Syd-kinesiska havet konflikten och Biden & Xi toppmötet 15 nov.

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 9942
  • Start datum Start datum

R

Raderad medlem 9942

Gäst
Får se vad som kommer ut efter mötet mellan Joe Biden och Xi Jinping som hålls senare idag 15 nov. i San Fransisco?
Inför mötet har bl.a. kinesiska medier som brukligt gått ut med hårda ord om USA så får se….?

Lägger även senaste info jag har angående pågående konflikten i Syd-Kinesiska Havet där Kina inte har accepterat 200 sjömils ekonomiska zonen till många andra länder och hittat på sin egen s.k 9-dash line samt skapat konstgjorda öar och byggt flygfält mm på dessa mm. Kina agerar väldigt aggressivt och speciellt har det varit mot Filippinerna som medvetet har sänkt ett gammalt fartyg i sin egen 200 sjömils zon som de bemannar. Fartyget håller dock på att falla isär. Tyvärr så har andra länder än Filippinerna som drabbas enligt min mening varit alltför mesiga mot Kina för om man släpper lillfingret mot Kina så nöjer de sig inte med handen utan tar hela armen..

På slutet av videon så nämns även lite om hur illa det ser ut för Country Garden som liksom Evergrande är enorma byggnadsjättar i Kina som ligger väldigt illa till ekonomiskt och som har varit involverade i vad jag kallar Pyramidspel om att sälja lägenheter som aldrig kommer färdigställas eller rent av aldrig kommer att byggas över huvud taget och ofta i spökstäder…Som tips när ni kollar Youtube på engelska så gå på verktygssymbolen och sedan välj sedan Textning och där ”Engelska (autogenererad) ” så får ni även text som gör det ännu lättare att hänga med. Tyvärr så finns inte svenska med på ”Översätt automatiskt” fliken.

Hej

Ja det här är ännu ett område där spänningar kan övergå i konflikt, Kina är precis som Ryssland stort till ytan men vill lägga under sig ännu mer och vidga sitt territorium och intressesfär.

Mvh isan lover

Hej

Ja det här är ännu ett område där spänningar kan övergå i konflikt, Kina är precis som Ryssland stort till ytan men vill lägga under sig ännu mer och vidga sitt territorium och intressesfär.

Mvh isan lover
Ja Kina har aldrig accepterat flera gränsdragningar efter WW2.
Sydkineska sjön är ett område men Taiwan är den största risken till konflikter av alla.

Men det kommer nog främst att handla om olika handelssanktioner mellan USA och Kina som har hårdnat under några år men även om den stora upptrappningen militärt som pågår för fullt i regionen.

Konflikten lär intensifieras nu när maritima övningar kommer att hållas utanför Filippinernas teritorialvattengräns väster om Palawan under den nyligen inledda militärövningen Balikatan.

Ja det blev ju ett bra möte till slut! Men Kina borde förhandla om att gå med i Taiwan och inte tvärtemot!
Nu är det ju väldigt få länder i världen som erkänner Taiwan som eget land inte ens FN väl? Inte ens USA erkänner ju Taiwan som eget land utan att det tillhör Kina redan.
Lite som att Gottland skulle kräva självständighet men inga godkänner det men USA tar tillfället i akt vapenbestyckar Gottland och ger dom sitt stöd om Sverige försöker gå in och få kontrollen.

Nu är det ju väldigt få länder i världen som erkänner Taiwan som eget land inte ens FN väl? Inte ens USA erkänner ju Taiwan som eget land utan att det tillhör Kina redan.
Lite som att Gottland skulle kräva självständighet men inga godkänner det men USA tar tillfället i akt vapenbestyckar Gottland och ger dom sitt stöd om Sverige försöker gå in och få kontrollen.

Nu kommer givetvis Andys bli jättearg men jämförelsen med Gotland haltar väl ändå betänkligt. Så vitt jag vet så har väl Gotland varit en del av Sverige sedan Sverige blev ett land medans Republic of China (Taiwan) aldrig har varit en del av People's Republic of China (Kina). Det var ju ändå kommunisterna i Mainland China som bröt sig ut Republic of China så om något så är det Kina som borde återförenas med Republic of China (Taiwan), inte tvärtom.

Ser man historiskt så är det också bara under korta perioder som Taiwan och Kina varit samma land, oftast har de varit separata vilket även Mao erkände.

Officiellt så erkänner vi inte Taiwan men ändå gör alla västerländska länder och nästan alla asiatiska länder det, inklusive Thailand, genom att ha Taiwanesiska de-facto ambassader. Fram till en bit in på 70-talet så var det Taiwan som representerade Kina i FN men Nixon smörade för kommunisterna för att försöka splittra kommunisternas stöd för Nord Vietnam. Som alltid så följde vi efter USA. Det funkade inte men därefter började Kina öppna upp och vem kan säga nej till världens största marknad?

Taiwan är Asiens bäst fungerande demokrati och Kina är västerlandets enda egentliga hot mot vår liberala demokrati. I min värld är det väldigt lätt att välja sida och extremt woke att se det på något annat sätt.

Nu kommer givetvis Andys bli jättearg men jämförelsen med Gotland haltar väl ändå betänkligt. Så vitt jag vet så har väl Gotland varit en del av Sverige sedan Sverige blev ett land medans Republic of China (Taiwan) aldrig har varit en del av People's Republic of China (Kina). Det var ju ändå kommunisterna i Mainland China som bröt sig ut Republic of China så om något så är det Kina som borde återförenas med Republic of China (Taiwan), inte tvärtom.

Ser man historiskt så är det också bara under korta perioder som Taiwan och Kina varit samma land, oftast har de varit separata vilket även Mao erkände.

Officiellt så erkänner vi inte Taiwan men ändå gör alla västerländska länder och nästan alla asiatiska länder det, inklusive Thailand, genom att ha Taiwanesiska de-facto ambassader. Fram till en bit in på 70-talet så var det Taiwan som representerade Kina i FN men Nixon smörade för kommunisterna för att försöka splittra kommunisternas stöd för Nord Vietnam. Som alltid så följde vi efter USA. Det funkade inte men därefter började Kina öppna upp och vem kan säga nej till världens största marknad?

Taiwan är Asiens bäst fungerande demokrati och Kina är västerlandets enda egentliga hot mot vår liberala demokrati. I min värld är det väldigt lätt att välja sida och extremt woke att se det på något annat sätt.

Du verkar ha lika dålig koll på vad det innebär att vara woke som att vara kommunist och Kina har aldrig uttryckt något hot mot vår liberala demokrati, det är bara vi som inte tolererar att de väljer en annan väg och styrelseskick. :laugh:

Just nu är det iaf. inte många länder som erkänner Taiwan, men du får väl dra igång en kampanj?

Varför inte börja med att sluta göda den egna plånboken med pengar från fastlandskina och visa att du lever som du lär? ;)

Dom gör inte det officiellt även om har ambassader där om dom nu verkligen har?
Ser inte många asiatiska länder där?

Currently Taiwan has 12 diplomatic allies that recognise Taiwan as the ROC (and thus do not have official relations with Beijing): Belize, Guatemala, Haiti, Holy See, Marshall Islands, Palau, Paraguay, St Lucia, St Kitts and Nevis, St Vincent and the Grenadines, Eswatini and Tuvalu.

Du verkar ha lika dålig koll på vad det innebär att vara woke som att vara kommunist och Kina har aldrig uttryckt något hot mot vår liberala demokrati, det är bara vi som inte tolererar att de väljer en annan väg och styrelseskick. :laugh:

Just nu är det iaf. inte många länder som erkänner Taiwan, men du får väl dra igång en kampanj?

Varför inte börja med att sluta göda den egna plånboken med pengar från fastlandskina och visa att du lever som du lär? ;)

Se där ja, Xi's svenske utsände högg snabbt ;)

Jag lever som jag lär. Ska vi fortsätta importera från Kina måste vi givetvis exportera till Kina; vore ju absurt att ge bort alla våra jobb och intäkter till Kina.

US, UK, EU etc stöder alla Taiwan. Vi säger officiellt att vi stödjer "One China" men vi säger också att vi stödjer Taiwan; business talks.

Jag tror, allvarligt talat, att du är vare sig woke eller kommunist, men du balanserar på en fin tråd. Ditt förakt mot västerländsk liberal demokrati och din uppenbara support för auktoritära regimer i Kina och Ryssland känns rätt sjuk. Sättet du motiverar det på är ganska likt det som normalt sett kallas woke; alltså historia tagen ur sin kontext.

Dom gör inte det officiellt även om har ambassader där om dom nu verkligen har?
Ser inte många asiatiska länder där?

Currently Taiwan has 12 diplomatic allies that recognise Taiwan as the ROC (and thus do not have official relations with Beijing): Belize, Guatemala, Haiti, Holy See, Marshall Islands, Palau, Paraguay, St Lucia, St Kitts and Nevis, St Vincent and the Grenadines, Eswatini and Tuvalu.

Kom igen nu. Det finns givetvis ingen officiell Taiwanesisk Ambassad i Stockholm eller Bangkok men det finns ett Taipei Economic and Cultural Office i alla civiliserade länder (jag var tvungen att logga ut från wifi, för sådan information är givetvis blockad här) och de har samma status som en ambassad.

Se där ja, Xi's svenske utsände högg snabbt ;)

Jag lever som jag lär. Ska vi fortsätta importera från Kina måste vi givetvis exportera till Kina; vore ju absurt att ge bort alla våra jobb och intäkter till Kina.

US, UK, EU etc stöder alla Taiwan. Vi säger officiellt att vi stödjer "One China" men vi säger också att vi stödjer Taiwan; business talks.

Jag tror, allvarligt talat, att du är vare sig woke eller kommunist, men du balanserar på en fin tråd. Ditt förakt mot västerländsk liberal demokrati och din uppenbara support för auktoritära regimer i Kina och Ryssland känns rätt sjuk. Sättet du motiverar det på är ganska likt det som normalt sett kallas woke; alltså historia tagen ur sin kontext.

Nej, du lever inte alls som du lär då du hatar fastlandskina men verkar vara den enda på forumet som ständigt jobbar på plats i landet och cashar in direkt på landets utveckling och din och ditt företags kunskapsöverföring.

Bara rent hyckleri.

Kom igen nu. Det finns givetvis ingen officiell Taiwanesisk Ambassad i Stockholm eller Bangkok men det finns ett Taipei Economic and Cultural Office i alla civiliserade länder (jag var tvungen att logga ut från wifi, för sådan information är givetvis blockad här) och de har samma status som en ambassad.
Ja och dom flesta länder i världen värda namnet erkänner inte Taiwans suveränitet officiellt.
Men kan ju alltid gå till ambassaden i Haiti och gnälla över det.
Inte ens FN erkänner Taiwan så dom har inte en officiell nationstatus.

Nej, du lever inte alls som du lär då du hatar fastlandskina men verkar vara den enda på forumet som ständigt jobbar på plats i landet och cashar in direkt på landets utveckling och din och ditt företags kunskapsöverföring.

Bara rent hyckleri.

När var du här senast? Du har kanske läst 80 poäng sinologi i Lund på sent 90-tal och tar ställning för kommunisternas rätt att välja en annan väg. Är du insatt i vad dagens unga kineser vill? Du kritiserar ofta mig för att inte förstå kinesiska men om du inte själv är en etnisk kines så är givetvis min kunskap överlägsen din.

Jag lever som jag lär. För 20 år sedan hade jag nog runt hundra tyskar och fransmän i min bransch som bodde här men ingen är kvar idag. Visst har vi ett par kinesiska företag som kopierat oss men vi är ett litet nischföretag och vi är större idag än vi var för 20 år sedan. Det är hårt jobb och en förståelse för den lokala marknaden som gör att vi fortfarande är kvar. Känner dock att det sjunger på sista versen och det är en av anleningarna till att jag flyttar hem.

Jag älskar Kina och jag älskar kineser; mer än jag älskar Thailand och thailändare. Jag föraktar dock Kinas ledning av hela mitt hjärta. Alla västerlänningar som inte gör det har inte förstått hotet de utgör.

Ja och dom flesta länder i världen värda namnet erkänner inte Taiwans suveränitet officiellt.
Men kan ju alltid gå till ambassaden i Haiti och gnälla över det.
Inte ens FN erkänner Taiwan så dom har inte en officiell nationstatus.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Vi vet alla att Taiwan inte är ett erkänt land men tycker du att det innebär att Kina ska ha rätt att ta Taiwan med våld?

Taiwan är helt överlägset Kina på precis alla parametrar, varför supportar du Kina? Tycker du att kommunism är så mycket bättre än demokrati?

Om Kina skulle säga att Thailand är en del av Kina så skulle nog FN efter ett antal år också säga ja.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Vi vet alla att Taiwan inte är ett erkänt land men tycker du att det innebär att Kina ska ha rätt att ta Taiwan med våld?

Taiwan är helt överlägset Kina på precis alla parametrar, varför supportar du Kina? Tycker du att kommunism är så mycket bättre äny777 demokrati?

Om Kina skulle säga att Thailand är en del av Kina så skulle nog FN efter ett antal år också säga ja.
Nä om du läser tillbaka i tråden och kommentarer du fått av mig innan så borde du veta att jag inte är kinavänlig jag bara klargör fakta då många västerlänningar tror att Taiwan är en erkänd nation och mer dubbelmoralen från väst.

Västerlänningar har ofta lika lite koll gällande här nere som asiater om vad som sker i Europa.
Överstyrman ombord tyckte var konstigt att min fru hade 0 koll på Ukraina.
Jag frågade hur är din koll på Myanmar?
Ja dom har börjat gå mot demokrati och hon som vann nobelpriset styr svara han.
Att hon sitter fängslad och fullt innbördeskrig hade han ingen aning om.
Sen frågade om Kina och Taiwan konflikten, noll koll.
Nä sa jag men gällande Myanmar och Kina vs Taiwan känner min fru till.
Förstår du? Fick han sig en tankeställare.

Nä om du läser tillbaka i tråden och kommentarer du fått av mig innan så borde du veta att jag inte är kinavänlig jag bara klargör fakta då många västerlänningar tror att Taiwan är en erkänd nation och mer dubbelmoralen från väst.

Jag tror väldigt få västerlänningar tror att Taiwan är officiellt erkända men samtidigt tror jag de flesta västerlänningar tror att Taiwan är de-facto erkänt; och det är ju precis där vi står.

I min värld så är Taiwan Asiens bästa demokrati och de är precis lika mycket ett land som Thailand är. Att kommunist Kina inte vill se det så är deras problem, men jag tror de flesta ser Taiwan som ett land.

Taiwan är Kina och Kina är en del av Taiwan

Jag tror väldigt få västerlänningar tror att Taiwan är officiellt erkända men samtidigt tror jag de flesta västerlänningar tror att Taiwan är de-facto erkänt; och det är ju precis där vi står.

I min värld så är Taiwan Asiens bästa demokrati och de är precis lika mycket ett land som Thailand är. Att kommunist Kina inte vill se det så är deras problem, men jag tror de flesta ser Taiwan som ett land.

Taiwan är Kina och Kina är en del av Taiwan
Själv tror jag att 99% av västerlänningarna tror att Taiwan är en erkänd nation officiellt som Kina vill erövra.
Diskussioner ombord tyder på det iaf.

Själv tror jag att 99% av västerlänningarna tror att Taiwan är en erkänd nation officiellt som Kina vill erövra.
Diskussioner ombord tyder på det iaf.

Jag tror skillnaden är att du är en halvsmart snubbe som umgås med människor som är dummare än dig medans jag är en halvdum kille som umgås med människor som är smartare än mig ;)

Jag har aldrig träffat en person, sedan jag fyllde 15, som tror att Taiwan är en erkänd nation. Det säger lite om hur korkade de personer du omger dig med är ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp