Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja USAs väl snart av CHINA som har lånat ut en hel del stålar dit så dollarn kommer att försvagas mot kronan

O Sverige har inte så stora problem kommer nog att börja ljusna innan året e tillända
men värre e det me europa
Bathen har allti gått upp o ner så jag känner mig inte speciellt orolig gäller bara att växla in när kursen e rätt.......

"mackes " sa:

En mycket intressant artikel av en skribent på svd.
Jag försöker att bilda mig en egen uppfattning om vad som
skulle kunna hända,rätt eller fel det får framtiden utvisa.
'

Jag tror på dollarn ,och att usa kommer inom tid ,
skörda väldiga framgångar gentemot kina,

min teori är efter jag har jobbat med kina, genom att
importera varor, och har kompanjoner som importerat
därifrån väldigt länge,

så har det hänt mycket senaste 3-5 åren,
arbetskraften i kina är på väg att bli ett problem för
dom kinesiska företagen.
enkelt kan tyckas,flytta fabrikerna till billiga länder
där arbetskraften är billig,så är problemet löst,

men där är problemet ,tror jag!

i framtiden är det inte arbetskraften som är kostnaderna,
utan elen,att länder som får fram billig el kommer vinna
detta på sikt, robotar som jobbar drar el, fabriker drar el ,etc
allt har med billig el att göra i framtiden.

som jag skrev i ett tidigare inlägg,
USA kommer om några år vara självförsörjande på el.

dom kan då börja konkurrera med kina om kunderna
på allvar,

den billiga elen och närheten kommer på sikt göra att
enl mig att produktionen blir billigare att producera i usa.

detta händer alltså inte imorgon eller nästa år.
men inom en 5 års period tror jag dollarn kommer
att hålla sig alt bli starkare, dvs mot kronan.

med detta tänker jag då på den kris
sverige befinner sig i,

att vi ska ligga bättre på det med våran sek
än usa med sin dollar, det tvivlar jag på.

för sakfrågan var kommer dollarn bli svagare mot kronan,
svar enl mig , NEJ

"mackes " sa:
Pensionsverket utbetalningar

Jag har nu kollat med Pensionsverkets kundtjänst och de kan skicka SEK till Thailand. Dock enbart till Bangkok Bank vilket är logiskt då alla överföringar går via Bangkok bank och de Thailändska bankerna inte lär ha rutiner för att skicka SEK mellan sig.

Jag har ju nu ett konto i Bangkok och skall försök öppna ytterligare ett för SEK enligt vad som sagts ovan, det vore suveränt med ett SEK konto ditt pensionen kom och som man kunde överföra vid kurslä

Återkommer med resultat.
Konstiga uppgifter Har aldrig använt mig av Bankok bank.

PPM skickar till mig till den Bank jag uppgivet, och det är inte Bankok bank.

"Golden " sa:
Konstiga uppgifter Har aldrig använt mig av Bankok bank.

PPM skickar till mig till den Bank jag uppgivet, och det är inte Bankok bank.
Pengarna går först till Bangkok bank inna dom kommer in på ditt konto i din bank och Bangkok bank tar 350 bath för besväret.

"Långeman " sa:
Mycket märkligt då jag frågade P-M vilken bank som dom använde, och om jag kunde få mina pengar överförda i Sve Kr. Svaret var att jag kunde välja själv vilken valuta som jag önskade, så var svaret, att dom hade avtal med Nordea.
Jag skrev att Nordea inte skickar valuta i Sve Kr till Thailand, hur löses detta om ni lovar att det går att göra.
Detta mail är fortfarande obesvarat.
Nu är det så att Nordea skickar svenska kroner till Bank I THAILAND.

Nu är vi ju många som påpekat detta här.

Min kompis hemma skickar mig 10000kr över internet från Nordea till mitt Bankonto i Thailand.Om nu dessa hamnar hos Bankok bank, som inte är min bank, hur vet de då mitt Konto numer hos min bank.

"Golden " sa:
Nu är det så att Nordea skickar svenska kroner till Bank I THAILAND.

Nu är vi ju många som påpekat detta här.

Jag skulle (utan att veta) tro att om du skickar SEK till annan bank i Thailand så växlas de till Baht av Bangkok Bank som tar emot pengarna i Thailand för att de skall kunna skicka dem vidare och ta sina 350 Baht för överföringen.

En lysande affär för BKB, ingen ser vad som händer! Det är förmodligen därför även Swedbank slutat sända SEK till Thailand.

"mackes " sa:
Här har du svaret, ärende 2013-04-216088

Våra utbetalningar görs som standard i thailändska Baht om du inte begär något annat, och i vilken valuta utbetalningen kan göras beror på den thailändska banken.

Banker har något som heter Swiftadress, och våra utbetalningar går bra att få i svenska kronor så länge banken har swiftadressen BKKBTHBK. Den tillhör Bangkok Bank.
SITTER just nu och tittar i min banbok. I den är det en helt annan swiftadress.
Ock den addresen är det ända PPM HAR PLUS MITT KONTO NUMER.

"Golden " sa:
SITTER just nu och tittar i min banbok. I den är det en helt annan swiftadress.
Ock den addresen är det ända PPM HAR PLUS MITT KONTO NUMER.

Jag hade tidigare KTB bank i Thailand och skickade Thaibaht från Sverige.

När jag kollade noggrannare så upptäckte jag att det försvann 350 Baht vid varje överföring utöver de 160 som KTB tog för att ta emot pengarna. Varje överföring kostade alltså 510 baht.

När jag frågade Swedbank och KTB om var dessa pengar tog vägen fick jag beskedet att alla överföringar från utlandet till Thailand måste gå via Bangkok bank som sedan vidarebefordrar dem till din bank och tar 350 baht för besväret.

Jag har numera konto i Bangkok bank och betalar bara en överföring på 200.

"mackes " sa:

När jag kollade noggrannare så upptäckte jag att det försvann 350 Baht vid varje överföring utöver de 160 som KTB tog för att ta emot pengarna. Varje överföring kostade alltså 510 baht.

När jag frågade Swedbank och KTB om var dessa pengar tog vägen fick jag beskedet att alla överföringar från utlandet till Thailand måste gå via Bangkok bank som sedan vidarebefordrar dem till din bank och tar 350 baht för besväret.

Samma här.Lättförtjänta pengar. :thumbsup:

"mackes " sa:

Nu vet jag bara hur det fungerar för mig efter som de går til min bank direkt från Sverige ej över Bankok bank så jag betalar endast 299 totalt

"legolas " sa:
Hoppsan Phonta,, drog över en hundring!!! Kursen ganska Ok 4.21.... Det måste väl vara årets sämsta kurs tror jag.....

jag tog ut via kortet idag och kursen var 4.3253 exakt. Inga avgifter här förstås (AEON-ATM) och 40:- avgift från NORDEA..

jag tycker det känns som om det är ett fullständigt kaos nu emellan medlemmarna hur man skall göra för att ta hit sina pengar....på bästa sätt alltså... jag tror nog att jag fortsätter och gör som jag alltid gjort...

legolas
Ja jag också. sänder alltså svenska kroner direkt till min bank ,som växlar för 200. Efter som PPM skickar så slipper jag även den bank avgift som jag hade förut.
Så där sparade man ytterligare 480 kr

"Golden " sa:
Nu vet jag bara hur det fungerar för mig efter som de går til min bank direkt från Sverige ej över Bankok bank så jag betalar endast 299 totalt
Om du skickar svenska kronor, vet du exakt vad du får för kurs vid växlingen i Thailand?
Om du skickar baht, kommer exakt samma belopp fram som du växlat till i Sverige?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp