Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Svenska kronan har stärkts runt 25% mot våra största handelspartner (USA, Europa och England) de senaste 10 åren. Bra om Svenskar åker på semester eller importerar från dessa länder, inte lika kul om man exporterar eller när de skall turista Sverige.

Tyvärr har Thailand haft samma om inte bättre utveckling än Sverige och är 10% dyrare idag än för 10 år sedan då vi fick över 5 kronor för Bathen.

Bra undersökning mackes!

Fortsätt gärna och undersök fler banker. Själv råkade jag ut för att använda Skandiabanken en gång då de inte tog någon avgift, dock då blev kursen 20% sämre då jag valde (kom inte ihåg om jag själv valde eller det bara fanns det alternativet) att skicka Bath. Jag kunde inte se vilken kurs det blev förrän efteråt.

Jag ringde då upp banken och blev framkopplad till en ansvarig för utlandsbetalningar. Hon förklarade att de inte ha en egen avista avdelning så de kan inte handla upp bra kurser, de använder sig av SEB som växlar och de uppdaterar bara sin kurs vid behov. Tydligen hade de glömt bort Bath då den inte användes ofta, hon sa att det ska skilja ca 5-10% då det är deras förtjänst då de inte tar avgift. De krediterade mig med 10%. Efter det använder jag inte dem mer.

Nu har svärfar ett ICA kort så han kan ta ut pengar i ATM, vet dock inte vilken kurs ICA har, däremot blir det ju alltid 150 Bath extra. Någon som vet vilken kurs ICA banken använder?

/Janne

"ledarn " sa:
ICA kör med Master Cards kurs...

Kommer inte ihåg var du kan se den..? Googla !!

Men kolla om ni inte har en AEON automat i närheten där "gubben" bor..
Då slipper han dom 150 bath för uttaget också :thumbsup: :thumbsup:

Tack MasterCard kursen känns ganska ok, så det är ju bra!

AEON finns visst bara en timme bort med bil (enligt min fru), så det får väl bli dessa 150 Bath. Tyvärr kan man bara i ATM i närheten max ta ut 10 000 Bath, så skickar man mer blir det ytterligare en avgift ... så är det mitt ut i obygden :)

"Janne " sa:
Tack MasterCard kursen känns ganska ok, så det är ju bra!

AEON finns visst bara en timme bort med bil (enligt min fru), så det får väl bli dessa 150 Bath. Tyvärr kan man bara i ATM i närheten max ta ut 10 000 Bath, så skickar man mer blir det ytterligare en avgift ... så är det mitt ut i obygden :)

Gå in på bank kontoret så får du ut mer

"glimten66 " sa:
Gå in på bank kontoret så får du ut mer

Jag löste ut(överförde) "månadspengen" en gång varje månad....på banken till mitt Thaikonto...då får man bra kurs..o inga avgifter.Så lär det bli igen. :nod:

Areeya

"ledarn " sa:
Tror inte det är Svärfars namn som står på kortet ?? ;D ;D

Men kanske Thaibanken skiter i det ??
Eller att man skriver en fullmakt till Svärfar ??

det fixar några bathingar vet du väl ;)

OK, här är några banker jag talat med, fler kommer. dold kostnad i SEK för 20 000 Bath i fetstil, de fasta avgifter tillkommer, de är inte med här eftersom bankerna är tydliga med dem.

Bankerna använder uttrycket Spotkurs, det är samma som börskursen, d v s vad banken får betala för valutan vid tidpunkten för överföringen. Det är smartast att överföra Baht från Sverige, annars kan man få lägga till dolda kostnader hos mottagande bank också när de växlar till Baht. Jag kanske kollar dem med om jag får tid.

Köpa valuta i sedlar skall man undvika om det går, de kostnaderna är alltid höga då bankerna tar bra betalt för hantering av sedlar

Forex kurs är ca 10% sämre än spotkursen. Dold kostnad från Forex 414 SEK

VISAS kurs är ca 1,3% sämre än spotkursen. Dold kostnad från VISA ca 59 SEK
Master card är ca 1,1% sämre än spotkursen. Dold kostnad från MC ca 50 SEK

Swedbank använder spotkurs för överföringar. Dold kostnad 0 SEK
Swedbank gör 1,50% påslag på kortföretagets kurs för kortuttag
Dold kostnad 64 SEK

Nordea använder spotkurs för överföringar. Dold kostnad 0 SEK
Nordea gör 1,55% påslag på kortföretagets kurs för kortuttag
Dold kostnad 66 SEK

Skandiabanken använder VISA:s kurs plus 4% vid överföringar
Dold kostnad 248 SEK
Skandiabanken gör 2% påslag på kortföretagets kurs för kortuttag
Dold kostnad 90 SEK

Fler banker kommer, men de är inte så pigga på att prata om det här...

Tack för upplysnigarna, Mackes! Det är ju sådant man egentligen inte har någon koll på. Jag skickar alltid Baht men hade noll koll på de dolda avgifterna.

En tacksamhetskarma kommer. :wai:

"ledarn " sa:
Tror inte det är Svärfars namn som står på kortet ?? ;D ;D

Men kanske Thaibanken skiter i det ??
Eller att man skriver en fullmakt till Svärfar ??

Jo så det blir väl att pynta 150 bath varje gång eller skicka till hans konto, men då tar ju banken en avgift eller så har dem sämre kurs. Vi får väl se vad mackes kommer fram till

"ledarn " sa:
Går ni dessutom in på banken och tar ut pengarna så slipper ni betala 150 bath och gör alltså överföringen "gratis"... :nod: :nod:

Ingenting är gratis, Mastercard tar som sagt var 1,1% i valutapåslag 50 SEK / 20000 Baht
Men billigt ät det, vad kostar det att ha kortet?

Nya avgifter!

När jag nu har björnkoll på kurser och avgifter visade det sig att Swedbank skickar inte direkt till KTB som är min bank utan via Bangkok bank som snor åt sig lite av pengarna. Så skickade pengar kom fram minus 190 Bath som BKB snodde. KTB tog 160 Baht.

Samma sak sker antagligen när man skickar SEK med skillnaden att då syns inte den avgiften eftersom man inte vet vad kursen är.

Detta sker när jag väljer att mottagaren betalar mottagande banks kostnader. Om jag väljer att stå för mottagande banks kostnad i Sverige blir kostnaden minimum 200 SEK (1000 Baht)

Någon som vill ansluta till klubben hata banker?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp