Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Pigge01, såg att du hade kopplat ett Maestro-kort....... konstigt att du inte säger nåt om de hemska problem folk har med det skitkortet.

Här i Chaiyaphum så är det bara en endaste bank av alla här som ens klarar av att hantera skitkortet och det är AEON-bank´s ATM. På flygplatsen (Bangkok), så berättade min polare nu i januari, att det inte finns en endaste ATM där som klarade Maestro.....

Hur funkar det för dig då???

Vist var det problem i början.

Innan vi listat ut vilka ATM som är online!

Detta är ett krav för att kortet ska fungera.

Det går i Bangkok Bank och i Siam Bank i byn.

Det räcker för oss.

pigge01

"insayt " sa:
Tjenixen!

Jag har bland annat ett Maestro. Maestro kan ju bara användas på ATM som har symbolen Visa Electron, jag har aldrig haft problem med Maestro i någon ATM, maskinen måste ha symbolen Visa Electron
visa_electron_big.jpg
och det står ju på ATM-maskinerna vilka kort som accepteras. ATM utan dessa symboler går ju inte att använda Maestro, alltså betalkort, skillnad är ju kreditkort.

Maestro kan ju bara användas i onlinuppkopplade terminaler, så kanske det var tillfälligt avbrott eller liknande eller så saknades ovan symbol på masknerna.

Mvh Peter :wai:

Lego här kom svaret av Insayt

Så har det varit ett uttag i byn igen.

Via ICA-Bankens kort.

Köpdatum: 2011-06-06
Bokföringsdatum: 2011-06-08
Belopp: 10 150,00 THB
Belopp i kr: -2 082,29 kr
Växelkurs: 0,205151
Plats: Sri Thip
Text: Upca

10150b / 2082,29 sek = 4,87b för 1 sek.

Avgift till thai bank 150b = 30,80 sek

pigge01

"legolas " sa:
Härlig kurs där Pigge.. Enda smolken är ju att ni INTE har AEON-ATM där i byn, då hade ni ju sluppit de förhatliga 150 bahten också!!

Vist är det tråkigt med de 150b!

Men det är mycket dyrare att sända med tex. Nordea,
30+ thai bankens kurs + thai bankens avgift.
http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Utlandsbetalningar/Priser/208274.html

AEON-ATM saknas även på flygplatsen.

Jag, använder den i Pattaya och Bangkok.

pigge01

När skedde begränsningen på maxuttag på en dag i Thailands ATM?

Tidigare så var det inga problem att kunna ta ut 50 000 baht på en dag men numera så gäller det max 20 000 baht-per dag.Vi har testat på precis alla ATM och med både VISA samt Mastercard senast igår. I Januari i år gick det dokk bra.

Enligt Jeab (Frun ) så är det pga det kommande valet nu den 3:e juli
Vad tror ni?,,,,jag gillar inte att tro,,,,för att tro,,,är att inte veta :wai:

Jag har en spärr på mitt Thai bankort på 20 000 bat/dag som går att ändra till 50 000 /dag men om jag behöver ta ut mer än 20 000 då tar jag ut det på min bankbok.
Jag har varit med om en eller två gg att vissa ATM har haft beloppsbegränsning på 10 000 bat för ett antal år sedan, då jag försökte ta ut 20 000 med mitt svenska Visa.
För 12 år sedan i Udon fick jag inte ut pengar efter att ha slagit kod och summan, kontrollerade mitt konto på Internet och summan var dragen. For in på den banken och de drog ut lista och bekräftade att jag inte hade fått pengar, ringde min svenska bank och de återförde dem direkt.
För 10 år sedan var jag med om något liknande i Phuket vid en bank med ATM men då gick det inte lika smärtfritt. Slog in kod och summa och kortet kom ut men inga pengar, gjorde om proceduren och då fick jag pengar, kontrollerade mitt Internet konto och summan var dragen 2 gg. For in på banken och visade att summan blivit dragen 2 gg, men dom sa att det är inga problem, pengarna återbetalas inom 2 veckor. For in på banken i Sverige och dom sa att jag måste lämna in en bestridan ( det heter något annat ) och om inte banken svarar så återbetalas summan efter tre månader och det tog tre månader från bestridan innan pengarna kom tillbaka. Har varit om att summan har dragits men återbetalats direkt för ett par år sen.
Numer går jag in på banken och för över pengarna till Thai bankonto.

Legolas,,,jepp det är med mina svenska kort,,Visa-swedbank,Ica-kort=mastercard,,Statoil-norge,,,Visa -Norge och min kompis är nu idag i Bangkok och har stött på samma problem och får inte ut mer än 20 000 baht oavsett ATM,,,,

Patcharee:Det med 2 st registreringar fast bara 1 uttag har skett för mig också i Korat--The Mall. Men jag tog då bara kvittot och hade turen att banken bredvid hade en videokamera utanför ATM:en som såg hela uttaget. Jag fick "tillbaka" pengarna redan efter 3 timmar efter att dem kontaktade min bank i Sverige--ICA !!!

Glöm aldrig kvittot vad ni än gör innan ni sett vad som registrerat,,för på den står det precis i vilken sekund samt ATM id som transaktionen utfördes vilken senare då är otroligt lätt för dem att finna.

Nitt tog ut i byn den 16/6

Köpdatum: 2011-06-16
Bokföringsdatum: 2011-06-20
Belopp: 20 150,00 THB
Belopp i kr: -4 330,27 kr
Växelkurs: 0,214901
Plats: -

20150/4330,27= 4.65b

Avgift till Thai Bank 150b = ca:32,25sek

pigge01

Legolas:Hur gick det med uttaget ditt?,,,Gick de att få ut mer än 20 000 baht på en gång?

Legolas, har du naat tips hur det gaar mellan yankie dollar versus SEK i framtiden

Nu har Nitt varit i ATMen med sitt ICA-Kort.

Köpdatum: 2011-06-22
Bokföringsdatum: 2011-06-27
Belopp: 20 150,00 THB
Belopp i kr: -4 225,05 kr
Växelkurs: 0,209679
Plats: -

20150b/4225,05= 4,76sek

Avgift itill Thaibank 150b = ca:32sek
Nitt kommer att flyga hem den 30/6.

pigge01

Legolas:Då har du INTE ett svenskt eller norskt bankomat kort med andra ord som jag uppfattar det?

Är det någon med ett svenskt kort som lyckats att ta ut mer än 20 000 baht på ATM i dagarna?

Hur tror ni att Thaibahten slår ut efter valet ?,,,,,,PS,,,att tro är att ha hopp utan mål.

Blir det som i jan 2010 ?,,, 3.8 baht för 1 sv krona eller mot 5.3 baht för 1 sv kr som under 2009.
Thailand har bevisligen inte följt logikens värld tack vare duktiga ekonomer så vad tror ni kommer att ske efter valet ?...

Ironiskt nog och lite sadistiskt så hoppas jag på lite oroligheter vilket minskar turismen,,,vilket i sin tur gör de renare och tystare i landet,,,,,vilket gör det mesta billigare,,,,,vilket gynnar oss "utlänningar" som lever och bor i frihetens land,,,,,,,,,,så länge du har BAHT,,,i ,,,The Land of Baht.

Ja ser två sidor av Bathen som turist vill ja ju att bathen e låg men som grisfarmare vill ja ju tvärtom så för min del så har myntet två sidor

glimten66 :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp