Utlänningars ovilja till kontakt och ointresse för andra utlänngar.

Hej @valter51 Givetvis ska man hälsa, annars är man högfärdig, och det är ju inte trevligt. Kom på mig att jag nyss hälsade på dig med ett "hej":). Den ende här på forumet som alltid hälsar är @Isan Lover
Och här får du en nick ifrån mig, hoppas inte vi måste bli vänner nu, för då skriker väl alla turister att det är ju inte alls bra... ty vi har ju våra thai-vänner och har absolut inte plats för mer vänner... Ha en god dag Krille..

Du är ingen expat, du är ju bara en turist.
Du har inte en susning om hur det är att bo här.
Jag har bott här i 6 år och har i princip gett upp tanken på att lära mig Thai, ett å annat ord går in men tyvärr är minnet för dåligt och språket för svårt och så är det för väldigt många av oss Expats. Men om det får din bägare att rinna över så STANNA HEMMA...
Då vet vi hur våra nyanlända har det som vi kräver skall kunna språket för att få vara här;)men säger inte emot att det är svårt att lära sig thailändska, tror det är ren lathet, för vi är ju inte helt tappade bakom en vagn:)

Då vet vi hur våra nyanlända har det som vi kräver skall kunna språket för att få vara här;)men säger inte emot att det är svårt att lära sig thailändska, tror det är ren lathet, för vi är ju inte helt tappade bakom en vagn:)
Jämför nu inte oss expats som försörjer oss själva och inte har några krav på Thailand över huvudtaget, jämför då med vad Thailand kräver av utlänningar som vill ha permanent uppehållstillstånd...

Klart det är lathet och med den en grym omotivation. För mig bottnar denna brist på motivation, i att jag känner mig bara avig emot ett land som gör absolut noll och ingenting för mig, där jag själv tar hand om mig själv. Va fan skall jag kämpa med det språket för, har noll lust.....

Att sedan det kommer folk till Sverige som vill åka räkmacka, då skall dom fanimej rätta in sig i ledet, jobba, betala skatt, lyda lagarna, och lära sig att kommunicera med de boende svenskarna.... Vi erbjuder dom medlemskap i vårt land, vilket Thailand absolut INTE gör, där ligger skillnaden enligt mig...

Jämför nu inte oss expats som försörjer oss själva och inte har några krav på Thailand över huvudtaget, jämför då med vad Thailand kräver av utlänningar som vill ha permanent uppehållstillstånd...
Känner massa utlänningar som tjänar förmodligen mer än båda oss tillsamman;)
Kämpar ändå för att anpassa sig. Sedan att det finns folk som inte borde vara här är en annan fråga vi inte behöver diskutera;)

Känner massa utlänningar som tjänar förmodligen mer än båda oss tillsamman;)
Kämpar ändå för att anpassa sig. Sedan att det finns folk som inte borde vara här är en annan fråga vi inte behöver diskutera;)
Om du har hängt med och förstått vad ex Jimmie säger så vet du att dom du känner är välkomna att stanna i Sverige.
Tjafset uppstår ofta för att folk inte lyssnar/läser tillräckligt noga utan lyfter en mening ur sitt sammanhang.

Senast redigerad av en moderator:
Klart det är lathet och med den en grym omotivation. För mig bottnar denna brist på motivation, i att jag känner mig bara avig emot ett land som gör absolut noll och ingenting för mig, där jag själv tar hand om mig själv. Va fan skall jag kämpa med det språket för, har noll lust.....

Att sedan det kommer folk till Sverige som vill åka räkmacka, då skall dom fanimej rätta in sig i ledet, jobba, betala skatt, lyda lagarna, och lära sig att kommunicera med de boende svenskarna.... Vi erbjuder dom medlemskap i vårt land, vilket Thailand absolut INTE gör, där ligger skillnaden enligt mig...
Ja att jämföra Thailand och Sverige här kan ju inte bli mer fel.

Personligen så hade jag gärna lärt mig Thai och min tjej matar på hela tiden men det går in i ena örat och ut ut andra, minnet är fullt..
Skulle nog funka om man satte sig på skolbänken i några år men där drar jag gränsen, så motiverad e jag inte.
Kan ju beställa mat mm på Thai så funkar utmärkt att leva här iaf så skit samma.
Bättre för oss båda om tjejen lär sig mer Engelska.

Ja att jämföra Thailand och Sverige här kan ju inte bli mer fel.

Personligen så hade jag gärna lärt mig Thai och min tjej matar på hela tiden men det går in i ena örat och ut ut andra, minnet är fullt..
Skulle nog funka om man satte sig på skolbänken i några år men där drar jag gränsen, så motiverad e jag inte.
Kan ju beställa mat mm på Thai så funkar utmärkt att leva här iaf så skit samma.
Bättre för oss båda om tjejen lär sig mer Engelska.
så skall en slipsten dras.....5555

Hej

Håller med helt och jag köper inte alls att denna lathet eller ointresse försvaras med att man inte ligger någon till last utan försörjer sig själv, vistas man ofta eller t.o.m bor i ett annat land än där man en gång föddes är det väl ändå självklart att man borde försöka lära sig språket i det nya landet.

Jag tror dessutom att nästan 95% av det som falanger normalt klagar på i Thailand, som upplevd rasism, falangpriser, upplevt utanförskap, upplevd svårighet att få ”riktiga Thailändska vänner”, svårigheten att bli integrerade och accepterade fullt ut, o.s.v.

Själv tror jag språket är nyckeln till om inte allt så i vart fall väldigt mycket, detta oberoende av om det handlar om utlänningar som kommer till Sverige eller Svenskar som flyttar utomlands.

Mvh isan lover

Hehe...
Det verkar finnas nån typ av snobberi bland Thailandsbaserade falanger, där människor rankas genom sina "uniformer". Är det wannabe-hiso-faranger måntro…..:afro:

Tex. om man skall på banken eller till IM då är det vit skjorta och slips som gäller 555 555
Själv går jag i Jeans eller kortbyxor, någon snygg t- tröja ingår naturligtvis oavsett var jag skall göra, det funkar det med.

Hahaha. jag tycker inte klädseln spelar så himla stor roll. Men inte fan tänker jag ha på mig svinvarma långbyxor när det är 34 grader varmt, annat än vid bjudningar som bröllop begravningar och slika saker. Som Långeman snygg t-shirt och snygga shorts... Det funkar till immigration och alla andra ställen.

Men något som jag finner ganska motbjudande är dessa gamla gubbar som stövlar in på Big C, och dylika inrättningar, i sina fula singel-linnen heter det väl, och de hänger där slafsigt på den åldrande kroppen. Jag är själv 67 år, så man måste la inse att det ser för jävligt ut i alla fall.. Kanske har på sig baseboll-kepsen bak och fram där inne, men "hallå" secka fjantar, fattar dom inte hur löjliga dom ser ut..

Tex. om man skall på banken eller till IM då är det vit skjorta och slips som gäller 555 555
Själv går jag i Jeans eller kortbyxor, någon snygg t- tröja ingår naturligtvis oavsett var jag skall göra, det funkar det med.
Min fru har tjatat på mig i flera, flera år att köpa jeans har inte köpt ännu nu har hun slutat att tjata om det har inte haft jeans på mig i över 40år men jag är lika lite konstig vad gäller kläder jag vill klä upp mig
Har haft kläd kod hela min arbetstid.:xmas_smiley:
Kostym och slips skulle det vara och inget annat.

Senast ändrad:
Om du har hängt med och förstått vad ex Jimmie säger så vet du att dom du känner är välkomna att stanna i Sverige.
Tjafset uppstår ofta för att folk inte lyssnar/läser tillräckligt noga utan lyfter en mening ur sitt sammanhang.
Jag både lyssnar och förstår mer än väl, tycker bara det är bedrövligt att man vill leva i ett land och inte lära sig språket, och sedan som "någon"sa varför skall ja lära språket när landet inget gör för farang:afro: kom igen nu:xmas_smiley:

Min fru har tjatat på mig i flera, flera år att köpa jeans har inte köpt ännu nu har hun slutat att tjata om det har inte haft jeans på mig i över 40år men jag är lika lite konstig vad gäller kläder jag vill klä upp mig
Att ha stryp snara i värmen :eek:men stiligt är det:)tror @magunnar Är lite snobb:cool:

@Tulpan fel eller rätt med särskrivning i stryp snara :afro:

Micke tips - du frågade om ordet stryp snara..... Säg ordet högt, som om det var särskrivet, och sedan säg ordet högt precis som om det vore inte särskrivet......
Jag tror du kan höra själv hur det skall vara...

Kostym, vit skjorta och slips var det för mig med dom sista 25 åren.
Skönt att slippa detta nu.
Men du har kanske inte råd med jeans, köper mina på marknaden för 100 Tb ett tips bara.5555

Tillbaka
Topp