Tappa ansiktet? Vaddå?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förlora ansiktet

Hej Runar!

Jag är inte helt säker på vad du är ute efter men jag kan göra ett försök att hjälpa dig.

I Thailand säger man เสียหน้า eller siia naa.

Som besökare i Thailand bör man känna till vad det innebär att förlora ansiktet. Det är något man bör unvika att göra själv och man bör inte heller göra så att någon annan gör det.

Vad betyder det då, att förlora ansiktet?

Ansiktet eller självbilden som man snarare borde kalla det är viktig i många kulturer. Det handlar mycket om en önskan att inte framstå som svag eller hamna i "dålig dager". Man kan lätt förlora ansiktet om man gjort något fel, speciellt om felet påpekas av någon annan.

Att kunna rädda någons ansikte är en egenskap som värderas högt. I en situation där någon håller på att förlora sitt ansikte genom att säga något "dumt" kan du rädda dennes självaktning genom att säga något förmildrande eller avleda uppmärksamheten på annat sätt.

Många kan gå långt för att rädda sitt eget ansikte. Man kanske vägrar erkänna att man har fel fastän det är uppenbart. I ett sådant läge bör du inte pressa den personen att erkänna sitt misstag.

Jag ska ge dig några exempel:

En lång västerlänning snubblar på en ojämnhet i gatan och trillar nästan omkull. På en servering sitter några män och skrattar åt situationen. Västerlänningen blir arg och tycker inte att det var något att skratta åt och påtalar detta för männen. Nu har samtliga "tappat ansiktet". :thumbsdown: Den snubblande mannen insåg inte att de skrattande männen gav honom en chans eller inbjudan att "komma ur" sin förlorade självkontroll genom att kanske bara le åt och skratta bort saken. På så sätt hade alla inblandade räddat sina ansikten.

En restauranggäst får in en Pepsi istället för en Coca Cola och påtalar misstaget för servitrisen. Servitrisen tappar ansiktet. :thumbsdown: Det hade kanske kunnat gå att undvika? Om det inte spelar så stor roll är det bättre att inte påtala misstaget. Om man känner att man måste ha just en Coca Cola kanske man kan göra en beställning till men undvika att påtala felet ... Dessutom är det ofta så att i Thailand får en anställda ofta betala sina misstag ur egen ficka.

Det finns säkert fler här på forumet som kan ge fler exempel och ge ytterligare förklaringar.
 
Flickvännen har flera gånger berättat några historier från skolan. Några av hennes klasskamrater som kommer från europeiska länder och inte har samma tankesätt när det gäller att tappa ansiktet.
När någon är lite för "oförskämd", ironisk eller bara lite grov (enligt asiatiska mått) så brukar hon ta på sig att byta samtalsämne eller skämta bort det så att just det ämnet dör ut. Har inte reflekterat på detta så mycket, men hon säger att det är hennes kultur.

// G
 
"Galten75 " sa:
Flickvännen har flera gånger berättat några historier från skolan. Några av hennes klasskamrater som kommer från europeiska länder och inte har samma tankesätt när det gäller att tappa ansiktet.
När någon är lite för "oförskämd", ironisk eller bara lite grov (enligt asiatiska mått) så brukar hon ta på sig att byta samtalsämne eller skämta bort det så att just det ämnet dör ut. Har inte reflekterat på detta så mycket, men hon säger att det är hennes kultur.

// G

Det verkar bra tycker jag. :thumbsup:
Undrar om det är lika utbrett bland moderna thailändska ungdomar eller om det hör gamlingarnas traditioner till?
 
Om en thaländare gör GROVT* fel i jobbsammanhang då, som går ut mycket över dig (=farang) - förväntar thailändarna att vi ska finna oss i det då, utan att påpeka det?
(Jag menar att påpeka det tydligt men lugnt, INTE argt.)

*T ex om leverantören sagt han fattat, då - de få - kravet gicks igenom, och han sagt leveranstid gällande något, som man behöver i jobbet, för att kunna hinna göra leveranser, som man lovat andra.
Sedan kan man själv inte leverera i tid, fastän man tagit till stor marginal, för - när det äntligen kom något - efter dubbla lovade leveranstiden, så kommer det något oanvändbart, som inte följer instruktionerna alls.
ENKLA fel som:
/4 istället för 10 underdelar.
/underdelarna satt på höger istället för på vänster sida
/rosa istället för blå...
Detta fastän de små kraven även ÖVERSATTS med hjälp av tolk, för att vara säker på att det skulle bli rätt, och leverantören sa att han fattade. Dessutom fick han skriftligt och där står det "10" - inte "4". Hur kan man missuppfatta sådant??! (Det kan INTE bero på matrialbrist hos honom själv, han har SÄKERT så att han kunde gjort hundratals...)
Det ENDA, som var rätt gjort, var storleken på utrymmet för överdelen... :)
 
"Galten75 " sa:
Flickvännen har flera gånger berättat några historier från skolan. Några av hennes klasskamrater som kommer från europeiska länder och inte har samma tankesätt när det gäller att tappa ansiktet.
När någon är lite för "oförskämd", ironisk eller bara lite grov (enligt asiatiska mått) så brukar hon ta på sig att byta samtalsämne eller skämta bort det så att just det ämnet dör ut. Har inte reflekterat på detta så mycket, men hon säger att det är hennes kultur.

// G
Jag håller med .... :wai: :thumbsup:
 
Att tappa ansiktet - gäller detta egentligen inte alla nationaliteter? Jag anser att det hela handlar om att använda sig av allmänt "folkvett" när man talar till eller vill kritisera en människa. I mitt arbete blir jag ibland tvungen att göra detta, och det gäller då både asiater och svenskar.

Man skall aldrig kritisera (eller skälla ut) någon inför andra. Har jag, och framför allt mottagaren, inte tappat ansiktet förr så gör vi det då. Kan man inte samtala med personen mellan fyra ögon så avstå då hellre eller invänta ett bättre tillfälle.

Gör man fel här så kan man ha skaffat sig en fiende för livet, vissa tar sådana klavertramp ytterst allvarligt. Jag har tom hört om historier där en "utskälld" filippinare har knivskurit den felande personen. Så allmänt folkvett och "common sense" är verkligen på sin plats. Behandla människor med respekt, som du själv vill bli behandlad.


Berralund :wai:
 
Bra skrivet berralund.Jag håller med till fullo.Är man så feg att ta upp det med andra först innan motparten hinner försvara sig så håll igen käften för tusan.
De ironiska är att flertalet av dessa "fegisar" brukar kalla sig själv tuffa.... ;D
 
"Berralund " sa:
Att tappa ansiktet - gäller detta egentligen inte alla nationaliteter? Jag anser att det hela handlar om att använda sig av allmänt "folkvett" när man talar till eller vill kritisera en människa. I mitt arbete blir jag ibland tvungen att göra detta, och det gäller då både asiater och svenskar.

Man skall aldrig kritisera (eller skälla ut) någon inför andra. Har jag, och framför allt mottagaren, inte tappat ansiktet förr så gör vi det då. Kan man inte samtala med personen mellan fyra ögon så avstå då hellre eller invänta ett bättre tillfälle.

Gör man fel här så kan man ha skaffat sig en fiende för livet, vissa tar sådana klavertramp ytterst allvarligt. Jag har tom hört om historier där en "utskälld" filippinare har knivskurit den felande personen. Så allmänt folkvett och "common sense" är verkligen på sin plats. Behandla människor med respekt, som du själv vill bli behandlad.
Fast det är nog inte så många svenskar, som skulle sticka kniven i chefen för att ha fått skäll :)
 
Lunkan, Nej definitivt inte. Men många tar väldigt illa upp om man skäller ut dem inför andra. Detta rättfärdigar naturligtvis inte att mörda någon, men jag vet att detta har hänt.


Berralund :wai:
 
"Berralund " sa:
Lunkan, Nej definitivt inte. Men många tar väldigt illa upp om man skäller ut dem inför andra.
Det är det som är meningen :) om de antingen
/gjort grova fel, som aldrig får förekomma
/eller fortsätter efter att ha blivit tillsagda flera gånger, och ändå inte bättrat sig...

Fast under mitt liv har skällt mer på höga chefer (även då jag var jobbare/låg chef) än vad jag skällt på jobbare. Om det inte är enormt grovt fel, brukar jag säga till första gången lugnt, andra gången småirriterat, men om det inte heller hjälper då hörs det långt :)
 
Ja Lunkan, det är inget fel i att det hörs långt bara utskällningen sker i enrum bakom en stängd dörr. Jag blir själv fly förbannad om någon skäller ut mig inför andra (tar dock inte till kniven). Man måste försöka att ha denna självbehärskning, då blir man en respekterad chef. Förvisso har det brustit för mig också, men då har det alltid handlat om en allmän utskällning. :(


Berralund :wai:
 
(Jag hittade den här halvgamla tråden, så jag stoppar det här här, eftersom det är relaterat.)

En skrämmande sak med Thailand verkar vara att nästan alla INTE talar om mycket viktiga saker, som de NATURLIGTVIS SKA tala om.
(T ex åta sig ett bråttomjobb, och sedan inte tala om att de fått annat att göra, så att de hinner inte göra det förrän minst en månad efter det skulle ha varit klart,
eller tappat intresset för en giftemålskandidat och inte ge besked om det även om besked lovats,
eller anmäler intresse för ett jobb, men INGEN svarade inte på kompletteringsfrågor (via email) men då de blev påminda så ville de plötsligt ha jobbet igen!!! :) Det trog ut mycket på tiden helt i onödan... :-(

De, som unviker att berätta, verkar göra det för att undvika ansiktstappande, men genom att göra så har de ju SÄKERT gjort bort sig och tappat ansiktet enligt mitt sätt att se på det. Iofs så tappar de inte ansiktet just då de borde ha talat om det, men det gör de ju MYCKET då det kommer fram att de inte talat om det...
Någon som vet/har teorier om varför sådant här är väldigt vanligt i Thailand?

Iofs så förekommer sådant här skit bland en del svenskar också, men långt ifrån så vanligt. Det var väldigt nära att jag gav upp att försöka anställa någon thailändare, och tagit en filipinier istället. Men jag tänker ju flytta till Thailand, och därför försökte extra hårt att hitta en thai, fastän filipinierna både kostar mindre och kan engelska mycket bättre i snitt.
 
Filippinarna har ungefär samma förmåga att "glömma" berätta om saker man har missat. Kan detta vara ett asiatiskt "fenomen"? Förvisso är de bättre på engelska, men inställningen till att erkänna sina misstag är ungefär densamma.

Jag vet inte, men tror att det har med den asiatiska mentaliteten att göra.


Berralund :wai:
 
"Berralund " sa:
Filippinarna har ungefär samma förmåga att "glömma" berätta om saker man har missat. Kan detta vara ett asiatiskt "fenomen"? Förvisso är de bättre på engelska, men inställningen till att erkänna sina misstag är ungefär densamma.

Jag vet inte, men tror att det har med den asiatiska mentaliteten att göra.
Berralund :wai:
OK, ingen större idé att välja filippinare då.

Men VAD i den asiatiska mentaliteten är det som gör att de inte talar om viktiga saker. I en del fall har de INTE gjort något fel OM de hade talat om det DIREKT,
MEN det blir ett STORT fel om de inte talar om det alls. Det är ju korkat, och jag tror INTE att det är någon större skillnad på andelen korkskallar thai <> svenskar :)
 
Liten kommentar, det är inte så stor skillnad.
Men viktigt att inte brusa upp och bli högljudd eller bråka om nåt för då är du fel ute.
Om nåt blir tokigt så prata med lugn och sans och va framförallt trevlig.
Har dom inte cola så ta en pepsi eller nåt annat dom har utan att ifrågasätta, ok finns vissa tillfällen jag fått räkna till 10 men inte ofta.

Btw hyr inte en pinal utan försäkring vad ni än gör, det kan stå er dyrt och ni har skrubbat varandras ansikte till benet.
 
"ysd " sa:
Liten kommentar, det är inte så stor skillnad.
Men viktigt att inte brusa upp och bli högljudd eller bråka om nåt för då är du fel ute.
Om nåt blir tokigt så prata med lugn och sans och va framförallt trevlig.
Har dom inte cola så ta en pepsi eller nåt annat dom har utan att ifrågasätta, ok finns vissa tillfällen jag fått räkna till 10 men inte ofta.

Btw hyr inte en pinal utan försäkring vad ni än gör, det kan stå er dyrt och ni har skrubbat varandras ansikte till benet.
Ja, gällande SMÅsaker som Pepsi istället för Coke, är det nog ingen skillnad, för ingen vill bli utskälld för sådana småfel.

Iofs finns skithanteringar även av en del svenskar gällande viktiga saker, men det verkar vara MYCKET mer i Thailand typ om sådant jag skrev som exempel. Jag har inte koll på så många i Thailand, så min slutsats kan vara fel. Och jag har inte haft så mycket jobbkontakter med svenskar på senare år, men förr var det ungefär 10 % som var så dåliga i Sverige, medan det verkar vara 80-90 % i Thailand :/

Många thai verkar vara väldigt konflikträdda, eller vad det är, och vill ofta inte ens säga till lugnt men tydligt då det gäller något mycket illa.
T ex en kvinlig thaikompis ville inte ens säga till sin syster då hon höll på att slarva bort familjens land, genom att belåna allt och hade levt ipp pengarna på att ordna partyn, och sedan bad om hjälp av syskonen, men ville INTE ens gå med på att hon skulle försöka betala tillbaka om - de ganska fattiga - syskonen betalade hennes lån!!! (Min kompis försökte definitivt INTE lura mig att betala något, för hon hade redan ordnat löften att få låna pengar från sin chef, men hon ville prata om det innan hon bestämde sig för hur hon skulle göra.)
 
Vad gör du om du får in en chang istället för en cola? :police:

Tycker inte heller det är något fel att påpeka att man fått en pepsi istället för en cola, men om de bara har pepsi då får man inte brusa upp sig utan gilla läget. Och som du utrycker det Legolas så KRÄVER du en cola men det säger du väl inte till dem utan du ber väl snällt servitrisen att ge dig en cola istället för pepsi. Samma som i sverige när man beställer cola får man ofta pepsi utan att de påpekar att de inte har cola inte fan brusar man upp sig för det.
 
"legolas " sa:
Nä jag brusar ALDRIG upp härnere. Klarar bara inte av att bli arg på dessa thailändare. Antingen så ler de åt en och då KAN jag inte vara arg längre, eller så ser man den där väldigt vanliga tomma blicken, där ögonen är helt blanka och de fattar ingenting.
Nä arg kan jag bara inte bli.....


Samma här, jag har inte lyckats bli arg en enda gång. Bara irriterad. Det gäller att vara 8)


Berralund :wai:
 
En liten fundering som jag har ! Om man har ertappat sina svärföräldrar att ljuga dig och deras egna barnbarn rätt upp i ansiktet endast för ekonomisk vinning. Hur ska man bemöta dom nästa gång man träffas, vilket är sällan. Utan att man ställer dom i dålig dager hemma i byn ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp