TM28 Rapport när man stannar hemifrån mer än 24 timmar nu skippad

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 9942
  • Start datum Start datum

R

Raderad medlem 9942

Gäst
The updated regulation regarding TM28 can be found on the Immigration website:

ข่าวสารจากสำนักงานตรวจคนเข้าเมือง - สำนักงานตรวจคนเข้าเมือง

TM28: Thai immigration scraps requirement for foreigners to report when they stay away from home for 24

Översättning via google translate som följer:

Det finns några goda nyheter för utlänningar i Thailand.

Thailändsk invandring har skrotat bort det kontroversiella TM28-kravet på adressrapportering för utlänningar.

Enligt det nya kravet, medan TM28 fortfarande är listad, har en lång lista med undantag lagts till, vilket för alla syften och ändamål innebär att nästan ingen nu är skyldig att skicka in ett TM28-formulär.

Listan med undantag som omfattas av avsnitten 2.2 och 2.3 [här] innehåller nästan alla utlänningar i Thailand, från diplomater och de som utför officiella uppgifter till studenter, de som arbetar i Thailand, utlänningar som är gift med en thailändare eller som är förälder till ett thailändskt barn och de som bor i Thailand för pensionering.

Enligt immigrationswebbplatsen är förordningen om TM28 daterad 14 februari men trädde i kraft 28 januari.

Utlänningar måste dock vara medvetna om att de fortfarande är skyldiga att informera invandring om de ändrar adress permanent. [Detta täcks i form TM27].

Om du till exempel hyr en lägenhet för att säga 6 månader så flyttar du för att bo i en annan lägenhet måste du informera invandringen om din nya adress.

Det föregående kravet uppgav att utlänningar som hade stannat kvar i en annan provins i mer än 24 timmar var skyldiga att informera sitt lokala immigrationsbyrå när de återvände.

Till exempel, om en utlänning som bor i Pattaya gick och stannade på en väns plats i Bangkok över natten, skulle de behöva informera invandringen när de återvände till Pattaya.

Verkligheten var TM28, som listas under 37 § i invandringslagen och har varit ett krav sedan 1979, var sällan verkställt av thailändsk invandring och nästan aldrig fullbordats av utlänningar efter att ha återvänt från en övernattning någon annanstans i Thailand.

Många utlänningar, inklusive de som har bott i Thailand i ett antal år, visste inte ens kravet fanns.

Det var åtminstone fallet tills förra året då TM28 kort började verkställas mer strikt av några immigrationsbyråer.

Detta sammanföll med invandring som också strikt upprätthöll TM30 - kravet för hotell, pensionat och fastighetsägare att rapportera utlänningar som vistas på deras adress.

(TM30 blir ofta förvirrad med TM28, med TM30 som ibland används som ett slags fångstbegrepp för att beskriva båda, men de är faktiskt två separata krav - och TM30 krävs fortfarande.)

Den plötsliga verkställigheten av både TM28 och TM30 resulterade i att den thailändska invandringen var i slutet av hård kritik från utvandrarsamhället och utländska företagsledare i Thailand, som sa att TM28 inte bara var obekvämt utan arkaisk, drakonisk och inte lämplig för syfte idag.

En grupp expaterade i Thailand lanserade till och med en online-framställning som kräver att TM28 och TM30 skulle avskaffas.

Och medan framställningen inte lyckades nå sitt mål för anmälningar, hjälpte det utan tvekan att föra frågan uppmärksam på högre invandrings tjänstemän i Thailand.

Ämnet fick också utbredd negativ täckning i både thailändska och engelskspråkiga medier i Thailand och täcktes också av internationella nyhetsställen inklusive BBC och Nikkei Asian Review.

Hej

Det känns som en tidig julklapp och det var på tiden att Generalerna slutade tillämpa denna idiotiska lag, lagen i sig finns ju kvar men alla dom undantag som lades till gör ju att i princip alla som besöker landet inte behöver bry sig om den längre, det känns som ett litet steg mot ett mer välkomnande Thailand igen, man kan ju dock inte låta bli att undra vad som ligger bakom denna kovändning ifrån Generalernas sida.

Mvh isan lover

Hej

Det känns som en tidig julklapp och det var på tiden att Generalerna slutade tillämpa denna idiotiska lag, lagen i sig finns ju kvar men alla dom undantag som lades till gör ju att i princip alla som besöker landet inte behöver bry sig om den längre, det känns som ett litet steg mot ett mer välkomnande Thailand igen, man kan ju dock inte låta bli att undra vad som ligger bakom denna kovändning ifrån Generalernas sida.

Mvh isan lover
Jag har varit noga med att åka till Udon Thani lokala immigration tillsammans med min sambo för att göra den initiala 24-timmars efter ankomst rapporteringen d.v.s. TM30 för min sambo och TM28 för min del. Udon immigration har dock hela tiden sedan den tidigare skärpningen trädde i kraft hela tiden sagt att jag inte behöver att komma och göra en ny TM28 om jag reser någon annanstans i Thailand. Om jag lämnat Thailand och rest tillbaka in i Thailand så har de dock meddelat att de vill att både jag och min sambo kommer in och gör nya rapporter. Jag är dock medveten om att immigration på en del andra platser har velat att man behöver komma in och göra nya rapporter då man rest inom Thailand och kommer tillbaka till sin normala vistelse plats. Nästa gång så kommer jag dock att fråga om hur lokala immigration vill att vi gör?

Jag har varit noga med att åka till Udon Thani lokala immigration tillsammans med min sambo för att göra den initiala 24-timmars efter ankomst rapporteringen d.v.s. TM30 för min sambo och TM28 för min del. Udon immigration har dock hela tiden sedan den tidigare skärpningen trädde i kraft hela tiden sagt att jag inte behöver att komma och göra en ny TM28 om jag reser någon annanstans i Thailand. Om jag lämnat Thailand och rest tillbaka in i Thailand så har de dock meddelat att de vill att både jag och min sambo kommer in och gör nya rapporter. Jag är dock medveten om att immigration på en del andra platser har velat att man behöver komma in och göra nya rapporter då man rest inom Thailand och kommer tillbaka till sin normala vistelse plats. Nästa gång så kommer jag dock att fråga om hur lokala immigration vill att vi gör?

Hej

Själv har jag inte gjort någon 24-timmars rapportering alls även om det blev ett krav efter militärkuppen 2014, talade med min man på Immigration i Nong Khai och han sa till mig att jag inte behövde göra någon anmälan där, vi har ju ca 7 mil dit, jag kunde istället göra det på vår lokala polisstation sa han, jag åkte en gång och pratade med polisen och dom tyckte att det var onödigt att göra någon anmälan, vi vet ju redan vem du är och var du bor sa dom, så det blev aldrig något av med denna rapportering för min del, men det känns ändå bra att kravet inte finns längre.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag inte gjort någon 24-timmars rapportering alls även om det blev ett krav efter militärkuppen 2014, talade med min man på Immigration i Nong Khai och han sa till mig att jag inte behövde göra någon anmälan där, vi har ju ca 7 mil dit, jag kunde istället göra det på vår lokala polisstation sa han, jag åkte en gång och pratade med polisen och dom tyckte att det var onödigt att göra någon anmälan, vi vet ju redan vem du är och var du bor sa dom, så det blev aldrig något av med denna rapportering för min del, men det känns ändå bra att kravet inte finns längre.

Mvh isan lover

TM28, ännu en sak på min "bucket list" som aldrig hann bockas av :)

/ SatanG

Lagen skulle införas igen och var från 78-79 och detta informerades om på ett Expat-möte i Udon Thani 2013.
Var väl ett hundratal i publiken när dom pratade om denna lag som ingen hade hört talas om.
Dom 2 högsta cheferna på Immigration i sa att den skulle börja tillämpas igen.
Var en hel massa olika gäster som var inbjudna att tala och berätta om sin organisation i Thailand.
Svenska SIDA var där tull,polis och turistpolis med sin svenske talare.
Bland annat sa dom att om farang som hjälper sin fru på farmen utan lön så räknar inte Immigration i Udon det som arbete.
Men sa att det kan tolkas olika i andra provinser.
Detta var 2013 och således före kuppen.
Mötet ägde rum på Bangkok Hospital i Udon Thani Vån 4

Hej

Mvh isan lover

Jag har aldrig gjort någon 24-timmars rapportering, ej heller rapporterat till lokala immigration, när jag anländer i Thailand.
Aldrig varit på någon lokal polisstation för at rapportera något.
Och har aldrig haft något problem med immigration.
Sedan militärkuppen 2014 har jag använt immigration i Jomtien och Rayong.

Jag har aldrig gjort någon 24-timmars rapportering, ej heller rapporterat till lokala immigration, när jag anländer i Thailand.
Aldrig varit på någon lokal polisstation för at rapportera något.
Och har aldrig haft något problem med immigration.
Sedan militärkuppen 2014 har jag använt immigration i Jomtien och Rayong.

Ska tilläggas, att jag sedan 2008 har haft uppehåll i Thailand baserat på ett ursprungligt 3 månaders Non O visa och därefter ett-årige extension of stay.

Lagen skulle införas igen och var från 78-79 och detta informerades om på ett Expat-möte i Udon Thani 2013.
Var väl ett hundratal i publiken när dom pratade om denna lag som ingen hade hört talas om.
Dom 2 högsta cheferna på Immigration i sa att den skulle börja tillämpas igen.
Var en hel massa olika gäster som var inbjudna att tala och berätta om sin organisation i Thailand.
Svenska SIDA var där tull,polis och turistpolis med sin svenske talare.
Bland annat sa dom att om farang som hjälper sin fru på farmen utan lön så räknar inte Immigration i Udon det som arbete.
Men sa att det kan tolkas olika i andra provinser.
Detta var 2013 och således före kuppen.
Mötet ägde rum på Bangkok Hospital i Udon Thani Vån 4

Hej

Det var en nyhet för mig, själv fick jag information via Bangkok Post först efter kuppen om att den dåvarande juntan hade dammat av denna gamla lag för att få bättre kontroll på vilka som vistades i landet, ThaiVisa uppmärksammade väl det här 2015, men din info tyder ju på att Immigration var inne på detta redan före kuppen.

Mvh isan lover

Hej

Det var en nyhet för mig, själv fick jag information via Bangkok Post först efter kuppen om att den dåvarande juntan hade dammat av denna gamla lag för att få bättre kontroll på vilka som vistades i landet, ThaiVisa uppmärksammade väl det här 2015, men din info tyder ju på att Immigration var inne på detta redan före kuppen.

Mvh isan lover
Ja. Turistpolisen finner du bland gubbarna "Vi svenskar i Udon Thani" FB-Grupp. Finns väl några du känner där. Typ dom som var och besökte dig på farmen. Hörde från en av gubbarna att han och nån mer besökt Boa. Var något bröllop som skulle hållas nu. Boa har många järn i elden som sagt.
Många av dom skriver inte på MPR längre. Men många läser vad som skrivs och ser mobbingen som sker dagligen där. Blir nog att det blir någon som går på rätt person och får sig en läxa som är berättigad.

Om jag ska vara ärlig så läste jag inte hela inlägget. Blev tillsagd precis som @Sea Traveller att rapportera när jag kommer till Thailand (en gång/år) sen kan jag strunta i det efter mina rundresor (även om de innefattar grannländer). Men det är som vanligt olika från provins till provins.

Kul är att Kalasin har öppnat ett kontor, så vi som tillhör provinsen slipper längre köra till Sakon Nakhon.

Tillbaka
Topp