Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här!

Gillar normalt inte efterrätt jag heller. Öl m d diverse konstiga smaker brukar jag inte heller gilla. Kommer ihåg en ölprovning i Prag för många år sedan. Massa olika smaksatta öl, hövva. Nä vanlig enkel bira är bäst.
Den här var (riktigt) bra, gillade den. Men 46 spänn för 33 cl är lite väl mycket. Köpte förr (finns inte att få tag på längre) Rasputin en stout från USA, som var snäppet bättre.

Gillar normalt inte efterrätt jag heller. Öl m d diverse konstiga smaker brukar jag inte heller gilla. Kommer ihåg en ölprovning i Prag för många år sedan. Massa olika smaksatta öl, hövva. Nä vanlig enkel bira är bäst.
Skulle tro att den där ölen innehåller samma ingredienser som en lager bryggd efter de tyska renhetslagarna.
Dvs. malt, humle, jäst och vatten. Jag tycker att det är fascinerande att man kan få fram så mycket olika smaker med dessa fyra ingredienser. Många av dom riktigt goda.

Skulle tro att den där ölen innehåller samma ingredienser som en lager bryggd efter de tyska renhetslagarna.
Dvs. malt, humle, jäst och vatten. Jag tycker att det är fascinerande att man kan få fram så mycket olika smaker med dessa fyra ingredienser. Många av dom riktigt goda.
Innehöll faktiskt havre också.
IMG_20251024_183857.webp

Men bra.

Innehöll faktiskt havre också.
IMG_20251024_183857.webp

Men bra.
Korn är vanligast att göra malt av men det går att göra malt av de andra sädesslagen också, även havre.
Kom ihåg att jag tagit med en Piteå keps till Thailand.
20251024_234018.webp

Om en öldomare skulle bedömma dessa två stout skulle Pite stouten vinna. Thai stouten har en grumligare men mildare smak. Piteå skulle vinna på en renare chokladsmak.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp