De som bor permanent i Thailand representeras knappast av de som hänger i baren hela dagarna.
Vi har nog alla innerst inne vetskapen att ingen klarar det under en längre tid, varken hälsomässigt eller ekonomiskt. Många som har gått under eller fått lämna Thailand igen bland dessa.
En del startar ju bar själva, men kan någon ge ett exempel på en person ni känner som lyckats långsiktigt i denna branch. Jag kan det inte efter alla år. De flesta försvinner inom max ett år, många blir tyvärr nedgångna och fattigare än innan de startade sin bar.
De som bor här på riktigt och trivs har nästan alltid en hobby, ett jobb, och ett liv långt utanför baren. Själv har jag min studio, skrivande och musik, lite golf och en krävande fru som tar tid......

, funkar för mig.
Frågan om hur baren kan gå runt är ju enkel att svara på, det gör den nästan aldrig, stödköp..av ägaren och hans polare räcker inte, så investeringen i en bar brukar fortgå i all evighet. Framförallt om det är en farangägd bar, thai kan tjäna pengar på baren, men då är de själva inte största kunden, ....ja ni som fattar..fattar.