Utlänningars ovilja till kontakt och ointresse för andra utlänngar.

Sant .. har man storlek L här i Sverige, blir det absolut xxxxxxxL i Thailand som ju inte finns.. Var på den stora marknaden i Bangkok i Augusti, och jag som en normal västerlänning fick leta efter mina pinaler,, Gick till ett annat ställe, tog en öl, och väntade in tjejerna som så gärna ränner där.. Jo då. hon hittade storlek L som gick hem för mig..... En tanke till bara,,, dessa små storlekar. S.M.L osv. ..undrar om det inte är för de nya turisterna som har pengarna.

Provade precis flamskyddade kläder för nya jobbet... XXL hos Fristads tidlösa kollektion när det gällde skjorta, vill inte ens tänka på vad det är i Thaistorlek :p

Dom kanske köper in storlekar efter största kundkretsen?
I den Tesco jag handlar är det mest Ryssar som handlar kläder och dom är ju rätt storvuxna för deras M, L, XL känns mer som EU standard för jag har M i Sverige med?

Jag som alltid går klädd i linne och shorts kommer aldrig få prata med någon :p

Enda gången jag klär upp mig något mer än så är om vi ska till något tempel eller en "finare" middag. Då får tjejen stryka och pressa mitt Changlinne ;)

Hej

Samma här har bara heltäckande klädsel på mig innan solen går upp och ned, övrig tid har jag shorts och linne på mig, folk får tycka vad dom vill om det.

Jag vet att man ska klä upp sig innan man kan gå på möten hos myndigheter o.s.v, men jag bryr mig inte, jag klär mog som vanligt och det får folk tycka vad dom vill om.

Mvh isa

Kanske var dig eller nån liknande jag stötte på i kön på BigC (Buriram) förra året.

Jag var iklädd shorts och linne (den förbjudna uniformen), det var ju ändå 37 grader ute (dock svalare inne i affären).
I kassakön hamnade jag bredvid en västerlänning, och försökte öppna upp en konversation med att hälsa. Fick dock bara några fnysningar till svar och inget mer sades. Jag tänkte bara på det som en TiT-incident.
Senare fick jag dock höra av min fru att en väninnas man hade stött på en farang i affären som passade väl in på beskrivning av mig, och tydligen hade jag varit så otrevlig att jag trodde han skulle prata med mig bara för att han var farang. Han var oerhört förolämpad.

Mannen hade jag aldrig sett, men väninnan visste jag vem det var, så jag sa till frun att bjuda in dem på grillning till helgen, och så blev det.
När de väl dök upp var det otroligt kul att se uttrycket i snubbens ansikte, han sa dock inget. Och jag väntade en stund innan jag frågade honom varför han inte ville prata med mig, och varför han tyckte jag var otrevlig. Slingrigare orm än då har jag aldrig sett. Och därefter har jag även aldrig sett han. Hans fru är dock fortfarande god vän med oss och dyker upp då och då.

Så jag hälsar på västerlänningar som hälsar på mig (ibland även innan de hälsat). Jag har faktiskt inget emot att säga några trevliga ord till vare sig en främling eller en vän.

Riktigt bra skrivet. EXAKT så känner man igen sig bland vissa fjantar man möter, som inte ens kan nicka och le igenkännande. Det alltid närvarande uttrycket från dessa människor som säger "jag har inte åkt (flyttat) till Thailand för att hälsa på varenda blek-ansikte jag möter" kännetecknar nog kvaliteten på dessa människor...

Att sedan försvara det här i tråden blir nästan makabert töntigt... Men dessa människor är säkerligen också de mest ensamma människorna i detta land, trots att de svär och lovar att de minsann har thai-vänner (hahaha), så de behöver inga nya.... Hur fan man nu kan prata om att få nya vänner bara för att man skall hälsa på en annan falang... secka typer....

Men en bisak dock, detta med hälsandet gäller ju kanske inte lika mycket alls i storstäder där man möter kanske 400-1.200 falanger bara man går till Big C eller Tesco... Och kanske även dessa turister som dimper ner här ute i spenaten kan man ju inte ha några speciella krav på, dom fatgtar ju bara inte bättre. Men jag känner att bor man här, så skall man visa hyfs och hälsa...
Frogfish jag hälsar garanterat på dig när vi ses......

Som icke hälsande falang i Thailand, så lever man ensam, och man dör ensam,,,, grattis....

Senast ändrad:
I Udon Thani brukar jag springa, nästan varje morgon, i en park. Där är det även ganska gott om faranger som (oftast) promenerar. Många är stammisar och de brukar man heja på - en handlyftning och "good morning" från australiensare och amerikaner och även något "bon jour" emellanåt, om det skulle råka vara någon fransman/kanadensare. Inte mycket mer än så, men ändå både artigt och trevligt. Även många thai, särskilt thaiboxarna, brukar heja efter ett tag.

Men inte svenskar inte! Tror verkligen dessa gubbar att jag skulle avbryta mitt träningspass för att hänga efter dem resten av min tid i Thailand? :xmas_smiley:
Detta inlägg fattar jag faktiskt inte alls.... Vilken skillnad är det på att heja på dessa utlänningar australiensare, amerikaner, fransmän, och sedan skall du plötsligt avbryta ditt träningspass bara för att det råkar komma svenskar? Har du inte förstått alls vad tråden handlar om eller? Man hälsar och sedan är det bra, vem fan kan ha och få vänner bara för att man råkar hälsa på varandra... Ja den sista meningen verkar vara helt UFO i mina ögon.... Var bara trevlig det räcker....

Jag tror annars att det blir stora problem när man blandar ihop svar ifrån fastboende människor med turister som dimper ner här på sin frus semester... Vi lever fullständigt annorlunda med olika kulturer. Ni som kommer ner en kort tid hit, har med Er storstadsmentaliteten och har noll anpassat Er även om ni skulle råka kunna rapa upp lite thai-språk... Men resten av verkligheten den finns bara där inte.. Så det blir svårt att prata i en och samma tråd.

Man skulle kanske gjort en tråd för dessa turister där dom kunde förklara varför dom absolut vägrar att hälsa på varandra, men kan stanna 5 meter längre bort och le med hela ansiktet och kanske prata med frun med en thai? Så med det ena duger det inte och med det andra så är det så "dant" som bara den... I den andra tråden för folk som bor här nere, så hade man kanske fått lite mer lika svar och någotlunda hyfsade svar... Tycker jag i alla fall... Det är tidigt på morgonen nu när jag skriver, och ni får ursäkta om det blir lite för mycket rakt "på" för alla smakriktningar... Menar dock inget illa alls..

Senast ändrad:
Jag handlar på Tesco väger 72 kg och M men behöver man xxxxl så blir det svårt tror xl är störst.
Är M på denna tröjan men jag är ju mer av Thaistorlek så därför det passar bra.
Tycker dom har ok kläder linne och flippflopp går bort för min del.
Folk som går sätter sig i bar överkropp på matställe etc. tycker jag är ohyfsade jag vill inte se deras blekfeta håriga kroppar när jag sitter och äter.

20180713_081008.jpg
Stolt Pappa till en fin pojke.
Håller med att detta med bar överkropp är ett otyg oavsett var man befinner sig.

Senast ändrad:
Riktigt bra skrivet. EXAKT så känner man igen sig bland vissa fjantar man möter, som inte ens kan nicka och le igenkännande. Det alltid närvarande uttrycket från dessa människor som säger "jag har inte åkt (flyttat) till Thailand för att hälsa på varenda blek-ansikte jag möter" kännetecknar nog kvaliteten på dessa människor...

Att sedan försvara det här i tråden blir nästan makabert töntigt... Men dessa människor är säkerligen också de mest ensamma människorna i detta land, trots att de svär och lovar att de minsann har thai-vänner (hahaha), så de behöver inga nya.... Hur fan man nu kan prata om att få nya vänner bara för att man skall hälsa på en annan falang... secka typer....

Men en bisak dock, detta med hälsandet gäller ju kanske inte lika mycket alls i storstäder där man möter kanske 400-1.200 falanger bara man går till Big C eller Tesco... Och kanske även dessa turister som dimper ner här ute i spenaten kan man ju inte ha några speciella krav på, dom fatgtar ju bara inte bättre. Men jag känner att bor man här, så skall man visa hyfs och hälsa...

Som icke hälsande falang i Thailand, så lever man ensam, och man dör ensam,,,, grattis....
Som jag känner så hälsar jag när folk hälsar, det är väl inlärt artigt sedan barnsben.
Detta gäller såväl thai som farang.
Jag är en som säger sig ha många thai vänner, fattar inte riktigt din poäng där.
Förresten att det är vänner visade sig när ett gammalt hus skulle rivas från tomten där vi skulle bygga. När jag kom hem så var huset rivits, hann inte ens tacka alla alltså de ställer upp utan krav.
Däremot känner absolut inte mera samhörighet med en amerikan, engelsman eller annan vithyad s k farang än thai.
Folk som folk.

Som jag känner så hälsar jag när folk hälsar, det är väl inlärt artigt sedan barnsben.
Jag är en som säger sig ha många thai vänner, fattar inte riktigt din poäng där.
Förresten att det är vänner visade sig när ett gammalt hus skulle rivas från tomten där vi skulle bygga. När jag kom hem så var huset rivits, hann inte ens tacka alla alltså de ställer upp utan krav.
Däremot känner absolut inte mera samhörighet med en amerikan, engelsman eller annan vithyad s k farang än thai.
Folk som folk.

Hej

Samma här känner inte större samhörighet med någon p.g.a dennes hudfärg eller etnicitet, känner dom jag känner och det grundar sig på helt andra orsaker, förr fanns det junnästan inga utlänningar alls på den Thailändska landsbygden och då var det antingen någon på ett högst tillfälligt besök eller en mormon som lönlöst försökte omvända Thailändarna.

På den tiden reagerade man om man såg en annan falang för första gången på kanske 5 veckor, men nu är det ju inget ovanligt längre och då vare sig reagerar man eller engagerar sig utan anledning.

Mvh isan lover

Folk som folk.
Jag blev uppfostrad med att man skulle inte hälsa på och gå med okända som barn ;)
Verkar som vi haft olika uppfostran du har blivit fostrad att gå runt och hälsa på okända ;)

Den här tråden påminner mig om August Strindberg..............................................................

En dåres försvarstal...............................................................

Jag blev uppfostrad med att man skulle inte hälsa på och gå med okända som barn ;)
Verkar som vi haft olika uppfostran du har blivit fostrad att gå runt och hälsa på okända ;)
hahaha den va go den. Ja kanske inte direkt att mamma sa att man inte fick hälsa, men hon sade ju ifrån att passa mig för "fula gubbar",.. Om nu detta är det du menar så håller jag med dig PP

Hej

Samma här känner inte större samhörighet med någon p.g.a dennes hudfärg eller etnicitet, känner dom jag känner och det grundar sig på helt andra orsaker, förr fanns det junnästan inga utlänningar alls på den Thailändska landsbygden och då var det antingen någon på ett högst tillfälligt besök eller en mormon som lönlöst försökte omvända Thailändarna.

På den tiden reagerade man om man såg en annan falang för första gången på kanske 5 veckor, men nu är det ju inget ovanligt längre och då vare sig reagerar man eller engagerar sig utan anledning.

Mvh isan lover
Det var faktiskt även Jehovas Vittnen som besökte oss. En fransman och thai. Sa att jag vet vilka ni är, helt otroligt alltså att man kan känna igen dom sådär.
Vilka är vi frågade dom jag sa JV ja fransmannen nickade mot thai JV ungefär som så kända är vi.
Rätt kul faktiskt u gefär som sätta ett skylt på folk.
När han frågade om jag är religiös så svarade att det finns ingen gud för mig tyvärr. Han gav upp med en gång överraskande.
Ungefär som det står i Bibeln att alla kommer att dö oavsett, fast jag tar inte mitt från bibeln.
Han var ändå imponerad för jag visste var deras möteslokal fanns.
Jag tänkte lite efter detta, tänk så lika allting då är, var vi än är. Kul. :eek:

Det var faktiskt även Jehovas Vittnen som besökte oss. En fransman och thai. Sa att jag vet vilka ni är, helt otroligt alltså att man kan känna igen dom sådär.
Vilka är vi frågade dom jag sa JV ja fransmannen nickade mot thai JV ungefär som så kända är vi.
Rätt kul faktiskt u gefär som sätta ett skylt på folk.
När han frågade om jag är religiös så svarade att det finns ingen gud för mig tyvärr. Han gav upp med en gång överraskande.
Ungefär som det står i Bibeln att alla kommer att dö oavsett, fast jag tar inte mitt från bibeln.
Han var ändå imponerad för jag visste var deras möteslokal fanns.
Jag tänkte lite efter detta, tänk så lika allting då är, var vi än är. Kul. :eek:
Hälsade du på dom?????

Ingen aning om det var mig du menar men jag hajar inte riktigt problemet eller om jag, enligt dig, består av mindre kvalitet. Jag är en småbarnsfarsa i utkanten av Bangkok, jag ser faranger av en massa nationaliteter överallt så jag tänker inte mycket på det, jobbar dessutom med många nationaliteter. Har jag dessutom kidsen med så är jag helt enkelt för ockuperad av dom för att hinna med mycket annat än det jag försöker fixa. Det handlar inte heller, som sagt, om ointresse eller brist på uppförande men varför ska jag gå och morsa på varenda blekansikte jag möter pga att man har samma hudfärg. Då tror ju folk man är knäpp eller på fyllan. Ibland morsar jag ibland inte, beroende på om det skapats någon ögonkontakt eller inte. För mig handlar detta även om respekt för andra, blir det ingen ögonkontakt så förstår man väl att folk är upptagna med annat.
Att det är annorlunda i mindre ställen/byar är självklart.
Men du är inne på en annan sak jag fullständigt håller med om, att det är hyffsat vanligt med faranger som har ett ansiktsuttryck av likgiltighet som verkar uppvisas för att visa andra att de minsann har varit med om precis allt. Dessa, enligt mig, tror jag dock man främst ser bland barer och/eller stenbord hos personer som håller en dygnsminimipromille på 1.0 framför vanligt arbetande expats. Jag tolkar detta som en uppgivenhet och misstänksamhet/rädsla för att bli lurad. Tror detta skapas beroende på omgivning/sällskap, oftast inte vinnarskallarna om man frågar mig alltså.

/ SatanG

Senast ändrad:
Ok, nu är tråden gammal och jag vet inte om jag är rätt person att uttala mig, men jag tänker berätta hur jag är och varför.

Som sagt jag brukar vara i thailand en månad åt gången. Jag reser alltid omkring ensam här, ibland har jag ngn pr_stituerad som sällskap. Jag åker ner här för ledigheten, sexet och atmosfären.
Det enda jag saknar när jag är här är västerländsk mat och musik.
Maten löser jag med att besöka ett mcdonalds en el två ggr efter ca 14 dagar och musiken genom att gå på ngn klubb med livemusik.
Jag anser att åker jag självmant till ett annat land gång efterannan skall jag bannemig inte skrika efter kalles kaviar och allsvenskan.
Jag vet inte hur många ggr jag träffat på vilt främmande expats som fullständigt överöser mig med klagomål om thailand och thailändare. STANNA HEMMA!!
Droppen som får bägaren att rinna över är när de ibland framkommer att de bott där i 1, 5, 15 år och inte ens försökt lära sig språket!!!
Så mina två anledningar till varför jag inte tar kontakt med västerlänningar är jag är inte intresserad av dem, och många är enligt min åsikt hopplösa fall.
(Sen att jag är en s_xturist är inget jag är stolt över och det är många som stör sig på det.)
Jag ger gärna exempel på möten med västerlänningar som bekraäftar varför jag skyr många av dem/oss.
Mvh
Du är ingen expat, du är ju bara en turist.
Du har inte en susning om hur det är att bo här.
Jag har bott här i 6 år och har i princip gett upp tanken på att lära mig Thai, ett å annat ord går in men tyvärr är minnet för dåligt och språket för svårt och så är det för väldigt många av oss Expats. Men om det får din bägare att rinna över så STANNA HEMMA...

Ingen aning om det var mig du menar men jag hajar inte riktigt problemet eller om jag, enligt dig, består av mindre kvalitet. Jag är en småbarnsfarsa i utkanten av Bangkok, jag ser faranger av en massa nationaliteter överallt så jag tänker inte mycket på det, jobbar dessutom med många nationaliteter. Har jag dessutom kidsen med så är jag helt enkelt för ockuperad av dom för att hinna med mycket annat än det jag försöker fixa. Det handlar inte heller, som sagt, om ointresse eller brist på uppförande men varför ska jag gå och morsa på varenda blekansikte jag möter pga att man har samma hudfärg. Då tror ju folk man är knäpp eller på fyllan. Ibland morsar jag ibland inte, beroende på om det skapats någon ögonkontakt eller inte. För mig handlar detta även om respekt för andra, blir det ingen ögonkontakt så förstår man väl att folk är upptagna med annat.
Att det är annorlunda i mindre ställen/byar är självklart.
Men du är inne på en annan sak jag fullständigt håller med om, att det är hyffsat vanligt med faranger som har ett ansiktsuttryck av likgiltighet som verkar uppvisas för att visa andra att de minsann har varit med om precis allt. Dessa, enligt mig, tror jag dock man främst ser bland barer och/eller stenbord hos personer som håller en dygnsminimipromille på 1.0 framför vanligt arbetande expats. Jag tolkar detta som en uppgivenhet och misstänksamhet/rädsla för att bli lurad. Tror detta skapas beroende på omgivning/sällskap, oftast inte vinnarskallarna om man frågar mig alltså.

/ SatanG
Såg du inte att jag citerade frogfish? Jag förtydligade också att jag i första hand pratar om fastboende falanger som INTE bor i storstäder, så du behöver ju inte ta åt dig alls i detta..

Tillbaka
Topp