Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
TRANSFER BANK TILL BANK SVENSKA KRONOR;
Du skickar whatever summa svenska kronor, betalar ett engångsbelopp, i mitt fall 30:-, och sedan betalar jag thaibanken mellan 200 baht upp till runt 500 baht max.
kursen jag får är identisk med ATM:kursen.
Jag skrev det här inlägget i morse men hittar det inte nu...

Är din transfer kurs identisk med ATM-kursen så har du gått på det jag talar om, banken tar extra betalt utan att tala om det för dig, för ATM och VISA är ju inte gratis.

Men är det OK med dig så skall jag sluta tjata, om inte kan vi ju göra en test med en samtidig överföring och se om vi får samma pengar.

"legolas " sa:
jag förstår inte vart du vill komma Mangan... Varför skulle vi göra en samtidigt överföring? För att jämföra vadå?

vad är ditt alternativ till att a) ta ut på ATM härnere eller b) transferera pengar via din bank? Har du en 3.e grej eller??

Saken är vad den är, oavsett hur "lurad" du nu blir. man kan bara göra på dessa 2 sätt ,förutom de som enbart har svarta pengar, som kanske har dom i byxfickorna när de kommer till Thailand.

legolas

Du sa ju själv att det var bättre att överföra SEK än Baht så det finns väl en hel uppsjö med olika alternativ gånger det antal banker du kan använda. Jag är ute efter att hitta det sättet där banken stjäl minst pengar från mig.

Men glöm du detta, jag är nöjd. Jag har fått besked om att Swedbank använder den aktuella börskursen utan påslag och överför jag Baht så lär inte Thaibanken kunna fuska med kurspåslag.

Tänkte dela med mig av detta så ni kunde tjäna några kronor i månaden men det blev lite för komplicerat och det är väl det bankerna vill.

Så är det när man är logiker och kontrollfreak :o

"legolas " sa:
me mackes, jag vill gärna lära mig om detta och om du kan lura ut ett bra sätt för mig att tjäna mer på att överföra mina månatliga pengar, så vore det kanonbra.

men det känns lite grand som om du uppfinner hjulet 1 gång till ju. Vill du påstå att när du skickar pengar till Thailand, så är det bättre att be den svenska banken växla till thaibaht och transferera detta till Thailand? Än att skicka svenska kronor och låta växlingen ske nere i Thailand.

i så fall har du funnit på nåt stort, och Swedbank som den enda nu levande banken kommer att få cirka 1 miljon nya kunder inom kort, plus mig också...
Jag tror inte ett jota på det......

mackes. Transferera nu dina thaibaht ner till Thailand, och samma dag som de kommer in på ditt bankkonto kolla in kursen, sedan går du till SAMMA thailändska banks ATM, och tar ut ett belopp direkt ifrån ditt bankkonto i Sverige.... Det vore kanon om man kunde få ta del av en sådan jämförelse...

Lycka till
legolas

Will do :wai: Det blir Swedbank och KTB eftersom det är det jag har idag.

Jag är dock osäker på resultatet eftersom Swedbank ålar sig som en orm med mina frågor, de har nu svarat 4 gånger på frågor jag inte ställt och inte lyckats svara på den frågan jag ställt en enda gång... Det vore ju märkligt om de använde VISA:s kurs för överföringar mellan Swedbank och KTB där inte VISA överhuvudtaget är inblandade.

"legolas " sa:
Mackes, det blir ju inte rätt med det jag föreslog med att jämföra kurserna. Om du nu köper t.ex. thaibaht idag i Sverige, så måste du ju ta ut pengar idag ifrån ATM här i Thailand, annars haltar ju jämförelsen, sorry...

Det är korrrekt, förutsatt at Swedbank gör transfern direkt vilket de inte alltid gör, tror det har något med banktider att göra. Allt för att förvilla. Jag kollar och återkommer.

"legolas " sa:
Mackes, det blir ju inte rätt med det jag föreslog med att jämföra kurserna. Om du nu köper t.ex. thaibaht idag i Sverige, så måste du ju ta ut pengar idag ifrån ATM här i Thailand, annars haltar ju jämförelsen, sorry...

NORDEA ger idag 4.45 och forex ger idag 4.25. Ta ut på ATM idag ger runt 4.55
Lycka till, bara bra att man rör runt i soppan, alltid kanske man lär sig nåt.

Legolas
Nästa gång du tar ut bath i ATM meddela mackes cirka 1 timma innan du åker hemifrån eller skickar ett sms när du tar ut pengar så kan han kolla vilken kurs på bathen Swedbank ger.

"legolas " sa:
i så fall har du funnit på nåt stort, och Swedbank som den enda nu levande banken kommer att få cirka 1 miljon nya kunder inom kort, plus mig också...
Jag tror inte ett jota på det......

mackes. Transferera nu dina thaibaht ner till Thailand, och samma dag som de kommer in på ditt bankkonto kolla in kursen, sedan går du till SAMMA thailändska banks ATM, och tar ut ett belopp direkt ifrån ditt bankkonto i Sverige.... Det vore kanon om man kunde få ta del av en sådan jämförelse...

OK, då har jag kommit på något stort och Swedbank kanske kan belöna mig ;D

Så här gick det med min test, belopp angivna utan bankens avgifter:
uttagen gjordes inom en halvtimma nu på eftermiddagen vid 15 thai tid / 9 svensk tid

ATM-uttag 650 Baht kostade SEK 140,63 Kurs: 4.6220
Visserligen bara preliminärt skyddat belopp men jag får återkomma om det ändras.
Detta stämmer inte med angivet VISA + 1,5%, VISA:s hemsida visar 4.5538 nu, kollar detta

Överföring 650 Baht kostade SEK 139,75 Kurs 4.6511
Denna är genomförd och debiterad
Stämmer bra med morgonens börskurs
http://www.google.com/finance?q=sekthb&ei=P6g5UYCdINGVkgWzQg

Swedbank har nu också bekräftat att överföringar går på aktuell spotkurs (börskurs) något som en del andra banker inte gör.

Kan vara värt att notera att denna skillnaden gör nästan tretusen på hundratusen SEK, värdefullt att veta för er som skall bygga.

"legolas " sa:
jag har en gnagande känsla här mackes att vi pratar förbi varandra, och det är lite äpplen och päron. jag tror inte att Swedbank säger 4.39 på sin hemsida och sedan debiterar dig efter den fantastiska kursen 4.6511.. Något mysko är det....

Har du kanske betalt 100:- i avgifter, och således egentligen pröjsat 239,75 för dina 650 baht? Detta skulle ju då ge en kurs på hela 2.71 som slutresultat.

Är det så att de har helt annan kurs vid större belopp än mindre, för nåt är det.. Sorry om jag är jobbig,,, men nåt är det som inte stämmer här...

legolas

Ja Swedbank erbjuder sina kunder att köpa Thailändska sedlar för 4.39 eftersom de vill bli av med kontanthanteringen, de tar jäkligt bra betalt för den i alla fall. När jag var företagskund fick jag hota direktörn med att byta bank om de inte tog emot de 100 000 jag fått betalt i kontanter. Det gick men de vill inte!

Jo, jag fick betala de ordinarie avgifterna för uttagen idag men inget annat än vad de säger så det här är dagens sanning. Du kan ju knappast räkna in avgifterna i kursen? Mina specas separat som uttagsavgift på kontoutdraget. 35 för VISA och 50 för trasnsfer. O, du bakar in dem blir det en annan kurs men då blir ju kursen beroende på hur mycket du tar ut. Är det så du menar? Isåfall, ju mer du överför desto billigare.

En sak jag lärt mig e att aldrig köpa bath här hemma i Svedala för kursen här e skit skiljer inte mycke mellan bankerna o Forex , mm ,mm

Ibland tror jag ni har svårt förstå varann :)

Men till fakta för 2 dar sen skicka jag ned 6500 skr över internet + bankens kostnad 50 kr omvandlat till thaibth med swedbank är garanterat ingen swedbank fantast byter bank till shb nästa vecka.
Kolla just och in på kontot i ktb är insatt 30661 thaibth

Min matte får då det till ca 4,68

"Mackfaktorn " sa:
Ibland tror jag ni har svårt förstå varann :)

Men till fakta för 2 dar sen skicka jag ned 6500 skr över internet + bankens kostnad 50 kr omvandlat till thaibth med swedbank är garanterat ingen swedbank fantast byter bank till shb nästa vecka.
Kolla just och in på kontot i ktb är insatt 30661 thaibth

Min matte får då det till ca 4,68

Va det så svårt o skriva i klar text :)

"Mackfaktorn " sa:
Nja vet inte men tänkte mer på legos å mackes surr eller så börjar jag bli full å inte fatta nånting :D är på 2ndra biran hunnit med 1glas vin till maten med 8)

du ser jag får nog ta en till vodka redbull så ja vet vilka det e som tjötar ;)
o tar vi ett gäng redbull i kväll kanske man blir avstängd me ;)

"glimten66 " sa:
du ser jag får nog ta en till vodka redbull så ja vet vilka det e som tjötar ;)
o tar vi ett gäng redbull i kväll kanske man blir avstängd me ;)
Ja precis :) fel tråd men men vet du vad som har hänt angående lego är bara normalt nyfiken tror jag ?

"Mackfaktorn " sa:
Ja precis :) fel tråd men men vet du vad som har hänt angående lego är bara normalt nyfiken tror jag ?

Nej inte än men vet i morgon när jag mailat honom
men har mina aningar att det har o göra me Ubon men kan ha fel

"mackes " sa:
ATM-uttag 650 Baht kostade SEK 140,63 Kurs: 4.6220
Visserligen bara preliminärt skyddat belopp men jag får återkomma om det ändras.
Detta stämmer inte med angivet VISA + 1,5%, VISA:s hemsida visar 4.5538 nu, kollar detta

Överföring 650 Baht kostade SEK 139,75 Kurs 4.6511
Denna är genomförd och debiterad
Stämmer bra med morgonens börskurs

Nu har jag fått sluträkningen på ATM uttaget i Swedbank och kursen var sämre än vad den preliminära aviseringen visade, den blev 4,5537

Alltså 10 öre sämre kurs vid ATM uttag än vid överföring med Swedbank
Ett ATM uttag på 20 000 Baht med VISA kostar dig alltså över 400 kronor plus uttagsavgiften.

Skaffa ett thai konto så blir det lite bättre eller va det de du hade redan ;)

Ja jag har ett Thaikonto, orsaken till att jag tjötar om det här är att bankerna tar ut smygavgifter i form av sämre kurser. Den enda bank jag hittat hittills som inte tar ut extra kurspåslag vid överföring mellan banker är Swedbank.

Jag håller på att kolla de andra bankerna men har talat med Skandiabanken som har en egen kurs de använder för överföringar, den var samma dag som jag testade Swedbank
bara 4,44, dv s ytterligare 10 öre dyrare än Swedbanks ATM-kurs

Så här mycket SEK kostade 20 000 Baht den dagen

Forex 4 761
Skandiabanken transfer 4 504
Swedbank ATM uttag 4 392
Swedbank transfer 4 300

"mackes " sa:
Ja jag har ett Thaikonto, orsaken till att jag tjötar om det här är att bankerna tar ut smygavgifter i form av sämre kurser. Den enda bank jag hittat hittills som inte tar ut extra kurspåslag vid överföring mellan banker är Swedbank.

Jag håller på att kolla de andra bankerna men har talat med Skandiabanken som har en egen kurs de använder för överföringar, den var samma dag som jag testade Swedbank
bara 4,44, dv s ytterligare 10 öre dyrare än Swedbanks ATM-kurs

Så här mycket SEK kostade 20 000 Baht den dagen

Forex 4 761
Skandiabanken transfer 4 504
Swedbank ATM uttag 4 392
Swedbank transfer 4 300

Okey då e jag me :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp