Vad gör ni med budda amuletter.?

Vi googlade på amuletten finns i uppsättning av 2500st, kostnad över en halv milj baht stod det, inget exakt pris.
Nu spelar väl värdet i sig ingen roll då den inte skall säljas men ändå roligt att veta. @Jonas hade din fru koll på denna verkade duktig på amuletter:);)

Vet att det är en gammal tråd men någon klickade på gilla och jag tittade in och fick nytt intresse för tråden. Är ganska spännande med dessa amuletter!

Luang Pha Khun finns i 9 serier

Värdet är ju också beroende på brons, silver och guld och hur många som gjorts givetvis och kvalité alltså skicket kan jag tänka.

Denna är då från serie 5 år 2517 (kan ju ge ett tips om ni inte redan visste innan hur man snabbt räknar ut buddhistiska kalenderns årtal till vår gregorianska) ta det Buddhistiska året - 543. Här blir 2517 - 543 = 1974.

Just detta år är ett väldigt populärt år och därför betingar ett lägre värde, alltså många av den, ju färre av något ju högre pris. Denna i brons uppskattningsvis 20000-30000 Baht.

Länkar:
https://www.thairath.co.th/content/499246
http://antiqueamulet.blogspot.se/2015/05/9.html

Skall tillägga också att den är från

Watbaanrai

Kut Phiman, Dan Khun Thot District, Nakhon Ratchasima 30 210, Thailand

Vet att det är en gammal tråd men någon klickade på gilla och jag tittade in och fick nytt intresse för tråden. Är ganska spännande med dessa amuletter!

Värdet är ju också beroende på brons, silver och guld och hur många som gjorts givetvis och kvalité alltså skicket kan jag tänka.

Denna är då från serie 5 år 2517 (kan ju ge ett tips om ni inte redan visste innan hur man snabbt räknar ut buddhistiska kalenderns årtal till vår gregorianska) ta det Buddhistiska året - 543. Här blir 2517 - 543 = 1974.

Just detta år är ett väldigt populärt år och därför betingar ett lägre värde, alltså många av den, ju färre av något ju högre pris. Denna i brons uppskattningsvis 20000-30000 Baht.

Länkar:
Tack för den informationen @Lyco :)... Intressant med dessa amuletter som högaktas av vissa,, samtidigt andra tycker det är rena rama krimskramset. Jag respekterar dessa, lika mycket som jag respekterar korset.
Egentligen behöver jag inte bry mig, men eftersom jag har en tjej från Thailand som gör det, så blir det genast lite mer spännande.

Länkar:

Skall tillägga också att den är från

Watbaanrai

Kut Phiman, Dan Khun Thot District, Nakhon Ratchasima 30 210, Thailand
Tack @Lyco för att du tog tron på att jag hade nått värdefullt ifrån mig:D;)
Men vill också tacka för att du tog fram rätt info om amuletten:)
Tar egentligen det här med värde på amuletter med en nypa salt;)

Den jag fick av Svärfar har nu gumman fått av mig ,, uppriktigt sagt så tror jag inte mer på den än vad jag tror på vår Kristna Gud eller på Muhammed .. Att var en bra människa och värdesätta sina närmaste samt riktiga vänner , det tror jag ger betydligt mer lycka än att hänga nåt runt halsen .Iofs så tror jag dessa äldre (gamla tiders ) munkar bättre stod upp till vad jag trodde vara sann Buddhism , den tron har efter några år i landet samt en del nyheter om hur de sköter sig naggats betydligt i kanten :(

Tack @Lyco för att du tog tron på att jag hade nått värdefullt ifrån mig:D;)
Men vill också tacka för att du tog fram rätt info om amuletten:)
Tar egentligen det här med värde på amuletter med en nypa salt;)

Ja, att jag tycker det är intressant är ju för att det ena ger det andra och när det gäller de här amuletterna ligger en massa annan kunskap, historik, plats, mytologi (Buddhistisk) och inte minst språkligt värde som för mig är intressant och för andra antagligen totalt oväsentligt.

Vad de är värda är för mig också inte speciellt intressant. Fick en av min fru i födelsedagspresent, en พระเจ้าทันใจ
phra djao tan djai som den heter och bygger på "The instant Buddha". Budskapet är att allt blir lätt och problemfritt om man följer Buddhas väg. Myten om att det tar bara en dag att bygga en Buddhastaty, alltså bara man följer Buddha sker allt omedelbart ทันใจ than djai och lycka/framgång/rikedom kommer att regna över dig:D

Finns ju några tempel i nordost och norr Udon Thani, Phree, Chiang Mai, Chiang rai osv men inriktning ทันใจ.

Guldet som omger amuletten är värt mer men värdet som gåva från min fru är värt mer än pengar:angel:
amu.jpg

Den jag fick av Svärfar har nu gumman fått av mig ,, uppriktigt sagt så tror jag inte mer på den än vad jag tror på vår Kristna Gud eller på Muhammed .. Att var en bra människa och värdesätta sina närmaste samt riktiga vänner , det tror jag ger betydligt mer lycka än att hänga nåt runt halsen .Iofs så tror jag dessa äldre (gamla tiders ) munkar bättre stod upp till vad jag trodde vara sann Buddhism , den tron har efter några år i landet samt en del nyheter om hur de sköter sig naggats betydligt i kanten :(

Jovisst, bilhandlare är skojare och skurkar de också men vi köper bilar ändå:D

Man bör alltid respektera kulturen i det landet man lever. Den amulett jag fick av frugans mormor när vi förlovade oss och den amulett jag fick av svärfar när vi gifte oss bar jag ett år. Efter det tog jag av både halsband och amulett och lade dem i familjens "kassavalv". Faranger som springer runt med en massa amuletter klassar jag efter eget tycke och utan att låta negativ hamnar de i samma grupp som de som har Chang-linnen och de som tror att en Loso-konsert i Pattaya gör dem till Thaiexperter.

Intressant detta med amulett. Hittade en i min väska när jag åkte till Sverige för ett par år sedan för att jobba några månader.
Den låg i en liten ficka och var väldigt liten.
Vet inget annat om ursprunget än att det är Noi som har lagt den i min väska.
Tyckte det var omtänksamt och skulle inte nedvärdera hennes omtanke oavsett vilken syn jag annars har för skyddskraften av en amulett.
Vi önskar ju ofta lycka till i många sammanhang, ungefär samma tanke plus lite mera kärlek ligger bakom denna tradition.
Har inte nämnt att jag hittade amulett, inte hon heller, den ligger kvar i väskan som jag använder ofta. :wai:

Hej

Amuletter är ju populära gåvor i Thailand, så om ni inte använder era amuletter och bara låter dom ligga i någon låda så varför inte börja ge bort dom i gåvor till andra, t.ex nyfödda barn, någon som fyller år eller någon ni gillar.

Eftersom jag har väldigt mycket amuletter brukar jag göra så här och det är väldigt populärt, just att ge barn en amulett med kedja, vilken förälder vill inte att ens barn ska få tur, skyddas mot faror och må bra.

Mvh isan lover

Hej

Eftersom amuletter är något som tas på största allvar i Thailand tycker jag att man ska ta reda på hur dom ska hanteras om man beslutar att hänga på sig någon eller några, det finns ju en rad saker man inte ska göra och andra som man bör göra o.s.v, själv tvivlar jag på att alla som bär dessa symboler känner till dessa, det tycker jag är lite synd eftersom man då skymfar amuletten och dess givare genom att inte visa respekt för den, samt riskerar att uppfattas som okunniga och nonchalanta av Thailändarna.

Mvh isan lover

Hej

Eftersom amuletter är något som tas på största allvar i Thailand tycker jag att man ska ta reda på hur dom ska hanteras om man beslutar att hänga på sig någon eller några, det finns ju en rad saker man inte ska göra och andra som man bör göra o.s.v, själv tvivlar jag på att alla som bär dessa symboler känner till dessa, det tycker jag är lite synd eftersom man då skymfar amuletten och dess givare genom att inte visa respekt för den, samt riskerar att uppfattas som okunniga och nonchalanta av Thailändarna.

Mvh isan lover
Är väl lite det @Atom är inne på i sitt inlägg. Om man skall bära något, skall man också respektera det, just för att det betyder mycket i deras kultur, annars kan man låta bli.
Att känna till vad man bär borde ju vara en självklarhet.

Är väl lite det @Atom är inne på i sitt inlägg. Om man skall bära något, skall man också respektera det, just för att det betyder mycket i deras kultur, annars kan man låta bli.
Att känna till vad man bär borde ju vara en självklarhet.

Hej

Så är det, själv skulle jag aldrig hänga på mig en religiös symbol som betyder så mycket för hundratals miljoner människor utan att respektera den, sätta mig in i vad den betyder och hur den ska hanteras.

I Isaan är det ju främst män som bär dessa amuletter, kvinnor får inte röra en mans amulett överhuvudtaget, då förlorar den sin kraft säger dom, ingen annan människa får heller röra en annan mans amulett utan att fråga om lov först, barn ska inte heller kladda med dom, men väldigt små barn som inte vet bättre är ursäktade.

Den som frågar om lov att hålla amuletterna och titta på dom ska också visa amuletterna respekt och waia dom i dina händer innan han studerar dom, samma sak när han lämnar tillbaka dom, ägaren waiar sina amuletter när han får tillbaka dom och hänger dom runt halsen igen.

På natten ska man ta av sig amuletterna, som man waiar i handen och sedan hänger upp ganska högt och i den riktning som man har huvudet när man sover, på morgonen waiar man dom igen och sätter dom på sig, bland det värsta är att ha sex med amuletterna på sig.

Detta var bara några exempel på hur dom ska hanteras, mycket mer finns i ämnet.

Mvh isan lover

Det var ju det jag åsyftade , och även visste , men uppenbarligen enligt Thainyheter vara och varannan vecka så gör de icke så , därför var frågan relevant :)
Och bara åtta egodelar strikt definierad. Däremot ser du varannan munk knappa på mobilen.
Sa faktiskt till en som visade bilder via mobilen till en annan munk på en begravning att det var rätt nedrigt för en icke Buddhist att se att ni skiter i traditioner själva. Han ändrade inte en min, förmodligen var han rätt härdad. :p:eek:

Tillbaka
Topp