SVT2 Thailandsdrömmar

Även om jag bara såg 10 minuter så förstod jag ju direkt att den handlade om hans släkt för det sa han ju i inledningen ;)
Menar du att han skulle funnit lämligare släktingar ;)
Han gör ju en dokumentär om sina farbröder och kusin som flyttat till Thailand och hur det har gått för dom.
Var ens Pattaya med i dokumentären? Inte i dom inledande 10 minuterna iallafall.
Ja Stefan? Var la där och gifte sig senare med en dama därifrån.

Nä eg. skitsamma deras liv och de får göra som de vill, kan ju ändock tycka det var/ blev tragiskt.
Jag har ju inte sett hela så vet inte vad som blev tragiskt.
Men såg kommentarerna här innan att han Stigs fru skulle ha stuckit till risbyn när han blev sjuk och lämnat han.
Han sonen Pocke såg jag skrev på FB grupp idag om Thailand där det diskuterades, han skrev att det stämde inte.
Stig och frun flyttade till risbyn ihop men till slut blev han så dålig så han valde att åka till Sverige för sjukvård men det framkom inte i dokumentären skrev han och det var fel att hon stack.

Aja nu måste jag ju se den när jag läst allt skvaller 55555 ;)

I filmen så flyttar Stigs fru och Stig följer med men motvilligt.
Tro fn att han inte ville lämna Hua Hin och polarna för risbyn men så blev det.
Är väl eg det enda som är riktigt tragiskt i filmen, att hans fru bestämde vart dom skulle bo...

Att Stig söp ihjäl sig ser jag inte alls som tragiskt, det valde han själv och han hade nog betydligt roligare på den resan än präktigherrarna ens kan drömma om.

Även om jag bara såg 10 minuter så förstod jag ju direkt att den handlade om hans släkt för det sa han ju i inledningen ;)
Menar du att han skulle funnit lämligare släktingar ;)
Han gör ju en dokumentär om sina farbröder och kusin som flyttat till Thailand och hur det har gått för dom.
Var ens Pattaya med i dokumentären? Inte i dom inledande 10 minuterna iallafall.

Ok, måste erkänna att jag inte såg programmet från första början, utan ca. 5-7 minuter in i det. Måste se det på nytt, har sparat det. Är det möjligt att vi tänker på olika personer?

Ok, måste erkänna att jag inte såg programmet från första början, utan ca. 5-7 minuter in i det. Måste se det på nytt, har sparat det. Är det möjligt att vi tänker på olika personer?
Dokumentären börjar med att han som gör dokumentären berättar om sin släkt och hur många av dom har flyttat till Thailand och han vill följa upp hur det gått för dom.

"Thailandsdrömmar har smygpremiär. I filmen möter vi Stig, numera pensionär, sonen Pocke, sjöman, med flera släktingar till Renzo Aneröd, som alla flyttat till Thailand och gift sig med thailändskor. I samma veva som filmaren och författaren Renzo Aneröd för fem-sex år sedan började filma de släktingar han återknutit kontakt med hade hans kusins äktenskap också tagit slut. Istället började kusinen åka regelbundet till Thailand för att, som det står på filmens hemsida, "'ha kul' och skaffa en ny kvinna – denna gången en thailändska."
"

I filmen så flyttar Stigs fru och Stig följer med men motvilligt.
Tro fn att han inte ville lämna Hua Hin och polarna för risbyn men så blev det.
Är väl eg det enda som är riktigt tragiskt i filmen, att hans fru bestämde vart dom skulle bo...

Att Stig söp ihjäl sig ser jag inte alls som tragiskt, det valde han själv och han hade nog betydligt roligare på den resan än präktigherrarna ens kan drömma om.

Det roliga har ett väldigt högt pris när man vaknar på morgonen med en svår ångest och en trasig kropp. Visst kan man välja att betala det priset men man väljer det nog inte om det finns alternativ! Så jo, det är tragiskt.

Det roliga har ett väldigt högt pris när man vaknar på morgonen med en svår ångest och en trasig kropp. Visst kan man välja att betala det priset men man väljer det nog inte om det finns alternativ! Så jo, det är tragiskt.
Precis lika tragiskt att efter ett långt arbetsliv gå i pension och investera hela sparkapitalet i ett hus i Isaan och efter ett tag inse att livet på verandan inte riktigt är vad man tänkte sig men då inte kunna göra något åt det.

Är man gammal nog att inte behöva jobba längre och inte har några barn man behöver stödja ekonomiskt och/eller moraliskt, så anser jag nog att man förtjänat rätten att leva som man vill, så länge man inte skadar någon annan givetvis.

Vem kan säga att det är ett sämre liv att sitta och öla med polarna och plocka ut en glädjeflicka emellanåt än att sitta och polera sin MC eller sträckläsa Dostojevskijs samlade verk? Förmodligen lever man ett år eller två kortare men livet ska ju inte bara ha en längd, det ska ju ha en bredd också och den definierar man ju själv.

Jag har inte sett dokumentären/filmen och kommer nog inte göra det heller. Vad jag förstått av kommentarerna är det dock ett ganska penibelt liv för en 40-åring men som sagt; som 60-plussare finns det nog sämre alternativ.

Njaaa, fn vet om jag kan hålla med dig :) varken att polera min MC eller läsa Dostojevskijs samlade verk ger risker att smittas av HIV eller eller annan könssjukdom , visserligen så kan detta med MC vara dyrbart och även det livsfarligt ,, den stjäl dock inte mina sparpengar om jag inte själv väljer detta ..... lol:):) En gemensam nämnare har de dock , det krävs säkerhetsåtgärder, hjälm på huvet i båda fall dock av olika material :):)55555

Precis lika tragiskt att efter ett långt arbetsliv gå i pension och investera hela sparkapitalet i ett hus i Isaan och efter ett tag inse att livet på verandan inte riktigt är vad man tänkte sig men då inte kunna göra något åt det.
Och när dina argument är slut så ägnar du dig åt personangrepp... Ja, jag vet att du kommer att förneka det men du har utvecklat en alldeles speciell teknik får att det inte skall synas när du hoppar på folk.

Dessutom tror jag farangen på altanen mår bra mycket bättre...

Och när dina argument är slut så ägnar du dig åt personangrepp... Ja, jag vet att du kommer att förneka det men du har utvecklat en alldeles speciell teknik får att det inte skall synas när du hoppar på folk.

Det påhoppet och personangreppet passar garanterat in på tusentals utlänningar i Thailand och Isaan, så ingen anledning att ta åt sig.....

Och hur i helsike fick du det till ett personangrepp?
Detta du skriver till mig däremot är ett personangrepp!!

Här måste jag nog motvilligt hålla med nmax, jag känner rätt många här nu som sitter utanför sin fina kåk, utan någonting att göra och egentligen bara inväntandes döden. Flyttar man till en kåk i Thailand, så skall man nog ha satt sig väldigt väl in i vad det innebär. Samtidigt måste jag tyvärr uttrycka en viss beundran för nmax förmåga att ge sig på folk och fortfarande inte uppenbart kliva över gränsen! Är det till att ha varit advokat, kanske? Beundransvärt, i alla fall. Att okväda folk är en konst!

Det påhoppet och personangreppet passar garanterat in på tusentals utlänningar i Thailand och Isaan, så ingen anledning att ta åt sig.....
Det var ju inget personagrepp överhuvudtaget, bara en reflektion om att det finns en å annan som inte super ihjäl sig som det också är synd om.
Är nog minst lika vanligt och tror att många av dessa lider bra mycket mer än dom som super.
Tänk dig själv att satsa allt du äger och tro att nu jvlar ska du gå i pension och flytta till paradiset, sen så trivs du inte alls efter ett tag men har då i princip ingen möjlighet att göra något åt det.
Fy satan vilken situation, den skulle jag inte vilja hamna i.
Men tala om för mig hur detta är ett personangrepp som Mackes får det till?

Här måste jag nog motvilligt hålla med nmax, jag känner rätt många här nu som sitter utanför sin fina kåk, utan någonting att göra och egentligen bara inväntandes döden. Flyttar man till en kåk i Thailand, så skall man nog ha satt sig väldigt väl in i vad det innebär. Samtidigt måste jag tyvärr uttrycka en viss beundran för nmax förmåga att ge sig på folk och fortfarande inte uppenbart kliva över gränsen! Är det till att ha varit advokat, kanske? Beundransvärt, i alla fall. Att okväda folk är en konst!
Kul att du håller med.
Men på vilket sätt ger jag mig på någon?
Du däremot ger dig ju klockrent på mig med det uttalandet.

Det var ju inget personagrepp överhuvudtaget, bara en reflektion om att det finns en å annan som inte super ihjäl sig som det också är synd om.
Är nog minst lika vanligt och tror att många av dessa lider bra mycket mer än dom som super.
Tänk dig själv att satsa allt du äger och tro att nu jvlar ska du gå i pension och flytta till paradiset, sen så trivs du inte alls efter ett tag men har då i princip ingen möjlighet att göra något åt det.
Fy satan vilken situation, den skulle jag inte vilja hamna i.
Men tala om för mig hur detta är ett personangrepp som Mackes får det till?
Nä, jag kan omöjligt få det till ett personangrepp och det framgick väl i svaret :)
möjligt ett kollektivt personangrepp på några tusen loosers ute i spenaten ;)

Har en annan typ av ”looser" här i samma kommun där jag bor, han har satsat stora pengar på en kåk nära Mekong dit dom skulle flytta när han gick i pension, det skedde för två år sen och frun vägrar flytta tillbaka Thailand helt.
Nu sitter han hemma och är skitsur. Det blev inget liv i ”paradiset” för honom.

jag känner rätt många här nu som sitter utanför sin fina kåk, utan någonting att göra och egentligen bara inväntandes döden.
Det här är ju riktigt jvla tragiskt om du frågar mig.
Stig han hade ju iaf kul med alla polarna i Hua Hin så länge det varade. Det mest tragiska i hans liv var väl när hans fru tvingade med honom till risbyn och det ger han ju också uttryck för i filmen.

Nä, jag kan omöjligt få det till ett personangrepp och det framgick väl i svaret :)
möjligt ett kollektivt personangrepp på några tusen loosers ute i spenaten ;)

Har en annan typ av ”looser" här i samma kommun där jag bor, han har satsat stora pengar på en kåk nära Mekong dit dom skulle flytta när han gick i pension, det skedde för två år sen och frun vägrar flytta tillbaka Thailand helt.
Nu sitter han hemma och är skitsur. Det blev inget liv i ”paradiset” för honom.
Om man köper en bostad i Thailand skall man se till att man står med i kontraktet så man äger 49% i alla fall. Allra helst ska man bara hyra en lägenhet. Då kan man kasta ut sin partner om hon börjar krångla och vägrar sex tillexempel.

Jag har svårt att se vilket som var tragiskt i filmen, Stig levde nog ungefär det liv han ville. Kunde nog varit mycket värre för flera i filmen t.ex. en massa svenskar som tvingas sitta i svedala och önska de kunde byta plats med vem som helst i Thailand. Thailand är en tung drog med mycket kraftig abstinens hos många västerlänningar.

/ SatanG

Tillbaka
Topp