Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Idag hände något som jag inte har någon förklaring på alls. Jag gillar det, men det är i stort sett oförklarligt faktiskt.

Jo kursen har idag pendlat hela tiden mellan 4.54 och 4.56 på Khrung Thai bank här i Thailand. Jag borde då få kursen 4.56 minus 6 öre = 4.50 då när jag tar ut svenska pengar i deras ATM........

Jag fick idag insatt på mitt thaikonto efter kursen exakt: 4.5818. Normalt sett i mina fall så brukar kurserna på ATM och kursen på insatt på thaikontot vara identiska, men idag skiljde det 8 öre til förmån thaikontiot...... urkonstigt, speciellt med tanke på att kursen idag aldrig en s varit i närheten av 4.5818.......

Men jag är inte ledsen, jag är enbart konfunderad och frågande...

legolas
Du borde gå till banken och klaga.Du har ju fått mer pengar än du är beretigad till. ;D

Tack o lov så spelar inte några ören hit elller dit någon större roll för mig längre.. Det går bra nu... ;)

Överföring 4,58

uploadfromtaptalk1351339940373.jpg

"legolas " sa:
Surinräven, tyvärr det där betyder nada ute i verkliga livet. Det är ingen bank, utan det är bara ett ställe som skriver av kurser från lite olika ställen.

men jag hoppas verkligen att kronan skulle ligga så högt som 4.58 nu idag. men jag betvivlar det mycket starkt. jag tror den ligger runt 4.53, vilket skulle innebära de facto 4.47 ut i näven ifrån ATM;en...

legolas
Men jag fick trots det 4,59

Alla kurser som man kan se är ju aldrig de exakta. Jag vet inte om det finns någon valutakurssida i realtid? De svänger så fort så det kan skilja en hel del både uppåt och neråt, man måste ha lite flax.

"legolas " sa:
Surinräven, tyvärr det där betyder nada ute i verkliga livet. Det är ingen bank, utan det är bara ett ställe som skriver av kurser från lite olika ställen.

men jag hoppas verkligen att kronan skulle ligga så högt som 4.58 nu idag. men jag betvivlar det mycket starkt. jag tror den ligger runt 4.53, vilket skulle innebära de facto 4.47 ut i näven ifrån ATM;en...

legolas
Jo det är världsbankens överföringskurs och naturligtvis olika avdrag beroende på bankernas avgifter ,så jag tycker det är en bra värdemätare att gå efter

"legolas " sa:
Ja vi har haft den "data-sidan" uppe här på den här tråden tidigare, det är en fantasiprodukt som ingen av oss har glädje av IRL. Har också jobbat med den sidan som en kursvärdemätare för mina bolag under styvt 30 års tid, och anledningen är att det är en grym överkurs hela tiden, som gav en bra förtjänst när ens kunder fick betala efter den.

Den sida som publiceras här i denna tråden normalt sätt som du sett, är bankernas ATM-kurser här i Thailand, och den uppdateras för de av Er som vet länken, var 15:e minut. Kursen är såpass hyggligt "verklig" så man tar bort runt 6 öre, så är det vad du får ut här nere i ATM;en och/eller vad ni får ett när ni transfererar pengar mellan Sverige-Thailand in på Ert thaikonto i någon av de bankerna.

legolas

Ja jag har glädje av den ,tycker det är ett mkt bra riktmärke och stämmer ganska exakt , fick till och med bättre kurs än xe nu senaste uttaget jag gjorde i norge
har haft både finska och danska arbetsgivare och när lön kommit till mitt svenska konto från respektive länder så har det varit ganska exakt xe kurs ,sedan har det ju betydelse hur man för ut och tar ut pengar hur mkt bankerna vill sno åt sig av kakan
Jag kör icabankens kort och dom snor åt sig minst och dom 2 ända avgiftsfria ATM i thailand är AEON och ge money bank och den bästa cashväxlingen gör man på superich i bkk

xe norge.jpg

ica norge.jpg

"legolas " sa:

legolas

Beror ju på vilket kort du använder

"ledarn " sa:
:laugh: :laugh: Nu sätter Farbror Lego GT'n i halsen.... :laugh: :laugh:

Ännu en som förespråkar ICA kortet !!
Och påstår att dom ger bättre kurs än han får...

Och han kommer som vanligt inte tro på det.... :o :o
Kursen är ju i grund och botten samma för alla kort men Ica har ju ingen uttagsavgift och ingen valutaväxlingsavgift som dom andra svenska bankerna har som ligger på 1,65% för dom flesta ,

"legolas " sa:
ledarn, jag måste få lov att fråga dig en sak. Är det någon som betalar dig för att påstå saker och ting eller?

Mig veterligen i alla fall så har jag aldrig haft nåt att säga om ICA-kortet...... Jag har aldrig haft ett ICA-kort, och så länge som jag bor utanför Svea rikes gränser och inte är skriven i Sverige, så får jag ej heller tillgång till ett ICA-kort.

Så vad får du detta ifrån??? Däremot så har jag vid ett flertal tillfällen försökt att få mina medmänniskor att förstå att det inte är speciellt konstruktivt att titta på fantasi-sidor ute på internet som bjuder på kurser till höger och vänster. Jag menar att det är bra mycket bättre att man letar upp riktiga kurssidor som speglar de kurser som verkligen florerar.

jag menar, jag hatar FOREX och deras skitkurser, men det är åtminstone en spegling av en verklighet. Att luta sig mot en fantasisida som XE gör man enbart i syfte för att kunna överdebitera en kund e.liknande... Inte för att ha nåt att luta sig emot inför en stundande Thailands-resa....

Men Ica-kortet, jag har ingen aning om dess fördelar eller bristande fördelar.

legolas
Tittade du inte på mina skärmdumpar ?

Tyvärr verkar det som Bathen stiger.
Brukar bli 4,400SEK när man tar 20,000THB
Idag blev det 4,700SEK

"legolas " sa:
ja tyvärr.. kronan är ju hyggligt stark sägs det ju.... men kanske investerarna upptäckt att landet Sverige inte är så himla starkt. Ingen vill ju betala skatt, det finns ju inga "bin", men alla vill dricka honung!!

legolas
Kronan är bara stark i förhållande till euron.Man undrar ju hur länge honungen skall räcka? 8)

Den svenska kronan har fallit med 5 procent mot euron och 3 procent mot dollarn sedan årets topp i augusti. Därmed har konjunktursvackan raderat ut en stor del av kronlyftet i somras.

Kronan befaras fortsätta nedåt den närmaste tiden, i takt med dystra konjunkturrapporter och det ökade trycket på Riksbanken att sänka reporäntan.

Nordea sänkte sin prognos för kronan i veckan. Och på Danske Bank ser man också en risk för svagare krona den närmaste tiden.

usch får be och få lönen i thai baht istället den verkar ju snart vara värd mer än SEK :nod:

Kronan har försvagats i spåren av dystra siffror från Konjunkturinstitutet (KI). Stockholmsbörsen påverkades mindre och kurserna steg på tisdagen.

KI:s barometer för november tyder på synnerligen svag ekonomisk utveckling i Sverige. Den sammanfattande indikatorn är på sin lägsta nivå sedan sommaren 2009 och de svaga utsikterna omfattar nu både tillverkningsindustrin och tjänstesektorn. Den dystra KI-barometern kan bidra till att Riksbanken sänker räntan vid sitt nästa möte i mitten av december.

Nu har man fått skatteåterbäringen den sista ifrån Sverige. Är det nån speciel atm jag skall gå till för att få bäst kurs, på kasikorn atm kan jag bara ta ut 20k baht per dag någon annan jag kan ta ut mer med Svenskt mastercard?

Bankdosan har tyvvär gått sönder annars hade jag överfört. Får ta det säkra då ta ut på en banks atm sen kan jag ju ta ut 20k till inne på banken på kortet. Hade hoppats man kunde få ut mer än totalt 40k per dag så jag fått fört in allt här samma dag men men får bli några turer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp