A
Anonym
Gäst
Vad menar thailändare när dom säger "tappa ansiktet" ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Galten75 " sa:Flickvännen har flera gånger berättat några historier från skolan. Några av hennes klasskamrater som kommer från europeiska länder och inte har samma tankesätt när det gäller att tappa ansiktet.
När någon är lite för "oförskämd", ironisk eller bara lite grov (enligt asiatiska mått) så brukar hon ta på sig att byta samtalsämne eller skämta bort det så att just det ämnet dör ut. Har inte reflekterat på detta så mycket, men hon säger att det är hennes kultur.
// G
Jag håller med ...."Galten75 " sa:Flickvännen har flera gånger berättat några historier från skolan. Några av hennes klasskamrater som kommer från europeiska länder och inte har samma tankesätt när det gäller att tappa ansiktet.
När någon är lite för "oförskämd", ironisk eller bara lite grov (enligt asiatiska mått) så brukar hon ta på sig att byta samtalsämne eller skämta bort det så att just det ämnet dör ut. Har inte reflekterat på detta så mycket, men hon säger att det är hennes kultur.
// G
Fast det är nog inte så många svenskar, som skulle sticka kniven i chefen för att ha fått skäll"Berralund " sa:Att tappa ansiktet - gäller detta egentligen inte alla nationaliteter? Jag anser att det hela handlar om att använda sig av allmänt "folkvett" när man talar till eller vill kritisera en människa. I mitt arbete blir jag ibland tvungen att göra detta, och det gäller då både asiater och svenskar.
Man skall aldrig kritisera (eller skälla ut) någon inför andra. Har jag, och framför allt mottagaren, inte tappat ansiktet förr så gör vi det då. Kan man inte samtala med personen mellan fyra ögon så avstå då hellre eller invänta ett bättre tillfälle.
Gör man fel här så kan man ha skaffat sig en fiende för livet, vissa tar sådana klavertramp ytterst allvarligt. Jag har tom hört om historier där en "utskälld" filippinare har knivskurit den felande personen. Så allmänt folkvett och "common sense" är verkligen på sin plats. Behandla människor med respekt, som du själv vill bli behandlad.
Det är det som är meningen"Berralund " sa:Lunkan, Nej definitivt inte. Men många tar väldigt illa upp om man skäller ut dem inför andra.
OK, ingen större idé att välja filippinare då."Berralund " sa:Filippinarna har ungefär samma förmåga att "glömma" berätta om saker man har missat. Kan detta vara ett asiatiskt "fenomen"? Förvisso är de bättre på engelska, men inställningen till att erkänna sina misstag är ungefär densamma.
Jag vet inte, men tror att det har med den asiatiska mentaliteten att göra.
Berralund![]()
Ja, gällande SMÅsaker som Pepsi istället för Coke, är det nog ingen skillnad, för ingen vill bli utskälld för sådana småfel."ysd " sa:Liten kommentar, det är inte så stor skillnad.
Men viktigt att inte brusa upp och bli högljudd eller bråka om nåt för då är du fel ute.
Om nåt blir tokigt så prata med lugn och sans och va framförallt trevlig.
Har dom inte cola så ta en pepsi eller nåt annat dom har utan att ifrågasätta, ok finns vissa tillfällen jag fått räkna till 10 men inte ofta.
Btw hyr inte en pinal utan försäkring vad ni än gör, det kan stå er dyrt och ni har skrubbat varandras ansikte till benet.
"legolas " sa:Nä jag brusar ALDRIG upp härnere. Klarar bara inte av att bli arg på dessa thailändare. Antingen så ler de åt en och då KAN jag inte vara arg längre, eller så ser man den där väldigt vanliga tomma blicken, där ögonen är helt blanka och de fattar ingenting.
Nä arg kan jag bara inte bli.....