utal och stavning..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min erfarenhet är att de allra flesta Thai oftast säger l istället för r i Thailand. Den erfarenheten gäller enbart från Bangkok och södra Thailand (Phuket, Samui)
Vanligare dock att man i Bangkok är striktare på r men absolut inte som i TV.

Vistas man på Phuket tex tycker jag inte man behöver säga r, och gör man det ska man inte överdriva det om man inte vill låta underlig, det gäller ju även i Bangkok. Man gör ju såklart som man vill med r och l men har man Thaivänner skulle jag låta som dem större chans att man lär sig bra än att börja trixa själv och prata syd dialekt med plötsliga inslag av r :)

Plockade upp en gammal tråd som jag glömt,

Jag vet nu att vi falanger (faranger) ska uttala "r:et" . Men det känns ändå bekvämare att byta ut R mot L .
Som min thai kompis sa när jag påpekade detta:

"-Du ä snullig och bode opelela dig" ;D

Håller faktiskt med U,

Det känns mycket bekvämare att använda L istället för R, känns helt enkelt fel på något sätt att använda sig utav R när man vet att L:et är egentligen vad som används av thai.

Lunkan det var samma för mig ibörjan när damen snackade engelska blev allting som borde varit R ett L istället. Men det går över rätt fort man får som du skrev överdriva RRR ibörjan.

Nu kan jag inte så mycket thai än. Men med de thai människorna jag känner kommer jag nog att få leva med att ibland säga "Alloy mack mack" :nod: :wai:

S kan bli lite problem ibland, tanten
säger ibland, vill du ha kinka på
smörgåsen ;D

"zetterberg_88 " sa:
Håller faktiskt med U,

Det känns mycket bekvämare att använda L istället för R, känns helt enkelt fel på något sätt att använda sig utav R när man vet att L:et är egentligen vad som används av thai.

Lunkan det var samma för mig ibörjan när damen snackade engelska blev allting som borde varit R ett L istället. Men det går över rätt fort man får som du skrev överdriva RRR ibörjan.
Ja, L bland de flesta thai,
MEN R säger Bangkoköverklassen (och medelklassen? Även TV?) . Det är därför det betraktas som snobbigt om THAI säger R, men faranger räknar de flesta med säger R.

Fast själv kommer jag nog att härma byfolket och säga L, eftersom jag vill leva där.

"legolas " sa:
Håller med dig helt Lunkan, vem fan behöver Bangkok-gänget, de skiter ändå fullständigt i folk i övrigt. raka näsor och mjölvit hy är det enda som betyder nåt därnere.
taskigt sagt av mig va??
Hoppas det är bara där nere, men jag har hört att de utseendegrejerna är orsak till att en hel del kvinnor från inlandet vill ha farangmän, för då kan de få barn, som ser mer så ut :-)

En riktig snygging t o m efter mina mått berättade:
-Några faranger har sagt att jag är cute, fastän jag är mörk!
Men hon trodde inte själv på att hon är det...

Kan inte vara tyst.

Att Bangkokbor är vita raknäsade kanske är en verklighet för de som sett Bangkokbor i TV serier. De flesta är alltså inte vitsminkade och opererade.
Bangkok avund är något man ser runt om i landet helt klart. Min tjej och hennes släkt från Bangkok är varken jättevita eller har jätteraka näsor, de bryr sig heller inte speciellt mycket om att fly solen vilket jag vet att många tjejer från andra trakter verkligen gör och är villiga att göra extremt mycket för att försöka se lite "hi-so" ut :o

Storstads avundsjukan är helt skapad av de utanför av någon tragisk anledning. Liksom jag som uppväxt i Stockholm aldrig funderat över saker jag märkt at vänner från andra orter säger till mig som kan likställas med Bangkok avundet. Och vart ifrån kommer de flesta farangjägarna? :wai:

Frankrike heter Farangset, Guava heter Farang, Potatis heter Man Farang tuggummi heter Mag Farang och vissa säger det även så. Har vänner i söder som säger klang med supertydligt L om ordet ครั้ง (gånger) så det nästn låter som svenska klang, även om det finns andra i söder som nästan säger det ordet med r

@wampen skinka är inte ett s som blir problemet det är ju ett "sch" ljud. De flesta verkar utan problem kunna säga "sch" ljud som i namnet Charlie men h problem med "sch" ljud som i skinka och stjärna.

:wai:

Men de låter roligt :nod:, hon skrattar oxå när jag
säger något på thai, som är lite fel

"Endoo " sa:
Kan inte vara tyst.

Att Bangkokbor är vita raknäsade kanske är en verklighet för de som sett Bangkokbor i TV serier. De flesta är alltså inte vitsminkade och opererade.
Bangkok avund är något man ser runt om i landet helt klart. Min tjej och hennes släkt från Bangkok är varken jättevita eller har jätteraka näsor, de bryr sig heller inte speciellt mycket om att fly solen vilket jag vet att många tjejer från andra trakter verkligen gör och är villiga att göra extremt mycket för att försöka se lite "hi-so" ut :o

Storstads avundsjukan är helt skapad av de utanför av någon tragisk anledning. Liksom jag som uppväxt i Stockholm aldrig funderat över saker jag märkt at vänner från andra orter säger till mig som kan likställas med Bangkok avundet. Och vart ifrån kommer de flesta farangjägarna? :wai:

Frankrike heter Farangset, Guava heter Farang, Potatis heter Man Farang tuggummi heter Mag Farang och vissa säger det även så. Har vänner i söder som säger klang med supertydligt L om ordet ครั้ง (gånger) så det nästn låter som svenska klang, även om det finns andra i söder som nästan säger det ordet med r

@wampen skinka är inte ett s som blir problemet det är ju ett "sch" ljud. De flesta verkar utan problem kunna säga "sch" ljud som i namnet Charlie men h problem med "sch" ljud som i skinka och stjärna.

:wai:

Mycket intressant läsning Endo, Tackar :wai:

Jag tycker lika så det är spännande att höra om andras iaktagelser, tankar och syn på saker. Ska tillägga att min tjej faktiskt använder väldigt mycket "r" men inte är det minsta för mer eller på något sätt "hi-so".

>Endoo Har hon någon khmer-thai som modersmål, eller hur kommer det sig att hon använder "r" mycket?

"Lunkan " sa:
>Endoo Har hon någon khmer-thai som modersmål, eller hur kommer det sig att hon använder "r" mycket?

Haha, nej inga Khmer i släkten. Släkten kommer från Bangkok så långt bak de vet, svaret på frågan är väl just att "r" används mer i Bangkok än i tex söder där "rå ruua ร" uttalas som "lå ling ล". Hur det är i nordost och norra delen av landet vet jag inte.

"rå ruua ร" är ju ett "R" och i skolan (de jag har insyn i) om de har läsning så måste de således också uttala ord prydligt och rätt, dvs "r" och inte "l".

fått reda på att det betyder oxå vitnylle efter ett tv program från thailand där dom översatte det till vitnylle...dom e snygga thai hahaaha

Jepp det skulle jag också vilja veta hur det kommer sig att vissa ord som ska uttalas med R gör de galant men när det kommer in ett r i mitten på ord så upplever eller hör jag vissa thailändare som får svårt att uttala detta ifrån början.

Och jag då som heter ROGER har fått höra,,,kommer få höra och ständigt hör,,,,,,att jag heter LOGEL,,,,,sån e det bara och jag har valt att acceptera det trots att det thailändare som jag umgås med säger RON otroligt enkelt.

Är det kanske för att de är så varmt och så ofta under så många år som de har lärt sig detta ;)

Jag har "hört" att det beror på bekvämlighet, det går fortare att säga L än R.
Svägerskan kan prata med R men gör det sällan, vi har sagt till henne att när hon ska prata svenska så måste hon använda R annars blir det fel. Hon förstår men rätt som det är så glömmer hon sig igen.
Men det är ju inte bara Thailändare som gör detta, de flesta från Vietnam och Kina gör likadant enligt min erfarenhet.

"Endoo " sa:
Haha, nej inga Khmer i släkten. Släkten kommer från Bangkok så långt bak de vet, svaret på frågan är väl just att "r" används mer i Bangkok än i tex söder där "rå ruua ร" uttalas som "lå ling ล". Hur det är i nordost och norra delen av landet vet jag inte.

"rå ruua ร" är ju ett "R" och i skolan (de jag har insyn i) om de har läsning så måste de således också uttala ord prydligt och rätt, dvs "r" och inte "l".
Jaha. Vet inte vad jag fick ifrån att hon var från Isaan någonstans :) Det där med Bangkok fick jag veta för ett år sedan ungefär, d v s innan jag skrev det där alternativet till dig i höstas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
0
Visningar
1 K
H
A
Svar
4