Vad är det ni äter i Sverige på eran morgonmacka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan av någon anledning inte läsa länken, men jag äter gröt istället för macka och då helst fiberberikad havregrynsgröt.

Längesen i alla fall jag slutade med milda och mildas "kusiner".....Bregott på smörgåsen och olivolja eller rapsolja att steka i.

Jag har numera bara ost och andra pålägg på mackan smöret slutade jag med flytten till Thailand ( 6 år nu )

Äter sällan smörgås. Havregrynsgröt med yohurt och mjölk och några kokta ägg är min frukost.

Använder aldrig smör eller margarin, varken för mackor eller vid stekning, utan det blir solrosolja, den absolut bästa oljan är olivoljan, men den är importerad till Thailand och betingar därför ett högt pris.
Palmoljan är den billigaste oljan i Thailand, men det finns de som anser den inte vara den bästa.
Jag anser att havregrynsgröt är den bästa frukosten, här i Thailand använder jag fermenterad mjölk till, går mycket snabbt att tillreda en frukost och man står sig länge på gröten, den mättar och innehåller mycket fibrer och näring.

En klassiker från 1926:
Skogaholms limpan, med lite smör på(Flora, extra saltat)och med en smakrik ost ovanpå typ Grevé eller ett par skinkbitar rökt eller kokt...

Ett annat alternativ är Wasa Rågi eller Sport, dessa går också bra på morronkvisten..

"Jo-Be " sa:
En klassiker från 1926:
Skogaholms limpan, med lite smör på(Flora, extra saltat)och med en smakrik ost ovanpå typ Grevé eller ett par skinkbitar rökt eller kokt...

Ett annat alternativ är Wasa Rågi eller Sport, dessa går också bra på morronkvisten..
Vad åt du innan Skogaholmslimpan kom då ;)

Det värsta är väl ändå dom regler för transport av Palmoljan, på returresan har man glykol i samma tankar, sedan Palmolja igen utan rengöring. Plalolja klassas nämligen inte som livsmedel.
Fy fan för att äta detta.

Inte rengör tankarna?? Vad får du det ifrån jag har jobbat i göteborgsoljehamn. Väldigt nogrann inspektion av rengöring av tankar innan sån produkt fraktas och även så på proverna på den typen av produkt innan den lossas.

"krister " sa:
Tack för detta. Nu vet jag vad man menar med innehåll: Mättat fett, detta betyder alltså palmolja. Förutom att regnskogen skövlas så har jag hört att den är cancerframkallande.
Dessutom är alla snacks (som jag vet om) i Thailandet är friterat i palmolja.
Kruxet är att restaurangerna använder den billigaste oljan, dvs palmolja..

Jag har ju även sett att det kopieras en hel del olja i Kina... Det är allså regelrätt piratkopiering på Italienska dyra olivoljor, som ofta innehåller petrolium...
Jag såg på TV för ett tag sedan att tullen tar massvis med containers som man försöker smuggla in i Europa. Man hoppas ju att de svenska matvarukedjorna inte får in detta obemärkt i deras sortiment. Men tex. i Thailand så kollar jag jäkligt noga så att flaskan ser äkta ut...

"Jonas " sa:
Inte rengör tankarna?? Vad får du det ifrån jag har jobbat i göteborgsoljehamn. Väldigt nogrann inspektion av rengöring av tankar innan sån produkt fraktas och även så på proverna på den typen av produkt innan den lossas.

Jonas, LÄS artikeln som finns anvisad här från A B:

Läste ju och stod inte att dom inte vaskade tankarna efteråt. Tror faktist inte journalisten har så stor insikt i hur tankvaskning och vilka inspektioner som krävs.
Även om det fraktas från kina så är det köparens inspektör från tex. Saybolt som är där och inspekterar tankarna inte säljaren.

"Jonas " sa:
Läste ju och stod inte att dom inte vaskade tankarna efteråt. Tror faktist inte journalisten har så stor insikt i hur tankvaskning och vilka inspektioner som krävs.
Även om det fraktas från kina så är det köparens inspektör från tex. Saybolt som är där och inspekterar tankarna inte säljaren.

Ja visst är det så, sådana inspektörer (som skall vara oberoende) är och skall vara mycket noggranna. Har man fraktat petroleumprodukter tidigare är det en enormt omfattande rengöring som krävs för att få lasta vegetabiliska oljor.

Det är väldigt vanligt att nybyggda fartyg från t ex Kina lastar veg oljor på vägen till Europa. Mitt fartyg lastade palmolja på Sumatra, den lossades i Rotterdam. Något systerfartyg lastade kokosnötsolja på Filippinerna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp