Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
kan meddela dig mackes att de extra 190 bahten som du pröjsar till Bangkok Bank motsvarar en fördyring av 5 öre på kursen på thaibahten.....

legolas
Varför går pengarna via Bangkok bank när man skickar pengarna till Kasikorn bank? :police:

"legolas " sa:
Därför att varje svensk bank har en korresponderande bank (representant-bank) på ort och ställe, och det är ju inte säkert att det är "din" bank..... Och då skickar man naturkligtvis transfereringen till "sin" bank, enkelt som korvspad.

legolas
Vilken representant har Nordea och vilken avgift tar dom ut och är den avgiften beroende på hur mycket man skickar? :'(

Jag kollar detta nästa vecka, Nordea är de som kommit med den bästa informationen.

Lego, får du samma belopp med ATM och överföring är det något skumt för VISA och banken tar ju procent på kortuttag men banken har inget sådant för överföring, det kan ju vara KTB... Testa att överföra Baht.

"mackes " sa:
Svenska kronan har stärkts runt 25% mot våra största handelspartner (USA, Europa och England) de senaste 10 åren. Bra om Svenskar åker på semester eller importerar från dessa länder, inte lika kul om man exporterar eller när de skall turista Sverige.

Tyvärr har Thailand haft samma om inte bättre utveckling än Sverige och är 10% dyrare idag än för 10 år sedan då vi fick över 5 kronor för Bathen.

angående thailands ekonomi så går den otroligt bra,
vi ska vara tacksamma att den svenska kronan är starkare än
någonsin, dvs på 25 år, annars hade det varit katastrof att växla
till sig baht,

sedan är det omöjligt att veta vilket håll valutorna går'
men jag tror mera på att asiens ekonomi blir starkare än
europas , så dom som har investerat i thailand dom senaste 10 åren har
gjort en riktigt bra affär,

Ok, Bangkok bank verkar ta 350 baht för att ta emot pengar och skicka dem vidare till KTB. KTB tar 160 Baht för att sätta in pengarna.

Skickade onsdags bath från seb till ktb dom tog 473 bath för detta .

Summan jag skickade var 473 mindre när den kom fram. Kursen vad jag tror efter studerat detta 4.55.

"Justin Case " sa:
Tur att man har jobbat hårt hela sitt liv, och inte behöva bry sig om kostnader överhuvudtaget. Detta är frukten av ett strävsamt liv :) att slippa bry sig om omkostnader såsom biljettpriser och valutakurser.

Ett stort plus är ju naturligt att thai-gubben min har en fet plånbok.

Jag vet ;)

"Justin Case " sa:
Tur att man har jobbat hårt hela sitt liv, och inte behöva bry sig om kostnader överhuvudtaget. Detta är frukten av ett strävsamt liv :) att slippa bry sig om omkostnader såsom biljettpriser och valutakurser.

[/quote. Tyvärr för mig har jag precis varit avstängd. Annars hade du gått ett svar från mig. Men skriver jag vad jag tycker om sådana som dig. Blir det buren

"Justin Case " sa:

Den kommentaren tillförde inget, den kunde vi varit utan... en minuskarma

Här går vi från klarhet till klarhet.

Jag har talat med KTB idag och de har inte direktkontakt med någon svensk bank

Så pengarna från Svensk Bank måste gå via annan bank till KTB, i Swedbanks fall via Bangkok Bank som tog ut 350 Bath extra för överföringen. Där är dina saknade pengar Lego :thumbsdown:

Jag lägger ner denna undersökningen nu, har skrivit till finansinspektionen i Sverige och frågat om bankerna får smyga hur mycket som helst med avgifterna. Får se vad de säger.

Funderar på att byta bank i Thailand till BKK. Något annat förslag?

"legolas " sa:
Mackes,,, jag har inga saknade pengar som du säger... tycker det funkar OK. Men måste medge att du ställt precis allting jag trodde på "kant", på gott eller ont....
tack för din grymma energi Martin, bra jobbat. jag Å-K när jag själv har några nyheter..

legolas

Om du vilket jag tror betalar 350 Baht för överföring via BKK är ju det 4 000 + om året...
Om du använder ATM går ungefär samma pengar till VISA och Nordea.

Jag tycker Mackes du gjort en bra review, det är en djungel. Sen är det ju så att bankerna måste ta betalt för sin tjänster och vi människor är ju livrädda för avgifter. Det hade ju varit bättre att man var tydlig men då måste ju alla vara det annars flyr vi till de vi tror är "gratis".

Tror inte FI kommer att behandla din förfrågan, men man vet ju inte!

Igår på SVT nyheter (Aktuellt och Rapport) var det inslag angående att fler kriminella investerar i Thailand, i bla fastigehter. Undrar hur de flyttar pengar, är ju säkert stora summor och helst ska de ju inte synas ... fast de är väl kanske inte rädda för lite avgifter, det kostar ju att tvätta pengar ... Kanske lite off topic men det handlar ju om att flytta pengar!

Detta blev lite väl långdraget men sluresultatet är ju ändå att jag sparar ca 4 000 Baht om året genom att byta bank i Thailand, det tycker jag är bra!

Naturligtvis skall bankerna få tjäna pengar, vad jag vänder mig mot är att de mörkar så mycket avgifter.

Vad skulle du Lego tycka om att plocka ut lite av godset du fraktade för egen del utan att säga något till kunden? Stöld kallas det i alla andra brancher!

Det bankerna håller på med är inte moraliskt försvarbart men det är som vanligt i den branchen. Hur många tror du skulle köpa valuta på Forex om de fick reda att det kostar 1000 kronor?

FI har sagt ifrån en gång så nu är alla tydliga med vilket valutapåslag de gör på ATM uttag, kanske dax för nästa vända! Om ingen säger nåt kommer det att spåra ur fullständigt.

Ni som har konto i Bangkok Bank kan genom deras internetbank beställa så att ni får ett sms vid varje större ändring på kontot. Idag när jag fick min pension fick jag följande sms:
"FORSAKRINGSKASSAN UTL. has transferred THB,xxxxx,xx (SEKxxxxx@4.55 - THB 200) from abroad into 4580xxxxxx."
Eftersom dom redovisar vad dom tagit emot, växelkursen samt avgiften 200 TBH föreligger ju inga oklarheter där. Skillnaden mellan vad ni betalt in och vad banken tagit emot blir då den svenska bankens avgifter. Försäkringskassan debiterar inga avgifter för att skicka till Thai bank, och skickar SEK. Alecta däremot skickar USD.

bath är hårdvaluta just nu

tråkigt om man måste växla till sig dom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp