Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:wai:Hej CM!Kollar på en app på min mobil som heter FX och den skiljer sig ju mycket från t.ex Forex (som ju är usel) men för bara några dagar sedan så fick man ju 4.56 för en svenska krona om man tog ut pengar i Thailand på ATM maskin (speciellt dom gråa) men jag vet inte,har det ändrat sig så mycket på bara några dagar?
För över pengarna till min fru innan jag drar för hon får alltid bättre kurs än den jag räknat ut!
Knepigt men så är det!
Legolas sa att man skulle ta ut pengar i ATM maskin i Thailand och då speciellt dom gråa maskinerna som finns på tesco lotus,och andra shopping ställen.
Så får det bli!
HA DAT BRA ALLIHOPA! :wai:

"legolas " sa:
Nu börjar "snålvattnet" rinna på vissa gentlemen på forumet.... Viss kroppsbehåring ställer sig rakt upp på de som INTE är rakade över hela kroppen ,och som har en massa tatueringar på sin kropp..... kronan går sakta sakta uppåt igen... se bara....

TMB Thailand 2012-10-17 01:30 (17 min ago) 1 SEK THB 4.61125
Krung Thai Bank Thailand 2012-10-17 01:04 (43 min ago) SEK THB 4.609
Bangkok Bank Thailand 2012-10-17 01:30 (17 min ago) 1 SEK THB 4.605
Bank of Ayudhya Thailand 2012-10-17 00:42 (65 min ago) 1 SEK THB 4.605
Siam Commercial Bank Thailand 2012-10-17 01:25 (22 min ago)THB 4.60375
Kasikorn Bank Thailand 2012-10-17 01:06 (41 min ago) 1 SEK THB 4.59625
CIMB Thai Thailand 2012-10-17 01:29 (18 min ago) 1 SEK THB 4.595
Tror f@n det. Slog lite på slutsumman som ska ner nån gång i månads skiftet.
Det gjorde ca 200 000:- svkr

Lagen om all djävulskap tar effekt. Betalade en rejäl slatt på huset förra veckan, och vips så sjunker bahten som en sten. Avistakursen var 4.49 när jag pröjsade. GRRRRRRRR!!!!

"legolas " sa:
Köpte du thai baht och skickade eller? Hur gjorde du exakt!! Kul att veta...

legolas

Jag överför pengar direkt från min bank, SEB, till entreprenörens bank, BKK Bank. Vid sådana överföringar går bankerna efter avistakursen och inte växlingskursen som är dyrare. I mitt fall så lägger de på en avsändaravgift på 225kr, vet inte vad det är för siffra i andra banker.

Det bästa hade ju varit att skicka över stålarna till frugans konto i Thailand så hade jag ju passat på när bahten var billigare, men hon har ju ingen internetservice så vi hade inte kunnat betala pengarna vidare.

Skulle vara kul att veta hur ni gör, nån finnig målbrottsfjortis på SEB sa att banköverföring med avistakurs är det billigaste alternativet.

"legolas " sa:
Jag skall vara ärlig Nugge78 och säga att jag inte ens vet vad en avistakurs är för något, har aldrig brytt mig om att lära mig det ordet, trots att jag hört det i 45 år nu.

Men jag ser röd flagg, och rött ljus, och jag ser stjärnor blixtra framför mina ögon, så fort som jag hör att en svensk bank pratar om valutakurser. DÅ VET JAG att jag gjort fel... Det luktar att bankfan i Sverige har växlar in dina pengar här i Sverige till baht, snott mellanskillnaden, och sedan skickat resterna av ditt fina kapital till Thailand. Sorry om det är så!!!

legolas

Jag har heller ingen större koll på vad bankerna gör men jag förstår siffror. Exempelvis min bank tog idag 21.99SEK/100 baht(4.55) i avistakurs medans växlingskurs dvs resevalutan låg i 23.19SEK/100 baht(4.31). Om man jämför det med Forex så tar dom
23.82SEK/100baht(4.20). Sen skiljer det ju ungefär en krona i säljkurs gentemot köpkurs.

Vi som bor i Sverige får alltså aldrig ta del av den optimala kursen i thailändska banker då våra i Svea tar betalt för dom. Andra scenariot är ju att man tar ut pengarna i Thailand men då får man ju betala avgift för varje uttag, det blir ju en rejäl slant om man ska ta ut cash för att pröjsa ett bygge, maxuttagen ligger väl på 15-20000baht???

Kontentan är att vi får betala överpris på kursen vad vi än väljer för sätt att plocka ut pengarna på. Som jag tidigare nämnde så är ju bästa sättet att vänta tills kursen är optimal, dra in degen på fruns konto och plocka ut det när man åker ner.

Jag i min naivitet gick efter kursen på valuta.se, som för övrigt idag stod på 21.54SEK/100baht(4.64), när jag planerade våran husbudget och blev rätt besviken när jag fick veta att de är bara riktkurser och kan inte användas som referens vid en överföring. Ok det är ju inga gigantiska pengar men på vårat hus blir det ju runt 12-15000 kronor och det hade ju betalat hela köksinredningen. Fy fan för bankväsendet!!!

Ser man någon tendens på någon kurva vad som brukar vara fördelaktigast.
Skicka pengar på en Måndag i början eller slutet på en månad.
Bra eller sämre närmare högtid osv. osv.
Vi ska ju ner med en halv mille innan den sista i denna månad.

Tack Lego för att du tar dej tid att kämpa med en massa dumma frågor. Uppsakttas vekligen :wai:
Ska du ha en liten Karma att vila huvidet på så kommer den nu :D

"legolas " sa:
Även små skutt är skutt;

Bangkok Bank Thailand 2012-10-19 08:45 (134 min ago) 2 SEK THB 4.65625
Krung Thai Bank Thailand 2012-10-19 09:07 (112 min ago) SEK THB 4.649
TMB Thailand 2012-10-19 09:13 (106 min ago) 5 SEK THB 4.645
Siam Commercial Bank Thailand 2012-10-19 08:42 (137 min ago)THB 4.64125
Bank of Ayudhya Thailand 2012-10-19 10:11 (48 min ago) 5 SEK THB 4.6375
Kasikorn Bank Thailand 2012-10-19 10:13 (46 min ago) 4 SEK THB 4.63125
Thanachart Bank Thailand 2012-10-19 09:46 (73 min ago) 5 SEK THB 4.63
Jo men visst ett litet skutt uppskattas alltid, vi kör överföringen på Mån och håller tummarna.
Det strulade i dag på banken, dom påstod att dom inte kunde häva spärren på 150000:-. Varpå jag ringde huvudkontoret som i sin tur läste lusen av lokalkontoret i Enköping.
Så det blir till att åka in igen på Mån.
Och då står väl den lilla Battingen i 6,00 :D :D :D

"legolas " sa:
Tänk va roligt, det är tydligen inte bankernas dag denna gyllene dag den 19 oktober 2012.

Jag kunde INTE göra uttag på mitt VISA-KORT idag, alltså uttag ifrån mitt svenska konto... Jag blev ju helhysterisk där man står och undrar vad som är på färde långt nere i Thailandet.

Jag åkte hem igen, och jag kunde hantera kortet inne på internet, så tillbaka igen och pröva i en annan ATM. Kunde fortfarande inte få kortet att fungera... Hem igen och mailade NORDEA, klockan var då i Sverige 05.35, så det blev till att vänta,,och de jävvlarna höll mig på stången ända tills svensk tid. kl. 16.25, alltså thaitid 21.25,

jag kunde ju inte vänta, utan blev tvungen att ta ett besked som var dåligt, vilket ju var lite bättre än ett helt uteblivet beslut. jag körde över pengarna hit till Thailand via en utlandstransfer som du kommer att ge mig mina pengar fram tisdag eller onsdag,, skit helt enkelt.... Men tog jag inte beslutet nu idag, så kanske jag inte kunde få iväg pengarna förränn på måndag.....

Nu kom alltså svaret ifrån dårarna på banken, där de trots min utförliga beskrivning av problemet, bara säger att de noterat att jag tagit ut 10.000:-, och frågar: - " va bra nu fungerar det tydligen, om inte ring oss mellan kl. 08-17.00.." &%¤¤#&/((&%¤#¤

Kan inte ringa SKYPE, de vill ju ha sina jääkla trycktelefoner, så man kan klicka sig vidare, så jag fick ta min hemtelefon (svindyrt), och kom fram, men de berättade att det var 8 minuters väntetid....... fick lägga på luren snabbt som fan...

Jag fick nu skriva ett nytt mail till dom, och jag kan lova att dessa stolpskott kommer att fullständigt skita i mig i dag, och låta allting ligga och kvida tills måndag....

ja vad kan man göra...
Jag ringer till banken via skype och det finns knapptelefon på skype.Det är mycket billigt att ringa med skype till svenska myndigheter och till banken.Ibland har dom service på sina datorer och då kan man inte ta ut pengar på sitt VISA-kort 8)

Om ni registrerar och får lönen/pensionen/sjukpeng direkt skickad till erat bankonto i thailand får ni inte en bättre växlingskurs då? Jag får min lön direkt till mitt thaikonto och jag brukar kolla vad det skall bli i Thaibath (får löne slipen i norska kr) med bankens valuta omräknare så får jag en bra bit mer i lön en vad valuta räknarn säger om jag skulle växlat på banken. Vet inte om företagen använder sig av valuta checkar när dom betalar ut lön där ligger kursen på 4.8 idag och sedlar/bankkonto 4.4 enligt swedbank.

Vet jag iofs inte vilken bank som bestämmer växlingskursen den man skickar ifrån eller till? Men kanske nån vet`?

"Jonas " sa:
Vet jag iofs inte vilken bank som bestämmer växlingskursen den man skickar ifrån eller till? Men kanske nån vet`?

Det styrs av om du anger att du skall skicka skr eller bath. Om du skickar kronor så bestäms kursen av den Thailändska banken. Detta ger bäst kurs. Om du anger att du skall skicka Bath så bestämmer den Svenska banken, vilket alltid är sämre.

/Anubaan

"ledarn " sa:
Han skriver ju att han får lön ifrån Norge....
Då lär väl kursen kunna vara 4,80:-....

Norska stålar smäller lite högre än Svenne valutan !!
1 norsk krona kostar cirka 1,15 skr.d.v.s den norska kronan står i 5,37 och då har han fått dåligt beatalt i bath.

Kursen på 4.8 gällde valutacheckar men kanske jag slog fel på miniräknarn efter några Singha ;D annars var ju växlingskursen på 4,4 när jag slog in 1 skr på valutaomräknarn på Swedbank. Men mindre viktigt, jag fick svar på att valutacheckar hade inget att göra med att jag får mer på kontot än det jag får fram när jag slår in lönen på valutaomräknaren + att jag har gjort fel när jag skickat pengar till mitt Thaikonto då jag har skickat i Baht så tack :) . Jag får vara glad att det är + på kontot och inte fundera så mycket över varför. ;)

kollade dom olika bakernas växlingskontor på flygplatsen igår sa sek 4.39-441beroende på vilken bank. Va inne på kbank i fred lom-sak stod 4.33 sek på tavlan. Ibland undrar man har dom egen kurs från by till by.

Ja det va vad jag läste på flygplatsen och kbank iallafall kolla extra noga pga att man talat om det här innan.

Och forward rate har bara kollat kursen på deras tavlor innan och det jag skrev innan stod det som står på hemsidan är högre.

Skriva från tel så ser det lite fel ut. Den kursen jag skrev innan det var den som jag läste av på dom digitala tavlorna. Den kursen du säger legolas stämmer när jag kollar på bankernas hemsidor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp