Nå avfeier du min påstand uten å ha det minste bevis å fremlegge. Kanskje det er på høy tid å frembringe noen.
Dette er kravene som thailandske myndigheter stiller for å forlenge et Non Immigrant Visa. Min engelsk er langt over gjennomsnittet og jeg kan ikke finne noen grammatiske feil av betydning på Immigration Office sine sider. Jeg kan faktisk ikke finne noen grammatiske feil i det hele tatt.
Visa Extension In the case of business necessity, for example, the applicant must stay to carry out work for a company or partnership Criteria for Consideration The alien must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM). The alien must earn an income per the attached Table of...
www.immigration.go.th
Hvilke krav du mener thailandske myndigheter stiller for å få en "Oppholdstillatelse" kunne vært interessant å få vite. Men jeg vet hvilke krav thailandske myndigheter stiller til en Resident Permit som er det nærmeste man kommer en oppholdstillatelse og det er disse.
Dette skjemaet TM7 er et felles skjema for å forlenge både et turistvisum og et Non Immigrant Visa. Så mitt spørsmål gjenstår. Hva skriver DU på denne posten "kind of visa" på skjema TM7 når du søker om en forlengelse av din såkalte "oppholdstillatelse".
Når det gjelder visum generelt så kan Immigration Office omgjøre både et visumfritt opphold og et turistvisum til et 90-dagers Non Immigrant Visa O hvor man på sedvanlig måte kan forlenge visumet med 1 år.
Nu är det ju så här att Sverige och Thailand har inte ett analogt system.
Extension of Stay är det som är som det svenska Uppehållstillstånd för besök.
Resident Permit är ett Tillfälligt Uppehållstillstånd då den automatiskt avslutas när du lämnar landet, om du inte köpt Re-entry permit. (Du kan argumentera den är permanent också, den är eg ett mellanting)
Nej, visum får du normalt inte på immigration, de köper du på ambassader/konsulat utanför Thailand. Exakt som du också gör för Sverige, på en ambassad.
Extension av din vistelse, din rätt att uppehålla dig i landet, ansöker du och köper på immigration, på samma sätt som du söker uppehållstillstånd på migrationsverket.
Nästa, för att visa hur orimlig din logik är.
Du har ett visum Non-O Spouse, Multiple Entry. Du har rest in i landet på t.ex första resan sedan du köpte visumet. Dina 90 dagar är slut, men du vill inte lämna just nu.
Då söker du Extension of Stay, förlänga uppehållet. Det är inte visumet du förlänger den gäller redan, du förlänger din rätt uppehålla dig i landet.
Visum köper du på en ambassad. När det tar slut måste du lämna landet och köpa ett nytt visum på en ambassad.
Eller, du kan om du uppfyller villkoren ansöka förlänga din rätt uppehålla dig i landet, uppehållstillstånd eller som det heter Extension of Stay.
Som jag nämnt tidigare, det är två olika lagar, det är två olika ministerier.
Visum kan inte förlängas. Man köper ett nytt visum, eller ansöker om Extension of Stay istället.
Inte heller Extension of Stay kan förlängas, man ansöker om ett nytt varje år.
Oavsett dina hävdade engelskakunskaper, förstår du inte riktigt det här med visum och uppehålla sig kontra skillnad mellan dem.