Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kronan under stark press.

Den svenska kronan försvagas markant, och svenska statsobligationer sjunker, i förmiddagens handel på tisdagen efter SCB-statistik som visade att arbetslösheten oväntat steg i mars till 8,8 % från 8,5 % i februari.
www.di.se

Areeya

"areeya " sa:
Kronan under stark press.

Den svenska kronan försvagas markant, och svenska statsobligationer sjunker, i förmiddagens handel på tisdagen efter SCB-statistik som visade att arbetslösheten oväntat steg i mars till 8,8 % från 8,5 % i februari.
www.di.se

Areeya
Den går snart upp igen. ;D ;D ;D

om man följer kursen ca 5år tillbaks,
så verkar bath tappa i slutet av sep för att sedan gå upp april -juli
Den verkar alltid vara låg i oktober,

några funderingar kring detta??

"magnusjansson " sa:

Hoppas trenden håller i sig då vi ska åka i November ... Intressant analys ... undrar om det kan ha med lönerörelsen i Sverige som är på våren och alla från regering till företagsledning talar om hur dåligt det går ... sen när den är klar så pratar man om hur bra det går ... eller var jag bitter nu

"Janne " sa:
Hoppas trenden håller i sig då vi ska åka i November ... Intressant analys ... undrar om det kan ha med lönerörelsen i Sverige som är på våren och alla från regering till företagsledning talar om hur dåligt det går ... sen när den är klar så pratar man om hur bra det går ... eller var jag bitter nu

Ja eller så följer den blåbär-svamp pengarna som ska in i det thailändska systemet
i sep-okt ;) ;)

"magnusjansson " sa:

Har sett detta fenomen och funderat på det jag med. Kan inte så mycket om valutahandel hur stora summer som behövs t ex för att ändra kursen men min tanke är att det har med bärpengarna att göra delvis iaf för uppskattningsvis så rör det sig om iaf 100-200 miljoner skr kanske mer som förs över denna tid.

Du menar då från Sverige till Thai ??? Faranger som för över till Thafamiljer ....
Hmmm. har jag aldrig gjort , de får låna i Thai , jag kan garantera men inte mer och det har funkat helt OK ...

"Phonta " sa:
"Om jag fick bestämma skulle Sverige inte se ut som det gör idag"
Phonta, Sverige står inför en stor förändring. Det kommer inte att se ut som i dag när du har flyttat. :nod: . Så det ser ut som du får det som du vill :nod: :nod:

Tänk marknad!

Om många vill ha något (Thaibaht) så stiger priset på den varan.

Om ingen vill ha en vara (SEK/EURO) så sjunker priset på den varan.

"legolas " sa:
Det har gått UPP 5 öre sedan igår:

TMB Thailand 2013-04-25 03:27 (157 min ago) 6 THB 4.35375
CIMB Thai Thailand 2013-04-25 01:27 1 SEK THB 4.3513
Bank of Ayudhya Thailand 2013-04-25 03:58 (1 THB 4.3475
Siam Commercial Bank Thailand 2013-04-25 05:5THB 4.34625
Krung Thai Bank Thailand 2013-04-25 01:51 THB 4.345
Thanachart Bank Thailand 2013-04-25 05:57 (7 THB 4.34
Bangkok Bank Thailand 2013-04-25 01:50 2 STHB 4.33875
Kasikorn Bank Thailand 2013-04-25 02:38 4 THB 4.33375

Förra året vid denna tiden låg kursen ungefär lika nu.Men igår loggade jag in på Bangkok bank...där var växelkursen...4.17 x Thaibht !!!..Men här är kursen som Du lägger ut T/T antar jag. Blir nog att skicka pengar till kontot före man åker ner.

Areeya

Tror det är läge att göra en större insättning , tror inte detta håller i sig ... kanske är jag alldeles för pessimistisk , hoppas att dett med VC VD för riksbankens uttalande häromdagen får gehör , få sänks räntan så händer det saker med Svensk ekonomi ...

"Phonta " sa:
Tror det är läge att göra en större insättning , tror inte detta håller i sig ... kanske är jag alldeles för pessimistisk , hoppas att dett med VC VD för riksbankens uttalande häromdagen får gehör , få sänks räntan så händer det saker med Svensk ekonomi ...
Svensk ekonomi är i grunden god så kronan repar si snart igen. :thumbsup:

"mackes " sa:
"Börsraset" har skett de senaste dagarna efter det att börserna stigit nästan 20% sedan i mitten på November. Amerikanska börsen har passerat all time high och åtminstone en rekyl var väntad även om jag personligen tror att det vi nu ser är början på ett mycket större ras, dock inte för Svenska kronan.

Jag står fast vid min tidigare analys, får väl se om jag får ställa mig i skamhörnan.

"areeya " sa:
Ser bättre ut nu......bathen har försvagas 1,6 % på två dagar!

Helt normala svängningar å inte så mycket att fundera över.
Att kronan skulle tokrasa för gott mot bahten är väldigt osannolikt.
Finns några här som tror att domedagen är kommen för Svedala men det är rent nonsens, Sverige kommer alltid att ligga i toppen inom EU och jag kommer låta mina slantar stanna kvar där och bara föra över det jag behöver varje mån.
Tror att det är större risk att Thailand bygger upp en lånebubbla som till slut får landet på fall igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp