Tuffare och djävligare för varje år att stanna i Thailand

Ja som alla vet så är ju Pattaya, Phuket, Hua Hin med flera turistorter så långt ifrån det riktiga Thailand man kan komma. Det är ju bara konstgjorda miljöer uppbyggda med turist och sexindustrin som huvudritning.
Det är ungefär som att besöka Disney Land. Ni som bor i dessa områden.

Försök inte med att ni bor i riktiga Thailand.

/Bandonghasse

Hejsan, jag bor både i Hua-Hin och Udon-Thani i Isaan. Jag förstår inte vilka fördomar du har om Thailand, så nästa gång var vänlig och specificera hur du kan förstå så mycket om landet

Philippinare är inte alls som Thai , det kommer du att märka Berra , har massor av erfarenhet av Phillipinfolket som personalansvarig för ett ganska stort gäng av dessa tidigare , de är arbetsamma , fan så mycket ärligare än vad Thai är ...

Vad Jonas ser och vad vi andra tydligen ser skiljer sig märkbart , nu handlade det om korruptionen , och de som tror att den kommer att försvinna är nog riktigt naiva , skillnaden nu är att det är militärens fickor det hamnar i :)
5555 ja jag tar nog din erfarenhet av Fillipinare boende i Sverige före min och berralunds erfarenhet av filippinare boende i byar och vad vi snackar om. Men självklart du känner ju filippinare bäst med 5555.

Du verkar inte förstå alls vad vi talar om.
Jag och Phonta har nog inga direkta problem här, jag vet precis hur saker funkar och vad jag har att förvänta mig medans andra har en rosenskimrande bild baserad på gissningar.

Ex.
Blev det inte bättre när militären tog över?

Om man ställer den frågan vet man alltså inte men tror att det blev bättre.
Tycker du att det blivit bättre Jonas?
Der tycker inte jag och ingen jag känner som bor här på heltid heller.
Nä men jag tycker inte det blivit sämre heller.
Rullar på rätt bra.
Jag sitter inte och gräver ner mig pga. vad som händer, som farang rullar det på och det påverkar inte mig än sålänge.

Philippinare är inte alls som Thai , det kommer du att märka Berra , har massor av erfarenhet av Phillipinfolket som personalansvarig för ett ganska stort gäng av dessa tidigare , de är arbetsamma , fan så mycket ärligare än vad Thai är ...

Vad Jonas ser och vad vi andra tydligen ser skiljer sig märkbart , nu handlade det om korruptionen , och de som tror att den kommer att försvinna är nog riktigt naiva , skillnaden nu är att det är militärens fickor det hamnar i :)
Så mycket ärligare 5555 sitter du och hittar på eller du snackar om sydostasiens mest korrupta land som så mycket ärligare.
Du verkar ju inte ha pratat med Fillipinarna du jobba med.

Det är väl ingen av oss som är blåögda och inte vet vad som sker.
Ingen här som skriver att det inte är korrumperat, so what.
Tror dom flesta vet här, bryr jag mig, nej.
Problem? Nej snarare många gånger lättare, det är deras land dom får styra som dom vill.
Jag lever och njuter och har det rätt bra.

Så mycket ärligare 5555 sitter du och hittar på eller du snackar om sydostasiens mest korrupta land som så mycket ärligare.
Du verkar ju inte ha pratat med Fillipinarna du jobba med.
Med all respekt - Jag betvivlar att @Phonta har samma erfarenhet av att jobba med filippinare som @Jonas och jag. En del av vår besättning har under 15 år varit filippinsk i olika befattningar. Underbara och arbetsvilliga killar som är f*n så mycket bättre än ett gäng lata svenskar. Så därför tvekade jag egentligen inte alls när jag fick frågan om att köra hem ett fartyg från Shanghai med enbart filippinsk besättning.

Det är skillnad på att ha filippinska anställda som man träffar dagtid och på att bo "under samma tak" i flera månader i sträck. Man lär sig att hantera kulturskillnader på ett helt annat sätt. Bjuder man på sig själv lite grand och respekterar varandra så är nästan hela slaget vunnet. Och precis samma sak gäller med Thailand, respekt för folk och kultur. Jag kommer inte att ha något problem med detta så länge dom thailändska lagarna inte tvingar mig att lämna landet. Och det sistnämnda betvivlar jag starkt.

Svårare än så är det inte om man tycker det är så jävligt här nere.
Förstår inte varför vissa ens uppehåller sig här nere är det så jävligt varför inte stanna i perfekta Sverige.

Ja precis.

Det sitter en massa faranger på olika ställen i Thailand dom flesta i Disney Land och klagar och gnäller.
Åk hem till Sverige om det inte passar i galoscherna.

Thailand är alldeles för trevligt land för att behöva stå ut med en massa utländska gnällspikar.

/Bandonghasse

Det blir ju när jag åker till Thailand, så kör vi Rayong så kan vi synas :)

Med all respekt - Jag betvivlar att @Phonta har samma erfarenhet av att jobba med filippinare som @Jonas och jag. En del av vår besättning har under 15 år varit filippinsk i olika befattningar. Underbara och arbetsvilliga killar som är f*n så mycket bättre än ett gäng lata svenskar. Så därför tvekade jag egentligen inte alls när jag fick frågan om att köra hem ett fartyg från Shanghai med enbart filippinsk besättning.

Det är skillnad på att ha filippinska anställda som man träffar dagtid och på att bo "under samma tak" i flera månader i sträck. Man lär sig att hantera kulturskillnader på ett helt annat sätt. Bjuder man på sig själv lite grand och respekterar varandra så är nästan hela slaget vunnet. Och precis samma sak gäller med Thailand, respekt för folk och kultur. Jag kommer inte att ha något problem med detta så länge dom thailändska lagarna inte tvingar mig att lämna landet. Och det sistnämnda betvivlar jag starkt.
Vem har sagt att jag har samma erfarenhet ?? Inte har jag påstått detta i alla fall .. Något Jonas i så fall har fantiserat ihop på kammaren.. Jag delgav att jag med min erfarenhet anser Phillipin vara arbetsamma samt ärligare än Thai , detta är min erfarenhet och min åsikt , den tänker jag behålla så får väl du och Jonas ha eran ;) Du har mer erfarenhet av Phillipin än mig , självklart , men jag har fn så mycket mer erfarenhet av Thai än vad Du har Berra , så det går väl på ett ut ,.......:):thumbsup: Sen till Jonas , jag har inte jobbat med dessa Phillipinare , jag har anställt dem samt varit deras personalansvarig, det innebär ju att man ser lite andra saker än om man bara jobbar med dem , jag anser att de har visat stor ärlighet i situationer där de flesta andra har felat , det kan ju vara så att jag har en djäkla tur då och bara träffat på bra folk , däremot har jag träffat på både den ena och andra sorten i Thailand .. Jag har min bild och den tänker jag behålla .. jag älskar Thailand för klimatet , för maten, för att det är billigt , samt för att jag kan åka hoj i stort sett varje dag samt pga att jag är gift med en Thaikvinna sedan 10 år .. Svårt att förstå att jag kanske inte ser allt positivt ???

Kanske beror på att jag tillbringar min fritid på nykter caliber , även om jag är på fest så är jag nykter ,både med Thai och Farang , jag både ser och hör saker som de andra som festar inte märker av .... kanske får jag då en annan syn en de som befinner sig i dimman :)..............................

Senast redigerad av en moderator:

Ja precis.

Det sitter en massa faranger på olika ställen i Thailand dom flesta i Disney Land och klagar och gnäller.
Åk hem till Sverige om det inte passar i galoscherna.

Thailand är alldeles för trevligt land för att behöva stå ut med en massa utländska gnällspikar.

/Bandonghasse
"en massa utländska gnällspikar."

Bandonghasse är MAO nu Thai ;)

Ja som alla vet så är ju Pattaya, Phuket, Hua Hin med flera turistorter så långt ifrån det riktiga Thailand man kan komma. Det är ju bara konstgjorda miljöer uppbyggda med turist och sexindustrin som huvudritning.
Det är ungefär som att besöka Disney Land. Ni som bor i dessa områden.

Försök inte med att ni bor i riktiga Thailand.

/Bandonghasse

Hur många år har du bott i "riktiga Thailand"?
Pratar du flytande thai kanske också eller är din enda informationskanal via din frus knaggliga engelska?

Kom bara att tänka på en Svenne gubbe som också tyckte att han var thai och kunde förstå thai 555

Han tog en (sk. Sam-lor eller Sam-rod..) en tuktuktaxi hem från stan.. Chauffören fick ett samtal och sa att han skulle lämna av hunden sedan skulle han möta personen han talade med..
Svennegubben sa sedan när det skulle betalas att "Maa mai mi ngun", hund har inte pengar... och gick därifrån.

Jag har spekulerat lite på hur bra denne farang egentligen var på att förstå thai... Sa verkligen chauffören "hund".. det låter väldigt likt verbet "komma" eller "anlända".. Eftersom jag aldrig har hört någon totalt oprovocerat kalla någon annan för hund så drar jag bara slutsatsen att denne chaufför inte heller använde det ordet.
Buffel är ett väldigt vanligt skällsord men inte hund...

Jag tycker ni som kommer till Thailand och är jätteduktiga på att förstå språk och kultur skall tagga ned lite. Inte dra förutfattade slutsatser för hastigt och ställa till det för er... Jag tänkte starta en bildtråd "Krilles bilder från Isaan"... Lägga upp bilder på matmarknader, vajande risfält och gamla trähus på pålar... Sånt som brukar dokumenteras i Isaan...
Sedan tänkte jag efter en stund avslöja att det egentligen var bilder från Pattaya...

Ok. Skit samma nu e det ingen idé att slösa tid på att ta bilder och posta.. ni vet ju redan sensmoralen... att Pattaya även det är Thailand..

Det är svårt, som någon sa, att nämna någon plats i Sverige som inte är 'riktiga Sverige'.. vore väl Hammarkullen eller Rosengård iså fall...

Skål på er TSare

Tillbaka
Topp