sätt som att Visum och Uppehållstillstånd också är två helt olika saker även i Sverige.
Varken i Sverige eller i Thailand kan du förlänga ett Visum. Ett Visum kan enbart köpas ett nytt,
Det visumet ger dig inte ens rätt att vistas i Thailand, det är enbart uppehållstillståndet som utfärdas av passpolisen vid ankomsten till Thailand som ger den rätten.
 
Medborgarskap vad det ju. Bättre jag håller mig utanför..... Glöm vad jag skrev.
Det är lugnt. Det är många som inte tänker på att det är två olika saker. Man tänker att det är medborgarskap som ger rätt till Sjukvård, skola, social omsorg mm.
Nu är det inte så, utan det räcker att man har ett uppehållstillstånd för längre tid än 12 månader som gäst.
Tror många tänker som du om detta.
 
Jag har hört din argumentation i saken förut, det var fel då och det är fortfarande fel.
Regler om Visum finns i en uppsättning lagar i Thailand och regler för extension of Stay i en annan uppsättning, de lagarna beslutas dessutom av två helt olika ministerium.
Som vi påpekade för dig förut när du drog den valsen har immigration problem att använda rätt uttryck i alla sina dokument. Att de har problem med engelska språket, betyder inte att det är så som du råkar läsa på någon blankett.
Extension of Stay är helt skilt från Visum.
Du kan till och med få Extension of Stay om du anlände till Thailand helt utan ett Visum, dock då bara 30 dagar.
Orsaken att det på stämpel du talar om står Visumklass är att det skiljer en del vad gäller Extension of Stay vad du kan ansöka om, helt beroende på vad du har i botten.
Man kan inte se Extension of Stay som någon som helst form av Visum. Det är helt enkelt fel.
Visum är en konsulär fråga och utfärdas normalt enbart på Ambassader och konsulat.
Det är två helt olika saker på samma sätt som att Visum och Uppehållstillstånd också är två helt olika saker även i Sverige.
Varken i Sverige eller i Thailand kan du förlänga ett Visum. Ett Visum kan enbart köpas ett nytt,
Det visumet ger dig inte ens rätt att vistas i Thailand, det är enbart uppehållstillståndet som utfärdas av passpolisen vid ankomsten till Thailand som ger den rätten.

Nå avfeier du min påstand uten å ha det minste bevis å fremlegge. Kanskje det er på høy tid å frembringe noen.

Dette er kravene som thailandske myndigheter stiller for å forlenge et Non Immigrant Visa. Min engelsk er langt over gjennomsnittet og jeg kan ikke finne noen grammatiske feil av betydning på Immigration Office sine sider. Jeg kan faktisk ikke finne noen grammatiske feil i det hele tatt.


Hvilke krav du mener thailandske myndigheter stiller for å få en "Oppholdstillatelse" kunne vært interessant å få vite. Men jeg vet hvilke krav thailandske myndigheter stiller til en Resident Permit som er det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse og det er disse.


Dette skjemaet TM7 er et felles skjema for å forlenge både et turistvisum og et Non Immigrant Visa. Så mitt spørsmål gjenstår. Hva skriver DU på denne posten "kind of visa" på skjema TM7 når du søker om en forlengelse av din såkalte "oppholdstillatelse".

Når det gjelder visum generelt så kan Immigration Office omgjøre både et visumfritt opphold og et turistvisum til et 90-dagers Non Immigrant Visa O hvor man på sedvanlig måte kan forlenge visumet med 1 år.
 
Nå avfeier du min påstand uten å ha det minste bevis å fremlegge. Kanskje det er på høy tid å frembringe noen.

Dette er kravene som thailandske myndigheter stiller for å forlenge et Non Immigrant Visa. Min engelsk er langt over gjennomsnittet og jeg kan ikke finne noen grammatiske feil av betydning på Immigration Office sine sider. Jeg kan faktisk ikke finne noen grammatiske feil i det hele tatt.


Hvilke krav du mener thailandske myndigheter stiller for å få en "Oppholdstillatelse" kunne vært interessant å få vite. Men jeg vet hvilke krav thailandske myndigheter stiller til en Resident Permit som er det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse og det er disse.


Dette skjemaet TM7 er et felles skjema for å forlenge både et turistvisum og et Non Immigrant Visa. Så mitt spørsmål gjenstår. Hva skriver DU på denne posten "kind of visa" på skjema TM7 når du søker om en forlengelse av din såkalte "oppholdstillatelse".

Når det gjelder visum generelt så kan Immigration Office omgjøre både et visumfritt opphold og et turistvisum til et 90-dagers Non Immigrant Visa O hvor man på sedvanlig måte kan forlenge visumet med 1 år.
Nu är det ju så här att Sverige och Thailand har inte ett analogt system.
Extension of Stay är det som är som det svenska Uppehållstillstånd för besök.
Resident Permit är ett Tillfälligt Uppehållstillstånd då den automatiskt avslutas när du lämnar landet, om du inte köpt Re-entry permit. (Du kan argumentera den är permanent också, den är eg ett mellanting)
Nej, visum får du normalt inte på immigration, de köper du på ambassader/konsulat utanför Thailand. Exakt som du också gör för Sverige, på en ambassad.
Extension av din vistelse, din rätt att uppehålla dig i landet, ansöker du och köper på immigration, på samma sätt som du söker uppehållstillstånd på migrationsverket.
Nästa, för att visa hur orimlig din logik är.
Du har ett visum Non-O Spouse, Multiple Entry. Du har rest in i landet på t.ex första resan sedan du köpte visumet. Dina 90 dagar är slut, men du vill inte lämna just nu.
Då söker du Extension of Stay, förlänga uppehållet. Det är inte visumet du förlänger den gäller redan, du förlänger din rätt uppehålla dig i landet.

Visum köper du på en ambassad. När det tar slut måste du lämna landet och köpa ett nytt visum på en ambassad.
Eller, du kan om du uppfyller villkoren ansöka förlänga din rätt uppehålla dig i landet, uppehållstillstånd eller som det heter Extension of Stay.
Som jag nämnt tidigare, det är två olika lagar, det är två olika ministerier.
Visum kan inte förlängas. Man köper ett nytt visum, eller ansöker om Extension of Stay istället.
Inte heller Extension of Stay kan förlängas, man ansöker om ett nytt varje år.
Oavsett dina hävdade engelskakunskaper, förstår du inte riktigt det här med visum och uppehålla sig kontra skillnad mellan dem.
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
1 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
6 K
A
 
Tillbaka
Topp