Svensker pensjonister römmer Thailand ,

El, pool, sophämtning, gatsopare ingår också i vår avgift utöver det du skrev. Vi betalar ca 11000baht/å
11,000 thbt / år för el sophämtning pool, grymt prisvärt, och inte bor du i tassemarkerna, hur långt har du till Pattis ?? Jag bor i tassemarkerna, 47 mil till Pattaya, mitt i skogen bor jag ;) Inte en kotte som pratar annat än Isaan här, förutom min fru då

11,000 thbt / år för el sophämtning pool, grymt prisvärt, och inte bor du i tassemarkerna, hur långt har du till Pattis ?? Jag bor i tassemarkerna, 47 mil till Pattaya, mitt i skogen bor jag ;) Inte en kotte som pratar annat än Isaan här, förutom min fru då
När jag skrev el menade jag den gemensamma elen som området gör av med (gatlyktor, pool, elektrisk grind med passersystem mm). Elen till vårt hus ingår såklart inte.
Vi har ca 3 mil in till Pattis. Kommer kännas som 1,5 så snart Sukhumvit är klar.

Ja man kan ju ha otur, en av riskerna att bo där det finns människor :)

/ SatanG
Njaa, riktigt så ser jag det inte, Thailand är speciellt, regler är ganska tänjbara och svårt att kräva rättelse när en Thai anser sig kunna göra leva som de vill, särskilt för en Farang. Höns på en grannes villatomt exempelvis är ingen rolig upplevelse, detta kan ske överallt i Thailand. I Sverige samt många andra länder finns kommunala lagar som klart visar på vad som accepteras. I ett Mo Ban där merparten är Faranger brukar det vara rätt ok ordning, men jag har upplevt den direkta motsatsen, riktigt sunkiga Moban med riktigt grisiga Thailändare

Njaa, riktigt så ser jag det inte, Thailand är speciellt, regler är ganska tänjbara och svårt att kräva rättelse när en Thai anser sig kunna göra leva som de vill, särskilt för en Farang. Höns på en grannes villatomt exempelvis är ingen rolig upplevelse, detta kan ske överallt i Thailand. I Sverige samt många andra länder finns kommunala lagar som klart visar på vad som accepteras. I ett Mo Ban där merparten är Faranger brukar det vara rätt ok ordning, men jag har upplevt den direkta motsatsen, riktigt sunkiga Moban med riktigt grisiga Thailändare
I det moban som frugans syster bodde i (Sattahip) hade jag inte ens funderat på att bo. Riktigt skitställe.

Tycker nog att det är extremt billigt i Thailand, man hyr med lätthet ett helt hus i Nong Prue för 6000 thb /månad just ovanför Sukhumwit + el som du själv betalar hos PEA. Maten är nu betydligt billigare här jämfört med ex. Sverige, om man inte skall äta Skandinavisk mat vill säga . Så varför pensionärer flyr till ett ännu dyrare Europa, det kan jag inte förstå :unsure:
Ett hus för 6000 baht i nong prue så får du standard där efter med.

Det är en trevlig anläggning de byggt upp där nere. Tyvärr har de som ligger bakom projektet lagt beslag på alla stora penthouse lägenheter och sålt de mindre till överpriser. Sen har de varit så smarta så att "avgiften" är lika stor för alla lägenheter så de som ligger bakom projektet bor billigt i sina penthouse på 250 kvm medans fattigpensionärerna som köpte studios på om 18 kvm påmarkplan tvingas betala lika mycket.
Anläggningen är trevlig men Bangsaen är ju inget ställe man vill bo i, iaf inte om man sett lite mer av Thailand.
Av en slump så hamnade jag i Bangsaen när jag var helt färsk i Thailand och hyrde ett hus på en månad, flyttade därifrån efter typ 10 dagar, fi satan vilken håla.

Ja hyr du i mooban för 6k i månaden så är det inte så konstigt du upplevt det.
Då bor du med bottenskrapet ;)
Våran village är det 99,9% Thai som bor i, lösspringande hundar och tuppar är förbjudet och det efterföljs.
Inga grisiga thai, mest barnfamiljer och oftast tyst med bra grannar och reglerna följs.
Kan inte dra alla över en kant, precis som i Sverige skiljer det sig mellan områden.
Städat och renhållet, går städare hela dagarna håller ordning och klipper häckar.

20220310_174251.jpg

haha, ja va det inte Legolas som råkade ut för det att hans närmaste granne skaffade höns :laugh2:

Jag höll själv på att råka ut för det, skulle byta hus i Hua Hin och precis när jag skulle skriva på kontraktet och räknade upp depositen så hörde jag en tuppjvl, va fn, visade sig att grannen tvärsöver hade höns som jag inte sett. Efter det kollar jag alltid skitnoga det här med höns, hundar, trafik mm och vilka grannarna är. En mooban där många hyr ut på korttid aktar jag mig för, alltid mycket festande och många nötter som bor där.

Våran village är det 99,9% Thai som bor i, lösspringande hundar och tuppar är förbjudet och det efterföljs.
Inga grisiga thai, mest barnfamiljer och oftast tyst med bra grannar och reglerna följs.
Kan inte dra alla över en kant, precis som i Sverige skiljer det sig mellan områden.
Städat och renhållet, går städare hela dagarna håller ordning och klipper häckar.

20220310_174251.jpg
Ja samma hos oss.

20220310_174251.jpg
man kan råka ut för idioter överallt. vi har en granne som ibland får för sig att spela nationalsången högt som fn kl 8 på morgonen, som tur är bara typ en gång/mån men iaf. en annan grej här nere i söder är muslimer, första huset vi hyrde så vaknade jag 05.30 av ett jvla böneutrop, va i hillevitte?! så lärde jag mig det, en grej till på listan, kolla upp var moskeerna ligger och fixa hus långt därifrån. annars är muslimerna inte störande här (inte som i Sverige..) men dom där jvla böneutropen klarar jag mig utan. Tänk på det när ni fixar hotell här nere, kolla upp var moskeerna ligger och se till att bo minst 2km därifrån.

20220310_174251.jpg

Men så kostar det väl 25k+ att hyr ett hus där.

Precis som du säger, 6k då är det gammalt, slitet och antagligen slumigt.

Men varför skall man återge en korrekt bild av något när man har för avsikt att bevisa en poäng.

man kan råka ut för idioter överallt. vi har en granne som ibland får för sig att spela nationalsången högt som fn kl 8 på morgonen, som tur är bara typ en gång/mån men iaf. en annan grej här nere i söder är muslimer, första huset vi hyrde så vaknade jag 05.30 av ett jvla böneutrop, va i hillevitte?! så lärde jag mig det, en grej till på listan, kolla upp var moskeerna ligger och fixa hus långt därifrån. annars är muslimerna inte störande här (inte som i Sverige..) men dom där jvla böneutropen klarar jag mig utan. Tänk på det när ni fixar hotell här nere, kolla upp var moskeerna ligger och se till att bo minst 2km därifrån.
Ja det finns väl alltid risk men haft tur, har ett tempel utanför villagen men det tillhör inte dem som ropar ut och stör.
Spela hög musik i området hör jag aldrig, inga fester i området mer än om nåt stort som bröllop. Ändås låg medellålder i villagen, den ligger nog runt 30 år men som sagt i huvudsak barnfamiljer och tillhör väl en växande medelklass.
Dom som har hundar går med dom i koppel och finns inga hundar av thairas som springer löst ens på tomterna och skäller. Mest hundraser vi ser i Europa.

Skulle aldrig köpa en kåk i ett Mo Ban i Thailand, du vet aldrig vilka grannar du får. Riktigt otrevligt kan det bli, och jag har erfrenhet av att bo granne med rena idioter, men som tur var så hyrde jag. Bara att flytta.
Och kan tillägga att den hyran var 12000 bath per månad i ett två år gammalt Mo Ban, som ganska snart började urarta, så inget är hugget i sten även om en del tycks tro det, i Thailand förändras en del väldigt snabbt

Men varför skall man återge en korrekt bild av något när man har för avsikt att bevisa en poäng.
ja bor man billigt så får man räkna med tuppar å hundar men även i dyra moobans finns det idioter.
det bodde många norrmän i den mooban jag bodde länge i i Hua Hin, dom 2 närmaste grannarna rakt över gatan var barndomskamrater och bodde i samma stad/by i Norge, när jag flyttade dit så umgicks dom jämt och allt va frid å fröjd men en dag så kom ena grannen hem med en ny bil, en Toyota Fortuner, exakt likadan som hans polare, samma färg alltihop och polaren blev skogstokig, va fn köpte du samma färg som jag har din jvl? Efter det var dom värsta ovänner och det var ofta ett jvla liv både mellan gubbarna men framförallt mellan deras kärringar, jag satt ofta ute på altanen å skrattade åt dom, båda 2 satte ut sina hus till försäljning :laugh2:

Nja eftersom det ligger off och Thai inriktat så får du nog inga 25k, jag vet inte.
Systervillagen som ligger på darkside, mer faranginriktat där ligger det kanske runt den prisnivån under normala förhållanden.
Village och hus är lika men pga läget så är husen där ca 1 million dyrare.

Ja det finns väl alltid risk men haft tur, har ett tempel utanför villagen men det tillhör inte dem som ropar ut och stör.
Spela hög musik i området hör jag aldrig, inga fester i området mer än om nåt stort som bröllop. Ändås låg medellålder i villagen, den ligger nog runt 30 år men som sagt i huvudsak barnfamiljer och tillhör väl en växande medelklass.
Dom som har hundar går med dom i koppel och finns inga hundar av thairas som springer löst ens på tomterna och skäller. Mest hundraser vi ser i Europa.
Du råkade väl ut för det i förra området där ni hyrde, allt va bra ända tills nån granne dummade sig ;)

Tillbaka
Topp