Kom bara att tänka på en Svenne gubbe som också tyckte att han var thai och kunde förstå thai 555
Han tog en (sk. Sam-lor eller Sam-rod..) en tuktuktaxi hem från stan.. Chauffören fick ett samtal och sa att han skulle lämna av hunden sedan skulle han möta personen han talade med..
Svennegubben sa sedan när det skulle betalas att "Maa mai mi ngun", hund har inte pengar... och gick därifrån.
Jag har spekulerat lite på hur bra denne farang egentligen var på att förstå thai... Sa verkligen chauffören "hund".. det låter väldigt likt verbet "komma" eller "anlända".. Eftersom jag aldrig har hört någon totalt oprovocerat kalla någon annan för hund så drar jag bara slutsatsen att denne chaufför inte heller använde det ordet.
Buffel är ett väldigt vanligt skällsord men inte hund...
Jag tycker ni som kommer till Thailand och är jätteduktiga på att förstå språk och kultur skall tagga ned lite. Inte dra förutfattade slutsatser för hastigt och ställa till det för er... Jag tänkte starta en bildtråd "Krilles bilder från Isaan"... Lägga upp bilder på matmarknader, vajande risfält och gamla trähus på pålar... Sånt som brukar dokumenteras i Isaan...
Sedan tänkte jag efter en stund avslöja att det egentligen var bilder från Pattaya...
Ok. Skit samma nu e det ingen idé att slösa tid på att ta bilder och posta.. ni vet ju redan sensmoralen... att Pattaya även det är Thailand..
Det är svårt, som någon sa, att nämna någon plats i Sverige som inte är 'riktiga Sverige'.. vore väl Hammarkullen eller Rosengård iså fall...
Skål på er TSare