Jag tror det finns två anledningar; få vore intresserade nog att titta och ännu färre vore intresserade av att ställa upp och bli filmade.
Många av oss som lever mer "normala" har givetvis väl så intressanta liv som dessa filurer men det blir kanske ingen vidare TV då våra liv inte är tillräckligt avvikande från det liv som svenskar i Sverige i allmänhet lever. Om vi fortfarande jobbar och har barn så går vi till jobbet, hjälper våra barn med läxor och har middag med vänner. De som är pensionerade kanske reser lite mer än pensionärer i Sverige men på det stora hela är det ingen större skillnad. Jag har en kompis som sökte till Robinson för några år sedan; dryga 40, bra jobb och familj. En kompis skämtade att han skulle bli utrustad redan på Arlanda Express om han kom med men självklart blev han inte utvald; han var alldeles för alldaglig.
Och varför skulle vi ställa upp i ett TV-program / film? Precis som diverse dokusåpor huvudsakligen lockar till sig white trash med en uppfattning att om man inte kan bli känd, så är det bättre att bli ökänd än att förbli okänd, så lockar nog den här typen av "dokumentär" liknande karaktärer. Alla med lite intelligens vet att produktionsbolaget skulle leta efter något udda och annorlunda och man skulle framställas på ett sätt som lockar publik snarare än som är sanningsenligt. Jag skulle dessutom kräva minst 1500 kronor i timmen, en rimlig ersättning, så det skulle nog bli lite dyrare än om de filmar en slumpvis barfilosof